  • 61. Data: 2018-01-22 09:57:15
    Temat: Re: Kogeneracja dla Kowalskiego
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    nadir pisze:

    > https://www.forbes.pl/wiadomosci/niemcy-rezygnuja-z-
    atomu-definitywnie/d1ys8tx

    > "Merkel przypomniała, że już jesienią 2010 r. sformułowano cel polityki
    > energetycznej Niemiec dotyczący rozwoju energetyki opartej na źródłach
    > odnawialnych do 2050 r. Wówczas jednak rząd planował wydłużenie okresu
    > eksploatacji niemieckich elektrowni jądrowych o 12 lat. - Po
    > niewyobrażalnej awarii nuklearnej w Japonii jeszcze raz musieliśmy
    > przemyśleć rolę energii jądrowej i postanowiliśmy szybciej pójść drogą,
    > którą obraliśmy jesienią - powiedziała Merkel.

    Kiedy dokładnie powiedziała Merkel, tego nie wiem. W każdym razie fakt
    prasowy ma datę 12 lipca 2011. Trzęsienie ziemi w prefekturze Fukushima
    miało miejsce 11 kwietnia. Dzisiaj już wiadomo, że nie da się zamknąć
    niemieckich atomówek przed 2022 rokiem (ani nie ma powodu, by to robić).
    Przyjąć należy interpretację, że proces "będzie wydłużony o 12 lat",
    ale pierwotna niewydłużona data pozostanie nieznana.

    > - Wcześniej wyznaczano terminy rezygnacji z atomu, lecz nie opisano
    > wystarczająco, jak to przeprowadzić - dodała, reagując na uwagę, że
    > już przed dekadą ówczesny socjaldemokratyczno-zielony rząd Niemiec
    > zapowiedział odejście od atomu do 2022 roku."

    Częsta rzecz w demokracji. Jakieś świry naobiecuja "dobrych zmian",
    ale nie mają pomysłu jak je zrealizować. Następcy mają kłopot jak
    się z tego wyplątać.

    > I co w związku z tym, że odróżniają?

    Rozważanie aktu zawiązania wstęgi przed elektrownią atomową za 12 lat
    zostawiają marzycielom, a sami trwają przy konkretach. Konkretem jest
    już to, że gdy Hans z Helmutem robią sobie w piwnicy kogenerację na
    bazie silnika volkswagena, to się im nie przeszakadza. Jeszcze bardziej
    konkretne jest przechodzenie zawodowej energetyki na źródła odnawialne.
    Ale nie da się z sensem zwiększyć udziału wiatru i słońca w produkcji
    prądu, o ile nie udzieli się konkretnego wsparcia ze strony elektrowni
    gazowych. W związku z ich budową robi się nadmiar mocy, więc coś trzeba
    wyłączyć. Do wyboru są elektrownie węglowe i atomowe. Rozsądni ludzie
    (w Niemczech tacy są) wyłączą węglowe.

    --
    Jarek

  • 62. Data: 2018-01-22 13:03:11
    Od: nadir <n...@h...org>

> [...]
    > gazowych. W związku z ich budową robi się nadmiar mocy, więc coś trzeba
    > wyłączyć. Do wyboru są elektrownie węglowe i atomowe. Rozsądni ludzie

    Te 12 lat, to było liczone od roku 2010, stąd data wyłączenia elektrowni
    atomowych w 2022, i na dzień dzisiejszy to jest u nich obowiązująca
    data, bo przyklepał to jednomyślnie ich parlament w jakiejś długo
    planowej strategii. Żeby było ciekawiej w tym roku Niemcy zamykają
    podobno ostatnią czynną kopalnię węgla, no i na dodatek ostatnio Dania
    próbuje blokować im Nord Stream 2.
    A Hans z Helmutem tak długo będą bawić się w kogenerację aż jakiś ichni
    ekolog nie wpadnie na pomysł, że bez sensu jest spalać gaz lub benzynę w
    silniku w piwnicy żeby zapalić żarówkę. Lepiej od razu przejść na lampy
    gazowe.
    Zobaczymy co czas przyniesie, to jeszcze tylko 4 lata, jak na razie rząd
    u nich nie powstał i nie wiadomo co przegłosuje nowy parlament?

  • 63. Data: 2018-01-22 13:09:42
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Weglowe wylaczaja bo wegla nie maja. Tak naprawde nie wylaczaja weglowych tylko
    zmieniaja zasilanie kotlow zeby gazem palic. A ze gazu tez nie maja to jest sraczka
    na rurociagi z Rosji. Na razie w Europie sa najwiekszym trucicielem jesli idzie o
    spalanie paliw. A jak przejda na gaz to beda wEuropie produkowali najwiecej CO2.

  • 64. Data: 2018-01-22 13:37:19
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Mon, 22 Jan 2018 09:57:15 +0100, Jarosław Sokołowski napisał(a):

    > Ale nie da się z sensem zwiększyć udziału wiatru i słońca w produkcji
    > prądu, o ile nie udzieli się konkretnego wsparcia ze strony elektrowni
    > gazowych.

    Są pomysły na magazyny energii takie jak magazynowanie powietrza czy
    wody w nieczynnych kopalniach czy topione lub reagowane z wodą sole. Jak
    woda z topiących się lodów sięgnie łydki, pojawi się parcie na takie
    rozwiązania :)
    Oczywiście, atomówki dalej będą potrzebne ale w mniejszej ilości.
    Wymyślono już reaktory niewybuchające gdy zabraknie chłodziwa więc
    pozostaje tylko problem z utylizacją za 50 lat. No, ale mamy na planecie
    strefy subdukcji :)
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 65. Data: 2018-01-22 13:48:00
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 19.01.2018 o 14:39, Lisciasty pisze:
    > Kręci mnie ten temat od dawna, naczytałem się kupy pierdół o różnych
    > wynalazkach, Stirlingach i innych tam, wszystko jest piękne dopóki
    > nie dojdzie do ceny za taką zabawkę :P
    > Ale tak czy siak chciałbym sobie kiedyś coś takiego sklecić.
    > Ostatnio natrafiłem na prosty i fajny klamot:
    >
    > http://www.na-wa-tec.de/bhkw.html
    IMO jest to zwykły agregat prądotwórczy, tyle, że z częściowym odzyskiem
    ciepłą ze spalin. Słowo "kogeneracja" ma tu taki sam cel, jak nazywanie
    "formułą" składu kosmetyków, żeby baby lepiej kupowały.
    Może się nadać do domku letniskowego gdzieś na zadupiu.
    Pojawia się też pytanie, co robić z gorącą wodą w lecie, jak mamy ciepła
    nadmiar.
    Jacek

  • 66. Data: 2018-01-22 13:48:34
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    nadir pisze:

> [...]
    > planowej strategii. Żeby było ciekawiej w tym roku Niemcy zamykają
    > podobno ostatnią czynną kopalnię węgla, no i na dodatek ostatnio Dania

    Zbyt małe żuczki jesteśmy, by orzekać co się zdarzy w Niemczech za
    cztery lata. Dokładnie nikt tego nie wie. Ale ja obstawiam, że nie
    zamkną (atomowych).

> [...]
    > ekolog nie wpadnie na pomysł, że bez sensu jest spalać gaz lub benzynę w
    > silniku w piwnicy żeby zapalić żarówkę. Lepiej od razu przejść na lampy

    Czyli nigdy.

    > Zobaczymy co czas przyniesie, to jeszcze tylko 4 lata, jak na razie
    > rząd u nich nie powstał i nie wiadomo co przegłosuje nowy parlament?

    Ano zobaczymy.

    Jarek

    --
    W telewizji czterej znawcy
    Od nawozów i od świata

  • 67. Data: 2018-01-22 13:52:30
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Jacek Maciejewski napisał:

> [...]
    > wody w nieczynnych kopalniach czy topione lub reagowane z wodą sole.
    > Jak woda z topiących się lodów sięgnie łydki, pojawi się parcie na

    Jak już komuś uda się zmagazynować coś w pomysłach, to się wtedy zamknie
    elektrownie gazowe.

> [...]
    > Wymyślono już reaktory niewybuchające gdy zabraknie chłodziwa więc
    > pozostaje tylko problem z utylizacją za 50 lat. No, ale mamy na

    O tym właśnie nie pamiętają (e tam nie pamiętają, po prostu nie wiedzą,
    nieuki), że zamknięcie elektrowni atomowej to większy koszt niż jej
    dalsza eksploatacja.

    --
    Jarek

  • 68. Data: 2018-01-22 14:00:26
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Jacek napisał:

> [...]
    > "formułą" składu kosmetyków, żeby baby lepiej kupowały.
    > Może się nadać do domku letniskowego gdzieś na zadupiu.

    Jeśli ktoś grzeje olejem opałowym, to taki dieselmotor jest dla niego
    właśnie kogeneracją (dla innych będzie nią silnik gazowy).

    > Pojawia się też pytanie, co robić z gorącą wodą w lecie, jak mamy ciepła
    > nadmiar.

    Może lać do basenu, w naszym klimacie tego nigdy dosyć. Większym problemem
    jest to, że zapotrzebowanie na prąd wtedy swykle minimalne i szarpane.

    --
    Jarek

  • 69. Data: 2018-01-22 18:53:36
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    abn140 napisało:

    > 1 mln km robia jednostki na autostradach najczesciej.
    [...]
    > skad taki trwaly silnik wziac co piec lat?

    Chyba się nie zdarzyło, żeby zużył się silnik V8 od amerykańskich
    krążowników z lat siedemdziesiątych. Na Kubie wciąż jeżdżą
    przedrewolucyjne, czyli dwadzieścia lat starsze. Jak komu i ten
    motor wydaje się zbyt delikatny, może poszukać stacjonarnego
    z gruszką żarową. Zdarzają się stuletnie na chodzie. W dodatku
    poza kogeneracją można je przy okazji wykorzystać do innych
    fajnych rzeczy:
    https://youtu.be/0SmRypjAUcU
    --
    Jarek

  • 70. Data: 2018-01-22 19:02:25
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu poniedziałek, 22 stycznia 2018 18:53:49 UTC+1 użytkownik Jarosław Sokołowski
    napisał:
> [...]
    > z gruszką żarową. Zdarzają się stuletnie na chodzie. W dodatku
    > poza kogeneracją można je przy okazji wykorzystać do innych

    Nie za bardzo się toto nie da, brak chłodzenia wodą, więc nie ma jak
    ciepła zabrać, poza tym prędkość obrotowa zbyt niska, trzeba by jakieś
    przekładnie kombinować...
    Ale to mnie nakierowało na silnik od Ursusa, to jest raczej niezniszczalne,
    tyle że duży klamot. Ale tani ;)

    L.