eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.sci.inzynieria › Wytrzymałość połączenia gwintowanego
Ilość wypowiedzi w tym wątku: 16

  • 1. Data: 2011-09-24 14:20:26
    Temat: Wytrzymałość połączenia gwintowanego
    Od: PeJot <P...@o...pl>

    Czołem.

    Znowu temat okołorowerowy, pytanie do mechaników. Chodzi o połączenie
    korba-pedał. Jest tam gwint calowy, prawy i lewy 9/16" x 20 T.P.I.
    Zwykle ten gwint ma długość 14-15 mm, tyleż samo grubości ma korba (
    najczęściej aluminiowa ).

    I teraz pytanie: Jaka powinna być *minimalna* długość takiego
    połączenia, aby miało sensowną wytrzymałość, *w przypadku połączenia
    stal-stal* ?

    Rodzaj obciążeń chyba każdy zna. Nie mogę nigdzie zdobyć dobrej jakości
    korb dla moich dzieci, długości 152 mm ( standard to 170 mm ).
    Przegwintowywanie standardowych korb odpada, brak narzędzi. Cięcie i
    spawanie aluminiowej korby też. Chcę bazując na naturalnym otworze na
    pedał w korbie zamontować wkładkę skracającą, zrobioną ze starej,
    stalowej korby. Pomysł znaleziony w sieci, niestety link do foto tego
    rozwiązania jest martwy. Ze strony użytkownika najlepiej by było, gdyby
    *stalowa* wkładka z nagwintowanym otworem na pedał byłaby jak
    najcieńsza, ale połączenie gwintowane musi być na tyle długie, by mieć
    sensowną wytrzymałość. Co prawda użytkownikiem będzie dziecko,
    obciążenia mniejsze, a i pedał może być zakręcony z użyciem kleju.


    --
    P. Jankisz
    O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
    "Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
    tylu idiotów" Stanisław Lem


  • 2. Data: 2011-09-25 06:42:04
    Temat: Re: Wytrzymałość połączenia gwintowanego
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 24 Sep 2011 16:20:26 +0200, PeJot napisał(a):
    > Znowu temat okołorowerowy, pytanie do mechaników. Chodzi o połączenie
    > korba-pedał. Jest tam gwint calowy, prawy i lewy 9/16" x 20 T.P.I.
    > Zwykle ten gwint ma długość 14-15 mm, tyleż samo grubości ma korba (
    > najczęściej aluminiowa ).
    > I teraz pytanie: Jaka powinna być *minimalna* długość takiego
    > połączenia, aby miało sensowną wytrzymałość, *w przypadku połączenia
    > stal-stal* ?

    A gdyby tak podejsc na logike ... gdyby moglo byc mniej, to juz by dawno
    bylo ? :-)

    > Rodzaj obciążeń chyba każdy zna. Nie mogę nigdzie zdobyć dobrej jakości
    > korb dla moich dzieci, długości 152 mm ( standard to 170 mm ).

    Allegro ?

    Poza tym ... moze dla dzieci nie musi byc dobrej jakosci ?

    J.


  • 3. Data: 2011-09-25 07:17:09
    Temat: Re: Wytrzymałość połączenia gwintowanego
    Od: PeJot <P...@o...pl>

    W dniu 2011-09-25 08:42, J.F. pisze:

    > A gdyby tak podejsc na logike ... gdyby moglo byc mniej, to juz by dawno
    > bylo ? :-)

    Gdyby współczesny, europejski rower był zrobiony logicznie, toby od
    dawna nie występowały w nim wymiary calowe. Więcej tu 150 letnich
    standardów, niż wytrzymałości. Wymiar gwintu w korbach jest tak
    *tradycyjny*, że aż zęby bolą. Dowód - pedały wyczynowe, odchudzone do
    granic możliwości. Nie chcąc/nie mogąc ruszać średnicy gwintu,
    konstruktorzy go nieprzyzwoicie skrócili, z 15 do 9-10 mm, a i tak
    najczęściej pękają osie, nie połączenie gwintowe.
    >
    >> Rodzaj obciążeń chyba każdy zna. Nie mogę nigdzie zdobyć dobrej jakości
    >> korb dla moich dzieci, długości 152 mm ( standard to 170 mm ).
    >
    > Allegro ?

    Zapomnij. Wprawdzie kiedyś tam udało mi się zdobyć korby 152 mm, ale
    wieńce zębate są podłej jakości i przerzucanie łańcucha pod obciążeniem
    jest nijakie. Dorosły to zniesie, dziecko niekoniecznie. Marzy mi się
    zrobić dziecinne korby 152 mm z dobrej jakości wieńcami zębatymi, takimi
    na jakich jeżdżę sam.

    A producenci olewają ten segment rynku. Suntour coś tam produkuje, ale w
    PL nie uświadczy.
    >
    > Poza tym ... moze dla dzieci nie musi byc dobrej jakosci ?

    Dla _moich dzieci_ powinny :)

    Koncepcja nr 2: zastępuję standardowy gwint 9/16" x 20 T.P.I, długości
    15 mm zwykłym metrycznym, np. M10. Takie otwory mogę swobodnie wykonać w
    standardowej korbie, materiału wokoło jest dosyć. Nie bawię się w różne
    kierunki gwintu, pedały wkręcam z użyciem kleju, nie powinny się
    luzować. Pytanie czy tokarz będzie w stanie wykonać gwint M10 na osi
    pedału ? Stal "na gwoździe" raczej toto nie jest.



    --
    P. Jankisz
    O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
    "Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
    tylu idiotów" Stanisław Lem


  • 4. Data: 2011-09-25 08:18:17
    Temat: Re: Wytrzymałość połączenia gwintowanego
    Od: "PM" <x...@w...pl>

    ?> Koncepcja nr 2: zastępuję standardowy gwint 9/16" x 20 T.P.I, długości
    > 15 mm zwykłym metrycznym, np. M10. Takie otwory mogę swobodnie wykonać w
    > standardowej korbie, materiału wokoło jest dosyć. Nie bawię się w różne
    > kierunki gwintu, pedały wkręcam z użyciem kleju, nie powinny się luzować.
    > Pytanie czy tokarz będzie w stanie wykonać gwint M10 na osi pedału ? Stal
    > "na gwoździe" raczej toto nie jest.
    >
    gwint swobodnie zostanie wykonany - miałem kiedyś toczone śruby do kół z
    dużego klucza trzpieniowego, pytanie po co?
    nie lepiej skrócić korbę? - wycięcie kawałka i spawanie
    przy zmniejszeniu gwintu koniecznie trzeba pozostawić duży kołnierz, w
    założeniu będzie przenosił siły dążące do wyłamani osi pedału z korby.
    już "na oko" widać ze kluczowa jest średnica gwintu a nie jego długość.




  • 5. Data: 2011-09-25 10:11:26
    Temat: Re: Wytrzymałość połączenia gwintowanego
    Od: Krzysztof Tabaczyński <k...@w...pl>


    Użytkownik "PM" <x...@w...pl> napisał w wiadomości
    news:j5mo49$3mm$1@news.icpnet.pl...
    >?> Koncepcja nr 2: zastępuję standardowy gwint 9/16" x 20 T.P.I, długości
    >> 15 mm zwykłym metrycznym, np. M10. Takie otwory mogę swobodnie wykonać w
    >> standardowej korbie, materiału wokoło jest dosyć. Nie bawię się w różne
    >> kierunki gwintu, pedały wkręcam z użyciem kleju, nie powinny się luzować.
    >> Pytanie czy tokarz będzie w stanie wykonać gwint M10 na osi pedału ? Stal
    >> "na gwoździe" raczej toto nie jest.
    >>
    > gwint swobodnie zostanie wykonany - miałem kiedyś toczone śruby do kół z
    > dużego klucza trzpieniowego, pytanie po co?
    > nie lepiej skrócić korbę? - wycięcie kawałka i spawanie
    > przy zmniejszeniu gwintu koniecznie trzeba pozostawić duży kołnierz, w
    > założeniu będzie przenosił siły dążące do wyłamani osi pedału z korby.
    > już "na oko" widać ze kluczowa jest średnica gwintu a nie jego długość.

    A nie można takiej korby wykonać z włókna węglowego?
    Zbyt drogie?
    Zbyt trudne?
    Zbyt ciężkie?

    Pozdrowienia. Krzysztof z Tychów.


  • 6. Data: 2011-09-25 10:19:20
    Temat: Re: Wytrzymałość połączenia gwintowanego
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 25 Sep 2011 12:11:26 +0200, Krzysztof Tabaczyński napisał(a):
    > A nie można takiej korby wykonać z włókna węglowego?
    > Zbyt drogie?
    > Zbyt trudne?
    > Zbyt ciężkie?

    zbyt sie skreca ?

    Tam sa dwa silnie obciazone miejsca - wlasnie na koncach.
    Pewnie i tak musialby byc jakies metalowe wkladki.

    J.


  • 7. Data: 2011-09-25 11:34:17
    Temat: Re: Wytrzymałość połączenia gwintowanego
    Od: PeJot <P...@o...pl>

    W dniu 2011-09-25 10:18, PM pisze:

    > nie lepiej skrócić korbę? - wycięcie kawałka i spawanie

    Nie mam pod ręką nikogo kto by mi pospawał aluminiową korbę i jeszcze
    ręczył za wytrzymałość.


    --
    P. Jankisz
    O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
    "Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
    tylu idiotów" Stanisław Lem


  • 8. Data: 2011-09-25 11:35:48
    Temat: Re: Wytrzymałość połączenia gwintowanego
    Od: PeJot <P...@o...pl>

    W dniu 2011-09-25 12:11, Krzysztof Tabaczyński pisze:

    > A nie można takiej korby wykonać z włókna węglowego?

    Można.

    Wielokrotnie taniej wyjdzie wyrzeźbić ją z kawałka aluminium.

    --
    P. Jankisz
    O rowerach: http://coogee.republika.pl/pj/pj.html
    "Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
    tylu idiotów" Stanisław Lem


  • 9. Data: 2011-09-25 12:01:51
    Temat: Re: Wytrzymałość połączenia gwintowanego
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 25 Sep 2011 13:34:17 +0200, PeJot napisał(a):
    > W dniu 2011-09-25 10:18, PM pisze:
    >> nie lepiej skrócić korbę? - wycięcie kawałka i spawanie
    >
    > Nie mam pod ręką nikogo kto by mi pospawał aluminiową korbę i jeszcze
    > ręczył za wytrzymałość.

    Jest troche zakladow samochodowych ktore sie chwala spawaniem aluminium.

    J.


  • 10. Data: 2011-09-25 12:07:19
    Temat: Re: Wytrzymałość połączenia gwintowanego
    Od: "PM" <x...@w...pl>

    ?

    Użytkownik "PeJot" <P...@o...pl> napisał w wiadomości grup
    dyskusyjnych:j5n3jr$3ca$...@n...onet.pl...
    > W dniu 2011-09-25 10:18, PM pisze:
    >
    >> nie lepiej skrócić korbę? - wycięcie kawałka i spawanie
    >
    > Nie mam pod ręką nikogo kto by mi pospawał aluminiową korbę i jeszcze
    > ręczył za wytrzymałość.
    >
    z wytrzymałością nie powinno być problemu - obciążenie jest maksymalne przy
    suporcie.
    ok
    a dlaczego nie zostawić gwintu o oryginalnym rozmiarze?
    chyba ze ta korba ma jakieś przewężenia... ?
    (zmiany grubości korby spokojnie olewamy)

strony : [ 1 ] . 2


Szukaj w grupach

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: