  • 1. Data: 2012-11-23 15:20:16
    Temat: diody Świecące zasilane z 230V
    Od: sklep <N...@o...pl>

    witam

    Mam masę lampek rowerowych zakwalifikowanych jako uszkodzone. Oczywiści
    pada elektronika, plastiki - diody - sporadycznie. Wiem że w diodach
    znaczenie ma prąd, ale jakoś muszę to sobie napięciowo wyobrazić. dioda
    zaczyna świecić dopiero po przekroczeniu 2.8V, przy 4V świeci na maksa,
    pobierając 70mA. mnie by wystarczyło jakby pobierały 10-20mA czyli 3.2V
    na diodę. Jeśli połączę je szeregowo to potrzebuje 72 diody. O ile wiem,
    należałoby jeszcze połączyć kolejne 72 diody przeciw-równolegle, ale już
    tylu diód nie mam. Jak to "załatwić" przy maksimum bezpieczeństwa,
    ekonomii działania i minimalnych kosztach?
    ToMasz

  • 2. Data: 2012-11-23 15:30:57
    Temat: Re: diody Świecące zasilane z 230V
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Fri, 23 Nov 2012 15:20:16 +0100, sklep napisał(a):

> [...]
    > na diodę. Jeśli połączę je szeregowo to potrzebuje 72 diody. O ile wiem,
    > należałoby jeszcze połączyć kolejne 72 diody przeciw-równolegle, ale już

    1. Diod a nie diód.
    2. Dopóki nie pojmiesz co znaczy oporność nieliniowa nie ma co udzielać ci
    porad :)
    3. Mimo to ci udzielę porady. Jak chcesz zasilić wieele diod na raz, to
    należy je połączyć szeregowo a potem zasilić z przetwornicy 220~/prąd
    stały, o charakterystyce zbliżonej do źródła prądowego i wystarczającym
    napięciu.
    4. Twoja propozycja (72 diody+72 diody antyrównolegle) jest do kitu bo
    niewielkie wahania napięcia sieci będą powodować znaczne zmiany jasności
    świecenia a nawet przekroczenie dopuszczalnego prądu, skutkujace
    zniszczeniem najsłabszej a potem po kolei wszystkich.

    --
    Jacek

  • 3. Data: 2012-11-23 15:42:36
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "sklep" napisał w wiadomości
    >Mam masę lampek rowerowych zakwalifikowanych jako uszkodzone.
    >Oczywiści pada elektronika, plastiki - diody - sporadycznie. Wiem że
    >w diodach

    Dobre lampki, jakiej firmy ?

> [...]
    >przeciw-równolegle, ale już tylu diód nie mam. Jak to "załatwić" przy
    >maksimum bezpieczeństwa, ekonomii działania i minimalnych kosztach?

    Dla sklepu odpowiedz jest taka: kupic zasilacz do diod LED, taki co
    pilnuje pradu :-)

    Duzo tych diod masz ? Jak widzisz zaleznosc pradu od napiecia jest
    nieprzyjemna, a w sieci bynajmniej nie ma "230V", tylko od -330 do
    +330.
    Wiec potrzebny jest element ograniczajacy/stabilizujacy prad.
    I gotowy zasilacz nie jest glupim pomyslem.
    Zasilacz od peceta, czy od notebooka z zestawem rezystorow tez nie
    jest glupi.

    A jak ma byc prosto i tanio:

    Tylko elementy trzeba bedzie dobrac.
    Jak tych diod duzo, to mozna jeszcze prosciej - dwa lancuchy
    przeciw-rownolegle, a ograniczenie pradu jak wyzej - kondensatorem.

    J.

  • 4. Data: 2012-11-23 16:33:37
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    sklep pisze tak:

    > Jak to "załatwić" przy maksimum bezpieczeństwa,
    > ekonomii działania i minimalnych kosztach?

    Jeśli bardzo chcesz zasilić LEDy z 230v to dwa rezystory 47k 1W
    podłącz do obu końców kabla z wtyczką. Wlutuj dwa LEDy równolegle
    przeciwstawnie.

    Potem podłącz sobie łańcuchy 10 LEDów przeciwstawnie. Potem po 30 LEDów
    przeciwstawnie ;)

    Rezystory zmniejszaj parami 33k, 22k, 15k itd aż uzyskasz prąd
    powiedzmy 10mA (lub na oko pożądaną jasność).

    Tylko nie zapomnij wyciągać wtyczki na czas lutowania diod bo z prądem
    nie ma żartów :)

    --
    Piter

  • 5. Data: 2012-11-23 18:30:01
    Od: "Budyń" <b...@r...pl>

    Użytkownik "PiteR" <e...@f...pl> napisał w wiadomości
    > Potem podłącz sobie łańcuchy 10 LEDów przeciwstawnie. Potem po 30 LEDów
    > przeciwstawnie ;)

    chyba prosciej montażowo dać mostek prostowniczy za złotówke :) U mnie mam
    mostek, 56diód, i rezystor chyba 2k.
    Tyle ze kolor wyszedł troche trupi :-)

    b.

  • 6. Data: 2012-11-23 19:05:35
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    Budyń pisze tak:

    > chyba prosciej montażowo dać mostek prostowniczy za złotówke :)

    oj nie zrobiłbyś kariery w Chinach ;)

    --
    Piter

  • 7. Data: 2012-11-23 19:49:01
    Od: jan kowalski <d...@g...com>

    > oj nie zrobilby kariery w Chinach ;)

    kitajce juz dawno nauczyli sie stosowac
    NCP1200, NCP1216
    uklad za 2,5, mosfet i troche drobnicy, no ja bym dal jeszcze na
    wejscie bezpiecznik,warystor i bezpiecznik:)

    http://hi.baidu.com/antwork3/item/68b5410b146e4b3ff3
    eafcf6

  • 8. Data: 2012-11-23 19:52:11
    Od: jan kowalski <d...@g...com>

    Poprawka:
    dlawik skompensowany:( rzecz jasna

  • 9. Data: 2012-11-23 21:05:48
    Od: ToMasz <n...@n...neostrada.pl>

    W dniu 23.11.2012 15:42, J.F pisze:

    > Dobre lampki, jakiej firmy ?

    jak by były dobrej frmy to by nie były niesprawne
    (...)
    > Dla sklepu odpowiedz jest taka: kupic zasilacz do diod LED, taki co
    > pilnuje pradu :-)
    w sklepie są "żarówki" ledowe i taki lekki plastikowy zasilacz. wszystko
    na fakturę z atestami.

    > Duzo tych diod masz ?
    na oko 20 identycznych, każda ma 5 diod. ponaddo 20 każda inna. mogę je
    wywalić do kosza, albo przerobić. To nawet nie oto chodzi że jestem
    majster klepka, ale sama ekologia!
> [...]
    > I gotowy zasilacz nie jest glupim pomyslem.
    > Zasilacz od peceta, czy od notebooka z zestawem rezystorow tez nie jest
    Ale zasilacz generuje straty, jest duży, i najczęściej ma wentylator.
    Myślałem o zastosowaniu ładowarki do telefonu komórkowego. pi razy oko
    5V, i na 2 diody za mało (mniej niż 1mA) a na jedną diodę za dużo. więc
    znowu rezystory....?

> [...]
    > Jak tych diod duzo, to mozna jeszcze prosciej - dwa lancuchy
    > przeciw-rownolegle, a ograniczenie pradu jak wyzej - kondensatorem.
    Robiłem kiedyś zasilanie do 2 diod, oświetlających na stałe tarczę
    zegara. 2 diody, kondensator i rezystor. pytanie czy dla 100 diod,
    kondensator i rezystor będzie taki sam? Wiem że cudacze, ale gdybym
    chciał taśmę z diodami i zasilacz 12V15W to bym na grupę nie pisał....
    Dziękuję za uwagi i pozdrawiam
    ToMasz