  • 1. Data: 2011-11-20 09:19:55
    Temat: [trudne] cisnienie w pikselach
    Od: " " <f...@W...gazeta.pl>

    sam sie zastanawialem ze dwa dni i pytalem na grupie fizyka
    ale to co wyglada na proste okazuje sie dziwnie jakby trudne

    powedzmy ze mam dwuwymiarową tablicę intów albo
    floatow powiedzmy rozmiaru 300 na 300,

    wartosciami komorek (pikseli, bo pozniej kazda komorka bedzie
    narysowana jako piksel w kolorze ) sa liczby ktore chcialbym aby
    modelowaly cisnienie,

    tzreba opracowac proste reguly przemieszczania sie tych wartosci
    tak aby przypominowalo modelowalo to gaz (lub cos podobnego)
    i dzialalo w mire dobrze (tj dawalo jakis gazopodobny efekt)

    nieby proste a niestety mimo dwu dni myslenia nic mi z tego nie
    wyszlo, prosty algorytm typu przekaz np 1/4 roznicy wartosci od
    piksela o nizszej wartosci do piksela o nizszej wartosci, dziala
    niesamowicie wolno - trzeba dobrych kilkaset iteracji calej
    tablicy aby jakies zaburzenie z wyzszym cisnieniem sie rozeszlo
    (czyli np kilka sekund nawet dla 100Hz) i zupelnie tez nie przypomina
    to gazu tylko topnienie masla

    (natrafifszy na te trudnosci uznalem przynajmniej ze wieksza
    szanasa na zrobienie tego wystepowalaby byc moze gdyby porcje
    cisnienia trzymac na odzielnej liscie a nie w tablicy xy
    bo taka tablica bardzo limituje - caly storage to te xy i
    wartosc - ale chcialbym sie zastanowic co jednak mozna zrobic
    na takiej tablicy - (czytalem cos o automatach komorkowych
    ale tylko ogolniki i nic nie znalazlem a dokladniej sie z tym
    zapoznac to wymaga chyba raczej sporo czasu, zreszta pewnie bez
    gwarancji ze znajde to o co mi chodzi )

    --
    fir

    (soy el grifo mas escandaloso de los Angeles cypress peligroso
    enciende el le&#241;o o la pipa pasalo por mi clicka la que rifa)

  • 2. Data: 2011-11-21 12:08:56
    Temat: Re: [trudne] cisnienie w pikselach
    Od: " " <f...@N...gazeta.pl>

    zasadniczo to 'cisnienie w pikselach' nie jest mi do niczego
    specjalnie potrzebne ale zaciekawilo mnie,

    wziawszy chocby sam najprostszy algorytm z wyrownywaniem
    jade parami po wszystkich pikselach (raz parami w poziomie
    pozniej parami w pionie) i wyrownuje dokladnie wartosci w tych
    parach - to przyspieszylo i jest troche lepiej) ->

    takie cos potrafi szybko, w kilku ramkach wyrownac np
    losowy rozrzut ale w realnych wypadkach robi sie zwykla
    'góra' typu 0 1 2 3 4 5 6 ... 6 5 4 3 2 1 0 i pozniej
    ta gora rozpliwa sie na boki z predkoscia 1 piksel na
    ramke,

    pytanie szczegolowe jak chocby to przyspieszyc?

  • 3. Data: 2011-11-23 16:04:56
    Od: " M.M." <m...@N...gazeta.pl>

    <f...@W...gazeta.pl> napisał(a):

    > nieby proste a niestety mimo dwu dni myslenia nic mi z tego nie
    > wyszlo, prosty algorytm typu przekaz np 1/4 roznicy wartosci od
    > piksela o nizszej wartosci do piksela o nizszej wartosci,

    Wydaje sie to dobrym rozwiazaniem. Nie wiem czy wygeneruje zamierzony
    efekt, ale na pewno da cos ciekawego. Gdy bawilem sie w symulacje
    czastek obdarzonych masa, grawitacja i predkoscia, to problemem byla
    kwadratowa zlozonosc - kazda czastka oddzialuje na kazda. W Twoim
    przypadku czastka oddzialuje tylko na kilka czastek sasiednich, wiec
    powinno dzialac szybko.

  • 4. Data: 2011-11-23 21:52:14
    Od: n...@m...invalid

    W dniu 23.11.2011 r. 17:04, M.M. pisze:
> [...]
    Zakładając, że dobrze zdekodowałem ten fragment^:

    for each( Point pt in Points )
    for each( Point neighbor in pt.Neighbors )
    if( pt < neighbor )
    pt += ( neighbor - pt ) * 0.25

    W image processing to się chyba nazywa odplamkowanie (lub któryś wariant
    rozmycia, mogę się mylić).

> [...]
    > czastek obdarzonych masa, grawitacja i predkoscia, to problemem byla
    > kwadratowa zlozonosc - kazda czastka oddzialuje na kazda. W Twoim
    Jak to rozwiązałeś, jeśli można spytać? Jakąś aproksymacją, szeregiem,
    clusteringiem?

    BTW, to jest ~podobno jedno z zadań na iv u Google'a:
    Imagine an unlimited net of 1R resistors connected in squares. What will
    be the effective resistance between two corners of one such square?

    > przypadku czastka oddzialuje tylko na kilka czastek sasiednich, wiec
    > powinno dzialac szybko.
    O(n*3^DIM(Points)).

    --
    :-/

  • 5. Data: 2011-11-24 05:50:04
    Od: s <f...@f...com>

    On Sun, 20 Nov 2011 09:19:55 +0000 (UTC), " " <f...@W...gazeta.pl>
    wrote:
    > ale to co wyglada na proste okazuje sie dziwnie jakby trudne

    Nic trudnego ale trzeba umie do tego podej. Po pierwsze przestrze
    fizyczna jest 3D plus czas a ty chcesz modelu 2D. Po drugie równania
    róniczkowe czstkowe. Po trzecie numeryczne metody ich
    rozwizywania. Po czwarte realistyczne modelowania tego co chcesz
    moe by dokadnie tak trudne jak prognozowanie pogody.

  • 6. Data: 2011-11-24 15:46:39
    Od: " M.M." <m...@N...gazeta.pl>

    n...@m...invalid napisał(a):

    > Zakładając, że dobrze zdekodowałem ten fragment^:
    >
    > for each( Point pt in Points )
    > for each( Point neighbor in pt.Neighbors )
    > if( pt < neighbor )
    > pt += ( neighbor - pt ) * 0.25
    Mozna kombinowac roznie... efekt graficzny moze byc ladny, ale symulacja
    zjawisk rzeczywistych to inna bajka.

    > W image processing to się chyba nazywa odplamkowanie (lub któryś wariant
    > rozmycia, mogę się mylić).

    > Jak to rozwiązałeś, jeśli można spytać? Jakąś aproksymacją, szeregiem,
    > clusteringiem?
    Hmmmm... nie wiem jak to sie nazywa fachowo... jakas maksymalnie uproszczona
    symulacja z czasem dyskretnym. Gdy sila grawitacyjna szybko maleje wzgledem
    odleglosci, to mozna pominac oddzialywania odleglych od siebie czastek - i
    tak beda bilskie zeru. Cos w rodzaju:
    for( int i=0 ; i<N-1 ; i++ )
    for( int j=i+1 ; j<N ; j++ ) {
    dystans pomiedzy pt_i i pt_j z normy euklidesowej
    jakies sztuczne rozwiazanie gdy dystans < epsilon
    sila maleje odwrotnie proporcjonalnie do kwadratu dystansu
    przyspieszenie wprost proporcjonalne do sily i odwrotnie do mas
    zmiana predkosci na podstawie przyspieszenia
    zmiana polozenia na podstawie predkosci
    }

    Ladnie to wygladalo, ale dla duzej ilosci czastek dzialalo bardzo wolno.
    Na ile to bylo realistyczne trudno powiedziec. Gdy dalwalem inne wzory
    na sile grawitacyjna to na oko wygladalo bardziej realistycznie. Dla
    niektorych wzorow tworzyly sie uklady podobne do ukladow planetarnych, dla
    innych czastki laczyly sie w skupiska, a po zderzeniu czasami rozpadaly sie
    na kilka malych, albo laczyly w jedno wielkie skupisko. Z tego co pamietam
    trudno bylo dobrac parametry, chyba ciekawy wizualnie efekt udalo mi sie
    uzyskac raptem dwa raz na kilkadziesiat prob.

    > BTW, to jest ~podobno jedno z zadań na iv u Google'a:
    > Imagine an unlimited net of 1R resistors connected in squares. What will
    > be the effective resistance between two corners of one such square?
    Nie wiem, nie interesowalem sie, ale moze da sie wygooglac? ;-)

    > O(n*3^DIM(Points)).
    O( caly_czas / tik_czasu * ilosc_czastek * srednia_ilosc_sasiadow )

  • 7. Data: 2011-11-24 18:39:22
    Od: "slawek" <s...@h...pl>

    Użytkownik <n...@m...invalid> napisał w wiadomości grup
    > for each( Point pt in Points )
    > for each( Point neighbor in pt.Neighbors )
    > if( pt < neighbor )
    > pt += ( neighbor - pt ) * 0.25

    To jest dyfuzja. Nic dziwnego, że wychodzi jak wychodzi - rozprzestrzenianie
    ciepła jest (dość często) opisywalne równaniem dyfuzji.

    > BTW, to jest ~podobno jedno z zadań na iv u Google'a:
    > Imagine an unlimited net of 1R resistors connected in squares. What will
    > be the effective resistance between two corners of one such square?

    Było na jednej z Olimpiad Fizycznych. Nie ma przepływu prądu bez różnicy
    potencjałów, tam gdzie jest symetria można rozcinać lub zwierać sieć
    połączeń. Trywialne.

    Daje się zrobić przejście graniczne na ośrodek ciągły o określonej
    przewodności właściwej.

    > O(n*3^DIM(Points)).

    Ojtam, ojtam. 8 godzin na 1000 rdzeni. A może 10 000 rdzeni. Kto by pamiętał
    o drobiazgach?!

  • 8. Data: 2011-11-25 00:21:45
    Od: n...@m...invalid

    W dniu 24.11.2011 r. 19:39, slawek pisze:

    > Użytkownik <n...@m...invalid> napisał w wiadomości grup
    >
    > To jest dyfuzja. Nic dziwnego, że wychodzi jak wychodzi -
    Z granicą w max{ Points }.

    > rozprzestrzenianie ciepła jest (dość często) opisywalne równaniem dyfuzji.

    <snips />
    > Daje się zrobić przejście graniczne na ośrodek ciągły o określonej
    > przewodności właściwej.
    Brzmi prawdziwie.

    Powiedz to ludziom łowiącym ryby na prąd.

    > Ojtam, ojtam. 8 godzin na 1000 rdzeni. A może 10 000 rdzeni. Kto by
    > pamiętał o drobiazgach?!
    Mam nadzieję, że to nie do mnie ;-) (Teza: Usenet zniesie wiele, w tym
    rozwiązanie naiwne na dowolny postawiony problem. Lemat:
    prawdopodobieństwo postawienia problemu jest odwrotnie proporcjonalne do
    jego skomplikowania).

  • 9. Data: 2011-11-26 20:14:13
    Od: "slawek" <s...@h...pl>

    Użytkownik <n...@m...invalid> napisał w wiadomości grup
    > Brzmi prawdziwie.
    >
    > Powiedz to ludziom łowiącym ryby na prąd.

    Ajtam, poszukaj "pomiar rezystancji gruntu", np. coś takiego Google znajdują
    http://www.sep.krakow.pl/pdf/biuletyn/20-2003-11.pdf

    > Mam nadzieję, że to nie do mnie ;-) (Teza: Usenet zniesie wiele, w tym

    Nie. Po prostu ludzie, prezentujący swój program (5 a może 15 lat im zajęło
    jego napisanie), mówili o około 8 godzinach na zajeb...
    super-main-frame-full-wypas. Stąd te 1000 czy 10000 rdzeni (kto by się
    takimi szczegółami przejmował? zwłaszcza, że jakby co, to się zrobi większy
    komputer, no problem). A... oczywiście dostali całą moc exclusive.

  • 10. Data: 2011-12-11 16:12:57
    Temat: Re: cisnienie w pikselach
    Od: t k <s...@g...com>

> [...]
    >
    > (soy el grifo mas escandaloso de los Angeles cypress peligroso
    > enciende el le&#241;o o la pipa pasalo por mi clicka la que rifa)

    (i znowu gazeta usenet nie dziala)

    nie rozwiazalem wspomnianego problemu
    ale natrafilem na ciakawy tutorial nt
    fluidów liquidów i dymu (ktory okazuje sie
    nie jest ani fluidem ani likuidem tylko
    aerozolem tj bardziej jakby pylem)
    (Gourlay, na stronkach intela)

    przejrze to moze jak sie da