  • 1. Data: 2014-08-21 18:15:35
    Temat: Układ Wiznet W5100 - komunikacja po SPI
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Projektuję właśnie pewną płytkę wykorzystującą układ Wiznet W5100. Układ
    ten jest kontrolerem Ethermet, posiadającym wbudowaną obsługę stosu
    TCP/IP. Można się z nim komunikować za pomocą magistrali SPI albo
    magistrali równoległej.

    Na ile dobrze zrozumiałem dokumentację (datasheet + schemat udostępniony
    przez producenta) włączenie komunikacji po SPO wymaga zewnętrznego
    podciągnięcia pinu SEN do plusa zasilania. W przypadku korzystania ze
    SPI wszystkie piny ADDR powinny być podłączone do masy - taka informacja
    znajduje się na schemacie:

    http://www.wiznet.co.kr/UpLoad_Files/ReferenceFiles/
    W5100_Ref_sch_MAG_R2.1.pdf

    Natomiast w datasheecie (str. 9) pojawia się wzmianka, że piny te mają
    już wewnętrznego pull downa. Na wszelki wypadek mogę je fizycznie
    połączyć z masą, to akurat nie komplikuje mi mocno projektu PCB.

    Mam jednak kilka innych wątpliwości. Po pierwsze zajrzałem do schematu
    Arduino Ethernet Shielda, który wykorzystuje ten układ. Tam z masą
    połączono również piny DATA. Nie ma o tym mowy w datasheecie ani na
    schemacie producenta. Kto ma rację?

    Po drugie co powinienem zrobić z pinami /CS, /WR i /RD? Jeśli dobrze
    rozumiem dokumentację, piny te są używa w komunikacji równoległej.
    Nigdzie w dokumentacji ani na schemacie nie ma mowy o tym, co zrobić z
    nimi w przypadku korzystania ze SPI. Z tego co widzę, twórca Ethernet
    Shielda podciągnął je wszystkie do plusa wspólnym rezystorem. Takie
    rozwiązanie będzie konieczne, czy mogę je sobie odpuścić i po prostu
    zostawić te piny "wiszące w powietrzu"?

    Kolejna kwestia to wspomniany już pin SEN, który aktywuje komunikacje
    SPI przy stanie wysokim. Producent układu w takim przypadku zaleca
    podciągnięcie go do VCC. Natomiast na schemacie Ethernet Schelda jest
    jakaś dziwna konstrukcja z buforem odwracającym pomiędzy tym pinem, a
    wejściem SPI Chip Select. Znów - kto ma rację?

    I ostatnia sprawa - masa analogowa. W5100 ma trzy piny oznaczone AGND.
    Na schemacie dostarczonym przez producenta są one z główną masą za
    pośrednictwem koralika ferrytowego. Czy coś złego się stanie, jeśli
    pominę ten element, łącząc je bezpośrednio z polem masy? Bardzo mocno
    uprościłoby mi to projekt płytki.

  • 2. Data: 2014-08-21 18:23:45
    Temat: Re: Układ Wiznet W5100 - komunikacja po SPI
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    I jeszcze jedno pytanie. Nie mogę znaleźć w dokumentacji informacji na
    temat zachowania wejść/wyjść interfejsu SPI. Czy przy nieaktywnym pinie
    /SCS mogę liczyć na to, że zostaną one ustawione na stan wysokiej
    impedancji, nie przeszkadzając w programowaniu MCU za pośrednictwem ISP?

    Może dla świętego spokoju warto zastosować rozwiązanie z niewielkim
    rezystorem na linii MISO?

  • 3. Data: 2014-08-22 10:34:42
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > rozwiązanie będzie konieczne, czy mogę je sobie odpuścić i po prostu
    > zostawić te piny "wiszące w powietrzu"?

    Żadnych pinów wejściowych nigdy nie powinieneś zostawiać wiszących w
    powietrzu.

    O 5100 mogę powiedzieć tyle:
    W prototypie użyliśmy SPI. Wyszło, że komunikacja SPI z nim jest bardzo
    ułomna. Nie jestem pewien o co chodziło (nie piszę programów). W drugim
    prototypie zastosowaliśmy połączenie równoległe i tak już zostało.
    P.G.

  • 4. Data: 2014-08-22 10:40:35
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

> [...]
    > pośrednictwem koralika ferrytowego. Czy coś złego się stanie, jeśli
    > pominę ten element, łącząc je bezpośrednio z polem masy? Bardzo mocno

    Nie widzę żadnego powodu aby nie połączyć wszystkich GND razem.
    P.G.

  • 5. Data: 2014-08-22 12:04:29
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 22.08.2014 10:34, Piotr Gałka wrote:

    >Żadnych pinów wejściowych nigdy nie powinieneś zostawiać wiszących w
    >powietrzu.

    Piny DATA to piny I/O. Pociągnięcie ich do masy jest trochę kłopotliwe, bo
    płytką która projektuję jest jednostronna, a nie chciałbym mnożyć zworek,
    jeśli i bez tego układ będzie działał prawidłowo.
    Za to wszystkie piny ADDRES są połączone z masą. Zmieniłem także podłączenie
    pinów /CS, /RD i /W - teraz nie wiszą w powietrzu, ale są podciągnięte do
    VCC wspólnym rezystorem, tak jak w Ethernet Shieldzie. Tylko zastanawiam
    się dlaczego autor projektu tego shielda wstawił tam dwa rezystory w
    szeregu (1k i 2,2k). Jeden 3,3k by nie wystarczył.

    >O 5100 mogę powiedzieć tyle:
    >W prototypie użyliśmy SPI. Wyszło, że komunikacja SPI z nim jest bardzo
    >ułomna.

    A to dziwne... Układ jest masowo wykorzystywany w Arduino Ethernet Shield i
    Arduino Ethernet, właśnie w trybie SPI. Nie słyszałem, żeby Stwarzał
    problemy.

    Natomiast jeśli chodzi o pin SEN (SPI Enable), to przyjrzałem się schematowi
    pierwszej wersji wspomnianego wyżej Shielda. Tam był on na stałe
    podciągnięty do VCC rezystorem, była jednak tam także zworka opisana jako
    "prog". Wychodziłoby na to, że przy włączonym SPI (nawet przy nieaktywnym
    pinie SCS) może dojść do konfliktu na magistrali i właśnie dlatego w
    późniejszej wersji dodano bufor odwracający, aby aktywował SPI dopiero po
    otrzymaniu sygnału z procesora, wraz z ustawieniem SCS na stan niski.
    Dobrze to interpretuję?

  • 6. Data: 2014-08-22 17:07:25
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > A to dziwne... Układ jest masowo wykorzystywany w Arduino Ethernet Shield
    > Arduino Ethernet, właśnie w trybie SPI. Nie słyszałem, żeby Stwarzał
    > problemy.

    OIDP to nie chodziło o stwarzanie problemów. Działa zgodnie z założeniami i
    opisem, ale założenia ułomne.
    Ale to nie ja się tym zajmowałem i było to ze 3 lata temu albo dawniej -
    mogę coś mylić.

    Na inne tematy się nie wypowiem - nie wiem o co chodzi, a nie mam czasu się
    zagłębiać.
    P.G.

  • 7. Data: 2014-08-22 18:40:48
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2014-08-22 17:07, Piotr Gałka pisze:

    > Na inne tematy się nie wypowiem - nie wiem o co chodzi, a nie mam czasu
    > się zagłębiać.

    Tak swoją drogą, mógłbym zapytać o wasze opinie na temat tego projektu
    płytki?
    Nic rażąco sprzecznego ze "sztuką" nie rzuca się w oczy?

    http://oi61.tinypic.com/2ldizyh.jpg

  • 8. Data: 2014-08-22 19:04:52
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 22 Aug 2014 18:40:48 +0200, Atlantis <m...@w...pl>
    wrote:
    > http://oi61.tinypic.com/2ldizyh.jpg

    Widzę, że też lubisz przejścia pomiędzy padami smd :), zawsze jestem
    ciekaw czy w profesjonalnych projektach też takie przejścia się
    stosuje (nie spotkałem się jeszcze) i czy one sa zgodne ze sztuką.

    --
    Marek

  • 9. Data: 2014-08-22 19:07:47
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2014-08-22 19:04, Marek pisze:

    > Widzę, że też lubisz przejścia pomiędzy padami smd :), zawsze jestem
    > ciekaw czy w profesjonalnych projektach też takie przejścia się stosuje
    > (nie spotkałem się jeszcze) i czy one sa zgodne ze sztuką.

    Staram się ich unikać tak bardzo, jak tylko mogę.
    Nie stosuję ich też do sygnałów w.cz.
    Jednak kiedy mam wybór: robić zworkę (i tym samym tracić sporo miejsca
    na PCB) czy puścić ścieżkę między padami, to wybieram to drugie.

  • 10. Data: 2014-08-22 20:04:12
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Tak swoją drogą, mógłbym zapytać o wasze opinie na temat tego projektu
    > płytki?
    > Nic rażąco sprzecznego ze "sztuką" nie rzuca się w oczy?
    >
    > http://oi61.tinypic.com/2ldizyh.jpg

    Dla mnie sprzeczna ze sztuką jest płytka jednowarstwowa.
    Prąd płynie zawsze w obwodzie zamkniętym. Każdemu sygnałowi biegnącemu
    ścieżką z punktu A do B towarzyszy przeciwny prąd biegnący od B do A po
    masie. Ten powrotny prąd powinien na całej trasie przebiegać jak najbliżej
    sygnału z A do B. W ten sposób pętla emitująca zakłócenia (lub odbierająca
    zakłócenia) jest minimalna. Przy wysokich f nawet grubość typowego laminatu
    jest za dużym odstępem.

    Ja projektuję (na razie) wszystkie płytki dwustronne z drugą stroną
    najczęściej pełną GND. Na płytce z tym W5100 użyłem kilku drucików na
    liniach zasilających (w warstwie GND tylko piny dla tych drucików). Ostatnio
    nauczyłem się nawet używać rezystorów zerowych, aby nie naruszać ciągłości
    warstwy GND. Co projekt to rozważam cztery warstwy, ale jak tych zerowych
    wychodzi mi 2..3 na płytkę to stwierdzam że tę jeszcze zrobimy
    dwuwarstwowo...
    P.G.