  • 11. Data: 2015-10-30 10:57:55
    Temat: Re: gotowy mostek czy 4 diody?
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Jaki to problem?

    Dla zasilacza od peceta?

    > Ale to pompa a nie pecet.

    Jedyny znany mi gotowiec 12V na takie prądy.

    > Chyba jednak to było coś innego...

    Komplet elemntów indukcyjnych do zasilacza 13,8V/40A w układzie
    2T-forward. Niemal dokładnie to, czego potrzebuje badworm.
    BTW, działa dobrze.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 12. Data: 2015-10-30 11:04:06
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    > Cztery zasilacze do pecetow sredniej klasy mialem na mysli, ale racja -
    > cos mi sie pomylilo, ubzduralo mi sie 2kW.
    > No to trafo mniejsze, ale zasilaczy od pecetow wystarcza 2 :-)

    A będą lubiły pracować na wspólne obciążenie? :-)

    Do tego dodam, że kilkukrotnie widziałem wybuchający zasilacz od PC
    (w każdym przypadku najprawdopodobniej poleciał kondensator na wejściu
    -- zaglądałem tylko do jednego), a wybuchającego toroida jeszcze nie. :-)

    Pozdrawiam, Piotr

  • 13. Data: 2015-10-30 11:11:18
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    RoMan Mandziejewicz wrote:

> [...]

    Znalazłem rachunek. Nie w 2011, tylko 2012 i brałem nieco więcej:
    wartość zamówienia podałem dobrą, ale samo to, o czym piszę to
    157 złotych + przesyłka. OK, w detalu cenowo wyjdzie podobnie.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 14. Data: 2015-10-30 11:24:34
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    J.F. wrote:

    >A będą lubiły pracować na wspólne obciążenie? :-)

    To sie je podreguluje :-)

> [...]
    >wejściu
    >-- zaglądałem tylko do jednego), a wybuchającego toroida jeszcze nie.

    Toroid istotnie nie wybuchnie, ale ... plonacy toroid widziales ?
    Ja nie, ale wykluczyc nie mozna :-)

    Wybuchajacy zasilacz PC wiele szkody nie zrobi, na szczescie ma
    jeszcze metalowe pudlo :-)

    Ale kilkukrotnie ? Masz szczescie, albo kiepski prad/instalacje.
    No chyba, ze masz tysiece pecetow pod opieka, i widziales po fakcie.
    Mnie sie jeszcze nie trafil, choc oczywiscie nie wykluczam.

    No chyba ze ... zakupy z roznych zrodel i zasilacz amerykanski na 110
    V.
    Rozniacy sie jedna zwora ...

    J.

  • 15. Data: 2015-10-30 12:39:46
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    > Toroid istotnie nie wybuchnie, ale ... plonacy toroid widziales ?

    Dodanie zabezpieczenia przeciwzwarciowego jest trywialne.
    Jeszcze jeden MOSFET i jeden rezystor pomiarowy/hallotron
    + komparator, w zależności od gustu. Nie wiem tylko, czy
    jest to potrzebne badwormowi.

    > Ale kilkukrotnie ? Masz szczescie, albo kiepski prad/instalacje.

    Zwykła statystyka. Jeden wybuchł mi we własnym pececie, a
    trzy lub cztery komuś innemu w pracowniach UWr podczas 5.
    lat moich studiów.

    > No chyba, ze masz tysiece pecetow pod opieka, i widziales po fakcie.

    To nie były moje pecety, ale wybuchy były w mojej obecności.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 16. Data: 2015-10-30 13:26:09
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    J.F. wrote:
    >Zwykła statystyka. Jeden wybuchł mi we własnym pececie, a
    >trzy lub cztery komuś innemu w pracowniach UWr podczas 5.
    >lat moich studiów.

    >To nie były moje pecety, ale wybuchy były w mojej obecności.

    No ale ile mozna widziec pecetow "na pracowni" - 10 ?
    Kiedys mialem wiecej pod opieka, i zaden nie wybuchl, choc zepsucia
    sie zdarzaly.

    Mszcza sie najtansze zakupy z przetargu, albo ja juz dawno peceta nie
    widzialem - od dawna wiekszosc w otoczeniu to laptopy.
    Tez nie wybuchaja, choc posiadacze Della moga miec inne zdanie - ale
    to na podstawie TV/youtube :-)

    Fakt - do srodka tym zepsutym nie zagladalem, moze i wybuchl ... ale
    nikt na huk nie narzekal :-)

    J.

  • 17. Data: 2015-10-30 13:36:09
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    > No ale ile mozna widziec pecetow "na pracowni" - 10 ?

    Spore to były pracownie, w pokoju Odry chyba ze 40 stało. :-)

    > Kiedys mialem wiecej pod opieka, i zaden nie wybuchl, choc zepsucia sie
    > zdarzaly.

    Ja to przyjąłem jako darmową lekcję od losu, by nie ufać kondensatorom
    po stronie pierwotnej, co w zasadzie implikuje nieufność do sieciowych
    zasilaczy impulsowych w ogóle. Mają mnóstwo zalet, ale szansa pożaru
    jest znacznie większa, niż na zwykłym transformatorze.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 18. Data: 2015-10-30 13:46:31
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    J.F. wrote:
    >Spore to były pracownie, w pokoju Odry chyba ze 40 stało. :-)

    A, to ja do bardziej kameralnych na PWr przyzwyczajony.

> [...]
    >zasilaczy impulsowych w ogóle. Mają mnóstwo zalet, ale szansa pożaru
    >jest znacznie większa, niż na zwykłym transformatorze.

    Ja im nie ufam, ale musze przyznac, ze:
    -rzadko sie psuja,
    -jeszcze rzadziej z efektami ... prawde mowiac nie widzialem,
    -nawet jakby, to ta metalowa obudowa dobrze chroni przez
    rozprzestrzenieniem pozaru.

    Czy to tak z natury, czy konstruktorzy masowki dbaja, to juz nie wiem.

    Nadal jednak podziwiam, ze udalo Ci sie to kilkakrotnie uslyszec...

    J.

  • 19. Data: 2015-10-30 14:16:20
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    > A, to ja do bardziej kameralnych na PWr przyzwyczajony.

    Dziś tego budynku już nie ma, a otwarcia nowego nie zdążyłem "dożyć".

    > Ja im nie ufam, ale musze przyznac, ze:
    > -rzadko sie psuja,
    > -jeszcze rzadziej z efektami ... prawde mowiac nie widzialem,

    I to mnie trochę dziwi. Tzn. teraz sam tego wcale nie widuję,
    ale kiedyś takie fakty miały miejsce. Mój zasilacz był budżetowy,
    co nie upoważnia go do wybuchania.

    > -nawet jakby, to ta metalowa obudowa dobrze chroni przez
    > rozprzestrzenieniem pozaru.

    A tam nie było pożaru, tylko (raz widziałem) błysk w kratce
    wywietrznikowej zasilacza, huk i lekki zapach elektronów.

    > Nadal jednak podziwiam, ze udalo Ci sie to kilkakrotnie uslyszec...

    Pod koniec lat dziewięćdziesiątych to była dość powszechna przypadłość
    -- na pewno nikogo taka awaria specjalnie nie dziwiła, więc z jakiegoś
    powodu musiała zaistnieć w świadomości społecznej. Ciekawe, Chińczyk
    zaczął wtedy "optymalizować" i przedobrzył? Tak czy inaczej, uraz do
    elektrolitów mi pozostał i uważam go za coś zdrowego.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 20. Data: 2015-10-30 16:15:12
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    J.F. wrote:

    >I to mnie trochę dziwi. Tzn. teraz sam tego wcale nie widuję,
    >ale kiedyś takie fakty miały miejsce. Mój zasilacz był budżetowy,
    >co nie upoważnia go do wybuchania.

    Wszystkie "moje" byly budzetowe, co niekoniecznie znaczy najtansze ...
    i naprawde znakomita wiekszosc dziala/la bez awarii.

    A juz wybuchajacy elektrolit wejsciowy to IMO rzadkosc nad
    rzadkosciami ... mowisz rok ~2000 ? to jeszcze bez PFC.

    >A tam nie było pożaru, tylko (raz widziałem) błysk w kratce
    >wywietrznikowej zasilacza, huk i lekki zapach elektronów.

    Awaria jak kazda inna, zawsze moze sie zdarzyc, poki to nie jest
    serwer w wymagajacej firmie to bez wiekszego znaczenia.

    Bez znaczenia tez z jakiego powodu ... ale dobrze by bylo, zeby sie
    nie zakonczylo wiekszymi stratami typu spalony budynek.

> [...]
    >zaczął wtedy "optymalizować" i przedobrzył? Tak czy inaczej, uraz do
    >elektrolitów mi pozostał i uważam go za coś zdrowego.

    Moge sie mylic co do lat, ale istotnie - zaczeli optymalizowac i
    przedobrzyli.
    Ale to dotyczylo raczej kondensatorow na plytach glownych, a nie
    wejsciowego w zasilaczu.

    No i sie zaczelo: jak sie wymienia kondensatory, ktory producent jest
    dobry ... ale to nadal plyty glowne :-)

    J.