  • 91. Data: 2011-09-02 09:17:35
    Temat: Re: Ważniejsza moc czy moment obrotowy?
    Od: WS <L...@c...pl>

    On 2 Wrz, 09:12, "PM" <x...@w...pl> wrote:

    > czy na wykresach mocy i momentu
    > w całej ich rozciągłosci obowiazuje sztywna zalezność P=M*omega?
    >
    > jezeli nie, to dlaczego.

    obowiazuje zawsze...

    zreszta na wykresie jest zazwyczaj wyliczane m.in. z tego wzoru ;)

    WS

  • 92. Data: 2011-09-02 09:41:24
    Od: WS <L...@c...pl>

    On 2 Wrz, 08:51, "PM" <x...@w...pl> wrote:

    > mimo iż faktycznie nie ma ujemnej długości (przynajmniej w takiej matematyce
    > na chłopski rozum)

    nie tylko na chlopski ;)
    miara z definicji jest nieujemna ;)
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Miara_(matematyka)#Defi
    nicja

    ale to juz za duzy OT sie robi...

    WS

  • 93. Data: 2011-09-02 10:45:17
    Od: "PM" <x...@w...pl>

> [...]
    >
    > jezeli nie, to dlaczego.

    obowiazuje zawsze...

    zreszta na wykresie jest zazwyczaj wyliczane m.in. z tego wzoru ;)

    no to teraz konsekwentnie dalej...
    co się mierzy a co wylicza.

  • 94. Data: 2011-09-02 11:09:47
    Temat: Re: Wa?niejsza moc czy moment obrotowy?
    Od: Lewis <"lewisa[tnij]"@poczta.onet.pl>

    W dniu 2011-09-01 10:27, Marcin 'Yans' Bazarnik pisze:

    > To fizycznie niemożliwe w jednym silniku :-)

    Fakt takie przebiegi są niemożliwe ale już moc 200kW mocno rosnąca od
    około 3kRPM z prawie płaskim momentem na poziomie 400Nm jest całkowicie
    możliwa.

    --
    Części do A6 C4 sprzedam
    Lewis

  • 95. Data: 2011-09-02 11:10:07
    Od: WS <L...@c...pl>

    On 2 Wrz, 10:45, "PM" <x...@w...pl> wrote:

    > no to teraz konsekwentnie dalej...
    > co się mierzy a co wylicza.

    zalezy od hamowni ;)
    jesli podwoziowa (najpopularniejsze, bo kto by silnik denontowal :) ),
    to tez sa rozne...

    np. hamownia podwoziowa inercyjna - mierzy sie predkosc katowa
    napedzanego kolami walca o znanym momencie bezwladnosci w funkcji
    czasu, reszte sie wylicza, tzn. majac przyspieszenie katowe mozna
    wyliczyc moc, majac moc i obroty - moment

    zazwyczaj po osiagnieciu maks. obrotow wysprzegla sie i mierzy "w
    druga strone" czyli hamowanie walca, z czego mozna wyliczyc opory
    przeniesienia napedu i dostajemy 3 wykresy: np. moment+moc na wale i
    opory przeniesienia...

    WS

  • 96. Data: 2011-09-02 12:49:02
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    > Popatrz na Miśki Evo. Tam turbodziura jest kosmiczna.

    I dlatego ich osiągi przy prędkościach 0-100 są "podobne" do wersji o 2x mniejszej
    mocy?
    Czy jednak są znacznie lepsze, o ile się użyje _właściwie_ skrzyni?

    Jeśli przy prędkościach 0-100 km/h ma się podobne osiągi max. jak to samo auto
    wyposażone w 2x słabszy silnik to znaczy że auto jest najwyraźniej zepsuje.
    A Evo nie jest zepsute tylko wymagające.

  • 97. Data: 2011-09-02 13:06:33
    Od: Marcin 'Yans' Bazarnik <y...@n...com>

    On 2011-09-01 19:10, to wrote:
    > begin Marcin 'Yans' Bazarnik

    > Zapewne ze względu na regulamin. Jeśli nie można przekroczyć pewnego
    > poziomu mocy, to lepiej go mieć w szerszym zakresie niż w węższym.

    Ograniczeniem ZTCP jest zwężka, nie moc.

    --
    pozdrawiam,
    Marcin 'Yans' Bazarnik

  • 98. Data: 2011-09-02 13:11:45
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    W dniu 2011-09-01 11:59, Olo pisze:

    > Bzdura - uzasadnij, czekam.

    Przyspieszenie jest wprost proporcjonalne do momentu na kołach, czyli... mocy.

    Łatwo wykazać, że przy danej prędkości obrotowej kół obr_k, moment na kołach
    zależy wprost od mocy P którą generuje silnik: M_k = P/obr_k (bez strat itd).

    Czyli:
    - Dwa silniki o takiej samej mocy dają taki sam moment na kołach (przy optymalnych
    przełożeniach przełożeniach).

    - Dwa silniki o takim samym momencie max. mogą dawać zupełnie rózny moment na kołach
    i rozmaite przyspieszenia.

  • 99. Data: 2011-09-02 13:17:07
    Od: Marcin 'Yans' Bazarnik <y...@n...com>

    On 2011-09-01 18:08, Tomasz Pyra wrote:

    > Wysoka elastyczność silników stosowanych w rajdach wynika z przepisów
    > FIA nakazującej stosowanie zwężki ograniczającej dostęp powietrza do
    > silnika i tym samym ograniczającą moc.

    Poniekąd tak. Ale nie sądze aby wyłącznie od tego.

    > Jak zamontujesz restrykcyjne przewężenie w normalnym samochodzie, to też
    > się okaże że moc maksymalna spadła o połowę, ale za to jest stała w
    > zakresie 3000-6500 rpm.

    Zwężka, to tylko dodatkowy opór. Możesz próbować go pokonać zwiększonym
    ciśnieniem doładowania i uzyskać dzięki temu większy przepływ powietrza
    - tyle że ch-ka może będzie i stroma, ale znaczne gorsza poniżej.

    > Dlatego że od pewnego momentu ilość powietrza dostarczanego do silnika
    > będzie już stała.

    Wszystko zależy od ciśnienia. Jeśli jesteś w stanie wytworzyć wysokie,
    to jestes w stanie przepchać dużo powietrza.

    > Bez zwężki silnik turbo 2l miałby dużo wyższą moc i typowo turbinową,
    > ostrą charakterystykę.

    Zależy od wielkości turbiny. Stosując "mniejszą" turbinę, ośiągniesz
    fajną elastyczną ch-kę kosztem oczywiście mocy maksymalnej.

    --
    pozdrawiam,
    Marcin 'Yans' Bazarnik

  • 100. Data: 2011-09-02 13:23:59
    Od: Marcin 'Yans' Bazarnik <y...@n...com>

    On 2011-09-01 15:56, J.F wrote:
    > Użytkownik "Marcin 'Yans' Bazarnik" napisał w

    > Biegow nie umie zmieniac a do rajdow sie pcha :-P

    Popatrz, biegów nie umie zmieniać, a po pierwszej pętli strata 0.02 do
    2-giego miejsca w generalce pomimo rozpieprzonej miski :-)

    > To zaleta dla leniwych kapelusznikow - jedzie sobie taki, jak to na
    > drodze - od 50 do 150, a biegu wcale nie zmienia :-)

    No cóż to Twoje zdanie :-)

    > Zreszta ten zakres stalej mocy nie jest duzy, biegi nadal trzeba
    > zmieniac i w zupelnosci mozna porownac z wygoda stalego momentu w
    > szerokim zakresie.

    W tych ch-kach które podałem, zakres wysokiej mocy jest mały ? Wysokiej
    czyli tak 80-85% maksymalnej.

    > RoMana nie pamietasz ? Oczywiscie ze probowal jechac na 100% mozliwosci
    > samochodu. Jak rozgrzal auto dojezdzajac do autostrady, tak potem
    > polozyl cegle na gazie i zdejmowal 100km dalej. Ale zeby to nazwac jazda
    > sportowa ? :-)

    :-)

    > Dalej bylo bardziej sportowo - RoMan redukuje i wciska gaz do oporu
    > wyprzedzajac ciezarowke na zakrecie - to jest 100% czy nie ? :-)

    Zalezy od prędkości ;-)

    > Ale technika jazdy calkiem inna. To juz bardziej F1 przypomina normalna
    > jazde - czyli jedziemy tak szybko jak zakret pozwala :-)

    Na rajdzie nie jedziesz tak szybko jak zakręt pozwala ? :-) Tylko
    troszeczkę trudność inna, bo droga wąska, nic nie widać czasem,
    nawierzchnia zmienna a otoczenie obfituje w niespodzianki.
    Jakby to teraz porównać z torem... hmmm :-)

    > Tak czy inaczej - chcesz pojechac naprawde dynamicznie, to trzeba
    > wrzucic bieg zapewniajacy duza moc z silnika.

    Bardzo ciekawa teoria - szkoda, że niebardzo ma się do praktyki :-)
    Jak będziesz miał sekcję różnych zakrętów to się przekonasz czy
    trzeba/można/opłaca się :->

    Np. tutaj - Posłuchaj na jakich obrotach jedzie i kiedy biegi zmienia.
    http://www.youtube.com/watch?v=B8TffgtRQQk

    > W "zwyklej jezdzie" zdecydowanie nie skupiam sie na poslizgu :-)

    A gdzie Tym bolidem F1 jeździsz ? ;-)

    > A jak biegi przeszkadzaja ... kup se DSG :-)

    Zaproponuj tym co startują wyżej, napewno będą zachwyceni :-)

    --
    pozdrawiam,
    Marcin 'Yans' Bazarnik