  • 71. Data: 2014-07-30 09:10:22
    Temat: Re: gorac na pietrze w upalne dni- klima czy rekuperacja?
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu środa, 30 lipca 2014 09:06:40 UTC+2 użytkownik Myjk napisał:

    > W zasadzie wszystko się składa do kupy (choć Adaś zaraz znowu zacznie
    > udowadniać, na analogii do splitów, że się nie da się :P), martwi mnie

    Oczywiscie, ze sie nie da. Bedzie albo bardzo glosno albo nie bedzie chlodzic.
    Przekonasz sie o tym jak zawiedziony wydasz 2 x wiecej na ta instalacje
    niz standardowa i po pierwszym albo drugim sezonie bedziesz wieszal
    splita na scianie :D
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 72. Data: 2014-07-30 09:14:16
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2014-07-28 17:16, Ergie pisze:

    > Według prognozy dla dnia dzisiejszego noc 17 dzień 28. W nocy wentylacja
    > chodzi na większych obrotach i jak wstaję to już ma dom schłodzony do
    > 21-22 stopnie. W ciągu dnia temperatura wzrasta tak, że pod wieczór jest
    > 23-24. Ale w południe gdy jest największy upał to wnętrze domu jeszcze
    > jest schłodzone po nocy i rekuperator ma co odzyskiwać.

    A co z by-passem? Nie używasz? Przecież rekuperator przechodzi w tryb
    pomijania wymiennika ciepła gdy temperatura przekroczy pewien poziom.

    --
    MN

  • 73. Data: 2014-07-30 09:19:38
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Wed, 30 Jul 2014 00:10:22 -0700 (PDT), Adam

    > Oczywiscie, ze sie nie da.

    heheheee

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 74. Data: 2014-07-30 09:22:15
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu środa, 30 lipca 2014 09:19:38 UTC+2 użytkownik Myjk napisał:

    > heheheee

    Coz, ja mam dom z reku od 5 lat, oczujkowany, owykresowany, testowalem wiele
    razy na rozne sposoby tematy o ktorych rozmawiamy. A Ty poki co zdaje sie
    ze nawet nie wiesz jak reku wyglada i nigdy nie widzialem technicznych
    obliczen z Twojej strony tylko wszystko "wydaje mi sie". Wiec sie nie
    dziwie ze jedynymi Twoimi argumentami jest "heheheheee" :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 75. Data: 2014-07-30 09:49:05
    Od: "Ghost" <h...@h...pl>

    Użytkownik "zbigi" napisał w wiadomości grup

    k...@g...com napisał(a):

    >Ucieka, ucieka. Procentowo tym więcej ucieka, im cieplejsze masz wszystkie
    >inne przegrody. Bo udział tych strat (wentylacji) rośnie w ogólnym
    >bilansie...

    Piękna demagogia - procentowo mrówka dużo dźwiga, użyłbyś jej do transportu
    materiałów budowalnych?

  • 76. Data: 2014-07-30 10:20:35
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Wed, 30 Jul 2014 00:22:15 -0700 (PDT), Adam

    > Coz, ja mam dom z reku od 5 lat, oczujkowany, owykresowany, testowalem wiele
    > razy na rozne sposoby tematy o ktorych rozmawiamy.

    Oczywiście. Tak masz oczujnikowany, owykresowany a pomiary z dupy i sam to
    nawet przyznajesz publicznie. I jakoś ci to w ogóle nie przeszkadza. Pewnie
    dlatego, że ci tak lepiej pasuje i jesteś dzięki temu PAN.

    > A Ty poki co zdaje sie ze nawet nie wiesz jak reku wyglada

    Wszystkich na rynku nie widziałem na własne oczy.

    > i nigdy nie widzialem technicznych obliczen z Twojej strony
    > tylko wszystko "wydaje mi sie".

    Ja też twoich nie widziałem. Znaczy widziałem, potwierdzone "argumentami" o
    splitach. :>

    > Wiec sie nie dziwie ze jedynymi Twoimi argumentami jest "heheheheee" :)

    To dlatego, że argumenty o przewymiarowanych splitach, które to miały
    udowadniać twoje racje, pięknie spuściłeś na drzewo. Dlatego właśnie
    jedynym komentarzem pozostanie "heheheheee". :>

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 77. Data: 2014-07-30 11:15:14
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    > Możesz napisać jakiej średnicy masz kanały,

    od 20 do 10 cm srednicy

    Rekuperator ma króćce 20cm, do sypialni/pokoi dziecięcych dochodzą kanały fi
    10, do salonu fi 15.

    > jakiej "technologii"

    Częściowo sztywne spiro + ocieplenie, cześciowo typu sonoduct

    > oraz czy
    > hałas nie jest dokuczliwy w nocy przy tych 500m3/h?

    Od rekuperatora do sypialni kanał ma ok. 20mb. Specjalnie dałem długi kanał
    by nie było problemu z hałasem. To samo do pokoi dziecięcych.

    > Oczywiście hałas to
    > kwestia względna, zależy także od jakości wykonania przewodów (już wiem,
    > że
    > najwięcej hałasu w WM generują przepustnice), ale zapytać muszę, chcę. ;)

    Hałas generują wentylatory, oraz wszelkie błędy montażowe (np. za mały
    przekrój przewodu). Jeśli chodzi o przewody to należy je tak projektować by
    nie przekraczać prędkości przepływu 5 m/s. 500m3/h dla kanału fi 20cm daje
    przepływ minimalnie poniżej 5m/s.

    > Planuję w nowym domu wykorzystywać WM do chłodzenia (chcę wpleść wymiennik
    > chłodzący/grzejący w układ WM, który będzie w lato dawać nawiew na
    > anemostacie ~8-12sC) i ew. w miarę możliwości do dogrzewania powietrza w
    > zimie.

    W takim razie im szersze dasz kanały tym lepiej. Ja ciągle jeszcze nie
    uruchomiłem klimatyzacji, bo w obecnym domu jest najmniejszy upał spośród
    tych w których mieszkałem. Ale plan jest taki ze podłączę klimatyzator
    kanałowy w układ wentylacji. Grzać tym nie planuję jedynie chłodzić.

> [...]
    > udowadniać, na analogii do splitów, że się nie da się :P), martwi mnie
    > nadal tylko ew. hałas. Pewnie idzie się przyzwyczaić do szumu, ale zawsze

    Po pierwsze kup dobre wentylatory
    Po drugie kup dobre wentylatory
    Po trzecie użyj kanałów typu sonoduct
    Po czwarte (jeśli się da) rekuperator umieść tak aby do sypialni miał dalszą
    drogę niż do salonu czy kuchni. Dla przykładu ja mam salon i sypialnię po
    przeciwległych stronach domu. Mogłem dać rekuperator po środku i do obu
    pomieszczeń mieć tak samo daleko albo dać go bliżej salonu i wtedy do
    sypialni mam dłuższy kanał, a do salonu krótszy. Łączne opory instalacji
    wychodzą podobne a w sypialni jest ciszej :-)

    W ogóle to jest tak, że nie warto robić "krótkiej" instalacji. Instalator
    będzie Cię namawiać byś zrobił jak najkrótsze przewody do poszczególnych
    pomieszczeń, ale później efekt jest taki że dzieci w swoich pokojach słyszą
    co rodzice robią w sypialni, a w kuchni słychać odgłosy z ubikacji. To jest
    znacznie gorsze niż lekki jednostajny szum.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 78. Data: 2014-07-30 11:25:52
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    > Ale ta warstewka izolacji to niewielka jest, a na górze, bo zakładam, że
    > masz kanały prowadzone w suficie podwieszonym, jest wysoka temperatura.

    Większość kanałów idzie w przestrzeni pod dachem i jest ocieplona 10-20cm
    wełny. Te które idą w przestrzeni mieszkalnej mają izolację 2-4cm.

    > To nie jest dużo, zwłaszcza jak się zwiększy prędkość przepływu.

    To jest dużo w porównaniu do gotowych rozwiązań dostępnych na rynku.
    Oczywiście nigdy nie będzie za dużo, więc jakbym miał miejsce to bym
    zamontował jeszcze większy wymiennik, ale już ten ma ponad metr długości.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 79. Data: 2014-07-30 11:40:21
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    oglegroups.com...

    > Porownywalem wyniki w nocy kiedy tez wszystko mam pozamykane.
    > A w dzien oczywiscie ze okno tarasowe mam w wiekszosci otwarte - nie
    > bardzo wyobrazam sobie zeby bylo inaczej - nie po to kupilem dzialke z
    > takim
    > widokiem z tarasu: http://szyna.civ.pl/trawka/trawka2.jpg zeby teraz
    > ogladac
    > to zza szyby.

    No to jak chcesz porównywać wyniki skoro my chłodzimy tylko swoje domy a Ty
    dom i ogród :-)

    > Ergie - jaka masz centrale i jakie kanaly?

    Centrala to samoróbka na wymienniku Bartosza, kanały. sztywne spiro i
    elastyczne typu sonoduct.

    > Bo ja tam i tak nie wierze w te
    > Twoje obnizanie temperatury o 4-5stC,

    W tyle to ja też nie wierzę. Bo to nie "moje" wartości.

    > mierzyles to czy mowisz na oko? Bo
    > na oko to u mnie tez jest chlodniej rano jak wstane ale czujka pokazuje
    > co innego... :)

    W salonie (tylko tam mam elektroniczny termometr) Regularnie mam wieczorami
    ok 24 i rano ok 22. Jak jest pochmurny dzień, albo pada deszcz to wieczorem
    jest ok 23, a rano ok 21,5.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 80. Data: 2014-07-30 11:49:20
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    .pl...

    > A co z by-passem? Nie używasz? Przecież rekuperator przechodzi w tryb
    > pomijania wymiennika ciepła gdy temperatura przekroczy pewien poziom.

    To co piszesz to program na zimę, ja mam też program na lato:

    Gdy Twew < Tzew (dzień)-> Bypass zamknięty -> centrala odzyskuje zimno.
    Gdy Twew > Tzew (noc) -> Bypass otwarty -> centrala nic nie odzyskuje tylko
    dmucha powietrzem zewnętrznym

    Pozdrawiam
    Ergie