    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Date: Tue, 21 Jan 2020 03:54:13 -0800 (PST)
    <8...@a...kjonca>
    <5e235d84$1$17346$65785112@news.neostrada.pl>
    <5e23848f$0$556$65785112@news.neostrada.pl>
    <a...@g...com>
    <5e243cbf$0$540$65785112@news.neostrada.pl>
    <7...@g...com>
    <5e26e212$1$560$65785112@news.neostrada.pl>
    Subject: Re: Zawiesilem Lidla ;-))
    From: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu wtorek, 21 stycznia 2020 12:35:49 UTC+1 użytkownik ąćęłńóśźż napisał:
    > No przykładowo jak jesteś wynajmującym albo prowadzisz działalność na własny
    rachunek (inną niż DG) to sporo rzeczy możesz odliczać
    > jako koszty.

    Coś chyba zmyślasz, ale się dopytam, bo może jednak mi się to opłaci.

    Po pierwsze wynajem możesz rozliczać na PIT-36 albo (bodajże) PIT-28, jak wybrałeś
    ryczałt - i nie ma to nic wspólnego z DG do czasu, aż US powie, że masz na wynajem za
    dużo i trzeba założyć DG.

    Ale co możesz sobie odliczyć wynajmując i mając DG w porównaniu do braku DG?
    Ja i tak odliczam amortyzację, podatek od nieruchomości i czynsz.
    I sądzę, że gdybym próbował odliczyć pół czynszu za mieszkanie i pół benzyny do
    samochodu (którego i tak nie mam) z powodu tego, że wynajmuję garaż, to by mi to
    zakwestionowali - poza tym i tak te odliczenia w 90% pokryją to, co od wynajmującego
    dostaję.

    Choć nie tylko o to chodzi - są jeszcze - i to całkiem niezłe - wiśnie za zakładanie
    kont firmowych - i może tu by się to DG opłaciło.
    Tylko pytanie, czy nie zje ich dodatkowa składka zdrowotna - bo niby jest jakiś "mały
    ZUS", ale czy to też mała zdrowotna? Samym ZUSem się nie przejmuję, bedąc na etacie.
    Choć ważne jest też to, czy zdrowotną płaci się via ZUS, bo w wymaganiach na wiśnie
    jest zwykle przelew do ZUS min. raz na miesiąc.

    I jaka to jest działalność na własny rachunek inna niż DG?
    "Wolny zawód" to nie DG? To pozostaje chyba tylko rolnik (ew. taksówkarz-rolnik, tak
    jak dawniej chłopo-robotnik)?
    Ciekawe są "działy specjalne produkcji rolnej" - np. hodowla kotów ;>

    > Faktura z wielu przyczyn bezpieczniejsza od paragonu.

    Ale paragon z NIPem to będzie już "faktura uproszczona" (do 450zł).
    W czym faktura pełna jest bezpieczniejsza od uproszczonej?
    Pomijam oczywiście kwestie techniczne typu paragon z drukarki termicznej.