  • 1. Data: 2011-08-28 13:20:04
    Temat: dysk mobilny wylecial w kosmos
    Od: a...@p...pl

    Czesc,

    kupilem sobie ostatnio LaCie 500GB (w srodku Seagate ST950032 5AS )
    no i zaczalem sobie go testowac i przewalac troche danych (muza, filmy
    itp, stare backupy - ale oryginal zawsze zostawal na miejscu.

    Po ok. 2 tygodniach uznalem, ze jest ok, nic sie nie dzieje....i
    dziala. Przenioslem (srednio wazne dane), ok, a w domu zachcialo mi
    sie zapuscic defragmentacje ( contig.exe - defragementer sysinternals
    Rusinovich - obecnie Microsoft. Programu uzywam na zmiane z systemowym
    defragmenterem z windows xp - i nigdy nie bylo problemu (ale zawsze
    byly to dyski wew (ata).

    Rozpoczelo sie dobrze, normalnie, ale po chwili bylo
    pierdut...."czykniecie dysku" i BSOD (czyli niebieski ekran). Po
    restarcie filesystem na dysku byl RAW - czyli jednym slowem NTFS (bo
    taki byl filesystem na dysku przenosnym) ulegl uszkodzeniu.

    Nie bylo zaniku zasilania, bo to notebook (ma taze zasilanie z aku).

    - standardowo po instalacji (sie) dysku w systemie (win xp) - dysk byl
    ustawiony, tak ze system nie buforowal zapisow (bezpieczniejsze dla
    medio przenosnych), ale zostalo to przestawiona na buforowanie (ale
    trzeba bylo pamietac o uzywaniu "usuwania urzadzenia z systemu" a nie
    na zywca. Oraz w trakcie instalacji zostal takze zainstalowany "usb
    disk boost" dostarczony przez LaCie (ale inny producent) -
    dysk/program pracowal w trybie Turbo (inna opcja to Normal).

    Byl zauwazalny wzrost dostepu do dysku w Trybie Turbo (normalna praca:
    kopiowania danych).

    Co wy na to? Czy wam sie kiedys tez cos takiego przytrafilo, ze
    defragmenter "wypierdzilil" filesystem dysku w kosmos? Jaka roznica
    byla:

    - nowy dysk
    - tryb buforowania zapisu (systemowe)
    - tryb turbo (programu boost).

    Oraz co z tym fantem zrobic? Dane na dysku nie sa AZ tak cenne, zebym
    nie przezyl, ale chcialbym sprobowac je odzyskac.

    1. jakim programem - co polecacie z doswiadczenia

    2. czy przed grzebaniem, da sie zrobic kopie (bit po bicie) takiego
    dysku (tak na wszelki wypadek jakby cos poszlo nie tak) - mam drugi
    taki sam dysk jeszcze nie otwierany, nie uzywany - wiec miejsca by sie
    znalazlo.

    3. czy ten dysk jest uwalony, ze sie tak zachowal, czy to byla wina
    zlozenia sie kilku rzeczy? Dysk byl kupiony na foto archiwum (jedna z
    kopii) i musze byc jego pewnym.

    --
    ThinkXtra

  • 2. Data: 2011-08-28 13:35:04
    Temat: Re: dysk mobilny wylecial w kosmos
    Od: Rafał Łukawski <r...@l...pl>

    > Co wy na to? Czy wam sie kiedys tez cos takiego przytrafilo, ze
    > defragmenter "wypierdzilil" filesystem dysku w kosmos? Jaka roznica
    > byla:

    Kazdy defreagmenter z oczywistych powodow zaleca zrobienie backupu przed
    majstrowaniem na dysku.

    > - nowy dysk
    > - tryb buforowania zapisu (systemowe)
    > - tryb turbo (programu boost).

    Dyski (jak na razie) nie maja trybu turbo, w niektorych mozna regulowac
    poziom glosnosci a tym samym seek time.

    > Oraz co z tym fantem zrobic? Dane na dysku nie sa AZ tak cenne, zebym
    > nie przezyl, ale chcialbym sprobowac je odzyskac.
    >
    > 1. jakim programem - co polecacie z doswiadczenia

    LiveCD linux.. zaczalbym od sprawdzenia co jest z tablica partycji,
    zalozenie nowej i sprobowanie zamontowanie jej (powinno sie dac, jezeli
    dysk nie padl fizycznie), poziniej skopiowanie partycji

> [...]
    > dysku (tak na wszelki wypadek jakby cos poszlo nie tak) - mam drugi
    > taki sam dysk jeszcze nie otwierany, nie uzywany - wiec miejsca by sie

    bajt po bajcie, lub dokladniej - sektor po sektorze
    pod linuxem
    cat /dev/urzadzenie wejsciowe (najlepiej caly dysk nie partycja) >backup
    potem mozna zamontowac fs i probowac skopiowac pliki na inny nosnik (np.
    dysk USB)

    > 3. czy ten dysk jest uwalony, ze sie tak zachowal, czy to byla wina
    > zlozenia sie kilku rzeczy? Dysk byl kupiony na foto archiwum (jedna z
    > kopii) i musze byc jego pewnym.

    Ty mi powiedz :) Zdalnie trudno zdiagnozowac czy dysk jest uwalony, bo
    nie zapodajesz chociazby smarta, nie zrobiles skanu powierzchni (read!).

    pozdrawiam

  • 3. Data: 2011-08-28 13:36:06
    Od: Rafał Łukawski <r...@l...pl>

    > Rozpoczelo sie dobrze, normalnie, ale po chwili bylo
    > pierdut...."czykniecie dysku" i BSOD (czyli niebieski ekran). Po
    > restarcie filesystem na dysku byl RAW - czyli jednym slowem NTFS (bo

    co to znaczy RAW- czyli jednym slowem NTFS?

  • 4. Data: 2011-08-28 13:47:04
    Od: "qwerty" <q...@p...fm>

    Użytkownik "Rafał Łukawski" napisał w wiadomości grup
    > co to znaczy RAW- czyli jednym slowem NTFS?

    RAW pokazuje się wtedy, gdy system nie może rozpoznać systemu plików.

  • 5. Data: 2011-08-28 13:48:17
    Od: a...@p...pl

    On Sun, 28 Aug 2011 15:36:06 +0200, Rafał Łukawski
    <r...@l...pl> wrote:

    >co to znaczy RAW- czyli jednym slowem NTFS?

    Po restarcie filesystem na dysku byl RAW - czyli jednym slowem NTFS
    (bo taki byl filesystem na dysku przenosnym) ulegl uszkodzeniu

    Co ja tu zle napisalem???? Byl NTFS a jest RAW -to znaczy ze komputer
    nie potrafi sobie z tym poradzic......z powodu awarii file systemu.

    Mam drugi taki sam dysk ale jeszcze nie zainicjowany. Wiec co mam
    zrobic? Zainicjowac dysk, nastepnie jakims programem odczytac
    wszystkie dane partycji (byla jedyna) i ...przeniesc to na ten
    uwalony.

    Jakim softem, bo nigdy sie nie bawilem. Kompa z linuxem nie ma pod
    reka, ale moglby na CD wystartowac (co dokladnie mam sobie sciagnac i
    wypalic, aby byly jakies tools pod te "eksperymenty"?

    --
    ThinkXtra

  • 6. Data: 2011-08-28 13:56:37
    Od: "qwerty" <q...@p...fm>

    Użytkownik napisał w wiadomości grup
    com...
> [...]
    > zrobic? Zainicjowac dysk, nastepnie jakims programem odczytac
    > wszystkie dane partycji (byla jedyna) i ...przeniesc to na ten

    Jak nie potrzebujesz danych to po prostu usuń i utwórz na nowo partycję.
    Jak chcesz bawić się w odzyskiwanie danych to najpierw musisz zrobić backup
    sektor po sektorze i dopiero się "bawić".
    Możesz spróbować użyć: http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk

  • 7. Data: 2011-08-28 14:01:16
    Od: Tomasz Jasiński <B...@i...invalid>

    Wcale nie przypadkiem, dnia Sun, 28 Aug 2011 15:48:17 +0200
    doszła do mnie wiadomość <v...@4...com>
    od a...@p...pl :

> [...]
    >reka, ale moglby na CD wystartowac (co dokladnie mam sobie sciagnac i
    >wypalic, aby byly jakies tools pod te "eksperymenty"?

    Jest szansa, że testdisk:
    http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk
    poradzi sobie z odbudową partycji.
    Radzę poczytać jakiś tutorial przed użyciem.

  • 8. Data: 2011-08-28 14:04:46
    Od: Rafał Łukawski <r...@l...pl>

    On 2011-08-28 15:47, qwerty wrote:
    > Użytkownik "Rafał Łukawski" napisał w wiadomości grup
    >
    > RAW pokazuje się wtedy, gdy system nie może rozpoznać systemu plików.

    Zobacz pod innym systemem ;) - fdisk/linux co sie tam podzialo

  • 9. Data: 2011-08-28 14:08:02
    Od: Rafał Łukawski <r...@l...pl>

    > Jakim softem, bo nigdy sie nie bawilem. Kompa z linuxem nie ma pod
    > reka, ale moglby na CD wystartowac (co dokladnie mam sobie sciagnac i
    > wypalic, aby byly jakies tools pod te "eksperymenty"?

    GRML zazwyczaj ma wszystkie podstawowe narzedzia do obslugi partycji,
    filesystemow etc.. tyle ze to jest command line (shell). Plusem
    oczywiscie jest to ze nie zrobi Ci sieczki jezeli wiesz co robic,
    najlepiej zlapac na gg/skype/jabber jakiegos kolege co zna linuxa, to ci
    podpowie.

    Nie polecalbym automagicznych narzedzi do naprawy dyskow, tak czy owak
    przy pomocy samego windowsa mozesz sprawdzic
    - smart
    - przeskanowac powierzchnie

    to juz powie czy cos jest z dyskiem, kontrolerem USB w obudowie dysku,
    to wszystko zalatwi chociazby hdTunePro trial 14 dni

  • 10. Data: 2011-08-28 14:11:24
    Od: Michal Kawecki <k...@o...px>

    Dnia Sun, 28 Aug 2011 15:48:17 +0200, a...@p...pl napisał(a):

> [...]
    > reka, ale moglby na CD wystartowac (co dokladnie mam sobie sciagnac i
    > wypalic, aby byly jakies tools pod te "eksperymenty"?

    Prawdopodobnie uszkodził się bootsektor tej partycji.
    Zapuść Testdisk http://www.cgsecurity.org/
    http://www.cgsecurity.org/phpwiki/index.php/examples
    http://www.bezpieczenstwosystemow.pl/index.php?topic
    =2948.0
    i w menu Advanced wykonaj polecenie "Boot". Jeżeli sektory startowe
    partycji nie są identyczne, to przywróć zapasowy, a jak nie pomoże to
    go odbuduj.
    --
    M. [Windows Desktop Experience MVP]
    /odpowiadając na priv zmień px na pl/