    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Date: Mon, 9 Dec 2019 08:56:10 -0800 (PST)
    Subject: Re: Kredyt za stala stopa
    From: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu poniedziałek, 9 grudnia 2019 17:40:37 UTC+1 użytkownik s...@g...com
    napisał:

    > No to widly w rece i do dziela.
    > Jesli tak jest to na moje oko kwalifikuje sie do tego samego co zrobili
    frankowicze.

    Przecież to historia "nabitych w mBank".
    Pisali dużo - ale nie słyszałem, by wygrywali w sądach.

    Krzysztof chyba mocno przesadził z tą ich ilością - oraz z mechanizmem "keep peak"
    WIBORu.
    Inna sprawa, że "oprocentowanie ustalane decyzją zarządu" jest czymś jeszcze bardziej
    dowolnym...

    > Jak wibor rosnie i w zwiazku z tym oprocentowanie to nie sadze zby jakikolwiek sad
    tu cos zdecydowal na korzysc kredytobiorcy.
    > Ale jak jednak oprocentowanie nie opada w takt wiboru to juz jest o co sie
    zaczepic.
    > I tu z pomoca przychodza frankowicze ktorzy juz sciezke przetarli.

    Raczej odwrotnie - "nabici" to jednak wcześniejsza historia, szczególnie złotówkowi,
    bo frankowi oczywiście później (ale i być może boleśniej).

    > Tak, i czesto wysokosc samej raty nie byla decydujaca. Zreszta ludzie maja rozne
    priorytety i nie kazdy szuka kredytu ktory bedzie najtanszy.
    > Czasem ludzie ktorzy mi opowiadali o swoich kredytowych bojach wspominali ze np.
    wazne bylo aby kredyt byl stabilny. Albo zeby sie go latwo zalatwialo za cene
    dodatkowych kosztow w dluzszej perspektywie.

    A jaki to jest "stabilny" kredyt? A jaki "niestabilny"?

    > Wygladasz na takiego co wie wszystko o wszystkich. Ale jakos umyka ci fakt ze bank
    jako organ kompetentny jednak bral udzial w tej grze gdzie w zlotowkach zdolnosci nie
    bylo a we franku byla.

    Ale naprawdę nie było w złotówkach, a była we franku.
    Na tamtą chwilę - a kto miałby przyszłość poznać, właściciel szklanej kuli?
    Wtedy szklana kula mówiła o wejściu do strefy euro - oj, jakby było fajnie...

    > Ja nie jestem taki pewien a wrecz jestem sceptyuczny aby wrzucac wszystkich w te
    sama grupe. Jedni chcieli kredyt w zlotowkach i byli pewni ze go splaca.
    > Bank nie dal, ale dal we franku. Mamiac tym ze tanszy bedzie.
    > Okazalo sie ze jednak nie byl. I magia sie stala.
    > Ten "cwaniak" klient dalej go splaca i nie bankrutuje.
    > Jakby dostal w zlotowkach to tez by splacal bo aktualnie frankowe i zlotowe sa
    pi*oko porownywalne.

    > To kto tu jest cwaniak? Klient co chcial inicjalnie tyle a bank go zamamil nizsza
    rata czy klient co "zmusil" bank do udzielenia kredytu frankowego bo byl tanszy?

    Ale ten frankowy był tańszy i nadal jest tańszy (per saldo, mimo że rata się obecnie
    mniej więcej wyrównała).
    Problem w tym, że często kupiono mieszkanie, na które nie było kogoś stać.

    > Ale zgodze sie ze w obliczu faktu nie dotrzymywania umowy (gmyranie przy wiborze)
    to i taka umowe mozna podwazyc. Co ugruntowuje opinie ze to banki byly oszustami a
    nie kowalcy malowani jako cebulaki rzucajace sie na tani kredyt.

    Tylko że to byli cebulacy owczym pędem (czy też jak mityczne lemingi ze skały w
    morze) rzucający się na "tani" - bo już wtedy tani nie był - kredyt we franku po 2zł
    w roku 2008 - a tych cebulaków było niestety ok. połowy wszystkich frankowiczów -
    tak, tak, połowa wszystkich kredytów we franku była udzielona właśnie w 2008 - i
    tylko ci mają problem i tylko ci szukają możliwości podważenia umowy - cóż, skadinąd
    słusznie, skoro banki też były cebulackie.
    Ale nie przeginaj w drugą stronę, że ci frankowicze to tacy biedacy pooszukiwani.
    Jeśli się oszukali, to w dużej części sami - tak jak np. kupujący akcje banku
    śląskiego, gdy był na swojej bańkowej historycznej górce.
    A jeszcze przy okazji ponabijali ceny mieszkań do wariackich wartości - choć mnie na
    szczęście to nie dotknęło.