  • 1. Data: 2016-05-12 13:42:05
    Temat: antena na 518kHz
    Od: "qazvox" <q...@w...pl>

    Jak zrobić (i sprząc z anteną ferrytową radyjka) taką antenę ?
    Chodzi o odbiór NAVTEX'a na radiu Tecsun PL-660

    -- ----
    pzdr qaz

  • 2. Data: 2016-05-12 18:42:22
    Temat: Re: antena na 518kHz
    Od: Bartolomeo <n...@n...com>

    W dniu 2016-05-12 o 13:42, qazvox pisze:
    > Jak zrobić (i sprząc z anteną ferrytową radyjka) taką antenę ?
    > Chodzi o odbiór NAVTEX'a na radiu Tecsun PL-660
    >
    > -- ----
    > pzdr qaz

    Jakie warunki antenowe, masz dostęp do dachu?

    Może
    http://dl1dbc.net/SAQ/Mwhip/Article_pa0rdt-Mini-Whip
    _English.pdf

    Albo jakaś pętlowa?

    Jak wyjdziesz na otwartą przestrzeń to radio odbiera ci na teleskopowej
    NAVTEX?

  • 3. Data: 2016-05-12 20:51:48
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    Użytkownik "qazvox" <q...@w...pl> napisał w wiadomości
    > Jak zrobić (i sprząc z anteną ferrytową radyjka) taką antenę ?
    > Chodzi o odbiór NAVTEX'a na radiu Tecsun PL-660

    Bardzo stary sposób, to wykonać dużą cewkę, tak, aby dało się ją
    kondensatorem dostroić do żądanej częstotliwości. Jeden koniec do anteny
    zewnętrznej, drugi do uziemienia. Radyjko stawiasz tuż przy tej cewce, lub w
    środku. Dostrajasz na najgłośniejszy odbiór. Sposób drugi, podobny, acz
    mniej elegancki - owijasz radio kilkoma-kilkunastoma zwojami drutu, jeden
    koniec antena, drugi uziemienie. Choć lepiej było by dać tyle, żeby się to
    dało dostroić. Bardzo skuteczne, osobiście sprawdziłem.
    W sumie sprowadza się to do wykonania czegoś w rodzaju anteny ramowej,
    stanowiącej z dołączonym kondziołem zmiennym obwód rezonansowy, dołączony do
    antemy i uziemienia, a następnie dostrojony do odbieranej częstotliwości. On
    robi coś w rodzaju odtłumienia, bardzo wyraźnie poprawiając odbiór. Nie
    chroni jednak od zakłóceń, jeśli to radio jakieś odbiera, co realne wobec
    wszechotaczających rozmaitych przetwornic we wszelkich sprzętach własnych i
    u sąsiadów. Tyle, że sama antena nie stanowi tu elementu odbiorczego, a
    jedynie można powiedzieć, że retransmituje to, co dostała z anteny
    zewnętrznej, oddając to odbiornikowi.

    --
    Wyindywidualizowaliśmy się
    z rozentuzjazmowanego tłumu

  • 4. Data: 2016-05-18 12:31:02
    Od: "qazvox" <q...@w...pl>

    Użytkownik "Bartolomeo" napisał w wiadomości grup

> [...]

    _English.pdf

    Albo jakaś pętlowa?

    Jak wyjdziesz na otwartą przestrzeń to radio odbiera ci na teleskopowej

    Niestety, tylko dwa razy, z dala od miasta, na dziesiątki prób mi się udało.
    Raczej na ferrytowej antenie.
    Radio ma wejście na zewn. antenę ale tylko dla UKF i krótkich. Dla 518 kHz
    myślałem o sprzężeniu zewnętrznej z ferrytową poprzez nawinięcie powiedzmy
    10 zwojów na ferrycie w radiu i wyprowadzeniu końcówek na zewnątrz.
    A i nie napisałem ważnego - ma to działać na jachcie (na morzu)

    pzdr qaz

  • 5. Data: 2016-05-18 12:35:48
    Od: "qazvox" <q...@w...pl>

    Użytkownik "ACMM-033" napisał w wiadomości grup

> [...]

    W sumie sprowadza się to do wykonania czegoś w rodzaju anteny ramowej,
    stanowiącej z dołączonym kondziołem zmiennym obwód rezonansowy,
    anteny i uziemienia, a następnie dostrojony do odbieranej
[...]

    Sorki, nie napisałem, że ma to działać na morskim jachcie. Może jednak jakaś
    aktywna (mniejsza i mało kłopotliwa w użytkowaniu) najlepiej dookólna.
    pzdr qaz

  • 6. Data: 2016-05-18 14:17:09
    Od: Czarek Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 12.05.2016 o 18:42, Bartolomeo pisze:

    > Może
    > http://dl1dbc.net/SAQ/Mwhip/Article_pa0rdt-Mini-Whip
    _English.pdf

    Jakiś dziwny ten wzmacniacz, po cholerę te rezystory kolektorowe (330)?
    Można przecież puścić zasilanie do kolektorów przez uzwojenia (uzwojenie
    z odczepem) T2.

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl

  • 7. Data: 2016-05-18 18:47:35
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    ===============
    > Sorki, nie napisałem, że ma to działać na morskim jachcie. Może jednak
    > jakaś aktywna (mniejsza i mało kłopotliwa w użytkowaniu) najlepiej
    > dookólna.
    > pzdr qaz

    Nie ma sprzeczności. Zarzucasz jeden koniec na maszt, przylepiasz druta
    czymś, aby go wiatr nie uchybotał, drugi koniec przypinasz gdzieś do
    jakiegoś żelaza, co w wodzie płynie, a reszta tak, jak napisałem, za antenę
    będzie robić ten drut zapięty na maszcie, za uziom to, co w wodzie. Musisz
    tylko uważać na sytuacje, gdy burzę pogoda sprowadzi, żeby co ten drut nie
    odparował, a ty przy tej okazji razem z nim... Może być trudniej nieco to
    wystroić, ale powinno niewielkim kosztem (o, możesz to jeszcze linką jakąś
    podciągać z tworzywa) dać się zrobić. Jeśli wiesz, jak wygląda dipol i jak
    się go dopasowuje, to sobie poradzisz. Kolega rower na 3.5 dostroił i zrobił
    łączność na CW, więc z pewnością dostroisz ten swój układ. Najfajniej by
    było, jakbyś miał gniazdo antenowe w tym odbiorniku, wtedy po prostu kawałek
    druta i jedziesz (choć dostroić to i tak wartało by) Nie wiem, jak
    dzisiejsze, ale sporo starszych odbiorników samochodowych miało obwód
    strojony, który sam pokręcałeś śrubokrętem delikatnie, aby dostoić antenę
    samochodową, by radio grało jak najlepiej.
    Co do anten aktywnych, to raczej odradzam. Można, bo na morzu, oceanie, to
    raczej zakłóceń mało, ale może cię trafić, że ci zajdzie zjawisko
    luksemburskie nie tak, jak zwykle w atmosferze, tylko w układzie
    wzmacniacza. A tego byś raczej już nie chciał. No chyba, ze jakaś wysokiej
    klasy, ale jako krótkofalowiec, na aktywne anteny patrzę raczej krzywo.
    Trudno mi powiedzieć, jak tejn jacht wygląda, im więcej by ci się udało tego
    druta rozciągnąć, tym lepiej, i tak trzeba go będzie dostroić. Z umasieniem
    kłopotu być nie powinno. Może burtę masz obitą blachą, może ster
    (powiedzmy...) lub miecz (lepiej) ma jakieś elementy metalowe możliwie o
    dużej powierzchni (tu chodzi o to, aby ruchy steru nie spowodowały
    uchybotania uziemienia wskutek zmęczenia materiału). Obwód niech będzie
    zamknięty dla prądów stałych, by ci zbierająca sie elektryczność statyczna
    nie objawiała się zakłóceniami.
    Metodą alternatywną byłby dipol w układzie bez uziemienia, ale nie
    gwarantuje skuteczności... Jeśli jednak jest miejsce, można próbować
    rozwiesić ramiona, choć niemal na pewno nie zarezonują one w paśmie i dla
    podbicia skuteczności, trzeba by było to wesprzeć obwodem, który to dopasuje
    i dostroi. Tu powstanie jednak problem kierunkowości - jeśli dipol będzie
    ustawiony do stacji osią - to niemal niczego nie zbierze. Stąd lepiej widzę
    jedno długie pionowe ramię przymocowane, lub jakimś wyciągiem wyciągane na
    maszt, a drugi koniec uziemiony, umasiony. Wtedy (nie wiem,w jakiej
    polaryzacji zapodaje stacja, najlepiej, aby pionowo) zawsze do stacji
    będziesz bokiem.
    Tyle na razie mogę wygdybać...

  • 8. Data: 2016-05-18 20:56:26
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 2016-05-18 o 14:17, Czarek Grądys pisze:

    _English.pdf

    > Jakiś dziwny ten wzmacniacz, po cholerę te rezystory kolektorowe (330)?
    > Można przecież puścić zasilanie do kolektorów przez uzwojenia (uzwojenie
    > z odczepem) T2.
    A co wtedy ograniczy prąd kolektorów?
    Zauważ że w emiterach jest tylko 10 om.

    --
    Pozdr

    Janusz_K

  • 9. Data: 2016-05-19 09:58:16
    Od: Czarek Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 18.05.2016 o 20:56, janusz_k pisze:

    >>> http://dl1dbc.net/SAQ/Mwhip/Article_pa0rdt-Mini-Whip
    _English.pdf

    > A co wtedy ograniczy prąd kolektorów?
    > Zauważ że w emiterach jest tylko 10 om.

    Tranzystor od strony kolektora jest źródłem prądowym, tym bardziej, że
    ma w emiterze opornik. Jeśli już to może chodzić o zmniejszenie napięcia
    na kolektorze, ale to lipny sposób. Może jeszcze chodzi o popsucie
    dobroci i tym samym poszerzenie pasma, ale wtym przypadku
    dałbym jeden opornik między kolektory.

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl

  • 10. Data: 2016-05-20 21:19:58
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 2016-05-19 o 09:58, Czarek Grądys pisze:

    > Tranzystor od strony kolektora jest źródłem prądowym, tym bardziej, że
    > ma w emiterze opornik.
    Nie jest, miałby wtedy stały dzielnik na bazę, a ma sprzężenie zwrotne
    z kolektora. W tym układzie przez tranzystor płynie około 23mA, nap na
    kolektorze 7,5V, bez rezystora w kolektorze będzie to 146mA, trochę dużo
    w tym układzie ;)

    Jeśli już to może chodzić o zmniejszenie napięcia
    > na kolektorze, ale to lipny sposób. Może jeszcze chodzi o popsucie
    > dobroci i tym samym poszerzenie pasma, ale wtym przypadku
    > dałbym jeden opornik między kolektory.

    Nie o psucie dobroci co ograniczenie wzmocnienia, wzmacniacz jest
    stabilniejszy i jego wzocnienie mało zależy od obwodu wyjściowego który
    jest transformatorem na dodatek jest to układ symetryczny co znacznie
    zmniejsza zakłócenia wspólne.

    --
    Pozdr

    Janusz_K