  • 51. Data: 2018-01-21 18:42:20
    Temat: Re: Kogeneracja dla Kowalskiego
    Od: "Tomasz" <t...@g...com>

    Użytkownik "nadir" <n...@h...org> napisał

    > Kogeneracja, to żadna nowość jest, kupa elektrociepłowni na Świecie,
    > natomiast w zastosowaniach domowych jest ekonomicznie średnio opłacalna a
    > jak się doliczy podatki, to już w ogóle.

    I Tu jest problem.
    W Polsce być może faktycznie sie nie opłaca.
    W Niemczech Państwo sponsoruje takie rozwiązania w ten sposób że
    energia elektryczna jest sprzedawana do sieci po znacznie wyższej cenie niż
    cena energii pobieranej z sieci.
    Przynajmniej tak było 25 lat temu.
    --
    Tomasz

  • 52. Data: 2018-01-21 19:03:50
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Tomasz napisał:

> [...]
    > energia elektryczna jest sprzedawana do sieci po znacznie wyższej
    > cenie niż cena energii pobieranej z sieci.

    W Polsce kilowatogodzina z gazrurki jest 3-4 razy tańsza od tej
    z druta. O ile nie zostanie to zakwalifikowane jako uszczuplenie
    wpływów podatkowych państwa, naruszenie sojuszy albo zbrodnia
    zdrady stanu, kogeneracja będzie się opłacać.

    Państwo niemieckie stara się wspierać każdą działalność innowacyjną.
    Dlatego wyznaczono tam bardzo wysokie ceny skupu energii z ogniw
    słonecznych. Być może głównie dlatego fotowoltaika dzisiaj jest
    tak tania (a niemieckie taryfy nie są już nadzwyczaj atrakcyjne).

    Państwo polskie odwrotnie -- stara się tłumić każdą myśl światłą
    w zalążku. Najlepszym przykładem być może jest tabela podatku
    akcyzowego od paliw (tych do samochodów). Kilka rodzajów jest
    wymienionych literalnie wraz z podaną stawką. Potem następuje
    pozycja "inne", ze stawką najwyższą. Gdyby ktoś wymyślił silnik
    do samochodu napędzny woda po kiszonych ogórkach, to od tej wody
    trzeba będzie płacić najwyższą stawkę. I to już w fazie testów.
    Cywilizowane kraje nie mają pozycji "inne", co oznacza, że wszelkie
    działania R&D są poza zainteresowaniem urzędów skarbowych.

    --
    Jarek

  • 53. Data: 2018-01-21 19:27:39
    Od: nadir <n...@h...org>

    > Uran ma zaledwie kilka krajów na świecie. Elektrowni jądrowych nie ma
    > zaledwie kilka krajów w Europie.

    Nowych też na potęgę się nie buduje.

    > Świat dawno już znalazł alternatywę dla gospodarki autarktycznej.

    Tak, w Chinach.

    > Elektrownie zawodowe wcale nie spalają ropy naftowej (crude oil).

    No czystej ropy się raczej nie spala, ale benzyny też do tego nikt nie
    używa, raczej mazut.

    > To może ukraść? Jeśli nie ma lepszych pomysłów...

    Może kradną, nie wiem.

    > No właśnie. Niemcy chcieli osiągnąć to, że produkcja energii elektrycznej
    > będzie u nich rozproszona. Moim zdaniem dobrze wyjdą na realizacji tego
    > pomysłu.

    Niemcy, to sobie jakieś 20 a może i 30 lat temu wymyślili, że wygaszą
    elektrownie atomowe a węglowe przerobią na gaz, gównie po to jest
    Nordstream 1, a teraz czekają na drugi. Natomiast rozproszenia za pomocą
    silników spalinowych i generatorów, to raczej jakiś doraźny pomysł.
    > Kogeneracja w energetyce zawodowej (czy ogólnie wielkoskalowej)
    > to zupełnie co innego niż kogeneracja lokalna (na przykład silnik
    > forda i generator).

    Różnica jest tylko w wielkości, jak zapotrzebowania na ciepło nie
    pokrywa się zapotrzebowaniem na prąd elektryczny, to w obu wypadkach
    jest to bez sensu.

    > No właśnie, jak już nie ma innych pomysłów na utrzymanie Starego
    > Porządku, to należy przywalić podatkami.

    No tak już ten Świat jest urządzony.

  • 54. Data: 2018-01-21 19:44:49
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    nadir pisze:

    > Nowych też na potęgę się nie buduje.

    To są długo żyjące obiekty.

    > Tak, w Chinach.

    Właściwie wszędzie poza Koreą Północną. Kiedyś blisko mieliśmy Albanię.

    > No czystej ropy się raczej nie spala, ale benzyny też do tego nikt nie
    > używa, raczej mazut.

    W domowych też nikt bensyny. Raczej olej opałowy, jeśli już. Ten sam,
    co do kotłów.

    > Może kradną, nie wiem.

    Ja wiem, że są lepsze sposoby. Kupić.

> [...]
    > Nordstream 1, a teraz czekają na drugi. Natomiast rozproszenia za pomocą
    > silników spalinowych i generatorów, to raczej jakiś doraźny pomysł.

    Z tego co do mnie dociera, to wygaszenie atomowych wymyślili sobie dopiero
    przy Fukushimie. A teraz się z tego wycofują. W wielkoskalowej energetyce
    co jakiś czas mają zwroty, ale w rozpraszaniu sa konsekwentni od wielu
    lat. Na pewno nie sa to "doraźne pomysły".

    > Różnica jest tylko w wielkości, jak zapotrzebowania na ciepło nie
    > pokrywa się zapotrzebowaniem na prąd elektryczny, to w obu wypadkach
    > jest to bez sensu.

    "Cziken od turka różni się tylko sajzem", jak w Chicago mawiają. Tyle
    że w przypadku gdy sajz jest mały, to łatwiej nad wszystkim zpanować.

    > No tak już ten Świat jest urządzony.

    To jest tylko wspomniany "Stary Porządek". Mogą być inne.

    --
    Jarek

  • 55. Data: 2018-01-21 21:48:26
    Od: nadir <n...@h...org>

    > Z tego co do mnie dociera, to wygaszenie atomowych wymyślili sobie dopiero
    > przy Fukushimie.

    Fukushima co najwyżej przyspieszyła moment wygaszania i dała dodatkową
    pożywkę sceptykom elektrowni atomowych pod celowość takiego posunięcia.
    Na długo przed Fukushimą, jakieś 15 lat temu, bądź jeszcze wcześniej,
    pewien znajomy Niemiec pokazywał i tłumaczył mi artykuł z jakiejś ich
    gazety, w której ktoś prorokował wygaszenie elektrowni atomowych oraz
    rezygnację z węgla i zwiększenie energii ze źródeł odnawialnych. Było,
    tam właśnie wspomniane, że elektrownie węglowe przerobią na gaz, a my
    pukaliśmy się w głowy, że kraj który ma węgiel ale nie ma gazu zamierza
    przerabiać elektrownie pod ten ostatni. Nie minęło kilka lat, powstał
    Nord Stream i wtedy przestało to być takie niedorzeczne.

  • 56. Data: 2018-01-21 22:07:43
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 1/20/2018 8:52 PM, Sebastian Biały wrote:
    > umuwienia

    Łomatko! Przepraszam osoby które spadły z krzeseł.

  • 57. Data: 2018-01-21 22:23:43
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    nadir pisze:

    > Fukushima co najwyżej przyspieszyła moment wygaszania i dała dodatkową
    > pożywkę sceptykom elektrowni atomowych pod celowość takiego posunięcia.

    Fukushima niczego nie przyspieszyła, bo trudno przyspieszać coś, co się
    nie rusza. Przedtem nikt takich głupot nie planował. A potem powiedziano
    raz, by zaspokoić tzw. "opinie publiczną". Od tamtej pory do takich
    deklaracji wraca się niechętnie.

> [...]
    > gazety, w której ktoś prorokował wygaszenie elektrowni atomowych oraz
    > rezygnację z węgla i zwiększenie energii ze źródeł odnawialnych.

    Fakty i "fakty prasowe" to nie to samo.

> [...]
    > zamierza przerabiać elektrownie pod ten ostatni. Nie minęło kilka lat,
    > powstał Nord Stream i wtedy przestało to być takie niedorzeczne.

    "Śmy", czyli kto? Rozsądni ludzie (u nas wbrew pozorom też tacy są)
    potrafią odróżnić proces przechodzenia z węgla na gaz od eliminacji
    energetyki jądrowej.

    --
    Jarek

  • 58. Data: 2018-01-22 00:45:28
    Od: nadir <n...@h...org>

> [...]
    > nie rusza. Przedtem nikt takich głupot nie planował. A potem powiedziano
    > raz, by zaspokoić tzw. "opinie publiczną". Od tamtej pory do takich

    https://www.forbes.pl/wiadomosci/niemcy-rezygnuja-z-
    atomu-definitywnie/d1ys8tx

    "Merkel przypomniała, że już jesienią 2010 r. sformułowano cel polityki
    energetycznej Niemiec dotyczący rozwoju energetyki opartej na źródłach
    odnawialnych do 2050 r. Wówczas jednak rząd planował wydłużenie okresu
    eksploatacji niemieckich elektrowni jądrowych o 12 lat. - Po
    niewyobrażalnej awarii nuklearnej w Japonii jeszcze raz musieliśmy
    przemyśleć rolę energii jądrowej i postanowiliśmy szybciej pójść drogą,
    którą obraliśmy jesienią - powiedziała Merkel.

    - Chcemy, by energia elektryczna przyszłości była bezpieczna, a
    jednocześnie pewna i opłacalna. Potrzebujemy nowej architektury naszego
    systemu energetycznego - podkreśliła.

    Jej zdaniem "nową jakością" w koncepcji chadecko-liberalnego rządu
    Niemiec jest to, że opisuje ona, w jaki sposób należy przejść na energię
    odnawialną. - Wcześniej wyznaczano terminy rezygnacji z atomu, lecz nie
    opisano wystarczająco, jak to przeprowadzić - dodała, reagując na uwagę,
    że już przed dekadą ówczesny socjaldemokratyczno-zielony rząd Niemiec
    zapowiedział odejście od atomu do 2022 roku."

    > "Śmy", czyli kto? Rozsądni ludzie (u nas wbrew pozorom też tacy są)
    > potrafią odróżnić proces przechodzenia z węgla na gaz od eliminacji
    > energetyki jądrowej.

    I co w związku z tym, że odróżniają?

  • 59. Data: 2018-01-22 08:07:46
    Od: "abn140" <a...@g...com>

    1 mln km robia jednostki na autostradach najczesciej. ale to i tak jest
    tysiace odpalen na zimno silnika co mu bardzo szkodzi.
    to sa jednak niestale obroty itp.
    taki silnik puszczony w ruch na chyba wolnych obrotach - ile to mocy do
    pradnicy malej trzeba? - to by przeliczeniowo zrobil z 3-5 mln.
    olej wymieniac jakos w ukladzie ciaglym.
    to by moglo oznaczac 5 lat.
    co nie zmienia faktu ze robi sie ciasno. skad taki trwaly silnik wziac co
    piec lat? nakupic czesci i slupkow na zapas i kapitalki robic?
    oplacalnosc sie pogarsza... o ile wogole jest.

  • 60. Data: 2018-01-22 09:55:03
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    nadir pisze:

> [...]
    > przemyśleć rolę energii jądrowej i postanowiliśmy szybciej pójść drogą,
    > którą obraliśmy jesienią - powiedziała Merkel.

    Kiedy dokładnie powiedziała Merkel, tego nie wiem. W każdym razie fakt
    prasowy ma datę 12 lipca 2011. Trzęsienie ziemi w prefekturze Fukushima
    miało miejsce 11 kwietnia. Dzisiaj już wiadomo, że nie da się zamknąć
    niemieckich atomówek przed 2022 rokiem (ani nie ma powodu, by to robić).
    Przyjąć należy interpretację, że proces "będzie wydłużony o 12 lat",
    ale pierwotna niewydłużona data pozostanie nieznana.

> [...]
    > już przed dekadą ówczesny socjaldemokratyczno-zielony rząd Niemiec
    > zapowiedział odejście od atomu do 2022 roku."

    Częsta rzecz w demokracji. Jakieś świry naobiecuja "dobrych zmian",
    ale nie mają pomysłu jak je zrealizować. Następcy mają kłopot jak
    się z tego wyplątać.

    > I co w związku z tym, że odróżniają?

    e aktu zawiązania wstęgi przed elektrownią atomową za 12 lat
    zostawiają marzycielom, a sami trwają przy konkretach. Konkretem jest
    już to, że gdy Hans z Helmutem robią sobie w piwnicy kogenerację na
    bazie silnika volkswagena, to się im nie przeszakadza. Jeszcze bardziej
    konkretne jest przechodzenie zawodowej energetyki na źródła odnawialne.
    Ale nie da się z sensem zwiększyć udziału wiatru i słońca w produkcji
    prądu, o ile nie udzieli się konkretnego wsparcia ze strony elektrowni
    gazowych. W związku z ich budową robi się nadmiar mocy, więc coś trzeba
    wyłączyć. Do wyboru są elektrownie węglowe i atomowe. Rozsądni ludzie
    (w Niemczech tacy są) wyłączą węglowe.

    --
    Jarek