  • 1. Data: 2016-11-25 23:39:11
    Temat: Wzmacniacz DC - jak?
    Od: Marek <f...@f...com>

    Typowe złącze pn musi mieć różnicę.potencjałów min 0.7V by zacząć
    przewodzić. Nawet Shotky to i tak coś około 50-100mV.
    Wzmacnianie napięć rzędu nawet uV (pow zera) wzmacniaczem operacyjnym
    zasilanym symetrycznie z dodatniego i ujemnego źródła jest jasne,
    ujemne napięcie daje margines potrzebny do uzyskania odpowiedniej
    różnicy potencjałów by pracować na liniowej charakterystce.
    W mcu nie ma ujemnego napięcia, więc jak jego adc "widzi" np. 3 mV??
    Jak (jaka fizyka złącza) się robi wzmacniacze stałoprądowe dla
    zaresów 0-.0.001 bez niesymetrycznegop zasilania?

    --
    Marek

  • 2. Data: 2016-11-26 00:27:51
    Temat: Re: Wzmacniacz DC - jak?
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@s...spam.spam.com>

    W dniu 2016-11-25 o 23:39, Marek pisze:
> [...]
    > Jak (jaka fizyka złącza) się robi wzmacniacze stałoprądowe dla zaresów
    > 0-.0.001 bez niesymetrycznegop zasilania?

    Montuje się pompę ładunkową wewnątrz scalaka?

    Przecież kiedyś w komputerach zasilacze dawały -5V dla potrzeb
    repolaryzacji RAM-u, obecnie scalaki RAM same sobie wytwarzają
    odpowiednie napięcie.

  • 3. Data: 2016-11-26 01:00:38
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 25 Nov 2016 23:39:11 +0100, Marek napisał(a):
> [...]
    > Jak (jaka fizyka złącza) się robi wzmacniacze stałoprądowe dla
    > zaresów 0-.0.001 bez niesymetrycznegop zasilania?

    a) wspolczesne mcu sa w cmos i nie maja takich problemow na zlaczach,

    b) na rail-2-rail jest pare sposobow, np przetwornice napiecia na
    pokladzie. Ale spojrz na LM324 - napiecia zerowe, tzn bliskie -Uzas
    mierzy sie tranzystorami pnp - wtedy zapasu napiecia jest dosc.
    Tylko ze na drugim koncu zasilania jest problem.

    c) akurat ADC to sie czesto robi na "switched capacitor", a tam latwo
    przetranslowac napiecia.

    A jak to dokladnie zrobili, to tez jestem ciekaw :-)

    J.

  • 4. Data: 2016-11-26 01:00:54
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sat, 26 Nov 2016 00:27:51 +0100, Tomasz
    Wójtowicz<s...@s...spam.spam.com> wrote:
    > Montuje się pompę ładunkową wewnątrz scalaka?

    I to jest jedyny sposô0b, bez ujemnego napięcia siie nie da?

    --
    Marek

  • 5. Data: 2016-11-26 08:17:48
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sat, 26 Nov 2016 01:00:38 +0100, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > a) wspolczesne mcu sa w cmos i nie maja takich problemow na
    zlaczach,

    A konkretnie?

    > c) akurat ADC to sie czesto robi na "switched capacitor", a tam
    latwo
    > przetranslowac napiecia.

    Ale co ten kondensator zmienia? Przecież on jest jako proxy ładunku,
    na chwilę (acquisition time) klucz go przyłącza do pina a później
    odłącza i adc go sampluje. Napięcie na nim nie będzie wyższe niż
    występujące na pinie, może być rzędu pojedyńczych mV.

    --
    Marek

  • 6. Data: 2016-11-26 08:38:35
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

> [...]
    > chwilę (acquisition time) klucz go przyłącza do pina a później odłącza i
    > adc go sampluje. Napięcie na nim nie będzie wyższe niż występujące na

    Jest też coś takiego jak przesuwanie poziomu napięcia.
    W szkole to rysowali diodę (czasami zenera).
    Gdzieś mam w "zapisakach" schemat prostownika działającego od 0V bez uzycia
    germanu,
    ujemnego napięcia i wzmacniaczy operacyjnych.
    Ciekawym układem jest (był) jakiś programator do TV - 4 lub 8
    pozycji/klawiszy. Przełączanie było na diodach. Niby nic, ale przełączało
    napięcie(analog) i ważny był każdy mV coby nie odstrajało stacji.

    --
    Desoft

  • 7. Data: 2016-11-26 12:51:07
    Od: "Vernon L. Pinkley" <v...@g...com>

    użytkownik J.F. napisał:

    > c) akurat ADC to sie czesto robi na "switched capacitor", a tam latwo
    > przetranslowac napiecia.

    Rzeczywiście są kondensatory:). Zawsze myślałem że w avr-ach
    zrobili to jakoś na rezystorach i komparatorach.

    http://www.analog.com/en/analog-dialogue/articles/pr
    ecision-successive-approximation-adcs.html

  • 8. Data: 2016-11-26 13:13:24
    Od: "Vernon L. Pinkley" <v...@g...com>

    użytkownik Marek napisał:
    > Typowe złącze pn musi mieć różnicę.potencjałów min 0.7V by zacząć
    > przewodzić.

    Pewnie masz na myśli układ ze wspólnym emiterem, teraz
    zastanów się nad układem ze wspólnym kolektorem:)

  • 9. Data: 2016-11-26 13:52:43
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 25-11-2016 o 23:39, Marek pisze:
> [...]
    > Jak (jaka fizyka złącza) się robi wzmacniacze stałoprądowe dla zaresów
    > 0-.0.001 bez niesymetrycznegop zasilania?

    Nie o tym jak jest w MCU ale wyobraź sobie.
    Jak weźmiesz tranzystor PNP, jego kolektor połączysz z 0V, emiter
    zasilisz źródłem prądu od strony +5V. Jeśli źródło prądowe wymaga do
    swojej pracy np 1V to dla napięć na bazie z zakresu -0,3V do + 3,3V
    napięcie na emiterze będzie zawsze o 0,7V wyższe niż na bazie - czyli w
    zakresie +0,4V do +4.0V. Jak weźmiesz dwa takie (identyczne) tranzystory
    to różnicę napięć na ich bazach (oba w okolicy 0V) będziesz miał na ich
    emiterach ale już w okolicy 0,7V.
    Zobacz też na str 10 karty katalogowej LM324:
    http://www.ti.com/general/docs/lit/getliterature.tsp
    ?genericPartNumber=lm324&fileType=pdf
    P.G.

  • 10. Data: 2016-11-26 14:45:21
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    Pisałem wyżej. Zobacz sobie układ C520. Bez ujemnego napięcia mierzy
    nawet -100mV.

    --
    Desoft