  • 1. Data: 2003-06-09 16:45:21
    Temat: Karany czy nie karany?
    Od: "Kuba" <p...@p...home.pl>

    Witam Grupowiczów.
    Mam takie pytanko - dla Państwa pewnie oczywiste,
    ale ja nie wiem co mam mówić więc proszę o pomoc
    Mam wyrok w zawieszeniu za nielegalne płyty ze stycznia tego roku.
    Jestem wzywany - w takiej samej sprawie (nie tej samej) - do prokuratury
    celem wyjaśnienia okoliczności posiadania nielegalnych płyt.
    Zdarzenie o które jestem wyciągany do prokuratury miało miejsce przed dwoma
    laty.
    Podobno ( i tu przytoczę to co "słyszałem" ) jeżeli czynu dokonano
    przed pierwszym prawomocnym wyrokiem,
    to mogę mówić, że jestem "nie karany" na drugiej.
    Mam tylko nadzieję, że czegoś nie pokręciłem.
    Proszę o pomoc, bo wiem, jak patrzą na osoby z wyrokiem.
    Więc takie stwierdzenie mogło by pomóc.
    Sprawa rozgrywa się dokładnie o jedną płytkę,
    a nie chcę podpaść po raz kolejny (tym razem o składanie fałszywych zeznań).

    pajchiw

  • 2. Data: 2003-06-10 07:41:20
    Temat: Re: Karany czy nie karany?
    Od: "t...@w...pl" <t...@w...pl>

    - jesteś wezwany w charakterze świadka, czy podejrzanego?

    - podejrzany nie odpowiada za składanie fałszywych zeznań.

  • 3. Data: 2003-06-10 08:25:02
    Od: Jubei <j...@f...pl>

    Dnia 03-06-09 18:45, Użytkownik Kuba napisał:
    > Podobno ( i tu przytoczę to co "słyszałem" ) jeżeli czynu dokonano
    > przed pierwszym prawomocnym wyrokiem,
    > to mogę mówić, że jestem "nie karany" na drugiej.

    Karalność sprawcy jest okolicznością braną pod uwagę przy wymiarze kary.
    Nie wpływa jako taka na kwestię odpowiedzialności lub jej braku, a
    zatem, inaczej niż np.: poczytalność, nie ma znaczenia czy występowała w
    chwili czynu. Wniosek z tego taki, że jesteś karany.

    > Mam tylko nadzieję, że czegoś nie pokręciłem.

    Wydaje mi się, że pokręciłeś. Mogło chodzć o to, że czyn, o który teraz
    toczy się postępowanie (ten sprzed 2 lat), został popełniony zanim
    zapadł pierwszy, chociażby nieprawomocny (a więc tym bardziej
    prawomocny) wyrok co do tego drugiego czynu. Związane jest to z
    instytucją realnego zbiegu przestępstw [art. 85 kk]. Skoro jednak
    zostałeś już skazany na karę pozbawienia wolności [dalej - k.p.w.] z
    warunkowym zawieszeniem jej wykonania, to rodzi się ciekawa sytuacja:

    a) Jeżeli zostaniesz skazany na k.p.w. z warunkowym zawieszeniem jej
    wykonania, to _nię_będzie_ ona podlegała łączeniu z poprzednio orzeczoną
    k.p.w. z warunkowym zawieszeniem [patrz art. 89 kk]. Okresy próby będą
    biegły niezależnie od siebie.

    b) Jeżeli zostaniesz skazany na k.p.w. bez warunkowego zawieszenia jej
    wykonania, (np.: 8 miesięcy), to wtedy sąd orzeka karę łączną (czyli
    np.: dostałeś uprzednio 1 rok w zawieszeniu, a teraz dostałeś 8 miesięcy
    bez zawieszenia; sąd wymierza karę łączną w granicach od najwyższej
    orzeczonej kary jednostkowej do sumy kary, czyli w granicach od 1 roku
    do 1 roku i 8 miesięcy) i _może_ tę karę warunkowo zawiesić [art. 89 kk]

    > Proszę o pomoc, bo wiem, jak patrzą na osoby z wyrokiem.

    To już zależy od oceny sądu. Recydywistą na pewno nie jesteś.

    > Więc takie stwierdzenie mogło by pomóc.

    Niekaralność nie jest okolicznością łagodzącą, natomiat karalność jest
    okolicznością obciążającą, zatem stwierdzenie o niekaralności nie może
    "pomóc", ale stwierdzenie o karalności może "zaszkodzić".

    > Sprawa rozgrywa się dokładnie o jedną płytkę,
    > a nie chcę podpaść po raz kolejny (tym razem o składanie fałszywych zeznań).

    Jeżeli jesteś oskarżonym, to składasz _wyjaśnienia_, a nie zeznania,
    zatem popełnienie przestępstwa Ci nie grozi.

    --
    Jubei

  • 4. Data: 2003-06-10 10:58:33
    Od: Kamil Gołaszewski <k...@p...onet.pl>

    Jubei wrote:
> [...]
    > wykonania, to _nię_będzie_ ona podlegała łączeniu z poprzednio orzeczoną
    > k.p.w. z warunkowym zawieszeniem [patrz art. 89 kk]. Okresy próby będą

    patrzę i dlaczego nie? choćby §3, który dotyczy właśnie łączenia dwóch
    kar z okresem próby?

    KG

  • 5. Data: 2003-06-10 11:21:11
    Od: Jubei <j...@f...pl>

    Dnia 03-06-10 12:58, Użytkownik Kamil Gołaszewski napisał:
    > patrzę i dlaczego nie? choćby §3, który dotyczy właśnie łączenia dwóch
    > kar z okresem próby?

    art. 89 § 3 kk "W razie zbiegu orzeczeń o okresach próby sąd orzeka ten
    okres oraz związane z nim obowiązki na nowo"

    Zgodnie z tym artykułem sąd może orzec na nowy, wspólny okres próby (i
    związane z nim obowiązki) dla dwóch i więcej kar z warunkowym
    zawieszeniem wykonania. Same kary nie podlegają jednak łączeniu. Jest to
    więc przepis, który właściwie pozawala "łączyć" okresy próby kar, które

  • 6. Data: 2003-06-10 13:47:55
    Temat: Odp: Karany czy nie karany?
    Od: "Kuba" <p...@p...home.pl>

    W charakterze podejrzanego.

  • 7. Data: 2003-06-10 13:52:55
    Od: "Kuba" <p...@p...home.pl>

    Faktycznie coś pokręciłem.
    Chodziło pewnie o kary pozbawienia wolności o których mówiłeś:
[...]
    lub
[...]

    Niby niewiele, ale miło to usłyszeć.

    Jeżeli jesteś oskarżonym, to składasz _wyjaśnienia_, a nie zeznania,
    zatem popełnienie przestępstwa Ci nie grozi.
    O.K.

    Bardzo dziekuję.
    Swoją drogą jakie są praktykowane kary, za tego typu przestępstwa?

    pajchiw

  • 8. Data: 2003-06-10 18:50:40
    Od: Kamil Gołaszewski <k...@p...onet.pl>

    Jubei wrote:
> [...]
    > zawieszeniem wykonania. Same kary nie podlegają jednak łączeniu. Jest to
    > więc przepis, który właściwie pozawala "łączyć" okresy próby kar, które

    Ale przecież kara pozbawienia wolności obojętnie czy z zawieszeniem, czy
    bez jest karą tego samego rodzaju, powinna podlegać więc łączeniu
    (art.85). Zakazu łączenia takich kar (z zawieszeniem) nie mogę jakoś się
    doszukać. Art. 89 precyzuje tylko co zrobic z okresem próby, jeśli przy
    którejkolwiek z podlegających łączeniu kar jest taka.

    KG

  • 9. Data: 2003-06-10 20:58:08
    Od: Jubei <j...@f...pl>

    Dnia 03-06-10 20:50, Użytkownik Kamil Gołaszewski napisał:
    > Ale przecież kara pozbawienia wolności obojętnie czy z zawieszeniem, czy
    > bez jest karą tego samego rodzaju, powinna podlegać więc łączeniu
    > (art.85).

    To właśnie nie jest takie oczywiste (w doktrynie głosy są podzielone).
    Dlatego wg niektórych musiał zostać wprowadzony, jako wyjątek, art. 89 kk.

  • 10. Data: 2003-06-10 21:19:03
    Od: Kamil Gołaszewski <k...@p...onet.pl>

    Jubei wrote:
    > To właśnie nie jest takie oczywiste (w doktrynie głosy są podzielone).
    > Dlatego wg niektórych musiał zostać wprowadzony, jako wyjątek, art. 89 kk.

    Jest, czy było?
    'Głosy są podzielone' to nie to samo co 'nie można'. :) Ale w takim
    razie jak wyglądają argumenty tych, którzy twierdzą, że nie są to kary
    tego samego rodzaju?

    I KZP 28/2000
    Na gruncie kodeksu karnego z 1969 r. zagadnienie łączenia kar, których
    wykonanie zostało warunkowo zawieszone (ówcześnie dotyczyło to tylko kar
    pozbawienia wolności) budziło daleko idące rozbieżności w orzecznictwie.
    Sąd Najwyższy wypowiadał się zarówno przeciwko takiej możliwości (por.
    wyrok z dnia 15 sierpnia 1972 r. V KRN 307/72 OSNPG 1972/12 poz. 192,
    wyrok z dnia 13 sierpnia 1977 r. VI KRN 187/77 OSNPG 1978/1 poz. 5,
    wyrok z dnia 8 października 1980 r. V KRN 276/80 OSNPG 1981/2 poz. 24),
    jak i uznawał dopuszczalność takiego połączenia (por. wyrok z dnia 20
    maja 1988 r. V KRN 94/88 OSNPG 1988/12 poz. 128, wyrok z dnia 4 stycznia
    1994 r. II KRN 358/93 z krytyczną glosą S. Zabłockiego Przegląd Sądowy
    1994/6 str. 84). Jednoznacznie negatywnie wypowiedział się natomiast Sąd
    Najwyższy na temat łączenia kar pozbawienia wolności z warunkowym
    zawieszeniem ich wykonania z karami tego rodzaju bez takiego zawieszenia
    wykonania (por. wyrok z dnia 24 listopada 1970 r. V KRN 444/70 OSNKW
    1971/6 poz. 89).

    Odmienna sytuacja powstała po wejściu w życie kodeksu karnego z 1997 r.
    Przepis art. 89 § 1 kk w sposób wyraźny dopuszcza taki układ procesowy,
    kiedy wyrokiem łącznym zostają objęte kary pozbawienia wolności,
    ograniczenia wolności albo grzywny orzeczone z warunkowym zawieszeniem i
    bez warunkowego zawieszenia ich wykonania wymierzone za zbiegające się
    przestępstwa. Orzekając karę łączną w takiej sytuacji sąd może jej
    wykonanie warunkowo zawiesić. Jeśli jednak z tej możliwości,
    uzależnionej od spełnienia przesłanek określonych w art. 69 kk, nie
    korzysta, to a contrario może orzec karę łączną bez warunkowego jej
    zawieszenia.

    Pytanie przedstawione przez Sąd Apelacyjny w R. zrodziło się jednak w
    odmiennej konfiguracji, a mianowicie, gdy przedmiotem połączenia były
    skazania wyłącznie na kary z warunkowym zawieszeniem ich wykonania.
    Dopuszczalność takiego połączenia słusznie nie budzi wątpliwości, a
    przepis art. 89 § 3 kk określa sposób jego dokonania. (..)

    KG