    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Date: Wed, 11 Dec 2019 08:35:07 -0800 (PST)
    <a...@g...com>
    <m...@p...waw.pl>
    Subject: Re: Kredyt za stala stopa
    From: s...@g...com

    On Tuesday, 10 December 2019 16:46:36 UTC-6, Krzysztof Halasa wrote:

    > No to takich nie było i chwilowo nie ma.

    A widzisz, np. konsumpcyjne na 2 lata bez problemu by mogly byc (a moze sa?).

    > Takie były chyba wszystkie frankowe (LIBOR + x%), z tym że oczywiście
    > nie należy zapominać o spreadach. Oraz duża część złotówkowych.
    > Zgadzam się, że złotówkowe były (i potencjalnie są) mniej stabilne, bo
    > złotówka jest mniej stabilna.

    Ale cos kojarze ze nie tylko przy liborze grzebano:
    https://en.wikipedia.org/wiki/Libor_scandal
    to raz, drugie ze jak stopa procentowa banku szwajcarskiego byla ujemna to klienci
    nie mieli ujemnej.
    Nie kojarze detali ale to tez wyglada nieco nieuczciwie.

    > No to takich też nie było.

    A sa? bo ja taki mam, ale nie w Polsce.

    niemca to dla niego taki bedzie stabilny.

    > Ani takich.

    No i zobacz. Ze cztery sensowne propozycje gdzie i bank bierze na siebie ryzyko i
    zero odzewu.
    A narracja jest ze kowalski cwaniak. No moze i cwaniak ale czy z jego perspektywy to
    zle podejscie? Kiedy bank cale ryzyko spycha na kredytobiorce czemu winic go ze szuka
    optimum? Szczegolnie kiedy jednak bank nie tylko ma zabezpieczona pozycje ale i
    kombinuje (ustalajac spread).

    > Realia były takie, że chwilę wcześniej banki (przynajmniej 2) dawały
    > 16,5% odsetek (nominalnie, efektywnie nawet nieco więcej) od depozytów
    > a vista. Oczywiście w 2008 to już wyglądało zupełnie inaczej, ale
    > kontekst jest istotny.

    A to ciekawe. Bo nie sledzilem tematu i zawsze mi sie zdawalo ze lokaty to az tak
    oplacalne nie byly.
    To bylo na ile lat? 10? 15?
    Te odsetki to za caly okres czy corocznie?

    > Banki nie mają szklanej kuli. Fakt, współpracują w państwem (szeroko
    > rozumianym rządem) w tym całym procederze, ale muszą opierać się na
    > publicznie dostępnych informacjach.
    > Przynajmniej większość, bo jestem w stanie sobie wyobrazić sytuację, że
    > są wyjątki.

    Ja o jednym ty o czym innym. Mialem na mysli zdolnosc. I to banki maja wiedziec,
    znaczy sie umiec oszacowac.

    > Ale to jest po iluś tam latach, pensje znacznie wzrosły. Teraz byłaby
    > zdolność i w PLN (zapewne bez problemu i na większe mieszkanie).

    Wskazuje ze to jest robota banku. Znaczy sie umiejetnosc szacowania.
    I teraz zobacz. Bank w jednej walucie zdolnosc ocenil na odpowiednia a w innej ze
    niewystarczajaca. I teraz "kazdy internauta" wie "od zawsze" ze kowalski to imbecyl
    bo nie ocenil ze franek moze wzrosnac.

    I w tym samym akapicie ten "kazdy internauta" napisze ze "no bank nie mogl wiedziec".

    Nieco strywializowalem ale mysle ze rozumiesz co mam na mysli.

    To jest to co mnie w tej calej dyskusji o frankowiczach denerwuje.

    > Takich rzeczy nie słyszałem, chociaż oczywiście gdyby kurs bardziej
    > skoczył, to tak by musiało być. "Wartość" zabezpieczeń zmalała, to jest
    > inna sprawa i tu banki przeginały (np. ze 120%).

    A widzisz, tego nie znalem. Niedobrze.

    > Nie było stać w tamtym czasie, ale teraz już pewnie stać.
    > Zresztą takie panowało oczekiwanie, tu akurat się to sprawdziło.

    Tu punkt dla banku za trafna ocene. Znaczy sie trafna do czasu kryzysu. Ale to juz
    inna historia.

    > I teraz kwestia oceny czy tak rzeczywiście było czy nie.

    Jak widze to niestety nie. Warunki nawet w przypadku kredytow opartych o wiborze sa
    dalej plynne i niemal cale ryzyko lezy na kowalskim. Nie wspominajac juz o tym ze on
    calym swoim majatkiem ryzykuje a nie tylko sama nieruchomoscia.
    O grzebaniu w spreadzie czy liborze juz nie wspominam.

    Zobacz, jakby to bylo gdyby ktos udzielal kredytu zlotowkowego i dodal do niego
    spread. Znaczy sie dostajesz 0.5% mniej niz chciales (bo se przeliczyli) a potem
    kazda splata to dodatkowe 0.5% "bo spread"

    Faktycznie bank tych frankow nie kupuje zeby rozliczyc splate. Wiec czemu spread?
    Jakby kupowal to spoko. Ale wtedy mamy sytuacje ze banki wymagaly wplaty zlotowek,
    nie przyjmowaly splat we franku (OIDP szybko zostaly spacyfikowane w tym zakresie,
    ale jednak cwaniakowaly).

    > Ale dlaczego Kowalski ma być winien?

    Bo wg "kazdego internauty" kowalski to cebulak, cwaniak i powinien byc winny sam
    sobie ze franek podrozal. Przypominam, ze caly moj wywod nie adresuje sytuacji
    sektora bankowego. Ja walcze z internetowym memem ze frankowy kowalski to cwaniak i
    sie nacial to niech ginie.

    Zgadzam sie.