  • 11. Data: 2010-03-04 07:56:17
    Temat: Re: Z jakiego srebra robiono styki duzych styczników?
    Od: "sofu" <m...@o...pl>

    Użytkownik "Dariusz K. Ładziak" <l...@l...pol.pl> napisał w wiadomości
    news:hmlr9r$m1j$1@atlantis.news.neostrada.pl...
    Użytkownik RoMan Mandziejewicz napisał:
    > Dziwne - niedawno widziałem w TV hodowlę diamentów i mówili o jakiś
    > absurdalnie wysokich temperaturach. Epitaksja w próżni, oczywiście -
    > hodowla zestawu małych diamencików - 2 tygodnie.

    Te absurdalnie wysokie temperatury to pod absurdalnie wysokimi
    ciśnieniami - proces jest dosyć szybki choć ciut dużej aparatury wymaga.
    Pod normalnym ciśnieniem w okolicach 700 stopni Celsjusza zaczyna się
    przemiana diamentu w grafit - czyli w technikach osadzania
    epitaksjalnego nie można za bardzo podłoża zagrzać a to oznacza
    wolniejszy proces - czy to w epitaksji wysokociśnieniowej z fazy
    gazowej(ciśnienia nie tego rzędu jak pod prasą, dużo mniejsze) czy w
    technologiach plazmowo - próżniowych (tu można węgiel rozpylać jonowo
    ale dla dokładnego ułożenia kolejnych warstw na monokrysztale potrzebna
    jest odpowiednio wysoka jego temperatura - im cieplejsze podłoże tym
    szybciej warstwa się porządkuje i tym szybciej można materiał nanosić).
    I stąd te pojedyncze tygodnie na wyprodukowanie małego kryształka - w
    ten sposób to się robi diament półprzewodnikowy chyba tylko. Tak,
    diament jest półprzewodnikiem - przerwa zabroniona 4eV to umowna granica
    między półprzewodnikami a izolatorami i diament ma właśnie taką przerwę
    - jako półprzewodnik bywa stosowany w detektorach promieniowania
    wysokoenergetycznego.

    --
    Darek

    Odbiegliście panowie wielce od tematu.
    Co do diamentów syntetycznych to widziałem dokumentalny film na ten temat.
    Prym wioda firmy ktore pozyskały fachowców z bylego ZSRR
    ktorzy im pobudowali i obsługuja odpowiednie urzadzenia reaktory do ich
    produkcji. Robi sie juz dla jubilerstwa sztuczne diamenty na wielka skale.
    Jednym sposobem, aby szybko odróżnic syntetyczny diament od naturalnego to
    przepuszczenie wiazki odpowiedniej długości i pewnie i polaryzacji (szczegół
    ów nie znam) światła przez diament. Diamenty naturalne odchylaja (albo
    polaryzują?) światło w jedna strone, a naturalne diamenty w przeciwna. Efekt
    jest taki, ze jak się oświetli wzorcowym dla tej próby światłem syntetyczny
    diament, to zaczyna sie podświetlać na niebiesko, a naturalny nie.

    Janusz