  • 11. Data: 2020-04-04 23:47:36
    Temat: Re: aplikacja foto dajaca nieostry drugi plan
    Od: CaerSobreUnÁrbol <c...@i...net.info.site.zadupie.i.wiocha.pl>

    1634Racine wrote:
    > potestuje to: nic.tylko.gowno.info/files/camera-obscura/

    Co to kogo obchodzi pod co mietolisz walacha!

    > jesli cokolwiek w ogole zadziala z moim teleSRAJem

    Tylko GOWNO jest twoje, pozostala reszta jest PRODUCENTa!

    --
    http://bit.ly/2uEUj3s
    Pijawki danych: gUUrgoł, mikrySRAJsoft, zgniłyOGRYZ, mordziaKniga & Co.

  • 12. Data: 2020-04-05 13:18:04
    Od: Mirek Ptak <n...@n...pl>

    W dniu 03.04.2020 o 21:08, 1634Racine pisze:
    > ja wiem, czy nieostry drugi plan i dalsze to zabawa..? Po prostu
    > symulacja dlugiego obiektywu.

    Raczej otwartej przesłony --> małej głębi ostrości. Dostępne też w
    "krótkich" obiektywach :)

    Pozdrawiam - Mirek
    --
    Mirek Ptak
    kolczan( a t )dronet(kropek) p l

  • 13. Data: 2020-04-05 15:04:16
    Od: collie <c...@v...pl>

    W dniu 5.04.2020 o 13:18, Mirek Ptak pisze:

    > Raczej otwartej przesłony --> małej głębi ostrości. Dostępne też w "krótkich"
    > obiektywach :)

    Generalnie głębia ostrości zależy od ogniskowej obiektywu:
    im dłuższa ogniskowa, tym głębia ostrości mniejsza, przy
    pełnym otwarciu przysłony. Oczywiście zmniejszając przysłonę
    powodujemy wydłużenie głębi ostrości i tu, i tu, ale przy
    krótkiej ogniskowej postęp będzie zdecydowanie większy.
    Określenie krótki/długi obiektyw ma sens tylko dla konkretnego
    aparatu - czytaj: konkretnej wielkości przetwornika obrazu.

  • 14. Data: 2020-04-05 16:51:00
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 3 Apr 2020 18:43:49 +0200, 1634Racine napisał(a):
    > widzialem takie zjawisko: mozliwosc wykonywania iphonem foto w z nieostrym
    > drugim planem (prosciej: tlo w fotografii jest nieostre).
    > to moze byc kwestia i aplikacji dla iphone (byla natywna), i obiektywu
    > iphone. Wiecej: moze byc tak, ze to obiektyw *musi* byc szczegolny (i takim
    > jest w iphone) , a dolozona aplikacja tylko pozwala na wykorzystanie tej
    > jego "szczegolnosci". Ale moze nie do konca tak jest. Moze to aplikacja jest
    > szczegolna i to ona tak "rysuje" obraz, niezaleznie od obiektywu...
    > Ktos wie jak jest?

    Jaskolki cwierkaja, ze po to jest drugi aparat, zeby odleglosc mierzyc

    > Dalej:
    > jesli to sprawa aplikacji - czy jest taka rowniez dla android/smartphone
    > ktora pozwoli otrzymywac nieostry drugi plan w foto?

    https://www.quora.com/How-does-dual-cameras-work-in-
    Android-phones
    https://www.mobilescout.com/android/news/n69960/best
    -smartphones-dual-rear-cameras.html

    J.

  • 15. Data: 2020-04-06 00:11:46
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "J.F." 109x8w63tqzqq$....@4...net

    > Jaskolki cwierkaja,

    Wg Wiki -- cwitają...
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Dymówka

    > ze po to jest drugi aparat, zeby odleglosc mierzyc

    ...że do mierzenia odległości (raczej -- do
    ostrzenia) jest wykorzystywana detekcja fazy...

    Focus Pixels.
    http://www.cyfraki.pl/aparat-w-iphone-6-sprawdzamy-c
    zy-robi-dobre-zdjecia/
    https://fotoblogia.pl/1328,iphone-6-test,all

    https://muppety.fandom.com/pl/wiki/Miś_Fozzie

    Nie wiem, jak jest, bo nie jestem fanem muppetów... ;)

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 16. Data: 2020-04-06 01:07:44
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "collie" 5e89d750$0$17351$6...@n...neostrada.pl

    obiektywach :)

    > Generalnie głębia ostrości zależy od ogniskowej obiektywu:

    Głębia ostrości zależy i od ogniskowej obiektywu,
    i od przesłony obiektywu; nie zależy od matrycy.

> [...]
    > Określenie krótki/długi obiektyw ma sens tylko dla konkretnego
    > aparatu - czytaj: konkretnej wielkości przetwornika obrazu.

    Długość obiektywu (długość ogniskowej obiektywu) **nie zależy** od matrycy!!!

    Obiektyw ma swoją długość bez względu na wielkości przetwornika obrazu.
    Obiektyw buduje/rysuje RZECZYWISTY obraz bez względu na obecność (czy
    nieobecność): ekranu, prześcieradła, ;) matrycy, filmu itd...

    Głębia ostrości zależy i od ogniskowej, i od przesłony.
    - dłuższa ogniskowa --> mniejsza głębia ostrości
    - jaśniejszy obiektyw --> mniejsza głębia ostrości

    W praktyce im dłuższy obiektyw, tym ciemniejszy,
    ale mimo tego ciemnienia -- z płytszą ostrością.

    Przesłona (związana z względną jasnością obiektywu) zależy
    liniowo od długości ogniskowej obiektywu i zależy liniowo
    od średnicy obiektywu -- czymkolwiek ta średnica obiektywu
    miałaby być.

    Światło_względne obiektywu to niemianowany iloraz
    średnicy_obiektywu i ogniskowej_obiektywu.

    Przesłona to odwrotność jasności.
    Jasność/światło_względne zależy:
    - od średnicy wprost proporcjonalnie
    (większa średnica --> większe światło,
    czyli mniejsza przesłona)
    - a od długość ogniskowej obiektywu
    odwrotnie proporcjonalnie
    (dłuższa ogniskowa --> mniejsza jasność,
    czyli większa przesłona)

    -=-

    W praktyce długie obiektywy są ciemne (bo nie mogą
    mieć półmetrowej średnicy czy większej) ale mimo
    dużej przesłony mają małą głębię ostrości...

    -=-

    Przed Smieną były aparaty dające niewielkie możliwości nastawcze. ;)

    W czasach Smieny GO zależała raczej ;) tylko od przesłony,
    bo obiektyw Smieny nie był wymienny.

    W czasach Zenitha GO zależała teoretycznie także od ogniskowej,
    ale w praktyce głównie ;) od przesłony, bo przesłonę można było
    łatwo zmieniać a długie obiektywy typu ZOOM były raczej ;) drogie.

    Obecnie GO zależy głównie od długości obiektywu, bo tanie ZOOMy
    są zwykle bardzo ciemne i przy pełnym otworze dają złą jakość,
    przez co raczej ;) nie oferują zmiennej przesłony. ;)

    Bogacze [szczęściem będą potępieni! -- ale dopiero za jakiś czas]
    mają do swej dyspozycji różne obiektywy dobrej jakości: długie
    i krótkie stałki oraz długie i krótkie zmiennoogniskowe...

    -=-

    Kąt widzenia obiektywu zależy od wielkości matrycy, więc
    długość ,,standardowego'' obiektywu zależy od wielkości
    matrycy.

    Kiedyś były małoobrazkowe (dzisiejsze pełnoklatkowce -- full_wypas!)
    i średnioformatowe (Kiev czy Hasselblad) a wcześniej były jeszcze
    większe formaty...

    ,,Standardowe'' obiektywy średniego formatu były zwykle dłuższe
    niż obiektywy małego obrazka, ale GO zależała w obu wypadkach
    od ogniskowej i jasności względnej, nie zaś od wielkości matrycy.

    Bezpośrednio od wielkości matrycy zależy głównie masa ;) aparatu.
    (dzisiejsze maluteńkie camerki telefoniczne ;) mogą dać lepszą
    jakość niż dawne duże formaty czy obrazki)

    Największą rozdzielczość (chyba 108 Mpikseli) w GSM mają camerki
    montowanej seryjnie do Mi 10 itp.

    Dzisiejsze matryce są tysiące (lub miliony) razy czulsze od
    dawnych klisz fotograficznych. Nie wiem, jak z pojemnością
    (rozpiętością) tonalną czy jak to nazwać...

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 17. Data: 2020-04-06 10:42:57
    Od: collie <c...@v...pl>

    > Głębia ostrości zależy i od ogniskowej obiektywu,
    > i od przesłony obiektywu; nie zależy od matrycy.

    > Długość obiektywu (długość ogniskowej obiektywu) **nie zależy** od matrycy!!!

    Niestety muszę zacząć zacząć od inwokacji, bo z takimi jak Ty,
    którzy nie potrafią ogarnąć całego tekstu, wyrywając z kontekstu
    i komentując każde zdanie z osobna, nie można inaczej: świergolisz
    (eufemizm) jak potłuczony - tak mógłby pewnie świergolić mój but
    z lewej nogi, gdyby umiał mówić. Objaśnię tylko suwerenowi, co
    poeta miał na myśli, pisząc: "określenie krótki/długi obiektyw ma
    sens tylko dla konkretnego aparatu - czytaj: konkretnej wielkości
    przetwornika obrazu". Standardowy obiektyw do średnioformatowego
    Hasselblada z przetwornikiem 50x50 - Carl Zeiss Planar - ma
    ogniskową 80 mm. Ten sam obiektyw założony do małoobrazkowego
    Canona (da się, z pierścieniem pośrednim) z przetwornikiem 24x36
    będzie już obiektywem długoogniskowym (tzw. portretowym),
    a z kompaktem Nikona (gdyby ktoś się uparł) - który ma przetwornik
    6,17x4,55 - tenże obiektyw Hasselblada będzie już teleobiektywem.
    Teraz rozumiesz? No, to wy...dalaj, bo o innych oczywistościach
    fotograficznych nie chce mi się z Tobą gadać. Suwerenie.

  • 18. Data: 2020-04-07 01:57:54
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "collie" 5e8aeb91$0$541$6...@n...neostrada.pl

    > Niestety muszę zacząć zacząć

    Nie musisz.

    Znajdziesz błąd w moim poście -- możesz wskazać.
    (podpierając się być może wiarygodnymi źródłami)

    Ogniskowa obiektywu ma się nijak do matrycy -- powielasz
    błąd masy ludzi, twierdząc, że jednak jakoś ;) zależy.

    Kat widzenia obiektywu zależy -- bo jednak matryca
    jednopikselowa nie zarejestruje wielkiego kąta. ;)

    > od inwokacji, bo z takimi jak Ty,
    > którzy nie potrafią ogarnąć całego tekstu, wyrywając z kontekstu
    > i komentując każde zdanie z osobna, nie można inaczej: świergolisz

    Mając mało argumentów, trzeba chwytać się inwektyw.
    Nie przejmuj się -- tak mają pseudofotografowie.

> [...]
    > Canona (da się, z pierścieniem pośrednim) z przetwornikiem 24x36
    > będzie już obiektywem długoogniskowym (tzw. portretowym),

    OTÓZ NIE!!! Obiektyw nie stanie się portretowy tylko dlatego, że
    zmianie (pomniejszeniu) ulegnie matryca! Bez względu na wielkość
    matrycy (nawet bez matrycy!!) dany obiektyw narysuje taki sam obrazek!

    Dany obiektyw może być ZOOMem? Więc raz możemy nastawić 200 mm
    a innym razem 100 mm? Niby tak. ;)

    Takie błędy można u mnie znaleźć.

    Bez względu na wielkość matrycy (nawet bez matrycy!!)
    dany obiektyw narysuje taki sam (ta sama głębia ostrości, te
    same zniekształcenia związane z odległością) obrazek, o ile
    nie zmienimy nastaw tego obiektywu!

    > a z kompaktem Nikona (gdyby ktoś się uparł) - który ma przetwornik
    > 6,17x4,55 - tenże obiektyw Hasselblada będzie już teleobiektywem.

    NIE BĘDZIE!!!!

    > Teraz rozumiesz? No, to wy...dalaj, bo o innych oczywistościach
    > fotograficznych nie chce mi się z Tobą gadać. Suwerenie.

    Suwerenie? -- co do zasady nie uczestniczę w wyborach [pomiędzy
    kiłą a mogiłą -- jakże na czasie!] co najmniej od kilkunastu lat.

    Nadto rzekomym Suwerenem jest naród, nie zaś pojedynczy człowiek.
    Naród nie może myśleć jak człowiek (może myśleć jak człowiek
    ,,smagany'' emocjami itp. -- jak chory umysłowo) jako że nie
    jest spójny umysłowo czy intencyjnie, co chyba jasne.

    Długość obiektywu **nie zależy od wielkości matrycy**.

    Obraz tworzony obiektywem **nie zależy od wielkości matrycy**.

    Obraz powstaje bez względu na obecność matrycy -- także wtedy,
    gdy nie ma żadnej matrycy w stosownym miejscu, obraz rysowany
    (czy tworzony -- jak kto chce) obiektywem (czy soczewką itp.)
    powstaje w stosownym miejscu.

    Ten sam obraz zawsze jest rysowany danym obiektywem -- bez
    względu na matrycę!!! (o ile nie zmieniamy nastaw obiektywu)

    Wielkość matrycy ma się nijak do długości obiektywu czy
    klasyfikacji typu: portretowy, długoogniskowy, teleobiektyw itp. ;)

    -=-

    Do myślących:

    Idąc drogą mego adwersarza można uznać, że im mniejsza matryca,
    tym krótszy obiektyw można uznać za portretowy? Tedy możemy
    wziąć matrycę wielkości nm na nm (czy pm na pm) i stosownie
    krótki obiektyw, by dostać łady portret, o ile matryca ma
    dostatecznie wiele pikseli itd.? (dostatecznie ładnie
    odwzorowuje kolory itp...)

    Obiektyw portretowy musi mieć swoją ogniskową niezależną od
    wielkości matrycy, by ładnie oddać fotografowaną twarz. Bez
    względu na wielkość matrycy -- dany obiektyw jakoś psuje
    tworzony obraz. Zbyt krótka ogniskowa (BEZ WZGLĘDU na
    wielkość matrycy) da takie same zniekształcenia.
    (o ile nie zmieniamy nastaw obiektywu)

    Dokładnie tak samo (jeśli chodzi o geometrię -- zniekształcenia)
    będzie wyglądała twarz sfotografowana tym samym obiektywem na
    różnych matrycach -- wielkich i małych! (o ile nie zmieniamy
    nastaw obiektywu)

    Różne będą tylko kąty widzenia takiego obiektywu!
    Im większa matryca -- tym większy kąt widzenia, ale
    w praktyce do czasu. ;) Matryca może ograniczyć pole
    widzenia obiektywu do zera, ale nie może zwiększyć
    tego pola do... Właśnie -- do czego?... ;)

    Można z wielkiej matrycy wyciąć fragment (okropić) fotki,
    by uzyskać efekt małej matrycy. Wielkość matrycy nie ma
    wpływu na obiektyw!

    -=-

    Ogniskowa obiektywu ma się nijak do matrycy -- powielasz
    błąd masy ludzi, twierdząc, że jednak jakoś ;) zależy.
    Wystarczy zajść do jakiegokolwiek sklepu -- ogniskowa
    obiektywu (jak i światło względne) są zapisane na
    obiektywie bez podawania wielkości matrycy!!!!

    Przykładowo -- 105 mm f/2
    ogniskowa 105 mm a światło względne 1/2

    -=-

    By mieć portretowy z 50 mm -- nie wystarczy
    stosownie ;) zmniejszyć matrycę.

    collie> przetwornika obrazu". Standardowy obiektyw do średnioformatowego
    collie> Hasselblada z przetwornikiem 50x50 - Carl Zeiss Planar - ma
    collie> ogniskową 80 mm. Ten sam obiektyw założony do małoobrazkowego
    collie> Canona (da się, z pierścieniem pośrednim) z przetwornikiem 24x36
    collie> będzie już obiektywem długoogniskowym (tzw. portretowym),

    Można co najwyżej spierać się o to, z jakiej odległości można
    pstrykać portrety, by wyszły [za mąż?] ładnie i jakiej ogniskowej
    najlepiej użyć do portretów w ogóle.

    Od ogniskowej zależy ,,powiększenie'' ;) i światło względne oraz głębia
    ostrości. (pewnie nie tylko to) Od odległości (pomiędzy obiektywem
    a obiektem fotografowanym -- czymkolwiek ta odległość jest) zależą
    zniekształcenia typu -- duży nos, małe uszy...

    NIE MOŻNA WZIĄĆ KROTKIEGO OBIEKTYWU I MAŁEJ MATRYCY,
    BY Z MAŁEJ ODLEGŁOŚCI PSTRYKNĄĆ ŁADNY PORTRET! (chyba,
    że portret płaskiego obiektu, gdzie nie ma różnic, czy
    raczej ilorazów odległości...)

    Nie można też oddalać się od fotografowanego obiektu tylko
    dlatego, że aparat ma małą matrycę. ;) Odległość można
    zwiększyć z uwagi na mnogość pikseli, nie na mm czy
    cale matrycy!

    Natomiast założenie obiektywu do mniejszej matrycy niż
    przewidziana jako jakaś ;) standardowa dla danego obiektywu
    może zmniejszyć kąt widzenia obiektywu oferowany przez
    producenta obiektywu i raczej rzadko podawany wprost...

    -=-

    Gdybyś był fotografem -- raczej ;) nie napisałbyś tego, co napisałeś.
    [i raczej ;) nie pisałbyś w ogóle tutaj? -- na grupach...]

    -=-

    [ignorancja zazwyczaj jest maskowana wulgarnością itp. przebojowością]

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 19. Data: 2020-04-07 02:39:44
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "collie" 5e8aeb91$0$541$6...@n...neostrada.pl

    > i komentując każde zdanie z osobna, nie można inaczej: świergolisz
    > (eufemizm) jak potłuczony - tak mógłby pewnie świergolić mój but

    Pierwszy lepszy link:

    https://www.wykop.pl/link/4377315/ogniskowa-12mm-vs-
    180mm/

    po wrzuceniu pomiędzy tryby Googla:
    ,,zniekształcenia perspektywy krótka ogniskowa''
    czy jakoś podobnie...

    Widzisz na tym filmie odniesienie/relacje typu:

    długość ogniskowej do wielkości matrycy

    czy raczej informacje o samej ogniskowej?...

    -=-

    Te zniekształcenia są powodowane prostą zależnością
    wielkości odwzorowania do odległości -- im dalej
    obiekt, tym jest mniejsze na matrycy...

    Tę zależność widzimy na co dzień -- wszystko
    z daleka wydaje się mniejsze niż z bliska. ;)
    [akurat odwrotnie ;) -- wystarczy pstryknąć zbyt ;) długim
    obiektywem półprofilową ;) fotkę kogoś w okularach, by zauważyć,
    że dalsze szkło okularowe jest większe od bliższego -- to przegięcie ;)
    okołoperspektywiczne biorące się z podświadomego wyrównywania wielkości,
    które łatwo oszukać zbyt długim obiektywem -- w razie czego mógłbym im
    dać takie fotki do obejrzenia... portretów nie można pstrykać ze zbyt
    dużej odległości]

    -=-

    Można tedy zapytać -- czy 5 pm wystarczy, aby pstryknąć
    ładny portret? Niby tak -- wystarczy daleko ;) odejść od
    twarzy. ;) (bardzo daleko)

    Wbrew być może pozorom zależności są proste/proporcjonalne,
    to znaczy 2 razy dłuższa ogniskowa daje efekt jakby dwukrotnego
    przybliżenia. ;)

    Jednolity okręg równoległy do matrycy
    z odległości 10 m widziany ogniskową 100 mm
    będzie tak samo wyglądał jak
    z odległości 20 m widziany ogniskową 200 mm

    W praktyce będą różnice wielkości -- bo jak tu mierzyć
    odległości, gdy obiektywy mają swoje niezerowe gabaryty?...

    Ale z twarzą ludzką nie będzie tak słodko
    jak z okręgiem, bo twarz nie jest płaska.

    Podobnie ze światłem względnym -- zależy liniowo i od
    średnicy (w mm), i od ogniskowej (też w mm) -- stąd
    jest to wielkość niemianowana. (nie ma ani mm, ani
    mm kwadratowych itd...)

    Światło względne obiektywu tak sobie ;) uwzględnia to, co pochłania szkło.

    -=-

    https://youtu.be/8ovSXXX5IMA?t=121
    zależność kąta od matrycy

    -=-

    I na tak zwany zdrowy rozum... ;)

    Weź kliszę 50 mm na 50 mm pstryknij fotkę.

    Następnie część (na obrzeżach) tej kliszy po prostu zasłoń!

    Czy cokolwiek ulegnie zmianie perspektywicznej? ;)
    Nic! Jedynie cześć fotki zostanie zasłonięta, ale
    to, co nie zostanie zasłonięte, nie ulegnie zmianie!
    (bo i jak? -- klisza coś zarejestrowała i za późno na zmiany perspektywy)

    -=-

    ?Wbrew pozorom? nie długość ogniskowej i (tym bardziej) nie
    wielkość matrycy czyni z obiektywu ,,portretówkę'', lecz
    odległość pomiędzy obiektywem a obiektem. Problem w tym,
    że aby z dużej odległości pstryknąć szczegółowe zdjęcie,
    raczej ;) trzeba obiektywu o długiej ogniskowej... Jakby
    powiększającego...

    Duża odległość przy krótkiej ogniskowej to słaba jakość.
    (rozdzielczość fotki, ale nie tylko to)
    Mała szczegółowość bierze się i z matrycy, i obiektywu.

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.

  • 20. Data: 2020-04-07 04:35:14
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

> [...]

    > sens tylko dla konkretnego aparatu - czytaj: konkretnej wielkości
    > przetwornika obrazu". Standardowy obiektyw do średnioformatowego

    'Szerokokątny' i 'wąskokątny' -- owszem, ale nie 'długi' czy 'krótki'.

    https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/trans
    coded/5/5f/DollyZoomTest.ogv/DollyZoomTest.ogv.480p.
    vp9.webm

    Może powyższy film przemówi do rozsądku?

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Dolly_zoom

    -=-

    Pośpiesznie/niechlujnie/może_nawet_bezmyślnie czasami
    ludzie używają wymiennie (synonimowo?) określeń:
    - długi i wąskokątny
    - krótki i szerokokątny
    licząc na wyrozumiałość słuchaczy, którzy podsłuchają
    czasami bez zrozumienia i powtórzą, iż ,,zmniejszenie
    matrycy wydłuży ogniskową''...

    -=-

    Dzisiejszym smartfonem pstrykniesz fotkę, która przejdzie próby
    jako paszportowa/legitymacyjna/dowodowa -- nie dlatego, że ten
    smartfon ma małą matrycę, ale dlatego, że ma gęstą matrycę,
    zezwalającą na pstrykanie KRÓTKIM obiektywem twarzowych fotek,
    czyli fotografowanie z dużej odległości KRÓTKIM obiektywem.

    -=-

    Dlaczego ogniskowa równa przekątnej daje ,,standardowy kąt'' widzenia obiektywu?
    Bo to rzekomy kąt widzenia ludzkich oczu lub ludzkiego oka -- problem w tym, że
    ludzkie oko z odległości kilku metrów widzi obiekt wielkości dwudziestogroszówki...
    Czym innym jest pole widzenia oka czy oczu a czym innym jest pole widzenia wzroku?

    Wzrok jest zmysłem -- nie patrzy. ;)
    Innym takim zmysłem jest czas czy równowaga.
    (zmysł czasu, zegar wewnętrzny; zmysł równowagi)

    Innym wytłumaczeniem jest porównywanie wielkości obrazu na
    matówce aparatu z wielkością obrazu widzianego gołym okiem.

    Tu także sensu niewiele. ;)

    -=-

    Obiektyw nie stanie się krótkim czy długim tylko dlatego, że
    matryca zmieni swe gabaryty! Obiektyw zachowa swą ogniskową
    bez względu na jakiekolwiek matryce!

    -=-

    Soczewki istniały na długo przed matrycami -- to chyba oczywiste.
    Nawet były wykorzystywane znacznie wcześniej niż matryce czy filmy.
    Miały już wówczas swoją ogniskową -- na długo przed pojawieniem się
    nie tylko matryc, ale też i ludzi budujących matryce!

    [czyżby ogniskowa istniała i przed informatykami, i przed
    prostytutkami, i przed kapłanami, i przed wojskowymi?...]

    -=-

    Obiektyw ,,standardowy'' dla małego obrazka w średnim formacie
    nie będzie krótki, lecz szerokokątny? Akurat niekoniecznie. ;)
    (niektóre obiektywy niepełnej klatki nie dają się wmontować do
    aparatów pełnoklatkowych -- aby nie było płaczu, czy obciachu...)

    Obiektyw ,,standardowy'' dla średniego formatu w małym obrazku
    nie będzie długi, lecz wąskokokątny. (pełnoklatkowy nie będzie
    wykorzystywany w pełni w niepełnoklatkowcu, co nierzadko dobrze
    wróży, jako że obiektywy zwykle dobrze rysują tylko blisko środka)

    -=-

    Wróćmy jednak do głębiN ostrości -- GO zależy od ogniskowej, nie od
    kąta widzenia. Od ogniskowej i od przesłony -- nieskończenie ciemny
    (maluteńka dziureczka -- nieskończenie ;) mała) obiektyw rysuje ;)
    ostro wszystko, bez względu na odległość?...

    -=-

    Czy ktoś widział obiektyw ze światłem 1/.5? (czyli 2:1 -- dwa po prostu)
    Takie cuda istnieją, ale kto tego dotykał własnymi palcami?

    --
    (,-.`._,'( coma |\`-/| .'O`-' .,; o.' : eneuel@@gmail.com : '.O_'