  • 1. Data: 2014-12-10 15:56:33
    Temat: Tranzystory jednozłączowe
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Czy ktokolwiek stąd kiedykolwiek użył ich w swoim projekcie? :-)
    W opisach dostępnych w sieci piszą, że można na nich zbudować
    wiele rzeczy, ale w praktyce niczego takiego jeszcze nie spotkałem.
    Pytanie więc, czemu?

    Swoją drogą, to dyskretnych JFETów też niewiele widziałem w układach,
    a to bardzo wdzięczne elementy, np. w wersji P do szybkiego
    rozładowywania bramek MOSFETów/kondensatorów...

    Pozdrawiam, Piotr

  • 2. Data: 2014-12-10 16:05:51
    Temat: Re: Tranzystory jednozłączowe
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Piotr Wyderski" napisał w wiadomości
> [...]
    >W opisach dostępnych w sieci piszą, że można na nich zbudować
    >wiele rzeczy, ale w praktyce niczego takiego jeszcze nie spotkałem.

    Niepopularne i trudno je kupic ?
    A przez ich parametry ograniczone sa i parametry projektu ...

    Do sciemniacza tyrystorowego by sie chyba nadawaly, ale diaki widac
    lepsze :-)

    >Swoją drogą, to dyskretnych JFETów też niewiele widziałem w układach,

    BF245 to chyba wlasnie JFET, w kraju byl ... no, bywal stosowany.

    >a to bardzo wdzięczne elementy, np. w wersji P do szybkiego
    >rozładowywania bramek MOSFETów/kondensatorów...

    A moze jednak niewdzieczne ?

    J.

  • 3. Data: 2014-12-10 16:35:36
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    > Niepopularne i trudno je kupic ?

    W Farnellu są w wielu wariantach, podobnie jak JFETy P,
    o których chyba w EdW napisano, że nie są produkowane. ;-)

    > A przez ich parametry ograniczone sa i parametry projektu ...

    Jest też wersja PUT z ustalaniem progu zadziałania.

    > BF245 to chyba wlasnie JFET

    Zgadza się.

    > A moze jednak niewdzieczne ?

    Urządzenia z kanałem zubożonym mają te zaletę, że są otwarte
    nawet przy braku zasilania. Idealne do szybkiego/awaryjnego
    wyłączania MOSFETa o bramce zasilanej sprzęgiem fotowoltaicznym.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 4. Data: 2014-12-10 17:18:59
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    On 10.12.2014 15:56, Piotr Wyderski wrote:
> [...]
    > a to bardzo wdzięczne elementy, np. w wersji P do szybkiego
    > rozładowywania bramek MOSFETów/kondensatorów...

    Może dlatego, że obecnie w erze pakowania wszystkiego w struktury
    scalone, jeśli już używa się dyskretnych tranzystorów to najczęściej są
    to elementy na duże prądy/napięcia i tutaj przeważnie wybiera się
    jakiegoś mosfeta. Jeśli chodzi o złączowe to chyba najczęściej można je
    spotkać wewnątrz struktur scalonych, szczególnie w układach związanych z
    zasilaniem albo analogowych (op-ampy). Osobiście najwięcej dyskretnych
    jfetów kojarzę z układów radiowych, w stopniach w.cz.

    Jakub Rakus

  • 5. Data: 2014-12-10 18:05:10
    Od: RR <m...@w...pl>

    W dniu 10.12.2014 o 15:56, Piotr Wyderski pisze:

    > Swoją drogą, to dyskretnych JFETów też niewiele widziałem w układach,
    > a to bardzo wdzięczne elementy, np. w wersji P do szybkiego
    > rozładowywania bramek MOSFETów/kondensatorów...

    Najpopularniejsze były w latach '70 i '80 w sprzęcie muzycznym
    (wzmacniacze gitarowe, syntezatory). Największą wadą FET jest
    konieczność ich selekcjonowania (albo rozbudowy układu) nawet w obrębie
    grupy przed montażem - co w dzisiejszych czasach jest kosztowne.
    W szeroko pojętym audio są nadal stosowane jako klucze, lub regulowana
    oporność - np. w efektach gitarowych.
    No i technika w. cz. gdzie się zachowały, mimo obecności MOSFET.

    --
    rry

  • 6. Data: 2014-12-10 21:15:06
    Od: Mirosław Kwaśniak <m...@u...ikem.pwr.wroc.pl>

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Niepopularne i trudno je kupic ?
    > A przez ich parametry ograniczone sa i parametry projektu ...

    Trochę tego jest: RF, moce kilkaset wat, napięcie 1kV,
    http://pl.mouser.com/Semiconductors/Discrete-Semicon
    ductors/_/N-awhng?Keyword=jfet&FS=True

    a nawet w technologii SiC
    http://www.mouser.com/ds/2/414/SML100M12MSF-378.pdf

    Bo teraz jest w SMD jako BF545 ;)

  • 7. Data: 2014-12-10 21:18:02
    Od: d...@g...com

    użytkownik Piotr Wyderski napisał:

    > Swoją drogą, to dyskretnych JFETów też niewiele widziałem w układach,
    > a to bardzo wdzięczne elementy, np. w wersji P do szybkiego
    > rozładowywania bramek MOSFETów/kondensatorów...

    Drivery dedykowane daja 1,5A, a taki jfet?
    Nie spotkalem takiego ktory ma R < 2 ohm.

  • 8. Data: 2014-12-10 22:19:02
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 2014-12-10 21:15, Mirosław Kwaśniak pisze:

    > Trochę tego jest: RF, moce kilkaset wat, napięcie 1kV,
> [...]
    Nooo fajny i ma całkiem dobre parametry, 0,15 oma dla wysokonapieciowego
    1200V jest super, mosy i igbt się chowają.
    Temp pracy max 200 st :) szybki, pojemność bramki też mała, no cud miód
    malina, tylko cena też adekwatna do parametrów :(
    175 funtów.

    --
    Pozdr

    Janusz_K

  • 9. Data: 2014-12-10 22:23:24
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 2014-12-10 15:56, Piotr Wyderski pisze:
> [...]
    > W opisach dostępnych w sieci piszą, że można na nich zbudować
    > wiele rzeczy, ale w praktyce niczego takiego jeszcze nie spotkałem.
    trudno wyczuć, ich koronnym miejscem były wzm wejściowe Y i X w oscylach
    analogowych, drugie to regulowana oporność w sprzeżeniu w generatorze
    Wiena zamiast żarówki, trzecie źródło prądowe dla diody zenera ale to
    już bardziej w scalakach.

    > Swoją drogą, to dyskretnych JFETów też niewiele widziałem w układach,
    > a to bardzo wdzięczne elementy, np. w wersji P do szybkiego
    > rozładowywania bramek MOSFETów/kondensatorów...
    Mam miernik 6,5 cyfry i tam robią za klucze, to z zastosowań
    profesjonalnych.

    --
    Pozdr

    Janusz_K

  • 10. Data: 2014-12-10 23:48:18
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 10 Dec 2014 22:23:24 +0100, janusz_k napisał(a):
> [...]
    > analogowych, drugie to regulowana oporność w sprzeżeniu w generatorze
    > Wiena zamiast żarówki, trzecie źródło prądowe dla diody zenera ale to

    Nie mylisz czegos ?
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Tranzystor_jednoz%C5%82
    %C4%85czowy

    To nie jest to samo co JFET ... choc glupia sprawa - rysunek
    konstrukcji jakby taki sam.

    > Mam miernik 6,5 cyfry i tam robią za klucze, to z zastosowań
    > profesjonalnych.

    Hm, tam jest jednak jakis prad bramki, nie przeszkadza na tej 6-tej
    cyfrze ?

    J.