  • 1. Data: 2022-10-11 13:45:25
    Temat: Turbina wiatrowa ~2kW 3f 230V
    Od: M M <m...@g...com>

    W mojej okolicy dość mocno wieje. Były kiedyś na alle... takie turbiny w okolicach
    ~3k PLN ale ostatnio coś nie widać (sprzedawca nie logował się od kilku miesięcy,
    telefonu też nie odbiera), więcej takich na 48V ale mi pasowałoby bezpośrednio
    zasilać 3-fazowy bojler 300 litrów o mocy 3 kW (3 grzałki 230V 1kW standardowo
    łączone w gwiazdę). Zna ktoś sensowne sprawdzone źródło (pewnie Chiny)?
    Nie chcę zmieniać oryginalnej grzałki (ceramiczna sucha, firmy Atlantic), mam
    dostępne wszystkie 6 końców (więc wchodzi w grę przełączanie gwiazda-trójkąt gdyby
    prądnica przy max mocy dawała ~230V międzyfazowe), pierścieniami ślizgowymi łatwiej
    przenieść mniejszy prąd, a jak nie wieje a świeci słońce i w godz. 13-16 jest tańszy
    prąd to te same grzałki mogą grzać z sieci. W 300 litrach wody da się zmagazynować
    około 20 kWh energii w postaci ciepła, co wydaje się dość sensowne cenowo w
    porównaniu do jakichkolwiek akumulatorów.

  • 2. Data: 2022-10-11 14:14:29
    Temat: Re: Turbina wiatrowa ~2kW 3f 230V
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Tue, 11 Oct 2022 04:45:25 -0700 (PDT), M M napisał(a):

    > W 300 litrach wody da się zmagazynować około 20 kWh energii w postaci ciepła

    Brzmi fajnie ale turbiny hałasują. W dzień można olać ale czy pośpisz w
    nocy?
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 3. Data: 2022-10-11 16:58:15
    Od: M M <m...@g...com>

    wtorek, 11 października 2022 o 14:14:31 UTC+2 Jacek Maciejewski napisał(a):
    > Brzmi fajnie ale turbiny hałasują. W dzień można olać ale czy pośpisz w
    > nocy?
    Wiatr hula i sam z siebie hałasuje (między domami moim i sąsiada jest odstęp 6m,
    tworzy się "tunel" i w domu słychać jak gwiżdże), czy turbina może być dużo
    głośniejsza?
    Te turbiny co były na all... były poziome, pionowe pewnie cichsze ale z tego co widzę
    dużo droższe.
    Z tego co czytam to moc rośnie mniej więcej proporcjonalna do 3 potęgi prędkości
    wiatru, obroty czyli również napięcie wprost proporcjonalne, a moc obciążenia
    rezystancyjnego rośnie z kwadratem.
    Rezystancja obciążenia powinna być więc odwrotnie proporcjonalna do napięcia, ale
    można by to aproksymować skokowo: start bez obciążenia, mały wiatr - grzałki w
    gwiazdę, duży - w trójkąt.
    Ale typowo dostępne oferty generatorów są na 48V - czy to chodzi o to, że dla
    wyższych napięć (niebezpiecznych) są jakieś obostrzenia i problem z uzyskaniem CE,
    dlatego już ich nie ma?

  • 4. Data: 2022-10-12 00:46:08
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 11.10.2022 o 16:58, M M pisze:

> [...]
    głośniejsza?
    > Te turbiny co były na all... były poziome, pionowe pewnie cichsze ale z tego co

    Sam zrób.

> [...]
    wyższych napięć (niebezpiecznych) są jakieś obostrzenia i problem z uzyskaniem CE,

    Na początek kup anemometr i zmierz siłę wiatru. Najlepiej to jakąś
    stację pogodową z logami. Potem dobieraj wiatrak i jego moc do siły
    wiatru jaki masz. Może się okazać że wieje na 100W i cały misterny plan
    wpizdu :]

    Co do generatorów to na dzień dzisiejszy nie rozumiem tego aspektu w
    zakresie napięcia. Od groma jest przetwornic STEP UP (sam takie używam)
    przy wiatraku i z napięcia 3V robią mi 24V albo więcej.
    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 5. Data: 2022-10-12 03:02:27
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    > Brzmi fajnie ale turbiny hałasują. W dzień można olać ale czy pośpisz w
    > nocy?

    Wiatru w Polsce jest 30% w skali roku w sensie skutecznego... Turbiny w
    sumie nie hałasują aż tak bardzo ale niektórzy, nawet głusi je słyszą...
    kiedy są w zasięgu wzroku. Najciekawsze jest to, że tacy sami w mieście
    (gdzie jest największe skupisko ludzi) nie słyszą, beztłumikowców,
    tramwajów, pociągów, skuterów, samolotów, szumu miejskiego ale ci sami
    słyszą wiatrak w odległości kilometra.

    Podobnie jak w tym dowcipie o BTS.

    "W pewnej zapadłej wiosce postawiono maszt telefonii komórkowej. Niemal
    od razu zaczęły napływać skargi - a to kury się nie niosą, a to krowy
    mleka nie dają, migreny, wzrost liczby samobójstw itd.
    Dyrektor sieci komórkowej napisał jedno krótkie pismo do sołtysa:
    "Te wszystkie plagi to pikuś. Pomyślcie, co będzie, jak ten maszt włączymy!"
    https://potworek.com/dowcipy/pokaz/w-pewnej-zapadlej
    -wiosce"

    BTW mam na działce mały wiatrak DIY, VAWT, bezgłośny/obecnie 2kW po
    zmianach. Sąsiedzi ze skóry wychodzili, żeby go usłyszeć i donieść.
    Nichuja, jest bezgłośny/taka konstrukcja :] Jeśli jest silny wiatr to
    drzewa powodują większy hałas niż ten wiatrak...więc nici z pomiaru
    hałasu :) Mogę linka podać jak wiało 50km/h i sobie posłuchaj, kiedy
    usłyszysz wiatrak :D

    https://youtu.be/8IkB8_0Ctow

    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 6. Data: 2022-10-12 09:02:43
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Wed, 12 Oct 2022 03:02:27 +0200, LordBluzg®🇵🇱 napisał(a):

    > Sąsiedzi ze skóry wychodzili, żeby go usłyszeć i donieść.
    > Nichuja, jest bezgłośny/taka konstrukcja :]

    Zgadza się. Ale ja myślałem o wiatraku tradycyjnym, o poziomej osi
    obrotu i 2 lub 3 łopatach.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 7. Data: 2022-10-12 10:09:25
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 12.10.2022 09:02, Jacek Maciejewski wrote:
    > ja myślałem o wiatraku tradycyjnym, o poziomej osi
    > obrotu i 2 lub 3 łopatach.

    Bierz z trzema łopatami, nie więcej - chcesz mieć szybko obrotowy, bo
    taki jest skuteczny w działaniu z prądnicą.

    Patrz nie na moc maksymalną jaką podaje producent (często dla 15/ms lub
    więcej), tylko na skuteczną przy 7-8 m/s - bo taki jest średni wiatr w
    Polsce. Może być tak że wiatrak z mocą maksymalną 2kW przy 15m/s "wydoi"
    200W przy 8m/s.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 8. Data: 2022-10-12 10:41:31
    Od: "Andrzej W." <a...@w...pl>

    > BTW mam na działce mały wiatrak DIY, VAWT, bezgłośny/obecnie 2kW po
    > zmianach.

    Czy ja dobrze widzę na tym filmiku dwie prądnice rowerowe czy to jakaś
    bardziej zaawansowana konstrukcja?
    Bo z dynamopiasty to raczej więcej niż 30W to nie wyciągniesz.

    --
    AWa.

  • 9. Data: 2022-10-12 11:31:57
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Wed, 12 Oct 2022 03:02:27 +0200, LordBluzg®🇵🇱 napisał(a):

    > https://youtu.be/8IkB8_0Ctow

    Na jakiej zasadzie ten STOP przy za silnym wietrze działa?
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 10. Data: 2022-10-12 11:39:16
    Od: "Andrzej W." <a...@w...pl>

    W dniu 11.10.2022 o 13:45, M M pisze:
> [...]
    około 20 kWh energii w postaci ciepła, co wydaje się dość sensowne cenowo w
    porównaniu do jakichkolwiek akumulatorów.

    Dobrze rozumiem, że z turbiny wiatrowej chcesz mieć 3 kW?
    Tutaj jest trochę wzorków:
    https://www.elektro.info.pl/artykul/napedy-i-sterowa
    nie/57677,obliczanie-parametrow-malej-elektrowni-wia
    trowej

    Z przykładu wychodzi, że przy V = 6 m/s moc wiatru na 1 m2 to 132W, dla
    V = 8 m/s to 313 W.
    Co daje z prądnicy z 1 m2 50-125W.

    A to dla 3 kW przy średnim wietrze daje jakieś 24 m2 powierzchni
    roboczej śmigła z tego wychodzi długość śmigła ok. 3 m, co daje słup
    betonowy do posadowienia itd. itp...

    Jeśli sprzedawca pisze Ci o turbinie 2 kW to w celu uniknięcia
    rozczarowania podziel sobie to przez 8-10 i wtedy rozważaj przydatność
    rozwiązania.

    Możesz nawiedzonego trochę posłuchać:
    https://www.youtube.com/watch?v=pu-u9239NkU

    --