  • 51. Data: 2012-01-31 17:01:11
    Temat: Re: asm jako jezyk elitarny
    Od: A.L. <l...@a...com>

    On Tue, 31 Jan 2012 16:43:40 +0100, Edek <e...@g...com>
    wrote:

> [...]
    >programowania" czy innych wstępnych uczy się m.in. co to jest
    >lista i ile kosztują operacje. Natomiast nie rozumiem, jak
    >magister po informatyce może nie wiedzieć, co to jest
    >złożoność obliczeniowa - tak jak w przykładzie tego List.Sort()
    >- a tacy też się trafiają. Moim zdaniem to świadczy o tym,
    >że niektóre uczelnie albo kiepsko uczą albo/lub niczego nie
    >wymagają. Albo o tym, że studenci podczas studiów nie napisali
    >ani linijki kodu samemu. Celem studiów powinno być nauczenie
    >człowieka myślenia i innych umiejętności, wiedza jest drugorzędna.

    Drogi Kolego, jest dokaldnie na odwrot: uczelnia musi dawac WIEDZE a
    nie UMIEJETNOSCI. Umiejetnosci daje technikum i szkola zawodowa. Czy
    studenci powinni programwoac podczas studiow?... Nie wydaje mi sie to
    konieczne. Podobnie jak studenci mechaniki niekoniecznie musza uczyc
    sie spawania. Na porzadnych uniwersytetach w ogole nie ma przedmiotow
    "Programowanie w jezyku XXX" bo programowanie uwazane jest za czynnosc
    niskiego poziomu, tak jak poslugiwanie sie word procesorem na
    dziennikarstwie. Oczywiscie, student musi miec pojecie o jezykach
    programowania i jako takie wprawki robic, ale do tego sluza
    odpowiednie wyklady przegladowe gdzie omawia sie paradygmaty
    programowania i ogolne konstrukcje jezykow. Pisanie kobylastych
    programow na studiach to strata czasu. Gdy wykladalem "Introduction to
    Artificial Intelligence" potzrebowalem Lisp. Lisp wylozylem w ciagu 4
    godzin. Reszty studenci musieli nauczyc sie sami. I nei o to chodzi
    zeby zostali mistzrami programowania w Lispie. Chodzi o to zeby
    zrozumieli na czym polega paradygmat programistyczny na ktorym opiera
    sie Lisp, i dlaczego Lisp jest wygodniejszy do pewnych rzeczy niz na
    przykald Java. Poza tym, do pewnych zatosowan Lisp jest wygodna
    notacja do komunikacji. Podobne doswiadczenia mam z Prologiem.

    Niestety, pewna ilosc "uczelni" ksztalci programistow a nie
    informatykow, a generalnie "informatyka" utozsamiana jest z
    "programowaniem". To tak jakby inzynierie mechaniczna sprowadzac do
    umiejetnosci kreslenia.

    Zas ten przyklad z List.Sort to nie przyklad niewiedzy co to jest
    zlozonosc obliczeniowa, a przyklad inwalidztwa umyslowego lub
    calkowitego miniecia si ez powolaniem i zdolnosciami. To tak jakby
    mlotka uzyc do wkrecania srub.

    A.L.

  • 52. Data: 2012-01-31 17:28:50
    Od: Edek <e...@g...com>

    On 01/31/2012 06:01 PM, A.L. wrote:

    > Drogi Kolego, jest dokaldnie na odwrot:

    Nie wiem, jak jest, pamiętam, jak było.

    uczelnia musi dawac WIEDZE a
    > nie UMIEJETNOSCI. Umiejetnosci daje technikum i szkola zawodowa. Czy
    > studenci powinni programwoac podczas studiow?...

    Niektóre uczelnie mają specjalne programy dla studentów umożliwiających
    im pracę kilka godzin w tygodniu w labach - pieniądze niewielkie,
    za to ma się kontakt z prawdziwymi problemami. Niekoniecznie jest
    to programowanie, ale czasem owszem jest. To trochę zależy od tego,
    czy uczelnia przykłada wagę do "Learning by doing".

    Wiedzę można posiąść na wykładach, nikt nie twierdzi, że nie. Ale
    czasem warto też umieć samemu zrobić research i stworzyć pracę
    z właściwie samych referencji do znalezionych rzeczy. Umieć
    powiązać abstrakcyjną wiedzę z zastosowaniem, chociażby do
    rozwiązania innego problemu.

> [...]
    > odpowiednie wyklady przegladowe gdzie omawia sie paradygmaty
    > programowania i ogolne konstrukcje jezykow. Pisanie kobylastych

    Nie rozumiem, dlaczego mowa o kobylastych programach. Poza tym
    umiejętności to nie tylko "czynności niskiego poziomu", ale też
    sposób myślenia. Przypuszczam, że wszystko da się źle zrozumieć.

> [...]
    > przykald Java. Poza tym, do pewnych zatosowan Lisp jest wygodna
    > notacja do komunikacji. Podobne doswiadczenia mam z Prologiem.

    Ja może nie wykładałem, byłem tylko skromnym studentem, ale o ile
    pamiętam trochę prostsze zajęcia bez tych wszystkich cons-ów ciężko
    się było obejść pisząc optymalizacje. Kobylaste to nie było,
    ale dość dobrze można było zrozumieć co to jest procesor,
    co to jest lista, jak robić transformacje językiem funkcyjnym,
    jak mimo wszystko pisać sekwencyjny program, itd -
    nawet jeżeli wszystko było ujęte w te nawiasiki. Głupio
    trochę nie wiedzieć jak działa procesor będąc po studiach,
    chociaż takie podstawy nie należą do wysublimowanej teorii
    i przydatność tej wiedzy jest czystko praktyczna.

    Być może dzisiaj jest inaczej, z którejś grupy, może i tej,
    dowiedziałem się, że ten akurat przedmiot zmienił się parę
    lat temu.

> [...]
    > informatykow, a generalnie "informatyka" utozsamiana jest z
    > "programowaniem". To tak jakby inzynierie mechaniczna sprowadzac do

    Informatyka czasem tak jak i IT kojarzy się z administrowaniem,
    jeżeli nie obsługą drukarki. Infomatyka w dużej części jest
    programowaniem, nawet jeżeli nie mówimy o - cytuję - bazie
    szlauchów i kaloszy, tylko zaimplementowaniem czegoś, do
    czego potrzeba więcej wiedzy.

    Też w samo sedno: niektóre uczelnie jeszcze parę lat temu tak właśnie
    działały, rysunek techniczny był podstawą poziomu studenta,
    do tego ze 300 całek na analizie i 200 objętościowych na fizyce,
    to faktycznie są umiejętności, ale ja nie o takich mówię.

> [...]
    > zlozonosc obliczeniowa, a przyklad inwalidztwa umyslowego lub
    > calkowitego miniecia si ez powolaniem i zdolnosciami. To tak jakby

    Ciekawi mnie trochę, czy jest to przykład niedouczonego studenta,
    czy przykład tego, że bez studiów nie da rady.

    Edek

  • 53. Data: 2012-01-31 18:52:28
    Od: A.L. <l...@a...com>

    On Tue, 31 Jan 2012 18:28:50 +0100, Edek <e...@g...com>
    wrote:

> [...]
    >to programowanie, ale czasem owszem jest. To trochę zależy od tego,
    >czy uczelnia przykłada wagę do "Learning by doing".

    Tutaj gdzie jestem, NIEKTORE uczelnie przywiazuja wage do "learning by
    doing" a jak nie przywiazuja, to studenci przywiazuja. Niektore
    uczelnie wlaczaja do programu nauczania praktyki pzremyslowe, przy
    czym nie sa to praktyki "lipne" - na ogol student idzie na semestr do
    jakiejs firmy i pracuje tam pzrez semestr (albo dluzej) naprawde i
    jest za to naprawde placony. W innych ludzie z przemyslu prowadza
    projekty, i sa to projekty ciagnace sie przez co najmniej 2 semestry.
    Na ogol takie szkoly nosza nazwe zawierajaca slowa "School of
    Engineering" i nauka tam trwa co najmniej o rok dluzej niz w innych
    uczelniach.

    Jezeli uczelnia nie przywiazuje wagi, to studenci biora urlop i sam
    ida na "internship" do przemyslu, albo na ostatnim roku-dwoch biora
    polowe przedmiotow, a polowe czasu spedzaja na pracy na pol etatu. I
    znow, jest to prawdziwa praca, za prawdziwe pieniadze. Oczywiscie,
    wtedy studiuja odpowiednio dluzej

    Student ktory skonczy studia i nie ma co najmniej jednego
    "internshipu" jest traktowany przez pracodawcow podejrzanie i ma
    trudnosci ze znalezieniem pracy. Pracodawcy zwracaja duza uwage na to
    czy student pracowal czy nie. Oraz gdzie. Zreszta, w wiekszosci
    przypadkow "internship" przeksztalca sie w stale zatrudnienie w tym
    samym miejscu.

    A.L.

  • 54. Data: 2012-01-31 21:22:17
    Od: Karol Y <k...@o...pl>

    > Najczesciej jest tak jak mowisz. Jakis blad i to nie implementacyjny, ale
    > algorytmiczny. Wystarczy go poprawic i program dziala w zadowalajacy sposob.
    > Co wiecej, czasami wystarczy kupic nowszy komputer i nic nie trzeba
    > poprawiac w kodzie. Niestety ja tak nie mam. Obojetnie o ile przyspiesze
    > program to znajdzie sie wiecej danych do analizy.

    Z obserwacji dodam jeszcze, że wiele osób nie ma pojęcia co to
    *profiler*. A jeżeli już tam coś słyszały, to absolutnie nie czują
    potrzeby choćby "pobawienia" się tym z programem, gdy coś wykonuje się
    długo.

    --
    Mateusz Bogusz

  • 55. Data: 2012-01-31 22:39:27
    Od: " M.M." <m...@g...pl>

    Karol Y <k...@o...pl> napisał(a):

> [...]
    > *profiler*. A jeżeli już tam coś słyszały, to absolutnie nie czują
    > potrzeby choćby "pobawienia" się tym z programem, gdy coś wykonuje się

    Gdy program ma jeden goracy punkt to profiler moze byc pomocy.
    Jednak gdy program nie ma jedngo malego goracego punktu, ale
    kilkanascie duzych procedur ktore w miare rowno obciazaja to
    staje sie bezuzyteczny. Przydatne bywa tez PGO, czesto daje o
    10%-20% krotszy czas wykonania bez zadnych zmian w kodzie.

  • 56. Data: 2012-01-31 23:13:11
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    W dniu 2012-01-31 23:39, M.M. pisze:

> [...]
    > Jednak gdy program nie ma jedngo malego goracego punktu, ale
    > kilkanascie duzych procedur ktore w miare rowno obciazaja to

    A niby czemu. Wewnątrz tej procedury wyśledzisz wąskie gardło.
    Naniesiesz trzy poprawki a nie jedną. tak jesteś do przodu
    niż optymalizując wszytko na ślepo.

    pzdr
    bartekltg

  • 57. Data: 2012-01-31 23:22:24
    Od: " M.M." <m...@g...pl>

    bartekltg <b...@g...com> napisał(a):

    > A niby czemu. Wewnątrz tej procedury wyśledzisz wąskie gardło.
    > Naniesiesz trzy poprawki a nie jedną. tak jesteś do przodu
    > niż optymalizując wszytko na ślepo.

    Nie wiem czemu. Mialem problemy z tym w praktyce. Po malej zmianie
    "goracego punktu" w procedurze profiler pokazywal zupelnie niepodobne
    czasy do tych sprzed zmiany. Moze byl problem z pomiarem tak krotkich
    czasow? Moze kod do pomiaru za mocno zaburza takie krotkie pomiary?

  • 58. Data: 2012-02-01 09:29:14
    Od: Roman W <b...@g...pl>

    On Tuesday, January 31, 2012 11:22:24 PM UTC, M.M. wrote:

> [...]
    > czasy do tych sprzed zmiany. Moze byl problem z pomiarem tak krotkich
    > czasow? Moze kod do pomiaru za mocno zaburza takie krotkie pomiary?

    Sampling profiler czy instrumenting profiler?

    RW

  • 59. Data: 2012-02-05 20:41:14
    Od: " " <f...@g...pl>

    A.L. <l...@a...com> napisał(a):

    > fir siedzi u mnie w KF, ale ubawil mnie jego post na temat tego ze A*

    niestety traktuje to jako przejaw obnizonej inteligencji,
    nie moj to problem

    [(co u mnie: rozwaliłem demona Gothy, rozwalilem przyczułek
    orków w poblizu Vengardu - (przede wszystkim jednak 'przezyłem'
    pare pamietnych scen z łukiem szyjac do trolli z dachu szopy
    albo do ogrów na plazy - innymi slowy zarzucilem sobie pare
    dni totalnego zalenienia (mniej albo wiecej jak zwykle w tym czy
    innym sensie) i popykalem w gothuca 3 (do poziomu wiekszosci
    kwestów z Montery - (teraz czuje sie nieswojo (ale to chyba
    z powodu za duzej ilosci kofeiny w gorzkiej czekoladzie)
    a nie z innych) ew jednak moze zrobie przerwe i troche
    uskutecznie znowu tematy programowania jak zwykle zarzucajac
    pare postów]

    > to nei matematyka. Polecam mu wiec ksiazke Judea Perl, Heuristics:
    > Intelligent Search Strategies for Computer Problem Solving, stron 360,
    > poswiecona w calosci matematyce A*
    >
    > a gdyby mu sie nie chcialo siegac do ksiazki, to moze siegnac do tego
    > artykulu
    >
    > http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/summary?doi=10.
    1.1.89.3090