  • 1. Data: 2021-07-04 17:36:17
    Temat: Wtyczki zasilaczy - jakiś katolog?
    Od: "jedrek" <w...@...on>

    Obecnie jest zatrzęsienie "okrągłych" wtyczek-jacków i dedykowanych im
    gniazd zasilających w sprzęcie elektronicznym. Czy nazwa "jack" jest
    zarezerwowana tylko do wtyków słuchawkowych? Czy zasilaczowe wtyczki to też
    jacki? :)
    Wiele zasilaczy uniwersalnych nie posiada nawet wszystkich możliwych wtyczek
    jakie by PASOWNIE pasowały do gniazd w sprzęcie - nawet popularnych
    światowych producentów. Jak wetkniesz to sztuka dla sztuki, jakoś tam na
    słowo honoru kontaktuje jak nikt nie będzie ruszał.
    I tak np. syntezator (keyboard) Casio CTK-520L z lat 90 ma gniazdko
    zasilające-otwór fi ~6,5mm, a w środku "gorąca" szpilka o średnicy ~1,4mm
    (trudno zmierzyć, bo ciężko tam wepchać się suwmiarką, inaczej by trzeba
    było wyrwać szpilkę i ją dopiero pomierzyć.
    I teraz wynika, że do takiego gniazdka najlepsza będzie wtyczka z
    "plastikowym" środkiem, gdzie punkt styku ze szpilką gniazdka ustalają dwa
    sprężynujące druciki (a nie typowa rurka na całej długości wtyku).
    Czyli coś takiego zapewne z łukami-sprężynkami:
    https://i5.walmartimages.com/asr/95fba4c7-598c-4773-
    ab09-bbc7af49417f_1.0b0b53b934f4d30ac22e87795c94c2f5
    .jpeg
    https://mirbatt.ru/upload/iblock/726/72612ce40c6aa0a
    0a563f21e0f45029a.jpg
    Zasilacze uniwersalne przeważnie mają wtyczki jako rurki o wewnętrznej
    średnicy ~2,5mm, do której ma wejść szpilka, ale gruba szpila ~2,1mm
    https://inelsc.pl/userdata/public/gfx/e40b8ad9756d8b
    791843b0d070c4249c.jpg
    I taki wtyk ma duże luzy zarówno na szpilce jak i na otworze gniazdka gdy go
    chcemy zapakować do gniazda Casio ze szpilką 1,4mm.
    Nawet na ebay-u Anglicy w swoich wielu niby zamiennikach oryginalnego
    zasilacza Casio AD-5 mają takie "rozklekotane" rurkowe wtyczki, zamiast
    wąskiego środka ze sprężynkami-drucikami dedykowanymi na szpilkę 1,4mm.

    W handlu w PL coś nie natknąłem się na te wtyki z żółtym plastikowym
    środkiem, gdzie zamiast rurki są wskazane 2 sprężynujące druciki, które
    dociskają do szpilki i jest dobry kontakt elektryczny. Większość to te
    rurkowe środki na grube szpile. Żeby te rureczki w środku miały coś jeszcze
    w stylu jak lepsze wtyczki bananowe - takie sprężynujące kołnierze, że
    wciśnięta tam szpilka wtyczki jeszcze dodatkowo by była otacza
    sprężynującymi "resorami" by bez względu czy ktoś zacznie obracać w gniazdku
    szpilką był dobry kontakt elektryczny a nie jakieś trzeszczenie na
    zasilaniu.
    Czyli takie banany
    https://avstore.pl/11389/prolink-tbc-059-wtyk-banano
    wy-glosnikowy.jpg
    Aby czymś takim były wyłożone ścianki rurki wtyczki w środku.
    A widać, że robią żółtą wersję także na grubszą szpilkę ~2,1mm
    https://i1.wp.com/ae04.alicdn.com/kf/H01a3fc71f5b242
    33961e361a6125af1cH.jpg

    Przeglądam obrazki z wtyczkami i się okazuje, że są też węższe wtyczki fi
    4mm ze środkiem 1,7mm
    https://2.bp.blogspot.com/-v2N31LAbNFg/V_9PrLhcx4I/A
    AAAAAAAEcQ/U9r_99tKDtM4rIcNuzmsfsB_vJYuGwo3gCLcB/s16
    00/adaptor%2B4%2Bx%2B1.7%2Bmm.jpg
    (chyba, że ktoś źle zmierzył).
    A przeglądając Allegro można błędnie wywnioskować, że tych z żółtym (lub
    czarnym środkowym wypełnieniem i wąskim otworem, gdzie zamiast rurki są
    sprężynujące styki-druciki, praktycznie nie ma.
    W dodatku otwór gniazda w Casio ma 6,5mm średnicy, co by oznaczał, że tu by
    najlepiej pasowała wtyczka co ma zewnętrzną średnicę przynajmniej 6,0mm, bo
    popularne 5,5mm ma duże luzy i denerwująco lata, stąd takie na słowo honoru
    kontakt. Są w ogóle większe niż 5,5mm? Optymalnie to by było jak otwór ma
    6,5mm aby wtyk miał te 6,4mm, luz 0,1mm. Ale pewnie takich nie ma.
    Chciałbym przejrzeć jakiś współczesny katalog dostępnych wszystkich
    wariantów tego typu wtyczek zebranych w jednym PDF, bo się można pogubić i
    tylko póki co zgadywać czy daną wtyczkę można kupić. Może ktoś wskazać taki
    katalog? Zresztą większość oferowanych wtyczek to lipa i lepiej nieraz od
    starego zasilacza ciachnąć sobie nierobieralną wtyczkę z fabrycznym
    przewodem "zawulkanizowanym" do wtyczki, przez co mechanicznie bardzo
    głupotoodorne, bo te lipnie sklepowe wtyczki do lutowania, to gdzieś mocniej
    pociągniesz za przewód i rozerwiesz lutowania, bo taki mizerny uchwyt do
    płaszcza przewodu - wtyczki z żyletek robione.

    Ten zasilacz wygląda na oryginalny Casio
    https://www.ebay.pl/itm/124769194806?hash=item1d0cd2
    d336:g:4~gAAOSwKZxgpkv4
    Te oryginalne ktoś może wie czy to był tradycyjny transformator, mostek,
    elektrolit, bez stabilizacji? Czy raczej impulsówka? Gabarytowo nie wygląda
    na impulsówkę.
    A wiele tanich chińskich lichych impulsówek podpięta pod takie grajki daje
    szum w głośnikach, bo taki syf na wyjściu mają.
    Takich wtyczek z wąską rureczką dla szpilki nie spotkałem w sprzedaży jak ma
    ten casio na ebay widoczny. Pozostaje tylko ciachać z jakichś złomów, aby
    mając zasilacz na stanie bez pasownej wtyczki móc sobie coś sensownego w jej
    miejsce podstawić.

  • 2. Data: 2021-07-04 19:52:41
    Temat: Re: Wtyczki zasilaczy - jakiś katolog?
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 4 Jul 2021 17:36:17 +0200, jedrek napisał(a):

> [...]
    > (trudno zmierzyć, bo ciężko tam wepchać się suwmiarką, inaczej by trzeba

    To może zdecyduj się, czy chodzi Ci o jack (które są w zasadzie w trzech
    rozmiarach) czy o złącza koncentryczne tulejkowe.

    Przykładowo, w TME masz trochę tulejek do wyboru:

    https://www.tme.eu/pl/katalog/zlacza-dc_112990/

    Nie wiem, po co piszesz o jakichś kolorach.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 3. Data: 2021-07-06 09:00:41
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 4 Jul 2021 17:36:17 +0200, jedrek wrote:
    > Obecnie jest zatrzęsienie "okrągłych" wtyczek-jacków i dedykowanych im
    > gniazd zasilających w sprzęcie elektronicznym. Czy nazwa "jack" jest
    > zarezerwowana tylko do wtyków słuchawkowych?

    RJ-45 - Registered Jack

    https://en.wikipedia.org/wiki/Registered_jack

    Jak widac - nie tylko.

    P.S.
    https://pl.wikipedia.org/wiki/RJ-45
    https://pl.wikipedia.org/wiki/8P8C

    O co tu chodzi ?

    https://en.wikipedia.org/wiki/Modular_connector#8P8C

    > Czy zasilaczowe wtyczki to też jacki? :)

    Raczej nie :-)

> [...]
    > (trudno zmierzyć, bo ciężko tam wepchać się suwmiarką, inaczej by trzeba
    > było wyrwać szpilkę i ją dopiero pomierzyć.

    Wiertlo przypasowac, albo drut nawojowuy :-)

    J.