  • 1. Data: 2011-11-22 14:25:23
    Temat: fir's Miracle Software
    Od: " " <f...@g...pl>

    nie chodzi o to bym miał zakładac kompanię tylko o to ze
    nazwa grupy/firmy jest fajna w tylule gierki,
    tj lepiej napisac "Fir from Miracle Software proudly presents:"
    niż nic; mam dwa pytania - czy spokonie moge uzywac tej wymyslonej
    przez siebie nazwy firmy/grupy (tj 'Miracle Software'), (1) jesli
    piszę darmowe freewarowe gierki (2) gdybym chial wypuscic jakies
    gierki platne i zarejestrowac mała firemkę/działalność ?
    Jak to jest?

  • 2. Data: 2011-11-22 20:08:59
    Temat: Re: fir's Miracle Software
    Od: Przemek O <p...@o...eu>

    W dniu 2011-11-22 15:25, f...@g...pl pisze:
> [...]
    > piszę darmowe freewarowe gierki (2) gdybym chial wypuscic jakies
    > gierki platne i zarejestrowac mała firemkę/działalność ?

    Nazwa jest "nazwą firmy" w momencie gdy określa ona właśnie firmę (jest
    tożsama z odpowiednimi wpisami w KRS, ewidencji działalności
    gospodarczej itp).
    Nazwę możesz używać bez powiązania z powyższymi, ale nie będzie wtedy
    można mówić o firmie w sensie prawnym.
    Inna historia, że nazwa może być zastrzeżona (jako choćby znak
    towarowy), lub Ty sam możesz ją zastrzec.
    Akurat firma Miracle Software już istnieje, więc jest duże
    prawdopodobieństwo, że nazwa może być zastrzeżona.

    Co do drugiej części pytania, to "wypuszczenie" gierki płatnej nie
    obliguje Cię do zakładania działalności. Fakt, wiele spraw upraszcza,
    ale nie jest wymagane, bo możesz podpisać umowę (jako osoba fizyczna) na
    dystrybucje z firmą zajmującą się rozprowadzaniem gier. Ona bierze na
    siebie wtedy wszelkie obowiązki wynikające z przepisów, a Tobie płaci (w
    zależności od umowy) albo jednorazową dolę, albo procent od sprzedaży.
    Oczywiście zakładam że gierka będzie na tyle dobra, żeby ktokolwiek
    chciał się podjąć jej rozpowszechniania.

    pozdrawiam,
    Przemek O.

  • 3. Data: 2011-11-22 20:55:34
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On 22/11/2011 20:08, Przemek O wrote:
    > Akurat firma Miracle Software już istnieje, więc jest duże
    > prawdopodobieństwo, że nazwa może być zastrzeżona.

    Nawet jeśli nie jest, to i tak podlega ochronie prawnej.

  • 4. Data: 2011-11-22 21:25:34
    Od: Przemek O <p...@o...eu>

    W dniu 2011-11-22 21:55, Andrzej Jarzabek pisze:

    > Nawet jeśli nie jest, to i tak podlega ochronie prawnej.

    Ale nie na zasadzie wyłączności.

  • 5. Data: 2011-11-22 22:09:39
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On 22/11/2011 21:25, Przemek O wrote:

    > Ale nie na zasadzie wyłączności.

    Tak czy inaczej, lepiej nie opatrywać swoich produktów nazwą istniejącej
    firmy z tej samej (nawet szeroko pojętej) branży.

  • 6. Data: 2011-11-23 07:30:47
    Od: " " <f...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Przemek O <p...@o...eu> napisał(a):

> [...]
    > Oczywiście zakładam że gierka będzie na tyle dobra, żeby ktokolwiek
    > chciał się podjąć jej rozpowszechniania.

    czyli co nie moge uzywac 'Miracle Software' albo jak tego sie
    dokladnie dowiedziec? Firm są miliony wiec miliony nazw w tym
    sensie jest juz zajete, takie blokowanie nazewnictwa niespecjalnie
    mi sie podoba, nie daaloby sie nie zmieniac tej nazwy ale
    dodac jakos informacje ze jest to nazwa nie handlowa tylko
    z proweniencji bardziej demoscenowej/szpanerskiej (cos jak nazwa
    kapieli)? wtedy nikt by nie pomylil

    co do gierki to moze byc to dobra gierka (i moge szukac
    dystrybutora) aczkolwiek jest jeszcze sporo do zrobienia

  • 7. Data: 2011-11-23 08:07:06
    Od: "Przemek O." <p...@o...eu>

    W dniu 2011-11-22 23:09, Andrzej Jarzabek pisze:

    > Tak czy inaczej, lepiej nie opatrywać swoich produktów nazwą istniejącej
    > firmy z tej samej (nawet szeroko pojętej) branży.

    Z tym się zgadzam w całej rozciągłości.

    pozdrawiam,
    Przemek O.

  • 8. Data: 2011-11-23 08:12:51
    Od: Paweł Kierski <n...@p...net>

    > Tak czy inaczej, lepiej nie opatrywać swoich produktów nazwą istniejącej
    > firmy z tej samej (nawet szeroko pojętej) branży.

    Wprawdzie sąd stwierdził, że nie ma konfliktu i znaki nie są
    w konkurencyjnej branży , ale Białowieski Park Narodowy pozywał PEKAO
    SA (lub odwrotnie) o logo żubra. Lepiej nie ryzykować 8-)

    --
    Paweł Kierski
    n...@p...net

  • 9. Data: 2011-11-23 08:15:33
    Od: "Przemek O." <p...@o...eu>

    W dniu 2011-11-23 08:30, f...@g...SKASUJ-TO.pl pisze:

    > czyli co nie moge uzywac 'Miracle Software' albo jak tego sie

    Nie że nie możesz, ale dla własnego bezpieczeństwa nie powinieneś.

    > dokladnie dowiedziec? Firm są miliony wiec miliony nazw w tym

    Google Twoim przyjacielem.

    > sensie jest juz zajete, takie blokowanie nazewnictwa niespecjalnie
    > mi sie podoba, nie daaloby sie nie zmieniac tej nazwy ale
    > dodac jakos informacje ze jest to nazwa nie handlowa tylko

    Ale to nie Ty ustalasz czy dany znak handlowy/towarowy/itd może być
    użyty w inny sposób, tylko jego właściciel.

    > z proweniencji bardziej demoscenowej/szpanerskiej (cos jak nazwa
    > kapieli)? wtedy nikt by nie pomylil

    Eeee... kulą w płot, akurat te kręgi odcinają się od komercji nawet w
    nazwach.

    Powiem tak, nie będziesz miał kłopotów do momentu gdy nie będzie to na
    rękę temu kogo prawa naruszysz (jeśli w ogóle), czytaj do momentu, gdy
    pozwanie Ciebie za bezprawne używanie znaku towarowego, nazwy, logo (czy
    czegokolwiek innego) nie przyniesie wymiernych korzyści.
    Popatrz na to z drugiej strony. Tworzysz firmę FIR Software, budujesz
    przez lata jej pozycję rynkową, zdobywasz uznanie klientów i nagle
    jakich "chłystek" jadąc na Twojej opinii (bo nazwy użyje niekomercyjnie,
    demoscenowo itd itp) wypuszcza coś na czym się wybija, albo strasznie
    zabugowanego gniota. Niestety łatka zostaje przyszyta Tobie, bo nazwę
    jednoznacznie kojarzą z Twoją firmą.

    A co do nazw kapeli, to one są niejako znakiem towarowym :P

    pozdrawiam,
    Przemek O.

  • 10. Data: 2011-11-23 08:17:04
    Od: Paweł Kierski <n...@p...net>

> [...]
    > piszę darmowe freewarowe gierki (2) gdybym chial wypuscic jakies
    > gierki platne i zarejestrowac mała firemkę/działalność ?

    Konsekwentne posługiwanie się określonym pseudonimem mogłoby wystarczyć.
    W świetle prawa autorskiego każdy utwór (program komputerowy też) możesz
    opublikować pod pseudonimem. Czyli nic nie trzeba rejestrować.

    Inna sprawa, jak to się będzie miało do ewentualnych przyszłych znaków
    towarowych rejestrowanych przez kogoś innego. Zbieżności z aktualnymi -
    jak to w poście obok opisano - lepiej nie ryzykować.

    --
    Paweł Kierski
    n...@p...net