  • 1. Data: 2009-11-17 20:49:41
    Temat: Wzmacniacze m.cz. dużej mocy i ich zasilacze.
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello,

    Ostatnio coraz częściej nadziewam się na bardzo dziwne konstrukcje
    wzmacniaczy m.cz. dużej mocy - rzędu wielu setek a nawet 1000W.

    O ile konstrukcje wzmacniaczy w klasie D mnie nie dziwią, to zadziwia
    mnie ich wielkość - w obudowie wielkości małego zasilacza pecetowego
    zmieszczono zasilacz i wzmacniacz 1 kW. Ponoć do tego zestawu da się
    dołączyć drugi wzmacniacz 1 kW. Oglądam zdjęcie tego wynalazku i widzę
    filtr wejściowy z kondensatorami najprawdopodobniej 220uF - 6 sztuk w
    układzie szeregowo równoległym - bo ten zasilacz potrafi pracować w
    konfiguracji z podwajaczem napięcia na wejściu przy napięciu 110V.

    Wziąłem się za liczenie i wyszły mi rzeczy dziwne - przy prostowniku
    pełnookresowym, pojemności filtra 330uF (tyle wynika z połączenia
    szeregowo-równoległego) i prądzie obciążenia 3A napięcie tętnień
    wynosi 90V. A 3A to zaledwie niecały 1 kW dla 320V DC - a gdzie drugi
    kilowat?

    (Tak, wiem - uproszczone wzory na napięcie tętnień nie uwzględniają
    tego, ze zbocze narastające zaczyna się w połowie czasu rozładowania i
    w rzeczywistości napięcie tętnień jest niższe, jednak ja też nie
    uwzględnilem zwiększonego poboru prądu wynikającego ze spadków napięć)

    Jeszcze gorzej mi się zrobiło, gdy zobaczyłem D-Cell504:
    http://pro-audio.powersoft.it/download_get.php?obj=7
    51

    Zasilacz ma mieć PFC. Ale wskażcie mi proszę dławik tego PFC. Mamy
    ostry filtr wejściowy z dwoma dużymi dławikami skompensowanymi, mamy
    transformator toroidalny, mamy kondensatory filtrujące po stronie
    wtórnej ale nie ma ani śladu dławików.
    Lektura stron producenta ujawnia, że tak naprawdę, to PFC jest trochę
    udawane, jest na pewno aktywne ale jak zrobić PFC bez dławików? I to o
    mocy ponad 700W, przeznaczone do zasilania solidnego wzmacniacza.
    Gdyby transformator nie był toroidalny - uznałbym, że wykorzystano
    indukcyjność rozproszenia - choć to raczej metoda generowania strat
    niż sensownego kontrolowania przebiegu prądu.

    Wytłumaczcie staruchowi - o co tu naprawdę chodzi? Firma Powersoft
    wymyśliła nową fizykę czy też ja coś przegapiłem? A może ktoś tu kogoś
    robi w bambuko?

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 2. Data: 2009-11-17 21:46:07
    Temat: Re: Wzmacniacze m.cz. dużej mocy i ich zasilacze.
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    RoMan Mandziejewicz wrote:

    > napięcie tętnień wynosi 90V.

    Na mój rozum te tętnienia nie bardzo przeszkadzają - jak wzmacniacz w
    klasie D, to czy jest 300 czy 400V to i tak PWM zrobi z tego tyle ile w
    danej chwili potrzeba, a skoro wzmacniacz przenosi na pewno kilkanaście
    kHz to takie 100Hz to pikuś.

    Mirek.

  • 3. Data: 2009-11-17 21:49:29
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Mirek,

    Tuesday, November 17, 2009, 10:46:07 PM, you wrote:

> [...]
    > klasie D, to czy jest 300 czy 400V to i tak PWM zrobi z tego tyle ile w
    > danej chwili potrzeba, a skoro wzmacniacz przenosi na pewno kilkanaście

    Ale Ty na pewno rozumiesz, jak działa zasilacz impulsowy i wzmacniacz
    w klasie D? Bo o tym, że nie wiesz, ile wynosi wyprostowane szczytowe
    napięcie sieci już wiemy.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 4. Data: 2009-11-17 22:03:48
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello RoMan,

    Tuesday, November 17, 2009, 9:49:41 PM, you wrote:

    [...]

    > Wytłumaczcie staruchowi - o co tu naprawdę chodzi? Firma Powersoft
    > wymyśliła nową fizykę czy też ja coś przegapiłem? A może ktoś tu kogoś
    > robi w bambuko?

    I już sam sobie odpowiadam - ktoś tu kogoś robi w bambuko. Bierzemy
    kolejną wydumkę na tapetę:
    http://pro-audio.powersoft.it/download_get.php?obj=1
    83
    i juz na samym początku drugiej strony wszystko staje się jasne -
    zasilacz jest liczony na pobór prądu przy 1/8 mocy wzmacniacza. I to
    przy fatalnej sprawności, ponieważ pobiera wtedy z sieci aż 215VA.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 5. Data: 2009-11-17 22:48:20
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello,

    Jak miło z mądrym człowiekiem podyskutować, nieprawdaż?

> [...]
    > zasilacz jest liczony na pobór prądu przy 1/8 mocy wzmacniacza. I to
    > przy fatalnej sprawności, ponieważ pobiera wtedy z sieci aż 215VA.

    A tak oto makaroniarz definiuje pomiar mocy maksymalnej:
    http://obrazki.elektroda.net/55_1258497865.gif
    Całe 8 ms (słownie: osiem milisekund). I to nawet nie trzyma stałego
    poziomu tylko zjeżdża sobie. Musi synchronizowane z siecią, żeby w
    ogóle wyszło.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 6. Data: 2009-11-17 23:31:16
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 17 Nov 2009 21:49:41 +0100, RoMan Mandziejewicz wrote:
> [...]
    >ostry filtr wejściowy z dwoma dużymi dławikami skompensowanymi, mamy
    >transformator toroidalny, mamy kondensatory filtrujące po stronie

    Ja tam widze trzy duze szare prostokatne elementy, jeden duzy czarny
    cylinder i kilka maluchow.

    >Lektura stron producenta ujawnia, że tak naprawdę, to PFC jest trochę
    >udawane, jest na pewno aktywne ale jak zrobić PFC bez dławików? I to o
    >mocy ponad 700W, przeznaczone do zasilania solidnego wzmacniacza.

    Czytales user manual ?
    http://www.powersoft-audio.com/product_list.php?id_m
    enu=213&obj=128

    kondensatory maja 1000u/63V, przynajmniej na wzmacniaczu
    http://blog.livedesignonline.com/briefingroom/wp-con
    tent/uploads/2009/06/powersoft_d-cell-scontornata.jp

    2*350W to on ma przez 8ms. ciaglej 2*250W.
    Choc w sumie to na te 8ms tez trzeba wydolic.

    Jak sie zastanowic .. co w zasadzie robia te elektrolity przy
    wyjsciach ? Moze one jednak na zasilaniu ?

    Przy sygnale 1kHz obciazane beda kondensatory z + i - zasilania,
    to moze liczyc mozna na cale 8 ? 8*1m@60V = 14.4J.
    700W*5ms to tylko 3.5J. A przeciez przy PFC przez 5ms moc jest tylko
    ponizej sredniej, a nie zerowa.

    A przy sygnale nizszej czestotliwosci .. thd dla 100Hz powyzej 50W
    rosnie mocno - choc tylko do 0.5% .. ale wykres konczy sie na 200W.

    Wiec w sumie to moze nie az tak duze bambuko. Ale w schemat to bym
    chetnie popatrzyl.

    J.

    P.S. A mnie zaskoczyl niedawno projektor ... wielkosc aktowki mniej
    wiecej, a ekran .. tak ze 20m ..

  • 7. Data: 2009-11-17 23:45:58
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello J,

    Wednesday, November 18, 2009, 12:31:16 AM, you wrote:

    =751
    > Ja tam widze trzy duze szare prostokatne elementy,

    Kondensatory foliowe - dwa wchodzą w skład filtra wejściowego, trzeci
    jest blokujący dla stopnia mocy zasilacza.

    > jeden duzy czarny cylinder

    Transformator, choć wysokość nie pasuje, ale o tym później...

    > i kilka maluchow.

    Ano.

    > Czytales user manual ?
    > http://www.powersoft-audio.com/product_list.php?id_m
    enu=213&obj=128

    Czytałem później i się już wszystkiego doczytałem - zasilacz ma 300W
    mocy nominalnej.

    > kondensatory maja 1000u/63V, przynajmniej na wzmacniaczu
    > http://blog.livedesignonline.com/briefingroom/wp-con
    tent/uploads/2009/06/powersoft_d-cell-scontornata.jp
    > 2*350W to on ma przez 8ms. ciaglej 2*250W.

    Nie podano warunków dla mocy ciągłej. Bo na pewno nie przy 110V -
    bezpiecznik 3.15A nie wydoli... A przy 230V nie wydolą inne rzeczy.

    > Choc w sumie to na te 8ms tez trzeba wydolic.

    Sam niżej liczysz trochę inaczej...

    > Jak sie zastanowic .. co w zasadzie robia te elektrolity przy
    > wyjsciach ? Moze one jednak na zasilaniu ?

    Ale po stronie wtórnej.

> [...]
    > A przy sygnale nizszej czestotliwosci .. thd dla 100Hz powyzej 50W
    > rosnie mocno - choc tylko do 0.5% .. ale wykres konczy sie na 200W.

    :)

    > Wiec w sumie to moze nie az tak duze bambuko. Ale w schemat to bym
    > chetnie popatrzyl.

    Ja raczej w konstrukcję tego dziwnego transformatora, bo węszę, że tam
    obok siebie jest transformator i dławik. Wielkość pasuje.

    > P.S. A mnie zaskoczyl niedawno projektor ... wielkosc aktowki mniej
    > wiecej, a ekran .. tak ze 20m ..

    Bateryjnym projektorkiem LED podłączonym do telefonu w sejmie w
    ping-ponga grali na ścianie za marszałkiem. Z galerii, podczas obrad...
    http://www.wykop.pl/link/153471/ping-pong-w-sejmie

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 8. Data: 2009-11-18 09:06:38
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    > I już sam sobie odpowiadam - ktoś tu kogoś robi w bambuko.

    Wydaje mi się, że to jest ostatnio popularna praktyka naciągania parametrów,
    lub co najmniej takiego pisania, aby czytelnikowi się wydawało, że są
    znacznie lepsze niż faktycznie. Sam się niedawno naciąłem.

    Potrzebowałem kolumienki ze wzmacniaczem jakieś 2x30W (planowane użycie
    raz/dwa razy w roku przez około 1h).
    Znalazłem takie 2x35W:
    http://www.redstar.cz/pl/katalog/rs-215r-br-zowy-p11
    /
    Ich faktyczne parametry skłoniły mnie (normalnie tego nie robię) do
    napisania komentarza:
    http://www.skapiec.pl/site/cat/50/comp/241655_koment
    arze

    Potem postanowiłem jednak zniszczyć nalepki. Zamieniłem trafo (było na oko
    25W) na dwa po 40W, zmieniłem elektrolity na większe napięcie, scalaki
    końcowe na większej mocy (i większe napięcie), radiatorowi dodałem kawałek
    jakiegoś starego radiatora, podniosłem wzmocnienie i jest "do przyjęcia".
    P.G.

  • 9. Data: 2009-11-18 09:13:53
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" <r...@p...pl> napisał w
    wiadomości news:696748633.20091117234820@pik-net.pl...
    83

    czekaj czekaj - nie badz taki pewny.
    Sprzet profesjonalny, to mysle ze az tak bardzo nie klamia.

    To ze podaja dane przy 1/8 mocy nie znaczy ze nie wydoli tych
    2*320W chocby przez pare sekund.
    Ops .. nie 2*300, tylko 320+55 - to nie stereo.

    Juz mialem napisac ze sprawnosc mierna .. wiec gdzie sie tych ~125W
    podziewa ... i zauwazylem ze brak slowa PFC, wiec 215VA
    niekonieczenie znaczy W.
    Ale .. to jest wzmacniacz liniowy, klasa AB. Wysokie straty sa
    uzasadnione. Pisza o 150W. Ech, dobre te wentylatory. Uwaga o PFC
    zostaje.

> [...]
    > http://obrazki.elektroda.net/55_1258497865.gif
    > Całe 8 ms (słownie: osiem milisekund). I to nawet nie trzyma

    Gwoli scislosci to trzeba by sprawdzic czy zjezdza sobie, czy moze
    taki sygnal w/g EIAJ.
    Bo zauwaz - zjezdza, nie obcina.

    > Musi synchronizowane z siecią, żeby w ogóle wyszło.

    Z pobieznej analizy poprzedniego wynikaloby ze to nie takie pewne.

    Zobacz co oni pisza o mocy http://www.d-amp.com/sales.htm

    J.

  • 10. Data: 2009-11-18 09:16:25
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "RoMan Mandziejewicz" <r...@p...pl> napisał w
    wiadomości news:774406009.20091118004558@pik-net.pl...

    > Bateryjnym projektorkiem LED podłączonym do telefonu w sejmie w
    > ping-ponga grali na ścianie za marszałkiem. Z galerii, podczas
    > obrad...
    > http://www.wykop.pl/link/153471/ping-pong-w-sejmie

    O k* .. az trudno uwierzyc.

    J.