  • 1. Data: 2014-09-30 13:59:39
    Temat: Styropian do pokrycia fundamentów - jaki?
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    Dawno nie było o styropianie?

    Wiem, że fundament wymaga styropianu wspomaganego folią kubełkową lub
    styroduru (XPS), który takiej folii nie wymaga.

    Czy styropiany typu "aqua", np. EPS 120 firmy Yetico - też wymaga takiej
    folii kubełkowej? Jak się potem tynkuje ten styropian (cokół)? Czy
    styrodur ma inne zalety poza wytrzymałością mechaniczną i odpornością na
    wodę?

    W sumie kwoty wchodzące w grę nie są duże (łącznie niecałe 5m3
    styropianu potrzeba) więc nie chodzi o oszczędność a o optymalizację. Co
    poradzicie?

    --
    MN

  • 2. Data: 2014-09-30 14:09:52
    Temat: Re: Styropian do pokrycia fundamentów - jaki?
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    a.pl...

    > Dawno nie było o styropianie?

    > Wiem, że fundament wymaga styropianu wspomaganego folią kubełkową lub
    > styroduru (XPS), który takiej folii nie wymaga.

    Nieprawda, nie wymaga. Folia kubełkowa pomaga trochę na korzenie jeśli masz
    blisko drzewa, ale jeśli masz ścieżkę wokół domu albo trawnik to jakie niby
    miałaby pełnić funkcje?

    > Czy styropiany typu "aqua", np. EPS 120 firmy Yetico - też wymaga takiej
    > folii kubełkowej?

    Jak wyżej. Jeśli chodzi o leżenie w ziemi to nie wymaga jeśli potrzebujesz
    ochrony mechanicznej to tak. Korzeniowi jest obojętne czy wnika w styropian
    miękki, aqua czy XPS.

    > Jak się potem tynkuje ten styropian (cokół)? Czy

    Siatka i klej i na to dowolny tynk lub płytki.

    > styrodur ma inne zalety poza wytrzymałością mechaniczną i odpornością na
    > wodę?

    Jaką odpornością na wodę? Jego odporność na wodę jest taka sama jak każdego
    innego styropianu - woda mu nie szkodzi (i żadnemu innemu też nie).
    Styropian degraduje się od powietrza (głównie UV) a nie od wody.

    > W sumie kwoty wchodzące w grę nie są duże (łącznie niecałe 5m3 styropianu
    > potrzeba) więc nie chodzi o oszczędność a o optymalizację. Co poradzicie?

    Dowolny styropian na to siatka i klej ponad gruntem i jakieś 20cm w głąb
    gruntu poniżej sam styropian.

    Ps. Zakładam że piszesz o domu parterowym bo jak masz piwnicę to oczywiście
    przydałaby się jeszcze jakaś izolacja p.-wodna.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 3. Data: 2014-09-30 14:18:28
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2014-09-30 14:09, Ergie pisze:

    > Jaką odpornością na wodę? Jego odporność na wodę jest taka sama jak
    > każdego innego styropianu - woda mu nie szkodzi (i żadnemu innemu też
    > nie). Styropian degraduje się od powietrza (głównie UV) a nie od wody.

    Wyczytałem, że styropian degraduje się przez zamarzającą wodę, która
    delikatnie rozsadza wierzchnią warstwę. Stąd ta folia kubełkowa -
    miałaby zapobiec bezpośredniemu kontaktowi styro z wodą pod ziemią.

    --
    MN

  • 4. Data: 2014-09-30 14:27:15
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    a.pl...

    > Wyczytałem, że styropian degraduje się przez zamarzającą wodę, która
    > delikatnie rozsadza wierzchnią warstwę.

    Owszem "degraduje" się - taki co przeleżał kilka lat łatwiej połamać. bo
    wiązania pomiędzy kuleczkami są słabsze, ale izolacyjność ma taką samą bo te
    luźne kuleczki nie mają gdzie się przemieścić bo trzyma je ziemia. Załóżmy
    że po 50 latach przez wiele cykli zamarzania o odmarzania styropian
    całkowicie się pokruszy - to będzie tak jakbyś fundament obsypał granulatem
    styropianowym - izolacyjność ta sama.

    Tak czy inaczej dotyczy to tylko tego fragmentu który leży w wodzie -
    warstwa wierzchnia ta do której trzyma się tynk jest bezpieczna i się nie
    zdegraduje.

    > Stąd ta folia kubełkowa - miałaby zapobiec bezpośredniemu kontaktowi styro
    > z wodą pod ziemią.

    A niby to jak? Woda podejdzie od dołu. Skoro poziom wód gruntowych jest
    jakiś to będzie tak sam przed folią i za folią.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 5. Data: 2014-09-30 14:31:54
    Od: "forestdumb" <...@...z>

    Marcin N wrote:

    > Wyczytałem, że styropian degraduje się przez zamarzającą wodę, która
    > delikatnie rozsadza wierzchnią warstwę. Stąd ta folia kubełkowa -
    > miałaby zapobiec bezpośredniemu kontaktowi styro z wodą pod ziemią.

    wilgoc i tak bedzie bo niby co ja ma blokowac? Jak bedzie mokry grunt to
    podsiaknie wszedzie :)

    Raczej chodzi o to ze mokry steropian nie jest juz taka dobra przegroda dla
    utraty ciepla spece jedne... w mokrych ciuchach kto chodzi? Te sa wlasnie
    nasaczane jakimis woskami czy czyms. Nie ciagna wody (a zwykly jak najbardziej
    TAK). Ja bym tam na to dal folie kubelkowa tak dla picu o ile to nie jest
    drogie. Cokol sie tego trzyma (taki z zywicy czy czego - grysik roznokolorowy
    zacierany paca).

  • 6. Data: 2014-09-30 14:33:15
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2014-09-30 14:27, Ergie pisze:
> [...]
    > styropian całkowicie się pokruszy - to będzie tak jakbyś fundament
    > obsypał granulatem styropianowym - izolacyjność ta sama.

    Przekonałeś mnie.
    Czyli folia jest niepotrzebna.

    To jaki styropian zastosować? Jaka twardość? Ma mieć około 5 cm grubości
    więc może warto jakiś "wypasiony"?

    --
    MN

  • 7. Data: 2014-09-30 15:02:18
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    a.pl...

    > To jaki styropian zastosować? Jaka twardość? Ma mieć około 5 cm grubości
    > więc może warto jakiś "wypasiony"?

    Odpowiedź ta sama co zawsze w takich przypadkach: Jeśli dzięki temu będzie
    lepiej spał i czuł się spokojniejszy to daj "wypasiony" funkcjonalnie nie ma
    to znaczenia, ale spokój ducha jest więcej wart od kilku zł.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 8. Data: 2014-09-30 15:05:06
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu wtorek, 30 września 2014 13:59:39 UTC+2 użytkownik Marcin N napisał:
    > Wiem, że fundament wymaga styropianu wspomaganego folią kubełkową lub
    > styroduru (XPS), który takiej folii nie wymaga.

    Folia kubełkowa najczęściej przynosi więcej szkody jak korzyści.

  • 9. Data: 2014-09-30 15:07:12
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu wtorek, 30 września 2014 14:18:28 UTC+2 użytkownik Marcin N napisał:
    > Wyczytałem, że styropian degraduje się przez zamarzającą wodę, która
    > delikatnie rozsadza wierzchnią warstwę. Stąd ta folia kubełkowa -
    > miałaby zapobiec bezpośredniemu kontaktowi styro z wodą pod ziemią.
    Wprost przeciwnie. Na styku styropianu i foli kuełkowej powstaje wolne miejsce gdzie
    może się ładnie gromadzić woda. Dlatego pisałem- folia kubełkowa to często więcej
    szkody niż pożytku

  • 10. Data: 2014-09-30 15:10:10
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2014-09-30 15:02, Ergie pisze:
> [...]
    > będzie lepiej spał i czuł się spokojniejszy to daj "wypasiony"
    > funkcjonalnie nie ma to znaczenia, ale spokój ducha jest więcej wart od

    Źle zapytałem.
    Jaki jest zgodny ze sztuką?
    Jaki nie będzie się kruszył gdy zostanie już pokryty tynkiem?

    --
    MN