  • 1. Data: 2015-10-29 18:49:17
    Temat: gotowy mostek czy 4 diody?
    Od: badworm <n...@p...pl>

    Witajcie,

    stoję przed koniecznością zdecydowania się na układ prostowniczy do
    zasilacza 12V w klasycznym układzie (trafo, prostownik, kondensator
    dużej pojemności). Obciążeniem będą dwie pompy hydrauliczne,
    dotychczasowe próby pokazują, że potrzeba około 50 A prądu - obciążenie
    waha się od kilkunastu do 60-70 A. Mogę sobie pozwolić na pewną
    przeciążalność bo z jednej strony co prawda radiator będzie dosyć mały
    ale zasilacz z definicji będzie pracował na zewnątrz przy temperaturze
    powietrza <10 st (a pewnie i raczej w pobliżu zera) i ma wymuszone
    chłodzenie wentylatorem fi 120 mm. Czy lepiej wybrać mostek 50A (np.
    typu KBPC50005) przykręcony do kawałka radiatora czy też złożyć cztery
    diody w mostek na radiatorze? Wiadomo, że w tym drugim przypadku prąd
    mostka to 2x prąd pojedynczej diody więc miałbym większy zapas ale cena
    jest oczywiście wyższa. Z tego, co widzę na szybko to też z czterech
    diod będzie łatwiej odprowadzić ciepło bo Rthjc będzie dużo mniejsze.
    Minusy to więcej zabawy na etapie montażu (różne potencjały diod) i
    wyższa cena diod niż gotowego mostka.
    GG#2400455 ICQ#320399066

  • 2. Data: 2015-10-29 19:20:13
    Temat: Re: gotowy mostek czy 4 diody?
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    badworm wrote:

> [...]
    > diod będzie łatwiej odprowadzić ciepło bo Rthjc będzie dużo mniejsze.
    > Minusy to więcej zabawy na etapie montażu (różne potencjały diod) i

    A może to:

    http://www.linear.com/product/LT4320

    Nie ma ciepła, więc nie ma co odprowadzać.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 3. Data: 2015-10-29 19:59:20
    Od: badworm <n...@p...pl>

    Dnia Thu, 29 Oct 2015 19:20:13 +0100, Piotr Wyderski napisał(a):

    > A może to:
    > http://www.linear.com/product/LT4320
    > Nie ma ciepła, więc nie ma co odprowadzać.

    Dzięki Piotrze za szybką odpowiedź. Mogę nad tym pomyśleć w kolejnej
    generacji zasilaczy ale aktualnie potrzebne mi jest coś na szybko, co
    będę mógł poskładać z części dostępnych w sklepie "za rogiem" lub
    będących na magazynie w TME.
    GG#2400455 ICQ#320399066

  • 4. Data: 2015-10-29 20:34:43
    Od: Jawi <g...@p...fm>

    W dniu 2015-10-29 o 19:20, Piotr Wyderski pisze:

    > http://www.linear.com/product/LT4320
    >
    > Nie ma ciepła, więc nie ma co odprowadzać.
    ale gdzie to dostać?
    Ostatnio szukałem też lineara ltc4150, w końcu załatwiłem, ale w
    sprzedaży detalicznej w Polsce nie znalazłem.
    LT ma sporo fajnych rozwiązań, ale dostępność ma umiarkowaną.

  • 5. Data: 2015-10-30 07:17:04
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 29 Oct 2015 18:49:17 +0100, badworm napisał(a):
    > stoję przed koniecznością zdecydowania się na układ prostowniczy do
    > zasilacza 12V w klasycznym układzie (trafo, prostownik, kondensator

    Sprzedac trafo, kupic zasilacz/e impulsowy, zysk przepic :-)

> [...]
    > waha się od kilkunastu do 60-70 A. Mogę sobie pozwolić na pewną
    > przeciążalność bo z jednej strony co prawda radiator będzie dosyć mały

    Duzy, to ze 150W bedzie.

> [...]
    > chłodzenie wentylatorem fi 120 mm. Czy lepiej wybrać mostek 50A (np.
    > typu KBPC50005) przykręcony do kawałka radiatora czy też złożyć cztery

    A znajdziesz takie izolowane ?

    150W na jedna obudowe to dosc sporo,

> [...]
    > diod będzie łatwiej odprowadzić ciepło bo Rthjc będzie dużo mniejsze.
    > Minusy to więcej zabawy na etapie montażu (różne potencjały diod) i

    Otoz to.
    Nie wiem - sa mostki Schotky ?

    J.

  • 6. Data: 2015-10-30 09:03:01
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Jawi wrote:

    > ale gdzie to dostać?

    Ja kupiłem w Farnellu:

    http://pl.farnell.com/webapp/wcs/stores/servlet/Sear
    ch?catalogId=15001&langId=-22&storeId=10170&gs=true&
    st=LT4320

    Zwracam uwagę na wersję -1, ma znacznie silniejsze pompy ładunkowe.

    > Ostatnio szukałem też lineara ltc4150, w końcu załatwiłem, ale w
    > sprzedaży detalicznej w Polsce nie znalazłem.

    A dlaczego ograniczać się do Polski? Koszty dostawy porównywalne
    z TME, asortyment znacznie bogatszy i nie robią numerów ze sprzedażą
    nieistniejących elementów (ups, skończyły się, doślemy za miesiąc)...

    > LT ma sporo fajnych rozwiązań, ale dostępność ma umiarkowaną.

    I stosunkowo wysokie ceny. Ale zawsze działa.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 7. Data: 2015-10-30 09:32:59
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    > Sprzedac trafo, kupic zasilacz/e impulsowy, zysk przepic :-)

    Przeciążalne do 70A? To jest mała spawarka. Wysokiej klasy
    zasilacz od peceta wchodzi w grę z gotowców, ale tani nie będzie.
    W 2011 za same elementy indukcyjne do czegoś bardzo podobnego
    zapłaciłem ~250 złotych w firmie Romana, a potrzebujesz jeszcze
    kilku dobrych kondensatorów i MOSFETów. Dla małej skali przyjmij
    więc 300 zł jako ograniczenie dolne dla zasilacza impulsowego. W
    układzie klasycznym będzie taniej i pewniej. Cztery dobre MOSFETy
    i podany sterownik zmieszczą się w stówce. Toroid 500W to ~150
    w toroidy.pl.

    > Nie wiem - sa mostki Schotky ?

    Kiedyś dość długo ich szukałem: nie ma, lub ze względu na cenę
    należy założyć, że nie ma. Trzeba poskładać samemu -- ja to
    zrobiłem z czterech 60CPQ150PBF. Koszt 62,12 netto. Synchronicznie
    dużo drożej nie jest, a problemy chłodzenia znikają. Dla 50A
    i miliomowych MOSFETów będzie do rozproszenia całe 5W.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 8. Data: 2015-10-30 10:11:06
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    badworm wrote:

    > Mogę nad tym pomyśleć w kolejnej
    > generacji zasilaczy ale aktualnie potrzebne mi jest coś na szybko, co
    > będę mógł poskładać z części dostępnych w sklepie "za rogiem" lub
    > będących na magazynie w TME.

    No to w TME masz 60CPQ150PBF, co w kwestii ciepła zmniejszy
    jego ilość o połowę. A co do szybkości, to nie za bardzo rozumiem
    -- nawet w dostawie standardowej z Farnella jutro będziesz miał
    scalaczek na biurku... Oni wysyłają pocztą lotniczą za 20 zł.

    MOSFETy też mają, ale tu warto porównać z TME, bo może być wyraźnie taniej.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 9. Data: 2015-10-30 10:21:53
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Piotr,

    Friday, October 30, 2015, 9:32:59 AM, you wrote:

    > Przeciążalne do 70A? To jest mała spawarka.

    Jaki to problem?

    > Wysokiej klasy zasilacz od peceta wchodzi w grę z gotowców, ale tani
    > nie będzie.

    Ale to pompa a nie pecet.

    > W 2011 za same elementy indukcyjne do czegoś bardzo podobnego
    > zapłaciłem ~250 złotych w firmie Romana,

    Chyba jednak to było coś innego...

> [...]
    > pewniej. Cztery dobre MOSFETy i podany sterownik zmieszczą się w
    > stówce. Toroid 500W to ~150 w toroidy.pl.

    Ale tu trzeba toroida o większej mocy.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 10. Data: 2015-10-30 10:41:06
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    J.F. wrote:

    >Przeciążalne do 70A? To jest mała spawarka. Wysokiej klasy
    >zasilacz od peceta wchodzi w grę z gotowców, ale tani nie będzie.

    Cztery zasilacze do pecetow sredniej klasy mialem na mysli, ale
    racja - cos mi sie pomylilo, ubzduralo mi sie 2kW.
    No to trafo mniejsze, ale zasilaczy od pecetow wystarcza 2 :-)

> [...]
    >układzie klasycznym będzie taniej i pewniej. Cztery dobre MOSFETy
    >i podany sterownik zmieszczą się w stówce. Toroid 500W to ~150

    A i tak by sie przydaly 2. Przy okazji dwa mostki latwiej schlodzic.

    J.