  • 1. Data: 2007-05-19 20:18:09
    Temat: Akt notarialny w małżeństwie
    Od: "Janek" <j...@p...onet.pl>

    Jaka jest różnica między aktami notarialnymi (kupno mieszkania) sporządzonymi w
    czasie trwania małżeństwa

    1)
    Gdy stroną kupującą jestem jedynie ja (mąż)

    2)
    Gdy stroną kupującą jestem ja i żona

    Czy ma to jakieś znaczenie przy ewentualnej sprzedaży tegoż mieszkania w czasie
    trwania małżeństwa.
    Czy np. przy sprzedaży w drugim przypadku musi być zgoda żony i sam nie będę
    mógł sprzedać?

    Czy ma to jakieś znaczenie przy ewentualnym rozwodzie.

  • 2. Data: 2007-05-20 06:28:37
    Temat: Re: Akt notarialny w małżeństwie
    Od: "Zbig.T" <t...@g...pl>

    Kupowałem garaż jako odrębną nieruchomość, chciałem aby był on na żonę,
    jednak notariuszka stwierdziła, że w przypadku wspólnoty malżeńskiej
    akt notarialny musi opiewać na nas oboje i tak też się stało. Tak więc
    nie wiem, czy faktycznie jest możliwy zakup z aktem na jednego z
    małżonków. A co Tobie powiedział notariusz ?

    Użytkownik "Janek" <j...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:47ba.0000007b.464f5b80@newsgate.onet.pl...

  • 3. Data: 2007-05-20 09:34:21
    Od: "Piotr" <p...@w...pl>

    Specem nie jestem, ale z tego co wiem, akt musi byc sporzadzony na oboje
    malzonkow (jesli macie wspolnote majatkowa, czyli w klasycznej sytuacji),
    chyba, ze kupujesz mieszkanie z tzw. majatku odrebnego i jestes to w stanie
    udowodnic (np. dostales darowizne od ojca, ktory zastrzegl, ze jest to tylko
    darowizna dla Ciebie, a nie dla zony).

    W razie ewentualnej sprzedazy, w przypadku, gdy kupiles z majatku odrebnego,
    sprzedajesz bez zgody zony i w razie rozwodu mieszkanie jest Twoje. Ale zona
    ma prawo domagac sie od Ciebie rekompensaty, jesli wspolnie urzadzaliscie
    mieszkanie (niejako polowe tego co razem kupiliscie do urzadzenia, mowiac w
    uproszczeniu).

    Choc podkreslam specem nie jestem, wiec ewentualnie niech ktos mnie jeszcze
    poprawi.

    http://www.pbase.com/piotrstankiewicz

  • 4. Data: 2007-05-20 15:31:57
    Od: "zgaga" <b...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Piotr" <p...@w...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > uproszczeniu).
    >
    > Choc podkreslam specem nie jestem, wiec ewentualnie niech ktos mnie

    Jest dokładnie tak, jak mówisz.
    ad.2- przy sprzedaży musi być zgoda żony, natomiast w przypadku rozwodu-
    podział majątku- żonie należy się połowa mieszkania.

  • 5. Data: 2007-05-21 10:25:28
    Od: "Anna S." <a...@g...pl>

    Piotr <p...@w...pl> napisał(a):

> [...]
    > uproszczeniu).
    >
    > Choc podkreslam specem nie jestem, wiec ewentualnie niech ktos mnie jeszcze

    Faktem jest, że żeby kupić z majątku odrębnego trzeba mieć udokumentowane,
    że ma się takie środki: darowizna, spadek... tak jak powyżej już zostało
    napisane. Wiem że notariusze niechętnie sporządzają takie umowy do majatków
    odrębnych... ale jak już to przy podpisywaniu takiej umowy lepiej jest żeby
    druga połówka tez była i potwierdziła że współmałżonek takie środki posiada
    i że wyraża na to zgodę... w przeciwnym wypadku może być sytuazja taka, że w
    razie jakiegoś sporu w małżeństwie (rozwód, podział majątku) druga strona
    będzie się zapierać że żadnych odrębnych środków nie było i ona/on o niczym
    nie wiedzieli....
    Z majątku odrębnego można sprzedawać samemu, natomiast wspólność jest
    nierozerwalna i jak nabędziecie razem, to razem też musicie sprzedać, albo
    ze zgodą (w formie aktu not.) jednej z "połówek".