  • 1. Data: 2006-07-29 22:09:59
    Temat: Działalność pod firmą żony
    Od: "Darek" <d...@g...com>

    Witam serdecznie,

    Planuję uruchomienie serwisu internetowego, napisałem co trzeba,
    teraz trzeba będzie tego pilnować, rozszerzać zawartość itp.
    W tej chwili pracuję na etacie ale myślałem żeby ten serwis
    prowadzić pod swoją działalnością gospodarczą (równolegle do
    etatu w zupełnie innym miejscu).
    Tyle że to wiąże się z kosztami - choćby ubezp. zdrowotne i
    księgowa.

    Tymczasem żona ma od jakiegoś czasu działalność gospodarczą.
    Jej głównym kierunkiem działalności jest coś zupełnie innego, ale
    pisanie oprogramowania tez ma wpisane (jak sie rejestrowała chciała
    tam mieć szkolenia komputerowe, poradzono jej kilka dodatkowych
    wpisów z PKD).

    Mam więc 2 pytania.
    1) Czy żona może bezproblemowo występować jako właściciel
    serwisu?
    Nie jest pewna bo: "... przecież ja sie na tym nie znam, to znaczy że
    ktoś mi to napisał, i co ja powiem? Nie mam faktur na to."
    Czy są jakieś przeciwwskazania formalne by ona reprezentowała serwis
    a ja bym go rozwijał?

    2) Ubezpieczenie zdrowotne. Ponieważ jestem na etacie to w razie
    założenia działalności gosp. przeze mnie tylko to pozostanie do
    zapłacenia. Ale rocznie 12x150zł daje sporą kasę. Czy to się
    odlicza od podatku? W całości? Czy tylko część?

    Pozdrawiam
    Darek

  • 2. Data: 2006-07-30 07:29:50
    Temat: Re: Działalność pod firmą żony
    Od: "fotech" <w...@p...onet.pl>

[...]

    W mojej ocenie, jesli nie ma wątpliwosci, że serwis jest Twoj, fakturowanie czy po
    prostu przychodowanie przychodow z tytulu tego serwisu na zasadzie " to żony" nie ma
    najmniejszych przeciwwskazań. W obliczu tego jak ludzie maja swoje formy na dziadka,
    ciocie czy znajomego, podciagniecie takiej dzialalnosci jak serwis internetowy
    (jakie z niego chcecie miec przychody??) pod przedsiebiorstwo małżonki wydaje mi sie
    zupełnie niewinnym drobiazgiem, nie widze, żeby ktos z tego mial szkode mieć.
    Wyjatkiem by bylo, gdyby z tytulu uslug prowadzonych przez serwis usług powstawała
    jakaś wielowątkowa skomplikowana odpowiedzialność - wtedy trzeba by było się
    zastanowić.

[...]

    odlicza sie w całości od należnego podatku.

    Wojtek

  • 3. Data: 2006-07-30 09:25:07
    Od: "tomek" <n...@h...p1>

    >odlicza sie w całości od należnego podatku.

    To ja się podłącze z pytaniem. Sytuacja jest taka:
    pracuje na umowę o pracę, zakładam DG, mam niedopłatę podatku.
    Jeżeli dobrze zrozumiałem to niedopłatę tą mogę pomniejszyć o składkę
    zdrowotną z DG (pod warunkiem, że nie będzie zobowiązania podatkowego z DG).
    Dobrze to rozumiem?

    Pozdrawiam
    Tomek

  • 4. Data: 2006-07-30 12:06:07
    Od: "fotech" <w...@p...onet.pl>

> [...]
    > zdrowotną z DG (pod warunkiem, że nie będzie zobowiązania podatkowego z DG).

    tak, bo w zeznaniu łaczy sie wszystkie wplaty skladek zdrowotnych i odlicza od
    naleznego podatku.

    Wojtek

  • 5. Data: 2006-07-30 12:18:11
    Od: "tomek" <n...@h...p1>

    >tak, bo w zeznaniu łaczy sie wszystkie wplaty
    >skladek zdrowotnych i odlicza od naleznego
    >podatku.

    Dziękuje za pomoc.
    Tomek

  • 6. Data: 2006-07-30 17:31:18
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    fotech wrote:

> [...]
    > odlicza od podatku? W całości? Czy tylko część?
    >
    > odlicza sie w całości od należnego podatku.

    Nie no. Prawie w całości.
    Płacimy 8,5%.
    Odliczamy 7,75%.

  • 7. Data: 2006-08-01 15:30:53
    Od: "Krzysztof " <k...@W...gazeta.pl>

    możesz spokojnie podpiąć ten serwis pod działalność żony
    i nikt się nie przyczepi że działalność jest żony a serwis prowadzisz Ty
    zakładając np. że nie pracujesz to żona nie może Ciebie nawet zatrudnić
    owszem może płacić za Cibiue składki ZUS ale bez umowy o prace - jest to moim
    zdaniem taki polski paradoks
    i inie myśl sobie że jesteś współwłaścicielem firmy żony, oj to to nie abyś
    mógł załatwiać sprawy firmowe np w US musisz mieć notarialne upoważnienie ale
    jeżeli żona nie zapłaci podatków to komornik będzie ścigał też ciebie chyba
    że macie rozdzielność majatkową

    pozdrawiam
    (mąż prowadzący firę zarejestrowaną przez żonę czyli oficjalnie bezrobotny)