    From: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Kredyt za stala stopa
    <a...@g...com>
    Date: Tue, 10 Dec 2019 23:46:28 +0100

    s...@g...com writes:

    > No teoretycznie stabilny to taki gdzie warunki oprocentowania sa wpisane jasno.
    > Np. 7% rocznie. Amen.

    No to takich nie było i chwilowo nie ma.

    > Od biedy taki gdzie jest napisane ze co miesiac uaktualnione wibor+x%.

    Takie były chyba wszystkie frankowe (LIBOR + x%), z tym że oczywiście
    nie należy zapominać o spreadach. Oraz duża część złotówkowych.
    Zgadzam się, że złotówkowe były (i potencjalnie są) mniej stabilne, bo
    złotówka jest mniej stabilna.

    > Albo taki gdzie jest wpisane 3% na najblizsze 5 lat.

    No to takich też nie było.

    > Albo wrecz taki gdzie jest wpisane 3% ale splata w euro. Jak ktos pracuje u niemca
    to dla niego taki bedzie stabilny.

    Ani takich.

    Realia były takie, że chwilę wcześniej banki (przynajmniej 2) dawały
    16,5% odsetek (nominalnie, efektywnie nawet nieco więcej) od depozytów
    a vista. Oczywiście w 2008 to już wyglądało zupełnie inaczej, ale
    kontekst jest istotny.

    > Alez ja wiem jak bylo. I okazalo sie ze "naprawde" jednak nie byla bo franek
    skoczyl.
    > Tak ze wiesz. niby byla, ale nie byla, ale nie wtedy.

    No ale jak nie jak tak. Przecież zdolność była liczona z zapasem,
    zarówno na kurs (nie w przypadku PLN), jak i oprocentowanie. Co jest BTW
    widoczne także w statystykach spłacalności.

    > Banki mialy wiedziec. To ich robota.

    Banki nie mają szklanej kuli. Fakt, współpracują w państwem (szeroko
    rozumianym rządem) w tym całym procederze, ale muszą opierać się na
    publicznie dostępnych informacjach.
    Przynajmniej większość, bo jestem w stanie sobie wyobrazić sytuację, że
    są wyjątki.

    > Raz ze w zlotowkach zdolnosci nie ma (bo teraz
    > frankowicze placa raty prawie jak w zlotowkach)

    Ale to jest po iluś tam latach, pensje znacznie wzrosły. Teraz byłaby
    zdolność i w PLN (zapewne bez problemu i na większe mieszkanie).

    > a drugi raz ta
    > zdolnosc ma w tych frankach ale kurs sie zmienil i juz jej niby nie
    > ma...

    Takich rzeczy nie słyszałem, chociaż oczywiście gdyby kurs bardziej
    skoczył, to tak by musiało być. "Wartość" zabezpieczeń zmalała, to jest
    inna sprawa i tu banki przeginały (np. ze 120%).

    > I tak i nie. Bo jednak upadlosci czy sprzedazy z powodow ekonomicznych
    > jednak wiele nie ma.

    Nie było stać w tamtym czasie, ale teraz już pewnie stać.
    Zresztą takie panowało oczekiwanie, tu akurat się to sprawdziło.

    > W tym tangu bylo dwoje, i bank, i klient.
    > Ja, osobiscie, bylbym po stronie bankowcow gdyby umowy byly umowami
    > kredytowymi. Gdyby oprocentowanie bylo jasne, warunki splaty tez i na
    > dokladke, jakby te banki rzeczywiscie te franki kupowaly (to juz pewne
    > technikalium ale moim zdaniem istotne).

    I teraz kwestia oceny czy tak rzeczywiście było czy nie.

    > Ale niestety banki przekombinowaly i dlatego uwazam ze sa winne
    > bardziej niz cebulak kowalski.

    Ale dlaczego Kowalski ma być winien?

    > Dlatego nie tylko chcialbym aby konsekwencje poniosly banki tu i teraz
    > ale chcialbym aby z tego wyciagnieto wnioski i uregulowano jak banki
    > moga pozyczac pieniadze bo jak widac mimo tego ze ten sektor jest tak
    > mocno regulowany to jednak mozna uwalic taka pokrake jak te kredyty i
    > potencjalnie zdestabilizowac rynek dosyc solidnie.

    Z drugiej strony, uważam że kredyty w innych walutach niż PLN powinny
    być normalnie dostępne. Dokładnie tak samo, jak depozyty w innych
    walutach, albo jak paszport na "wsie strany mira". Może też być - jak
    górskie szlaki w zimie.
    --
    Krzysztof Hałasa