  • 1. Data: 2012-06-03 15:17:05
    Temat: Try catch, prawidłowy sposób użycia
    Od: Karol Y <k...@o...pl>

    Witam,

    trochę już programowaniem się zajmuję, ale ostatnio trafiła do mnie
    sugestia z obszaru, którego bym się nie spodziewał.

    A mianowicie, ktoś zasugerował, żeby zamiast konstrukcji A, używać B ale
    już nie zaargumentował dlaczego (chodzi o komunikację z bazą danych).

    A:
    <code>
    try {
    BeginTransaction();
    CommitTransaction()
    } catch { ... }
    </code>

    B:
    <code>
    BeginTransaction();

    try {
    CommitTransaction()
    } catch { ... }
    </code>

    Na chłopski rozum, sugestia wydaje mi się błędna, bo co gdy przy
    tworzeniu transakcji się wysypie?

    --
    Mateusz Bogusz

  • 2. Data: 2012-06-03 15:28:15
    Temat: Re: Try catch, prawidłowy sposób użycia
    Od: Artur Muszyński <a...@u...wytnijto.com.pl>

    W dniu 2012-06-03 15:17, Karol Y pisze:
    > <code>
    > BeginTransaction();
    >
    > try {
    > CommitTransaction()
    > } catch {
    RollbackTransaction(); <-- zapewne o to chodzi
    }

  • 3. Data: 2012-06-03 19:34:47
    Od: Edek Pienkowski <e...@g...com>

    Dnia Sun, 03 Jun 2012 15:17:05 +0200, Karol Y napisal:

> [...]
    >
    > A mianowicie, ktoś zasugerował, żeby zamiast konstrukcji A, używać B ale
    > już nie zaargumentował dlaczego (chodzi o komunikację z bazą danych).

    Pomijając odpowiedź już w wątku: ktoś nie zaargumentował dlaczego,
    a tutaj dodatkowo wyciąłeś kod, który jest istotny. Taka
    zabawa w głuchy telefon prowadzi do niezrozumienia.

    > A:
    > <code>
    > try {
    > BeginTransaction();
    > ... CommitTransaction()
    > } catch { ... }
    > </code>
    >
    > B:
    > <code>
    > BeginTransaction();
    >
    > try {
    > ... CommitTransaction()
    > } catch { ... }
    > </code>
    >
    > Na chłopski rozum, sugestia wydaje mi się błędna, bo co gdy przy
> [...]

    1. Sprawdź, czy może się wysypać BeginTransaction()
    2. Sprawdź, czy jeżeli się wysypie, to treść catch/finally będzie
    poprawna.
    3. Sprawdź, czy jeżeli się wysypie BeginTransaction() jest cokolwiek
    do wyczyszczenia w catch/finally.

    Edek

  • 4. Data: 2012-06-03 23:09:33
    Od: "AK" <n...@n...com>

    Użytkownik "Karol Y" <k...@o...pl> napisał:

    > A:
    > <code>
    > try {
    > BeginTransaction();
    > CommitTransaction()
    > } catch { ... }
    > </code>
    >
    > B:
    > <code>
    > BeginTransaction();
    >
    > try {
    > CommitTransaction()
    > } catch { ... }
    > </code>
    >
    > Na chłopski rozum, sugestia wydaje mi się błędna

    Mowiac ogolnie:
    Sugestia B jest jak najbardziej celna i to nie tylko na chlopski rozum.
    PS: Za wersje A powinno sie surowo karac.

    AK

  • 5. Data: 2012-06-03 23:12:02
    Od: "Stachu 'Dozzie' K." <d...@g...eat.some.screws.spammer.invalid>

    On 2012-06-03, AK <n...@n...com> wrote:

    > Mowiac ogolnie:
    > Sugestia B jest jak najbardziej celna i to nie tylko na chlopski rozum.
    > PS: Za wersje A powinno sie surowo karac.

    A jakieś argumenty merytoryczne? Bo na chłopski rozum to właśnie
    pierwsza część ma sens.

    --
    Secunia non olet.
    Stanislaw Klekot

  • 6. Data: 2012-06-03 23:30:25
    Od: "AK" <n...@n...com>

    Użytkownik "Stachu 'Dozzie' K." <d...@g...eat.some.screws.spammer.invalid> napisał:

    > A jakieś argumenty merytoryczne? Bo na chłopski rozum to właśnie
    > pierwsza część ma sens.

    Np: jezeli w catch jest rollback (a zakladam ze tak wlasnie jest),
    a zawiedzie begin w try to moze zostac wycofana poprzednia
    z zagniezdzonych transakcji.

    AK

  • 7. Data: 2012-06-04 09:34:35
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    On Jun 3, 11:30 pm, "AK" <n...@n...com> wrote:

    > Np: jezeli w catch jest rollback (a zakladam ze tak wlasnie jest),
    > a zawiedzie begin w try to moze zostac wycofana poprzednia
    > z zagniezdzonych transakcji.

    Ale begin może się wyłożyć w zasadzie tylko dlatego, że nastąpił
    problem z utrzymaniem sesji (ktoś urwał kabel?). Wtedy wszystkie
    niezamknięte transakcje i tak szlag trafi i to po stronie serwera,
    więc klienckie rollback nic już nie zmieni. To oczywiście zależy od
    tego, czym są te transakcje, jak realizowane, być może w ogóle nie ma
    wymagania na ciągłość połączenia (HTTP?), itp.
    Ten kod może być zarówno dobry jak i niedobry, zależnie od kontekstu.

    Ja najchętniej korzystam z traksakcji z automatycznym rollbackiem,
    wyzwalanym przez destruktor. Wtedy opcja B jest kompletnie bez sensu
    (zły scope), natomiast obiekt zarządzający transakcją i tak nie zrobi
    żadnego rollbacka jeśli begin się nie powiodło, co powoduje, że opcja
    B jest jeszcze bardziej bez sensu a opcja A nie dość, że jest
    poprawna, to nawet da się zwykle zapisać prościej.
    Rozważania nt. A/B to rozwiązywanie problemów, których w ogóle nie
    powinno być ale niestety są, bo język programowania jest dziadowski.
    No właśnie - co to za język programowania?

    --
    Maciej Sobczak * http://www.msobczak.com * http://www.inspirel.com

  • 8. Data: 2012-06-04 10:31:39
    Od: zażółcony <r...@c...pl>

    W dniu 2012-06-04 09:34, Maciej Sobczak pisze:

    > Ja najchętniej korzystam z traksakcji z automatycznym rollbackiem,
    > wyzwalanym przez destruktor. Wtedy opcja B jest kompletnie bez sensu

    Czyli korzystasz ze wzorca projektowego RAII
    (nazwa niezbyt trafna, ale tak już zostało).
    Taką konstrukcję zastosujesz tylko w językach bez asynchronicznie
    działającego garbage collectora, tzn. w takich, w których masz jasno
    zdefiniowany moment odpalania konstruktora. W języku takim jak
    Java czy C# nie robi się tego z pomocą destruktorów, tylko
    ew. możesz walnąć (w C#) klauzulę 'using'.
    (patrz
    http://en.wikipedia.org/wiki/Resource_Acquisition_Is
    _Initialization#Resource_management_without_RAII
    ).

    Sugestia wyrzucenia begina przed try jest oczywiście niedoskonała,
    ale jak najbardziej poprawna. W podanej w przykładzie konstrukcji
    sekcja catch służy zasadniczo do obsługi rollbacka transakcji,
    a nie wszelkich problemów zwiazanych z bazą danych. Jeśli chcemy
    obsłużyć jakiś gruby problem z bazą, powodujacy, że nawet begin nie
    wskakuje, to nic nie stoi na przeszkodzie by całość otoczyć
    jeszcze jednym try-catchem, takim do obsługi błędów 'grubych'.

> [...]
    > powinno być ale niestety są, bo język programowania jest dziadowski.
    > No właśnie - co to za język programowania?
    Jeden z języków, w którym nie masz możliwości zastosowania wzorca RAII.

    Wyobraź sobie, że zamiast transakcji masz tam operację otwarcia pliku,
    zapisu do tego pliku i zamknięcia pliku. Przed try próbujesz
    plik otworzyć do zapisu. Jeśli się to nie powiedzie, błąd 'gruby', wypad
    z funkcji.
    Dopiero, kiedy się powiedzie wchodzisz do try/catch/finally - i tu
    np. zadaniem sekcji 'finally' jest posprzątanie deskryptora otwartego
    pliku (close itp). Masz ściśle określone, wąskie zadanie związane
    ze zwalnianiem jakiegoś zajętego zasobu. Jeśli zasób (plik, transakcja)
    w ogóle nie został zajęty, to nie ma w ogóle sensu wchodzenie do
    'finally', czy 'catcha' (catch ma za zadanie obsługę błędów
    odczytu/zapisu do otwartego zasobu, a nie 'wszelkich możliwych').
    Zauważ, że jeśli wrzucisz otwieranie po try, to potem w finally musisz
    się zastanawiać, czy robić close, czy nie (dodatkowy if). A tego właśnie
    chcemy uniknąć.

  • 9. Data: 2012-06-04 14:52:50
    Od: "AK" <n...@n...com>

    Użytkownik "Maciej Sobczak" <s...@g...com> napisał:

    > Ten kod może być zarówno dobry jak i niedobry, zależnie od kontekstu.

    Ten kod (A) jest zawsze zly.
    Tak jak zawsze zly jest kod typu:

    FILE* f;

    try
    {
    f = fopen(...);
    flose(f);
    {
    catch ( ... ):
    {
    flose(f);
    }

    czy typu:

    Object* obj;

    try
    {
    obj = new Object();
    delete obj;
    }
    catch ( ... ):
    {
    delete obj;
    }

    AK

  • 10. Data: 2012-06-04 15:00:42
    Od: "Stachu 'Dozzie' K." <d...@g...eat.some.screws.spammer.invalid>

    On 2012-06-04, AK <n...@n...com> wrote:

    > Ten kod (A) jest zawsze zly.
    > Tak jak zawsze zly jest kod typu:
    [...]
    > flose(f);
    [...]
    > delete obj;

    Zakładasz niesłusznie, że bezwzględnie wywołane fclose() i bezwzględnie
    wywołane delete są równoważne operacji rollback.

    --
    Secunia non olet.
    Stanislaw Klekot