  • 1. Data: 2011-05-07 16:09:44
    Temat: fisheye a inny fisheye
    Od: crazy bejbi <t...@n...ma.wcale>

    Witam,

    Mam takie pytanko: Czym się różnią w praktyce obiektywy opisane jako
    fisheye, ale o różnych ogniskowych ? Zawsze mi się wydawało, że
    ogniskowa będzie wymuszała kąt widzenia obiektywu, a tutaj mamy np.
    obiektywy:

    Sigma 15 mm f/2.8 EX DG Fisheye
    Sigma 10 mm f/2.8 EX DC FISHEYE HSM
    Samyang 8 mm f/3.5 Aspherical IF MC Fish-eye

    Wszystkie powyższe mają kąt widoczności ok 180 stopni ...

    Gdzie leży różnica ?

    a dodatkowo na przykład Sigma 8-16 F4.5-5.6 DC HSM jest opisywany jako
    mający ok 120 stopni ... ? Ale on nie jest opisany jako fish-eye.

    Czyli 8mm może nie dawać 180 stopni a z drugiej strony 15 mm daje ??

    Wojtek

    --
    polecam stronę: www.nartyrowery.pl
    największy sklep ze sprzętem narciarskim i snowboardowym

  • 2. Data: 2011-05-07 17:07:36
    Temat: Re: fisheye a inny fisheye
    Od: astro <r.ziomberWytnij@stop_dla_spamu!astronomia.pl>

    Moze roznice w polu widzenia wynikaja z korekcji dystorsji? Wieksza
    dystorsja beczkowa powinna dac "szerszy oglad na sprawe".
    Samyang 8mm:
    http://en.wikipedia.org/wiki/File:Kosciol_Matki_Boze
    j_Dobrej_Rady-Krakow.jpg
    http://en.wikipedia.org/wiki/File:Kosciol_Rektoralny
    _Augustianow_-_Prokocim.jpg
    www.betelgeza.ziomber.eu/photo/11/droga.jpg

    Ewentualnie porownywales specyfikacje obiektywow dedykowanych dla FF i
    APS-C (Samyang jest na pewno tylko dla APS-C), przy czym pola widzenia
    podane byly dla innych systemow?
    Radoslaw Ziomber
    www.astrofizyka.info

  • 3. Data: 2011-05-07 17:07:44
    Od: Pawel Gancarz <y...@t...pl>

    W dniu 11-05-07 18:09, crazy bejbi pisze:

> [...]
    > Sigma 10 mm f/2.8 EX DC FISHEYE HSM
    > Samyang 8 mm f/3.5 Aspherical IF MC Fish-eye
    >
    > Wszystkie powyższe mają kąt widoczności ok 180 stopni ...

    Ten pierwszy ma tyle dla FF, a pozostałe dwa dla cropa.

    > a dodatkowo na przykład Sigma 8-16 F4.5-5.6 DC HSM jest opisywany jako
    > mający ok 120 stopni ... ? Ale on nie jest opisany jako fish-eye.
    >
    > Czyli 8mm może nie dawać 180 stopni a z drugiej strony 15 mm daje ??

    Wszystko się rozbija o korekcję dystorsji. Obiektyw korygowany nigdy
    nie da 180 stopni, bo wtedy jego ogniskowa wynosiłaby 0. Dystorsja
    wprowadza zmienną skalę odwzorowania w zależności od odległości od
    osi optycznej, stąd możliwe są kąty widzenia 180 stopni i większe.
    --
    "We all go a little mad sometimes."
    Norman Bates

  • 4. Data: 2011-05-07 19:31:41
    Od: crazy bejbi <t...@n...ma.wcale>

    W dniu 2011-05-07 19:07, Pawel Gancarz pisze:

> [...]
    > wprowadza zmienną skalę odwzorowania w zależności od odległości od
    > osi optycznej, stąd możliwe są kąty widzenia 180 stopni i większe.

    Czyli jak porównujemy obiektyw fish-eye 8 mm i 10 mm oba o identycznym
    koncie widzenia, to by oznaczało, że "lepszy" jest 8mm bo ma mocniejszą
    korekcję dystorsji ?

    Wojtek

  • 5. Data: 2011-05-07 20:10:16
    Od: Pawel Gancarz <y...@t...pl>

    W dniu 11-05-07 21:31, crazy bejbi pisze:

    > Czyli jak porównujemy obiektyw fish-eye 8 mm i 10 mm oba o identycznym
    > koncie widzenia, to by oznaczało, że "lepszy" jest 8mm bo ma mocniejszą
    > korekcję dystorsji ?

    To nie takie proste. W przypadku obiektywów fish-eye nie mówi się o
    korekcji dystorsji, ona jest stwarzana celowo, ponadto jej
    charakterystyka bywa różna. Chodzi o sposób, w jaki skala odwzorowania
    maleje od środka obrazu. Ponoć najlepsza jest oparta na rzucie
    stereograficznym, zdaje się, że tak ma Samyang.

  • 6. Data: 2011-05-08 13:47:10
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 07 May 2011 18:09:44 +0200, crazy bejbi wrote:
    >Czyli 8mm może nie dawać 180 stopni a z drugiej strony 15 mm daje ??

    Zaden uczciwy obiektyw z plaska matryca nie da 180 stopni - musialby
    miec ogniskowa zero :-)

    Te wszystkie fisheye to oszustwo jest :-)

    A swoja droga jesli mu deklaruja 180 stopni, to ciekaw jestem co to te
    10mm znaczy ..

    J.

  • 7. Data: 2011-05-08 14:01:47
    Od: Jacek Czerwinski <...@...z.pl>

    W dniu 2011-05-08 15:47, J.F. pisze:

> [...]
    >
    > Te wszystkie fisheye to oszustwo jest :-)
    >
    > A swoja droga jesli mu deklaruja 180 stopni, to ciekaw jestem co to te

    nasze "szkolne" rozumienie ogniskowej (moje tez) oparte na modelu
    pojedynczej soczewki, wymieka gdy chodzi o szerokie a zwlaszcza fishe.

    Slowko odwzorowania sie poleca naszej pamieci. Matematyka znacznie
    bardziej ambitna niz 1/x, 1/y i 1/f
    To jak na mapie kuli ziemskiej albo Grenlandia jest ogromna (ale azymuty
    sa OK - odwzrowanie wiernokątne) albo ma proporcjonalna powierzchnie ale
    nie probujcie sprawdzac kompasem.

    Nawiasem mówiac "skorygowany" szeroki robi ogórki z głów ludzi stojacych
    w rogach, a fisk paradoksalnie, daje lepsze proporcje glowy.