  • Data: 2015-07-19 14:01:04
    Temat: Re: Dziś Grecja, jutro Polska
    Od: Chris94 <c...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia Sun, 19 Jul 2015 00:21:17 +0200, Liwiusz napisał(a):

    > To jest nieistotne, ponieważ ten dodruk będzie w przyszłości, a
    > przewalutowanie kredytu w jednym, początkowym dniu.

    I to właśnie jest zasadnicza wada tego rozwiązania, gdyż w praktyce
    będzie to oznaczało "podarowanie" kredytobiorcy części długu, z
    oczywista stratą pożyczkodawcy.
    Przypominam podawany tutaj przez kogoś przykład z czasów schyłku PRL-u,
    gdy w wyniku galopującej inflacji ktoś po latach był w stanie spłacić z
    jednej pensji swój kredyt na zakup mieszkania.

    [...]
    > Niepotrzebnie zakładamy, że tutaj będzie jakiś kurs "czarnorynkowy" oraz
    > oficjalny.

    Przecież ja nigdzie nie twierdzę, że tam powstanie kurs czarnorynkowy
    inny od oficjalnego. Tam kurs oficjalny będzie się pokrywał z kursem
    (czarno)rynkowym i będzie się zmieniał tak samo, jak kurs czarnorynkowy
    w PRL-u, w miarę zwiększania dodruku pieniądza przez rząd.
    Ten przykład podałem tylko po to, by pokazać możliwą skalę spadku
    wartości waluty spowodowanego inflacyjnym dodrukiem banknotów przez
    rząd. Ponieważ do Ciebie to zdaje się nie dotarło, więc podaję Ci tę
    informację jak na talerzu:

    13.000 zł/4 zł = 325.000%

    Słownie: trzysta dwadzieścia pięć tysięcy procent!
    Tyle do 1989 r. wyniosła inflacja od czasu poprzedniej wymiany złotówki
    dokonanej bodajże w 1950 r.
    Czy sądzisz że wskaźniki typu WIBOR+X są w stanie zabezpieczyć interesy
    pożyczkodawcy przy tak dużej inflacji?

    > Porównujesz nieporównywalne. W PRL kurs "czarnorynkowy" nie wynikał z
    > tego, że istniał jakiś "legalny" rynek zakupu walutami - on właśnie *nie
    > istniał*, bo zwykły człowiek kupić walut po legalnym kursie nie mógł.

    Kurs oficjalny podałem tylko po to by wyliczyć rzeczywistą stopę
    inflacji złotówki.
    A po kursie czarnorynkowym każdy Polak mógł kupić każdą ilość waluty.
    Większość Polaków samochody kupowała właśnie tą drogą.

    > W wariancie greckim zakładam, że *nie będzie* czegoś takiego jak
    > *legalny, oficjalny* kurs. Będzie po prostu kurs rynkowy (dla Ciebie -
    > "czarnorynkowy") - czyli tak jak to jest w rzeczywistości - wyliczamy
    > jakąś średnią "po ile sobie ludzie sprzedają" i na tej podstawie
    > wyliczamy kurs.
    >
    > Kurs jest pochodną tego, po ile sobie ludzie sprzedają, a nie: "ludzie
    > sprzedają sobie po tyle, po ile ktoś ustalił kurs".

    To jest całkowicie oczywiste, więc nie bardzo rozumiem, co chcesz mi
    udowodnić?

    --
    Pozdrowienia,
    Krzysztof