  • 11. Data: 2003-06-11 20:14:56
    Temat: Re: Karany czy nie karany?
    Od: Jubei <j...@f...pl>

    Dnia 03-06-10 23:19, Użytkownik Kamil Gołaszewski napisał:
    > Jest, czy było?
    > 'Głosy są podzielone' to nie to samo co 'nie można'. :) Ale w takim
    > razie jak wyglądają argumenty tych, którzy twierdzą, że nie są to kary
    > tego samego rodzaju?

    Muszę przyznać, Panie Kamilu, że pańskie posty sprowokowały mnie do
    poszukania i właściwie do zrewidowania swoich poglądów.

    Po pierwsze cytowana przez pana uchwała SN (I KZP 28/00) stała się
    przyczynkiem do wielu glos (krytycznych), które podważały możliwość
    łączenia kar warunkowo zawieszonych. Powoływano się na argumenty
    wysuwane już na gruncie d.k.k. (tam przyjmowano, że nie można łączyć kar
    warukowo zawieszonych). Poza tym art. 89 § 3 kk pozwalający orzekać nowy
    okres próby interpretowano w ten sposób, że odnosi się on wyłącznie do
    sytuacji określonych w art. 89 § 1 kk (a więc co najmniej jedna kara w
    zawiasach i co najmniej jedna bezwzględna), bo gdyby ustawodawca chciał
    ustanowić go jako regułę do wszysykich przypadków, to zawarłby to w
    odrębnym artykule. Języczkiem u wagi był też spójnik "i" w art. 89 § 1
    kk ("(...) z warunkowym zawieszeniem i bez warunkowego zawieszenia ich
    wykonania (...)"), który przy wykładni gramatycznej statuuje
    niewątpliwie koniunkcję.

    Z drugiej strony argumenty zwolenników łączenia kar warukowo
    zawieszonych (w szczególności opowiadają się za tym twórcy kk)
    sprowadzają się do tego do wnioskowania "a maiori ad minus" tj. skoro
    można łączyć kary warunkowo zawieszone z bezwzględnymi TO TYM BARDZIEJ
    można łączyć kary warunkowo zawieszone. Wspomniany spójnik "i", w
    zamiarze twórców kk, miał być spójnikiem "lub" (przy alternatywie sprawa
    byłaby bezdyskusyjna) i tak powinien być odczytywany.

    Po trzecie wreszcie - słusznie zauważył Pan, że k.p.w. (nawet jeśli są
    warunkowo zawieszone) są karami tego samego rodzaju. Problem łączenia
    sprowadza się więc (jeśli uznamy, że problem jest) do kwestii okresów próby.

    Podsumowując, po dokładniejszemu przyjrzeniu się problemowi przychylam
    się do Pańskiego (i zarazem twórców kk) poglądu o możliwości łączenia
    kar warunkowo zawieszonych (szczególnie w przypadku jednorodzajowego ich
    zbiegu). Co do jakości i jasności art. 89 kk dodam tylko tyle, że w
    projekcie nowelizacji kk został on skreślony.

    Z wyrazami szacunku,
    Jubei

  • 12. Data: 2003-06-12 19:08:19
    Od: Kamil Gołaszewski <k...@p...onet.pl>

    Jubei wrote:
> [...]
    > zbiegu). Co do jakości i jasności art. 89 kk dodam tylko tyle, że w
    > projekcie nowelizacji kk został on skreślony.

    Moje jak moje, tak naprawdę nigdy się nad tym nie zastanawiałem i chyba
    uważałem taką możliwość za oczywistą. Ale chyba trzeba będzie poczytać
    co mają przeciwnicy do powiedzenia...

    KG