  • 1. Data: 2017-01-05 23:59:42
    Temat: Regeneracja B327 przy pomocy stali
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Czesc,

    Zauwazylem ze umieszczenie stalowego ostrza noza w pracujacej trawiarce z
    B327 (46 stopni aktualnie) powoduje osadzanie sie duzych ilosci miedzi.
    Platy miedzi poczatkowo osadzaja sie na ostrzu a potem odrywaja sie i
    plywaja w roztworze. Mozna to zjawisko wykorzystac do regeneracji roztworu
    (wytracajac miedz w ten sposob a potem filtrujac roztwor z osadow)?

    --
    http://www.chmurka.net/

  • 2. Data: 2017-01-06 00:41:16
    Temat: Re: Regeneracja B327 przy pomocy stali
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Adam Wysocki <g...@s...invalid> wrote:

> [...]
    > plywaja w roztworze. Mozna to zjawisko wykorzystac do regeneracji roztworu
    > (wytracajac miedz w ten sposob a potem filtrujac roztwor z osadow)?

    Sprawdzilem. Ostrze zezarlo, roztwor z niebieskiego zrobil sie zielony -
    do wylania. Nie bylo tematu (ale zostawie dla potomnych).

    --
    http://www.chmurka.net/

  • 3. Data: 2017-01-06 00:43:43
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    W dniu 06.01.2017 o 00:41, Adam Wysocki pisze:

    > Sprawdzilem. Ostrze zezarlo, roztwor z niebieskiego zrobil sie zielony -
    > do wylania. Nie bylo tematu (ale zostawie dla potomnych).

    Bo nadsiarczan sodu rozpuszczony w wodzie jest na tyle dobrym
    utleniaczem, że zeżre prawie wszystko co metalowe. Na elektrodach i
    innych forach temat był poruszany pierdylion razy.

    Jakub Rakus

  • 4. Data: 2017-01-08 19:24:47
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 5 Jan 2017 22:59:42 +0000 (UTC), Adam Wysocki napisał(a):
> [...]
    > plywaja w roztworze. Mozna to zjawisko wykorzystac do regeneracji roztworu
    > (wytracajac miedz w ten sposob a potem filtrujac roztwor z osadow)?

    Niespecjalnie. Trawi nadsiarczan, a tu sie tylko miedz wymienia na
    zelazo.

    Ale przy wiekszych ilosciach ... mozna zarobic na sprzedazy zlomu :-)

    J.

  • 5. Data: 2017-01-10 11:06:39
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2017-01-08 o 19:24, J.F. pisze:

    > Niespecjalnie. Trawi nadsiarczan, a tu sie tylko miedz wymienia na
    > zelazo.

    Przede wszystkim pomysł regeneracji utleniacza przy użyciu reduktora
    jest chemicznym nonsensem. Na domiar złego jony żelaza katalizują
    rozkład nadtlenków, należy więc bardzo starannie unikać żelaza w
    trawikach nadtlenkowych.
    Pozostaje pytanie: jak regenerować B327? Można to robić dodając
    perhydrol i kwas siarkowy, problem polega na tym, że aby uzyskać dobre
    wyniki trzeba utrzymywać stężenia nadtlenku i kwasu w dość wąskich
    granicach. A więc albo analityka chemiczna, albo metoda prób i błędów. W
    sumie w warunkach amatorskich gra niewarta świeczki.
    Łatwo natomiast regenerować trawik z chlorkiem żelaza, oczywiście nie
    perhydrolem, jak to niektórzy zalecają!

    P.P.

  • 6. Data: 2017-01-10 11:14:57
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Paweł Pawłowicz" napisał w wiadomości

    >Przede wszystkim pomysł regeneracji utleniacza przy użyciu reduktora
    >jest chemicznym nonsensem.

    Tak moze nie calkiem - jesli chodzi nie o zredukowanie utleniacza,
    tylko usuniecie z roztworu jonow miedzi.
    Cos takiego mi sie obilo.

    >Łatwo natomiast regenerować trawik z chlorkiem żelaza, oczywiście nie
    >perhydrolem, jak to niektórzy zalecają!

    Kwas solny i perhydrol to same trawia (ponoc niezbyt precyzyjnie) i
    "regeneruje sie" dolewajac skladnikow.
    I powstaje kwestia jak usunac miedz z roztworu.

    A tak swoja droga - cos mi chodzi po glowie - czy FeCl3, a wlasciwie
    to juz FeCl2 to nie mozna regenerowac tak, ze dolewamy kwasu solnego i
    napowietrzamy ?

    J.

  • 7. Data: 2017-01-10 11:32:52
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2017-01-10 o 11:14, J.F. pisze:

    > Tak moze nie calkiem - jesli chodzi nie o zredukowanie utleniacza, tylko
    > usuniecie z roztworu jonow miedzi.

    Tu akurat nie ma problemu. Wstawia się roztwór do lodówki i mamy piękne
    krysz
    tały siarczanu miedzi.

    > Cos takiego mi sie obilo.

    No cóż, ludzie wymyślają różne dziwactwa.

    > Kwas solny i perhydrol to same trawia (ponoc niezbyt precyzyjnie) i
    > "regeneruje sie" dolewajac skladnikow.
    > I powstaje kwestia jak usunac miedz z roztworu.

    Patrz wyżej. Taniej jest używać kwasu siarkowego, choćby ze starych
    akumulatorów. Ale trawienie nadtlenkami nie jest takie proste, reżimy
    technologiczne są wąskie, trzeba dodawać stabilizatora (aby nie
    podgryzało) i aktywatora (aby czas reakcji był akceptowalny
    technologicznie). Zabawa nie dla amatora.

    > A tak swoja droga - cos mi chodzi po glowie - czy FeCl3, a wlasciwie to
    > juz FeCl2 to nie mozna regenerowac tak, ze dolewamy kwasu solnego i
    > napowietrzamy ?

    Kolejne dziwactwo. Najprościej dodać stężonego HNO3 i zagrzać. Ino
    trzeba uważać, aby nie wdychać powstałych gazów.

    P.P.

  • 8. Data: 2017-01-10 20:00:27
    Od: "Vernon L. Pinkley" <v...@g...com>

    użytkownik J.F. napisał:

    > Tak moze nie calkiem - jesli chodzi nie o zredukowanie utleniacza,
    > tylko usuniecie z roztworu jonow miedzi.
    > Cos takiego mi sie obilo.

    To nie jest organizm żywy tylko chemia, reakcja jest odwracalna, puszcza się prąd i
    osadza się miedź, tak samo jak dziesiąt lat temu regenerowali
    elektrolitycznie FeCl. Ze zużytego nadsiarczanu jak i chlorku najpierw
    wyskoczy miedź.
    Tylko trza między katodę a anodę wsadzić membranę aby podnieść wydajność
    procesu.
    Przy cenie 17zł/kg nikomu się nie chce w to bawić.

  • 9. Data: 2017-01-10 22:31:45
    Od: Janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 2017-01-10 o 11:32, Paweł Pawłowicz pisze:

> [...]

    Dlatego dobrze że tu Jesteś Dyżurny Chemiku i krzewisz kaganek oświaty
    wśród elektroników :)

    --
    Pozdr

    Janusz_k