  • 1. Data: 2017-01-05 21:18:12
    Temat: charakterystyka ogniwa Li-Ion
    Od: badworm <n...@p...pl>

    Budowane przeze mnie urządzenie będzie zasilane z akumulatorka Li-Ion
    typu BL-5C o pojemności 1050mAh (wykorzystywanego w kilku modelach
    telefonów Nokia). Aktualnie chciałbym określić jakie przyjąć progi do
    prezentowanego na wyświetlaczu wskaźnika pojemności (pełny, 3/4, 1/2,
    1/4) oraz dla układu automatycznie wyłączającego urządzenie po obniżeniu
    się napięcia poniżej bezpieczego dla akumulatora progu. Bazując na
    karcie katalogowej ogniwa 18650 firmy Panasonic, jako bezpieczną wartość
    dla tego progu przyjąłem nieco ponad 3V. Mam natomiast problem z progami
    do wskaźnika pojemności. Z charakterystyki ogniwa wynika bowiem, że dla
    małych prądów rozładownia (0,2C) nominalna pojemność jest osiągana dla
    napięcia 3,8V, potem zaś bardzo szybko ono się obniża a pojemność
    wzrasta tylko nieznacznie.

    Czy takie progi mają sens?
    Pełny: powyżej 4,05V
    3/4: powyżej 3,95V
    1/2: powyżej 3,9V
    1/4: powyżej 3,85V

    Pobór prądu zakładam na poziomie około 50mA.
    GG#2400455 ICQ#320399066

  • 2. Data: 2017-01-05 23:17:09
    Temat: Re: charakterystyka ogniwa Li-Ion
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2017-01-05 21:18, badworm wrote:
    > typu BL-5C

    Uważaj, one juz chyba nie sa produkowane. To że jest ich dużo na rynku
    to tylko pozory, za np. miesiąc znikną resztki i tyle.

    > Aktualnie chciałbym określić jakie przyjąć progi do
    > prezentowanego na wyświetlaczu wskaźnika pojemności (pełny, 3/4, 1/2,
    > 1/4)

    To troche skomplikowane. Ale poczytaj:

    http://www.mpoweruk.com/soc.htm

    Nie bez powodu baterie mają własne uC.

  • 3. Data: 2017-01-06 00:09:34
    Od: "Andrzej W." <awa_wp@na_wp_oczywiscie.pl>

    W dniu 2017-01-05 o 21:18, badworm pisze:
> [...]
    > małych prądów rozładownia (0,2C) nominalna pojemność jest osiągana dla
    > napięcia 3,8V, potem zaś bardzo szybko ono się obniża a pojemność

    Jedyna sensowna metoda to chyba tylko zliczanie ładunku.
    Napięcie ogniwa zależy od temperatury, prądu obciążenia i historii
    ogniwa pewnie też i nie za bardzo nadaje się do określenia ładunku.

    --
    AWa.