  • 11. Data: 2014-12-11 19:00:11
    Temat: Re: Tranzystory jednozłączowe
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 2014-12-10 23:48, J.F. pisze:

    > Nie mylisz czegos ?
    > http://pl.wikipedia.org/wiki/Tranzystor_jednoz%C5%82
    %C4%85czowy

    > To nie jest to samo co JFET ... choc glupia sprawa - rysunek
    > konstrukcji jakby taki sam.
    Faktycznie masz rację pomyliłem z jfet-em. No to faktycznie jedyne
    zastosowanie jakie widziałem to regulator na triaku, gdzie później
    zostały zastąpione przez diaki.

    > Hm, tam jest jednak jakis prad bramki, nie przeszkadza na tej 6-tej
    > cyfrze ?
    Sam się zdziwiłem, zresztą zobacz sam
    http://www.schematicsunlimited.com/s/solartron/solar
    tron-schlumberger-7150-plus-service-manual
    na stronie 24 masz obwody wejściowe i tam pracują tranzystory WM1001 i
    PN4118A. Miernik nie ma jakieś nadzwyczajnej oporności, dzielnik ma 10M.
    Ciekawe jest ekranowanie elementów wejściowych, na schemacie zaznaczona
    jest ścieszka ekranująca, tylko nie wiem jak to wygląda w rzeczywistości
    bo miernika jeszcze nie rozbierałem :) jest zaplombowany.

    --
    Pozdr

    Janusz_K

  • 12. Data: 2014-12-11 19:05:18
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    Lepszy link
    http://www.search-document.com/pdf/1/6/solartron-man
    uals.html

    --
    Pozdr

    Janusz_K

  • 13. Data: 2014-12-12 18:16:44
    Od: k...@g...com

    W dniu środa, 10 grudnia 2014 15:56:35 UTC+1 użytkownik Piotr Wyderski napisał:
    > Swoją drogą, to dyskretnych JFETów też niewiele widziałem w układach,
    > a to bardzo wdzięczne elementy, np. w wersji P do szybkiego
    > rozładowywania bramek MOSFETów/kondensatorów...
    Popatrz po mikrofonach pojemnościowych, tam najczęściej jako przedwzmacniacz
    znajdziesz właśnie JFET, co w zasadzie wzięło się z tego, że były bezpośrednim
    odpowiednikiem pentody montowanej w tych kolosach z lat czterdziestych.
    Zdarzały się nawet przypadki, kiedy w mikrofonie z lampą instalowano JFET plus
    grzałkę, żeby zachować parametry takie, jak w oryginale...

  • 14. Data: 2014-12-15 12:48:09
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik napisał w wiadomości
> [...]
    >JFET plus
    >grzałkę, żeby zachować parametry takie, jak w oryginale...

    Pojemnosciowych czy elektretowych ?

    Bo jfet swoj prad bramkowy ma, elektret go nie zapewni.
    Owszem, mozna obejsc ... ale dzis bym mosfeta wstawil, takiego
    normalnie otwartego.

    J.

  • 15. Data: 2014-12-15 13:52:11
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F.,

    > Pojemnosciowych czy elektretowych ?

    To tylko różnica w układzie polaryzacji, którego elektretowy nie
    potrzebuje.

    > Bo jfet swoj prad bramkowy ma, elektret go nie zapewni.

    Lampa ma swój prąd siatkowy...

    > Owszem, mozna obejsc ...

    Zazwyczaj daje się rezystor bramkowy rzędu 1G?

    > ale dzis bym mosfeta wstawil, takiego normalnie otwartego.

    Nawet we współczesnych elektretach nadal jest jFET.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 16. Data: 2014-12-23 20:35:31
    Od: Piotr Dulik <p...@g...com.aq>

> [...]
    > W opisach dostępnych w sieci piszą, że można na nich zbudować
    > wiele rzeczy, ale w praktyce niczego takiego jeszcze nie spotkałem.

    Jedyne zastosowanie UJT jakie w praktyce widziałem, to w układzie
    sterowania małymi tyrystorami. Urządzenia z końca lat 70.

    > Pytanie więc, czemu?

    To samo można zrealizować układami scalonymi, taniej i z mniejszą
    ilością elementów zewnętrznych.

    > Swoją drogą, to dyskretnych JFETów też niewiele widziałem w układach,

    W układach w.cz i w audio były (i jeszcze są) całkiem często stosowane.

    pozdrawiam