  • 731. Data: 2011-05-13 22:58:27
    Temat: Re: Warzywa znowu są wszędzie
    Od: Marcin 'Yans' Bazarnik <t...@s...won>

    On 2011-05-13 11:22, Andrzej Ława wrote:

    > Potwierdza to 90% gospodyń domowych ;->

    Pamiętaj, że mowa o asfalcie mokrym i suchym.

    > Czy wiesz, jak działa ABS?

    Nie odpowiedziałeś na moje pytanie. Umiesz hamować skuteczniej niż ABS ?
    Przeciętny kierowca potrafi ?

    > Moja uwaga była czysto formalna i ma na celu zapobieżenie ślepej wierze
    > w "trzy literki" (co skutkuje wśród wielu kierowców podejściem "mogę
    > jechać szybko bo mam ABS więc szybko zahamuję").

    Rozmawiamy o faktach.

    > Podstawową funkcją ABS jest zapobieganie blokadzie kół czyli zachowanie
    > sterowności.
    >
    > Ewentualnie poprawienie skuteczności hamowania (tj. skrócenie drogi
    > hamowania) bardzo zależy od nawierzchni i jest poniekąd efektem
    > ubocznym. Na normalnej, suchej, czystej asfaltowej _i_ przy założeniu że
    > kierujący nie "odpuści" pedału po tym, jak ten zacznie mu pulsować
    > (starsze ABSy, w nowszych/lepszych ponoć efekt już nie występuje) ABS da
    > _niewielkie_ skrócenie dystansu hamowania w porównaniu z hamowaniem na
    > zablokowanych kołach.

    Ciekawa teoria :-) Może podasz dowody ?

    > Na np. szutrze ABS drogę hamowania znacząco wydłuży.
    >
    > Tak więc przynajmniej jeśli chodzi o samochody i stosunkowo niewielkie
    > prędkości - ABS niewiele daje. Natomiast w przypadku motocykli dochodzi
    > jeszcze jedno ryzyko - zablokowanie przedniego koła może spowodować
    > wywrotkę, nawet przy małej prędkości.

    W wypadku motoru średnia droga hamowania przy użyciu ABS jest krótsza
    niż NAJLEPSZE wyniki uzyskane bez ABS. Zarówno na mokrej jak i suchej
    nawierzchni. W wypadku obciążonego motocykla różnica na korzyść ABS
    osiąga wartości 10-15%.

    http://www.msf-usa.org/imsc/proceedings/a-green-comp
    arisonofstoppingdistance.pdf

    Czyżby było to w totalnej sprzeczności z tym co naskrobałeś powyżej ?
    Teraz już powinieneś sobie uświadomiić, dlaczego tyle osób ma głęboko w
    poważaniu Twoje rewelacje.

    > Samochwała w kącie stała... ;->

    Przypomnij mi może, kiedy ostatnio miałeś okazję jeździć na torze,
    ścigać się w zawodach, porównać hamowanie z abs do hamowania bez abs ?

    --
    pozdrawiam,
    Marcin 'Yans' Bazarnik

  • 732. Data: 2011-05-14 17:14:29
    Od: Bydlę <p...@g...com>

    On 2011-05-13 13:20:27 +0200, masti <g...@t...hell> said:

    > Dnia pięknego Thu, 12 May 2011 19:52:12 +0200 osobnik zwany Sebastian
    > Kaliszewski wystukał:

    > a jak mam trafić

    Chodzi o to, że masz nie trafić.

    --
    Bydlę

  • 733. Data: 2011-05-16 14:43:40
    Od: Andrzej Ława <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    W dniu 13.05.2011 22:58, Marcin 'Yans' Bazarnik pisze:

    > Pamiętaj, że mowa o asfalcie mokrym i suchym.

    M.in. dlatego zasygnalizowałem mogące wprowadzić w błąd uogólnienie.

    > Nie odpowiedziałeś na moje pytanie. Umiesz hamować skuteczniej niż ABS ?
    > Przeciętny kierowca potrafi ?

    Patrz wyżej.

    > Rozmawiamy o faktach.

    To jest właśnie przykry fakt.

    > Ciekawa teoria :-) Może podasz dowody ?

    Założenia konstrukcyjne ABS i zasada jego działania - priorytetem było
    uniknięcie blokowania dla zachowania sterowności. Wszystko inne to
    "bonus" (lub "malus" ;) )

> [...]
    > niż NAJLEPSZE wyniki uzyskane bez ABS. Zarówno na mokrej jak i suchej
    > nawierzchni. W wypadku obciążonego motocykla różnica na korzyść ABS

    Przecież dokładnie o tym piszę - bez ABS na motocyklu kierujący będą
    hamować łagodniej niż by mogli właśnie z obawy o uślizg przedniego koła.
    Z ABS mogą hamulec docisnąć.

    [ciach]

    > Przypomnij mi może, kiedy ostatnio miałeś okazję jeździć na torze,
    > ścigać się w zawodach, porównać hamowanie z abs do hamowania bez abs ?

    ...i tak wciąż opowiadała...

    Może potrenuj jeszcze, "zawodniku", czytanie ze zrozumieniem, hmm?

    Wtedy może dotrze do ciebie, że moja uwaga była uwagą ogólną "a'propos"
    sprawy, a nie odnosiła się do konkretnego omawianego przypadku...