  • 1. Data: 2014-10-01 11:58:22
    Temat: Deskowanie pod strop, spora rozpiętość
    Od: szary <s...@n...pl>

    Jakieś zdjęcia? grzebałem 4 godziny na forum muratora i nic sensownego dla
    mnie ze zdjęc nie znalazłem

    Prawie nie ma ścian nośnych wewnątrz, jedna ścianka 135 cm z BK24 na której
    raczej nie można polegać, 3 słupy będą - ale o tym zaraz.

    Mam ok. 10 x 8,5m rozstawu sc. zewnętrznych
    , to dużo i nie dużo, jak dla kogo.

    Jak do tego podejść? (desek szalunkowych jeszcze nie mam)

    Zbrojenie słupów wystaje i nie wiem, zalewać ze stropem czy najpierw słupy
    zalać, ale jak ja samodzielnie tam (3 m wysokie) wleję beton? da się ale
    lekko i szybko nie będzie.

  • 2. Data: 2014-10-02 15:47:03
    Temat: Re: Deskowanie pod strop, spora rozpiętość
    Od: "Przemek" <olowek5-to niepotrzebne@to tez .wp.pl>

    Użytkownik "szary" <s...@n...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > zalać, ale jak ja samodzielnie tam (3 m wysokie) wleję beton? da się ale

    Rozstaw slupkow podpierajacych szalunek przyjmij sobie gdzies co 75-100cm -
    takie rozstawy w obu kierunkach. Oczywiscie na klinach.
    Jak masz kantowki to rozwaz moze na szalunek plyty OSB 22mm grube. U mnie
    sie udalo czesc plyt OSB wykorzystzac ze scian szalunkowych fundamentow.
    Dla ulatwienia wylej wpierw slupy- pamietaj zeby byly dobrze sciagniete
    szalunki zwlaszcza na dole zeby beton nie rozparl ci szalunkow bo moze
    wszystko wyleciec albo bedziesz mial slupy w ksztalcie beczki....

    Czy chcesz robic beton sam? piszac ze trudno bedzie samodzielnie wlac beton
    do 3m slupow? Raczej ci odradzam, wez z betoniarni i pompe

  • 3. Data: 2014-10-03 01:47:12
    Od: dolniak <d...@g...com>

    Witam.
    Domyślam się,że na tych slupach ma być jeszcze belka,podpierająca inne belki.Dobrze
    kompinuję?
    Slupy trzeba zalać wcześniej,najlepiej dwuetapowo.Betonowane "na raz"przy tej
    wysokości i-bez urazy-malym doświadczeniu -mogą rozwalić szalunki.na slupach należalo
    by zalać tę glówną belkę,czyli podciąg.Wprawdzie da się wyszalować calość i
    zabetonować razem ze stropem,ale wtedy i fachowcy mają sporo roboty.Ale szalować i
    betonować taką belkę w powietrzu wcale nie jest latwo!
    No,chyba że jest tzw "podciąg ukryty w stropie".w takim wypadku niepotrzebnie to
    pisalem...
    Ale jak by nie patrzeć,slupy muszą być!
    Teraz szalowanie.Ze sto stempli musisz mieć.Cieśla zrobilby podciągi z desek
    calówek,stosownie nacinając stemple,usztywnil calość-i na to dechy.Tak
    licząc z podciągami,to 2,5 metra to będzie na styk.
    Teraz zbrojenie.Nie wiem,jak masz w projekcie,ale samego kręcenia strzemion będzie
    parę dni...o schodach nie piszę,bo pewno drewniane...
    Dlaczego to piszę? bo już pażdziernik,a Ty pracujesz...Do listopada się z tym nie
    wyrobisz.
    Przypuszczam,że masz dwa wyjścia:
    Zebrać kasę,skrzyknąć ekipę-i niech robią!
    Niektóre ekipy murarzy mają wlasne szalunki-to czysty zysk!Takich szukaj.przy takiej
    powierzchni-dwa tygodnie i po robocie.
    Jednak,jeśli ich nie znajdziesz,lub chudo z kasą-masz drugie wyjście.zakończyć sezon
    trochę wcześniej,uprzednio betonując lub murując slupy.Tylko_ pamiętaj,że czworokątne
    jarzemko ma PIĘĆ kątów!Tak se piszę,bo już niejedno widzialem...
    Uważam,że samodzielne wykonanie szalunku i zbrojenia -na takiej powierzchni i w takim
    czasie -nie jest możliwe.Niezależnie od doświadczenia. Przy takiej robocie dwóch-a w
    porywach i ze trzech ludzi musi solidnie zap...Ten typ tak ma.
    Oczywiście,masz prawo robić swoje.Ale pamiętaj,że pogody nie przewidzisz.
    Powodzenia dolniak

  • 4. Data: 2014-10-03 11:45:43
    Od: szary <s...@n...pl>

    szary wrote:

    Dzięki za odpowiedzi.
    Nie porywam się w tym roku na strop, ściany jeszcze nie do końca skończone.
    Chciałem mieć rozeznanie jak rozłożyć prace, na co się szykować.
    Przykryję trochę sciany od góry (czy to ma sens?) na zimę i tak poczeka.

    @dolniak
    Tak, są podciągi w stropie, niezbyt wysokie 25x30 , częściowo ukryte w
    stropie (strop 14, belka wystaje 16), idą po tych 3 słupach i do ściany i
    między i ..
    Schody betonowe (docelowo), wystaja w łazience.
    Ściany/wieniec podwyższane (1xBK24) 300cm (12.5 x BK24 od poz.chudziaka),
    zasadnicza płyta stropu na 312 cm (dół) - będzie ciężko ze stemplami pewnie
    (drogie).
    No z kasą chudo, nawet bardzo, ale kogoś będę musiał zatrudnić, rozejrzę
    się, zwłaszcza że mam też strop poddasza typu "trumna".

    @Przemek
    Przyjmowałem wstępnie 75 cm, takie głównie opinie znalazłem na necie ~dla
    mojego przypadku.
    Płyty OSB analizowałem, deski się bardziej przydadzą.

    Czyli zaleję słupy, ale dobrze liczę? 0,25x0,25x3x3szt =~ 0,6 m3? to mi
    dofasolą w betoniarni niezłe koszty za taką ilość. Samemnu kręcić w
    betoniarce (250L) nie trudno, no B20 to nie wyjdzie, a może z worków sypać?
    - czy nie taniej z betoniarni, policzę, tylko wlewać ciężko.

    Ehh, czemu ja parterówki odrzuciłem i jeszcze taki projekt (rododendron
    5W/archon wybrałem - rysunki projektu maja taki sposób wymiarowania, że
    ciągle muszę odliczać styro(!) ocieplenia by złapać odległości np. okien i
    niemal brak rzutów poziomych przez konstrukcje, wrr.

  • 5. Data: 2014-10-03 13:40:22
    Od: dolniak <d...@g...com>

    B20 uzyskasz,dodając gruboziarnistego żwiru (grysu w zasadzie).Stosownych proporcji
    nie pamiętam,musisz poszukać.
    Skoro strop masz robić na wiosnę,przekalkuluj,może prefabrykowany będzie tańszy.To
    nie żart.Musisz liczyć calość:strop(i wypelnienie między belkami),izolację
    p-dżwiękową i wylewkę.
    O "trumnie" nie mam zdania.trzeba by przeliczyć,co się bardziej oplaci-taki strop(i
    izolacja styropianem przed pokryciem dachu),czy dach -i izolacja wolnym czasem i
    kasą . Ponieważ mam drobne doświadczeniaw jednym i drugim,ja wybralbym to drugie.
    Ale to ja.Ty możesz mieć inne priorytety.Np że ten wolny czas / kasa będzie na
    emeryturze...
    Przedyskutuj to z kierbudem,spytaj o opinię.
    A projekt narysuj po swojemu.przecież chyba nie trzymasz go na murze,tylko
    rozrysowujesz poszczególne elementy tak,aby latwo bylo je wykonać.
    Schody w lazience? Muszę poszukać tego projektu.
    Zawsze uważalem,że ja tam będę mieszkal,nie architekt.I jeśli nadzorca się
    zgodzi,zawsze można coś zmienić.
    Co wcale nie oznacza,że zawsze są to zmiany na lepsze...
    pozdro dolniak

  • 6. Data: 2014-10-03 16:11:06
    Od: "Przemek" <olowek5-to niepotrzebne@to tez .wp.pl>

> [...]
    > sypać?
    > - czy nie taniej z betoniarni, policzę, tylko wlewać ciężko.

    Jesli masz przyczepke lub moliwosc pozyczenia to jak betoniarnia niedaleko
    to przywiez suchy beton a do betoniarki bedziesz tylko lal wode i mieszal-
    szybciej robota pojdzie. Ja tak zrobilem jak potrzebowalem cos niecale
    1,5m3 - pojechalem do betoniarni i kupielm sucha mieszanke. tylko ze moja
    przyczepka jest zarejestrowana na 400kg obciazenia ale bez problemu 2 tony
    przewozi. No i nie za daleko do betoniarni zeby bylo...

  • 7. Data: 2014-10-03 16:59:57
    Od: szary <s...@n...pl>

    dolniak wrote:

    > B20 uzyskasz,dodając gruboziarnistego żwiru (grysu w zasadzie).Stosownych
    > proporcji nie pamiętam,musisz poszukać.
    Hmm, to by mi się zgadzało, miałem taki drobniejszy żwir i dałem go
    większość, piachu (zresztą ładnego, ostrego) dałem mało (wg. przepisu) i
    beton wyszedł ładny, nie popękał (trochę podlewany), bo ja już raz wylewałem
    te słupy od poziomu stopy fundamentowej, tj. 2sztuki do wysokości chudziaka.
    Traz będę znowu "dolewał" - ciut mam obiekcji czy to dobrze.

    > Skoro strop masz robić na wiosnę,przekalkuluj,może prefabrykowany będzie
    > tańszy.To nie żart.Musisz liczyć calość:strop(i wypelnienie między
    > belkami),izolację p-dżwiękową i wylewkę.
    Niby liczyłem już w tamtym roku, dzwoniłem gdzieś (filigran? żerański? nie
    pamiętam), konbet daleko (strunobetony), sprawdzałem ceny kształtek
    styropianowych (jak to się nazywało? SKS?) zalewanych i wszystko drogo mi
    wychodziło, dla tych rozpiętości (8,5m) musiałbym i tak wylewać belki.
    I mam trochę problem w wysokością kalenicy (WZ dała mi 8.50m), po zmianach
    jest na styk, ktoś sprawdzi, nie sprawdzi, nie wiem czy się bać.
    To teraz jest bez sensu, zmiany spowodują więcej problemów niż korzyści.

> [...]
    > priorytety.Np że ten wolny czas / kasa będzie na emeryturze...
    > Przedyskutuj to z kierbudem,spytaj o opinię.

    Kierbud marudził jak niewiem na trumnę, po co mi to itd. Zdecydowałem się
    jednak na trumnę, konstruktor mi zrobił rysunki bo tu nie było żartów,
    skorupa jest samonośna i trzyma teraz dach bez słu?ów, grubych płatwi itp.
    (uprościła mi się jego konstrukcja), za projekt 800, już zapłacone.
    Może przez Adama z forum muratordom wymyślam, ale mnie to przekonuje i
    kosztowo duzej różnicy nie wyliczyłem.

    > A projekt narysuj po swojemu.przecież chyba nie trzymasz go na murze,tylko
    > rozrysowujesz poszczególne elementy tak,aby latwo bylo je wykonać.
    Sporo zmian, często muszę sprawdzić kilka rysunkow np. "co nad czym jest" w
    trakcie podejmowania decyzji np. likwidacja wykusza a (niepotrzebny już)
    nadciąg w tej części, etc., KB jak na razie wprowadził mi więcej problemów
    niż pomocy, wolę nie zaczepiać niepotrzebnie.

    > Schody w lazience?
    No, chyba się rozumiemy ;) tak naprawdę, to taka mała łazienka parteru
    wygospodarowana częściowo pod schodami.

    pozdrawiam i dzięki za pochylenie nad problemem
    m.

  • 8. Data: 2014-10-03 21:41:32
    Od: dolniak <d...@g...com>

    O stropie
    Elementów ponad 8 metrów to nawet nie robią.Po to architekt ten podciąg wymyślil,żeby
    szerokość podzielić na dwa.
    W koszty stropu zalewanego wchodzą równiez deski-jeśli ich póżniej nie wykorzystasz,
    polowa stempli-bo z 50 i tak musisz kupić- i czas.Z tym,że stropy z drobnych
    elementów csą tylko trochę mniej upierdliwe od monolitu.Jesli się nań
    zdecydujesz,jednak spróbuj poszukać brygady z wlasnymi szalunkami-sprawdż różnicę.
    O trumnie
    Tego typu strop wymaga podparcia .Inaczej mogą sie pojawić sily,które będą rozpieraly
    budynek,zamiast cisnąć w dól.Coś jak krokwie bez jętek.
    Kierbud mial sporo racji.
    Kiedyś pomagalem znajomemu "rozpracować"dom.Jeżdziliśmy po wielu
    budowach,sprawdzaliśmy jak poszczegolne rozwiązania wyglądają w praktyce.Zawsze
    zadawaliśmy pytanie: co byś zrobil inaczej - i dlaczego? Wychodzily ciekawe rzeczy.
    Tu chyba na to trochę zabraklo czasu...częściowo możesz nadrobić to zimą.
    Pozdro dolniak

  • 9. Data: 2014-10-04 22:29:53
    Od: szary <x...@x...pl>

    dolniak wrote:

> [...]
    > co byś zrobil inaczej - i dlaczego? Wychodzily ciekawe rzeczy. Tu chyba na
    > to trochę zabraklo czasu...częściowo możesz nadrobić to zimą. Pozdro

    czyli jeździć zimą po [obcych] budowach?
    przepraszam, chyba za bardzo kadziłem (lubię Krasickiego)
    pozdrawiam

  • 10. Data: 2014-10-05 21:48:12
    Od: dolniak <d...@g...com>

    Witam ponownie
    Nikt ci nie każe latać po pustych budowach,bo najwyżej cię psem poszczują,abo co.
    Ale:znależć takuteńki dom lub podobny,dobrze,jeśli już zamieszkany .
    Obejrzeć,porównać(obowiązkowo pochwalić) i zadać to pytanie: "co byś zrobil inaczej-i
    dlaczego" chyba warto?
    pozdro dolniak