    Subject: Re: Borowa sondy do szamba - która się sprawdza?
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    From: Uzytkownik <a...@s...pl>
    Date: Sat, 14 Sep 2019 22:29:56 +0200

    W dniu 2019-09-14 o 18:27, Marek pisze:

    > Fajne, ale jak nie odśnieżysz zimą.... :)

    Najprostsze rozwiązanie to pływak i tyczka wyprowadzona przez kawałek
    rury plastikowej. Układ odporny na śnieg i zamarznięcie.

    Jeżeli ma być elektronicznie to można zastosować szereg kontaktronów, a
    na tyczce magnes. Tylko wtedy trzeba by ocieplić rurę w której się
    porusza tyczka z magnesem np. otuliną, a całość wsadzić do większej rury
    np. kanalizacyjnej. Rura kanalizacyjna powinna być zakończona
    odpowietrznikiem tak, aby wyziewy z szamba przepływały przez rurę.
    Chodzi o to, że wyziewy te są zawsze cieplejsze i zapobiegają
    zamarznięciu tyczki. Jeżeli nie ocieplimy rury w której porusza się
    tyczka, a zamkniemy ją od góry to tyczka zamarznie.

    Innym sposobem jest pomiar przetwornikiem ciśnienia. Trzeba do szamba
    wprowadzić rurę, prawie do samego dna. Rura ta ma być otwarta od dołu, a
    na jej górze montujemy szczelnie przetwornik ciśnienia. Rura ta powinna
    mieć odpowiednio dużą średnicę, aby się nie zapchała zawartością szamba.
    Do rury doprowadzamy teraz sprężone powietrze z taniej pompki np.
    akwarystycznej. Ciśnienie pompki/kompresora musi być takie, aby dołem
    tej rury wydobywało się powietrze. Jeżeli szambo ma 3m głębokości to
    pompka musi pompować do co najmniej 0,3 bara. Jeżeli rura będzie
    idealnie szczelna to można się obyć nawet bez pompki powietrza.
    Wystarczy, że każdorazowe opróżnienie szamba będzie do poziomu poniżej
    dolnego końca rury, tak, żeby każdorazowo wypłynęła zawartość z tej rury
    i żeby się napowietrzyła.

    Ciśnienie powietrza w tej rurze jest adekwatne do poziomu wody. Każdy 1m
    wody powyżej końca tej rury to ok.0,1 bara.

    Przetwornik ciśnienia musi być odporny na siarkowodór. W grę więc
    wchodzą tylko przetworniki przemysłowe ze stali nierdzewnej.

    Jeżeli możesz przeznaczyć nieco więcej kasy to można kupić przetwornik
    tzw. hydrostatyczny z piezorezystancyjnym czujnikiem pomiarowym, który
    bezpośrednio mierzy ciśnienie płynu. Ale taki czujnik w wersji odpornej
    na agresywne media to już spory koszt.

    Kolejnym rozwiązaniem jest czujnik pojemnościowy i konduktometryczne.

    Sondy konduktometryczne zbudowane są z 2 równoległych elektrod. W
    zależności od poziomu cieczy zmienia się oporność pomiędzy elektrodami.
    Tyle, że pomiar ten jest zależny od temperatury cieczy oraz stopnia jej
    zanieczyszczenia. Ale można też zrobić zestaw kilku-kilkunastu sond i
    tyluż detektorów. Zamiast analogowego sygnału mamy szereg
    sygnalizowanych poziomów.

    Sonda pojemnościowa natomiast polega na zanurzeniu w płynie jednej sondy
    nieizolowanej i drugiej izolowanej. Elektrody stanowią kondensator
    układu generatora.

    Są też sondy kamertonowe. Sonda taka zbudowana jest z 2 prętów jak
    kamerton, które są pobudzane do drgań rezonansowych przetwornikiem
    piezoelektrycznym. W zależności od zanurzenia zmienia się częstotliwość
    rezonansowa tego kamertonu. Taka sonda może mierzyć poziom zarówno
    cieczy jak i sypkich materiałów stałych.