  • 1. Data: 2024-05-02 01:02:01
    Temat: Fotowoltaika - inwerter - jakie ficzery?
    Od: ptoki <p...@e...pl>

    Heja.

    Tak dumam sobie jak wyglada wachlarz ficzerow jakie te inwertery oferuja.

    Norma: Transformacja energii z napiecia i pradu jaki daja panele na
    stabilne 240V synchronizowane z siecia. Jakies kondycjonowanie paneli
    aby uniknac problemow wydajnosciowych (kiedys mi sie obilo o oczy cos z
    polaryzacja/ladunkiem ktory to efekt powodowal mala wydajnosc czy wrecz
    degeneracje paneli).

    Wiele kanalow do ktorych podpina sie zestawy paneli zamiast jedego?

    Cos jeszcze?

    Czy te inwertery standardowo maja jakis interfejs lokalny gdzie mozna
    monitorowac warunki pracy?

    czy sa w nich gotowe opcje np. wlaczania grzalki czy sygnalizowania
    pompie ciepla ze ma zaczac pracowac bo nie chcemy aktualnie wysylac
    energii do sieci?

    Jakies inne ficzery warte uwagi?

    --
    Lukasz

  • 2. Data: 2024-05-02 09:19:23
    Temat: Re: Fotowoltaika - inwerter - jakie ficzery?
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 02/05/2024 01:02, ptoki wrote:
    > Cos jeszcze?

    Mozliwośc podpięcia baterii. Mozliwości podpięcia w grupę.

    Oczywiście najważniejszym parametrem jest on/off grid i hybryda.

    > Czy te inwertery standardowo maja jakis interfejs lokalny gdzie mozna
    > monitorowac warunki pracy?

    Jakiś RS485 zazwyczaj. U mnie musiałem ogranąc go sam, na szczęscie
    instrukcja zawiera podstawowy spis rejestrów, podpiecie pod HA było łatwe.

    > czy sa w nich gotowe opcje np. wlaczania grzalki czy sygnalizowania
    > pompie ciepla ze ma zaczac pracowac bo nie chcemy aktualnie wysylac
    > energii do sieci?

    To się robi automatyzacją. U mnie, jesli panele trwale przekroczą
    określoną moc, załaczam pompe ciepła do basenu. Robi to HomeAssistant.

    > Jakies inne ficzery warte uwagi?

    Trwałość ;)

  • 3. Data: 2024-05-02 11:51:22
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu 2024-05-02 o 01:02, ptoki pisze:
    > Jakies inne ficzery warte uwagi?

    Panie, tego jest cała masa. Wersje hybrydowe z backupem (podpinasz se
    pan bateryjkę, znika napięcie w sieci i dopóki świeci słońce a w
    bateryjce coś jest, to chata ma prund). Jak pan se podepniesz licznik
    dwukierunkowy na przyłączu do chałupy to masz komplet danych odnośnie
    importu/exportu, zużycia, dane na temat wartości napięć, prądów, mocy i
    co tam sobie wymyślisz. Dodatkowo jak bardzo chcesz to możesz sobie
    sterować mocą bierną swojej chałupy (czasem się przydaje).
    Już są rozwiązania do zintegrowanego ładowania samochodu na prund, żeby
    lepiej wykorzystać autokonsumpcję.
    Na dniach będą wchodzić patenty pod nowe regulacje rynku energii, czyli
    łączność z TGE, profile zużycia/produkcji, optymalizacje kosztów.
    Ostatnie 5 lat w falownikach to jak przejście z kalkulatora CASIO na
    komputery kwantowe ;P

    L.

  • 4. Data: 2024-05-02 18:09:29
    Od: ptoki <p...@e...pl>

    On 2024-05-02 02:19, heby wrote:

> [...]
    >
    > To się robi automatyzacją. U mnie, jesli panele trwale przekroczą
    > określoną moc, załaczam pompe ciepła do basenu. Robi to HomeAssistant.

    Dzieki za info.
    Ta hybryda to mnie tak srednio ciekawi.
    Bardziej to co opisales jako automatyzacja.
    Wolalbym cos co fabrycznie sie konfiguruje a nie jakies dodatkowe maliny
    czy inne asistanty.

    Ale dzieki za objasnienie.

    --
    Lukasz

  • 5. Data: 2024-05-02 18:10:43
    Od: ptoki <p...@e...pl>

    On 2024-05-02 04:51, Lisciasty wrote:

> [...]
    > łączność z TGE, profile zużycia/produkcji, optymalizacje kosztów.
    > Ostatnie 5 lat w falownikach to jak przejście z kalkulatora CASIO na

    Ten dwukierunkowy licznik to nie jest fabrycznie domyslnie dla takiej
    instalacji?
    Jak energetyka ma wiedziec ile popchalem za czypisiont a ile wyjalem za
    milion?

    --
    Lukasz

  • 6. Data: 2024-05-02 19:01:20
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 02.05.2024 18:10, ptoki wrote:
    > Ten dwukierunkowy licznik to nie jest fabrycznie domyslnie dla takiej
    > instalacji?

    Nawet konieczność. Bo zdaje się że jednokierunkowy, to by Twoją energię
    mógł zliczać jak pobraną z sieci.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 7. Data: 2024-05-02 21:00:08
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu 2024-05-02 o 18:10, ptoki pisze:

    > Ten dwukierunkowy licznik to nie jest fabrycznie domyslnie dla takiej
    > instalacji?
    > Jak energetyka ma wiedziec ile popchalem za czypisiont a ile wyjalem za
    > milion?

    Ja mówię o twoim liczniku a nie energetyki :>

  • 8. Data: 2024-05-03 12:25:09
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .05.2024 o 21:00 Lisciasty <l...@p...pl> pisze:

    > Ja mówię o twoim liczniku a nie energetyki :>

    Dokładnie, dokładasz swój, dwukierunkowy licznik z wi-fi, api i innymi
    fiuczerami i wiesz online, kiedy masz i jakiej wartości nadprodukcję.
    Jak już to wiesz, to dorobienie dalszej automatyki (aby grzać basen,
    ładować auto, podgrzewać szklarnię w zimie ;-) ) jest banalnie proste.

    TG

  • 9. Data: 2024-05-03 12:36:44
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .05.2024 o 12:25 Tomasz Gorbaczuk <g...@a...pl> pisze:

> [...]
    > Jak już to wiesz, to dorobienie dalszej automatyki (aby grzać basen,
    > ładować auto, podgrzewać szklarnię w zimie ;-) ) jest banalnie proste.

    Takie coś możesz mieć ze swojego licznika dwukierunkowego:

    Online - 3 fazy
    Moc ujemna, czyli oddaję do PGE:

    https://zapodaj.net/plik-PNoXFZK0lk

    Moc oddawana na jednej fazie:

    https://zapodaj.net/plik-6U18oHbGsL

    TG

  • 10. Data: 2024-05-04 18:43:16
    Od: ptoki <p...@e...pl>

    On 2024-05-03 05:36, Tomasz Gorbaczuk wrote:

    > Takie coś możesz mieć ze swojego licznika dwukierunkowego:

> [...]
    ok dzieki, podejrzewalem ze chodzi o swoj bo energetyczny to nie bedzie
    mial wstepu do danych dla bylelolka.

    --
    Lukasz