  • 1. Data: 2016-02-15 22:28:16
    Temat: Wyjście napięciowe - obciążenie
    Od: sword <n...@p...onet.pl>

    Witam,

    Mam takie wyjście napięciowe:

    http://www.23928.stk.net.pl/pictures/misc/sch/load-o
    a/output-u.pdf

    Układ sterowany z DAC 0-2V, wyjście x5 -> 0-10V

    Przy dociążeniu przez 100R na wyjściu pojawia się ~9.5V czyli
    dosyć mocno siada to napięcie.

    Da się to jakoś podciągnąć, żeby wyjście pracowało w pełnym zakresie?

    Pozdrawiam,
    --
    sword

  • 2. Data: 2016-02-15 22:42:21
    Temat: Re: Wyjście napięciowe - obciążenie
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 15 Feb 2016 22:28:16 +0100, sword napisał(a):
> [...]
    > dosyć mocno siada to napięcie.
    > Da się to jakoś podciągnąć, żeby wyjście pracowało w pełnym zakresie?

    IMHO to juz jest podciagniete i nie powinno siadac.

    Zmierz napecia w ukladzie przy obciazeniu, albo zacznij od:
    -kolektor z emiterem nie zamieniony ?
    -napiecie +24V obecne ?
    -opamp z jakiego napiecia zasilany ? 24V czy 12V ?
    -a moze przy obciazeniu napiecie zasilania DAC siada ?

    Dobry tam radiator ? Bo to juz z 1.5W trzeba liczyc.

    J.

  • 3. Data: 2016-02-16 00:07:29
    Od: sword <n...@p...onet.pl>

    On 2016-02-15 22:42, J.F. wrote:
> [...]
    > -a moze przy obciazeniu napiecie zasilania DAC siada ?
    >
    > Dobry tam radiator ? Bo to juz z 1.5W trzeba liczyc.

    Chyba znalazłem winowajcę, to wpięty w szereg amperomierz
    odkładał to napięcie. Dodatkowo mam jeszcze czujnik prądu
    w obwodzie 1R. Wyrzuciłem to wszystko i jest teraz ok,
    maksymalna zmiana to 40-50mV i w tym obwodzie do przyjęcia.
    Czujnik prądu zrobię na 0.1R, to powinno wystarczyć.

    Reszta napięć ok, zasilanie 23.7V, opamp zasilany tym samym
    napięciem, a od dołu -4.5V, DAC 2V.

    Na radiator nie ma niestety miejsca, zrobiłem tylko placek
    miedzi na PCB i musi wystarczyć - taka obudowa, że jest gęsto.

    --
    sword

  • 4. Data: 2016-02-16 00:48:12
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 16 Feb 2016 00:07:29 +0100, sword napisał(a):

    > Chyba znalazłem winowajcę, to wpięty w szereg amperomierz
    > odkładał to napięcie.

    Mozesz przepiac tak, zeby byl objety petla sprzezenia i nie powodowal
    spadkow. Chocby w kolektor tranzystora.

    > Dodatkowo mam jeszcze czujnik prądu
    > w obwodzie 1R. Wyrzuciłem to wszystko i jest teraz ok,
    > maksymalna zmiana to 40-50mV i w tym obwodzie do przyjęcia.

    Na moj gust - troche za duza. Ten uklad powinien naprawde dobrze
    stabilizowac.

    J.

  • 5. Data: 2016-02-16 11:00:21
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "sword" <n...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Na radiator nie ma niestety miejsca, zrobiłem tylko placek
    > miedzi na PCB i musi wystarczyć - taka obudowa, że jest gęsto.

    Wg NXP jeśli miedzi na kolektorze jest 6cm2 to max moc jest 1,35W (pod
    warunkiem, że temperatura (wewnątrz obudowy ma nie więcej jak 25stC), a Ty
    dajesz mu 1,4W.
    Skoro jest gęsto to pewnie nie masz tam 6cm2 - pewnie bliżej 1cm2 dla
    którego jest 125K/W czyli dla 1,4W Tj=Ta+175K, a dopuszczalna Tj jest
    150stC.
    Jak często tam będzie te 10V na wyjściu to szybko wysiądzie.
    P.G.

  • 6. Data: 2016-02-16 11:04:54
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Na moj gust - troche za duza. Ten uklad powinien naprawde dobrze
    > stabilizowac.

    Pod warunkiem, że coś się nie wzbudza (wtórnik potrafi mieć podobno ujemną
    rezystancję bazy).
    P.G.

  • 7. Data: 2016-02-16 12:14:04
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    W dniu 2016-02-16 o 11:04, Piotr Gałka pisze:

    > Pod warunkiem, że coś się nie wzbudza (wtórnik potrafi mieć podobno
    > ujemną rezystancję bazy).

    Liczyć to nie liczyłem (i nie mam na to ochoty), ale dołączenie
    tranzystora (w taki czy inny sposób) może spowodować niestabilność
    układu objętego sprzężeniem. W końcu kompensacja jest zrobiona do czegoś
    innego i może trzeba coś dodać.

    Pozdrawiam

    DD

  • 8. Data: 2016-02-16 21:57:31
    Od: sword <n...@p...onet.pl>

    On 2016-02-16 11:00, Piotr Gałka wrote:
> [...]
    > dopuszczalna Tj jest 150stC.
    > Jak często tam będzie te 10V na wyjściu to szybko wysiądzie.

    Placek jest niestety tylko ~1.2cm2 ale te warunki są całkowicie
    ekstremalne w tym układzie. Można powiedzieć, że praktycznie nigdy
    nie wystąpią w dłuższym przedziale czasu. Wyjście będzie pracowało
    w warunkach całkowicie optymalnych (max 10% z tych założeń).
    Ostatecznie jest jeszcze szansa na przyklejenie czegoś małego
    na górze obudowy.

    --
    sword

  • 9. Data: 2016-02-16 22:48:16
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 2016-02-16 o 21:57, sword pisze:

> [...]
    > w warunkach całkowicie optymalnych (max 10% z tych założeń).
    > Ostatecznie jest jeszcze szansa na przyklejenie czegoś małego

    No to jeszcze pytanie, czy nie możesz zdjąć trochę z tych 24V?
    Największa moc wydziela się akurat przy połowie zasilania. Tobie
    wystarczyłoby jakieś 12V na kolektorze (nie wiem ile musiałby dostać
    opamp, mogłoby mu odrobinę nie starczyć), co dałoby max 0.36W w
    tranzystorze. Spora różnica. Ewentualnie można dodać coś koło 50-70 omów
    w kolektorze, to też zmniejszy moc na tranzystorze (i też skomplikuje
    sprawy stabilności, choć niekoniecznie cokolwiek albo odczuwalnie
    pogorszy).

    Pozdrawiam

    DD

  • 10. Data: 2016-02-17 09:23:10
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Placek jest niestety tylko ~1.2cm2 ale te warunki są całkowicie
    > ekstremalne w tym układzie. Można powiedzieć, że praktycznie nigdy
    > nie wystąpią w dłuższym przedziale czasu.

    Czyli mniej więcej 1cm2 więc można przyjąć te 125K/W. Pytanie jaki przedział
    czasowy wystarczy tranzystorowi aby się zepsuć jeśli temperatura struktury
    osiągnie 25+175=200, gdy dopuszczalna jest 150. Przypuszczam, że to są
    sekundy.
    Poza tym w takiej sytuacji bardzo szybko nagrzeje się wnętrze obudowy i już
    po chwili nie będzie można przyjmować, że temperatura otoczenia płytki
    wynosi 25 więc i temperatura struktury odpowiednio wzrośnie.
    P.G.