  • 81. Data: 2014-07-30 12:13:51
    Temat: Re: gorac na pietrze w upalne dni- klima czy rekuperacja?
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Wed, 30 Jul 2014 11:15:14 +0200, Ergie

    > od 20 do 10 cm srednicy
    > Rekuperator ma króćce 20cm, do sypialni/pokoi dziecięcych
    > dochodzą kanały fi 10, do salonu fi 15.

    U mnie początkowo będzie chyba 300 -- takie przyłącza mają odpowiednie dla
    moich potrzeb wymienniki wodne. Ale są też >300. :>

    > Częściowo sztywne spiro + ocieplenie, cześciowo typu sonoduct

    Poczytam o sonoduct, dzięki.

    > Od rekuperatora do sypialni kanał ma ok. 20mb. Specjalnie dałem długi kanał
    > by nie było problemu z hałasem. To samo do pokoi dziecięcych.

    Ja także nie będę oszczędzać na długości.

    > Hałas generują wentylatory, oraz wszelkie błędy montażowe (np. za mały
    > przekrój przewodu). Jeśli chodzi o przewody to należy je tak projektować by
    > nie przekraczać prędkości przepływu 5 m/s. 500m3/h dla kanału fi 20cm daje
    > przepływ minimalnie poniżej 5m/s.

    Normy znam, ale wiadomo jak to teoria ma się czasem do praktyki.

    > W takim razie im szersze dasz kanały tym lepiej.

    No tak, ale wiesz, przecież w ten sposób "przeinwestuję" a i tak potem
    ostatecznie kupię splita żeby mi robił hałas i wichurę nad głową.

    > Ja ciągle jeszcze nie
    > uruchomiłem klimatyzacji, bo w obecnym domu jest najmniejszy upał spośród
    > tych w których mieszkałem. Ale plan jest taki ze podłączę klimatyzator
    > kanałowy w układ wentylacji. Grzać tym nie planuję jedynie chłodzić.

    Dogrzewać też można, choćby w okresach przejściowych.

    > Po pierwsze kup dobre wentylatory
    > Po drugie kup dobre wentylatory

    :)

    > Po trzecie [...] czwarte

    Dzięki za "kupę" info.
    Nadmienię tylko, że nie zamierzam kupować gotowego reku.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 82. Data: 2014-07-30 12:15:50
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Wed, 30 Jul 2014 00:08:39 -0700 (PDT), Adam

    > Porownywalem wyniki w nocy kiedy tez wszystko mam pozamykane.

    Ale w dzień masz okna otwierane i wietrzysz. Wiec co porównujesz?

    Robiłeś te pomiary bez wietrzenia domu (jak Ergi), z przebiegami ~500m3h w
    nocy przez dłużej jak tydzień? Z tego co napisałeś, to nawet przy 300m3h
    hałas już był taki, że żone by obudziło. Siłą rzeczy podejrzewam, że masz
    zwyczajnie udupioną instalację, która nawet do wydajnej wentylacji się nie
    nadaje, a została zrobiona do typowej wentylacji bytowej.

    Zatem jaką w ogóle kubaturę tym wentylujesz i jaką grubością kanałów?
    Jakiej długości są kanały i gdzie puszczone? Przepływy na poszczególne
    pomieszczenia masz regulowane przepustnicami?

    W ogóle to poczytałem na szybko o twoim "szrinku" i się okazuje, że bypass
    ma tylko częściowy. Poza tym użytkownicy wspominają o przegrzewaniu się
    wentylatorów przy pracy na większym oporze. Czytać:

    http://forum.muratordom.pl/showthread.php?140708-Rek
    uperator-Bypass&p=3431333&viewfull=1#post3431333

    Oraz czytać także:
    http://forum.muratordom.pl/showthread.php?140708-Rek
    uperator-Bypass&p=4913024&viewfull=1#post4913024

    Wychodzi na to, że masz zwyczajnie badziewiasty sprzęt.

    > A w dzien oczywiscie ze okno tarasowe mam w wiekszosci otwarte

    W sumie nikt ci nie broni, ale przestań czynić do siebie porównania i po
    raz kolejny udowadniać wszystko jednym, swoim, przykładem.

    > - nie bardzo wyobrazam sobie zeby bylo inaczej

    No właśnie, nie wyobrażasz sobie -- bo twoja racja jest zawsze najmojsza.

    > - nie po to kupilem dzialke z takim widokiem z tarasu:
    > zeby teraz ogladac to zza szyby.

    To może po prostu umyj w końcu szyby. :>
    Będzie tak samo widać, a niewykluczone, że chłodniej w domu będzie. :P

    > Ergie - jaka masz centrale i jakie kanaly?
    > Bo ja tam i tak nie wierze w te Twoje obnizanie temperatury o 4-5stC,

    Ja mam wątpliwości jedynie co do skuteczności samej rekuperacji, ale widać
    wszystko zależy nie tylko od domu i jego użytkowania, ale także od
    urządzenia i instalacji. Ale ty w życiu chyba tego nie zrozumiesz.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 83. Data: 2014-07-30 12:24:51
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2014-07-30 11:49, Ergie pisze:

    > To co piszesz to program na zimę, ja mam też program na lato:
    >
    > Gdy Twew < Tzew (dzień)-> Bypass zamknięty -> centrala odzyskuje zimno.
    > Gdy Twew > Tzew (noc) -> Bypass otwarty -> centrala nic nie odzyskuje
    > tylko dmucha powietrzem zewnętrznym

    Jakie sterowniki tak pozwalają?

    --
    MN

  • 84. Data: 2014-07-30 12:26:13
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Wed, 30 Jul 2014 11:25:52 +0200, Ergie

    > Większość kanałów idzie w przestrzeni pod dachem i jest ocieplona 10-20cm
    > wełny. Te które idą w przestrzeni mieszkalnej mają izolację 2-4cm.

    Podejrzewam, że pod dachem są właśnie największe straty na chłodzie. Ja w
    skuteczność "ocieplenia" nie wierzę po tym jak na strychu ocieplonym watą
    miałem ponad 60 stopni. ;)

    > To jest dużo w porównaniu do gotowych rozwiązań dostępnych na rynku.
    > Oczywiście nigdy nie będzie za dużo, więc jakbym miał miejsce to bym
    > zamontował jeszcze większy wymiennik, ale już ten ma ponad metr długości.

    Jasna sprawa. Co więcej właśnie doczytałem w innym miejscu, że masz Hand
    Made Rekuperator ;) co też cokolwiek zmienia postać rzeczy. Ja też z
    pewnością będę montować swój rekuperator. Gabarytowy. Toteż specjalnie pod
    ten cel zaplanowałem całkiem spore pomieszczenie.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 85. Data: 2014-07-30 12:26:27
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Wed, 30 Jul 2014 12:24:51 +0200, Marcin N

    > Jakie sterowniki tak pozwalają?

    Własne? ;)

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 86. Data: 2014-07-30 13:10:25
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    > Normy znam, ale wiadomo jak to teoria ma się czasem do praktyki.

    W praktyce najlepsze jest nieprzekraczanie 1,5 m/s, ale to już tylko
    wentylacja bez chłodzenia/grzania.

    > No tak, ale wiesz, przecież w ten sposób "przeinwestuję" a i tak potem
    > ostatecznie kupię splita żeby mi robił hałas i wichurę nad głową.

    Ja pewnie kiedyś kupię (niezależnie od klimatyzatora kanałowego) bo czasem
    robię imprezy na 15 czy 20 osób. I wtedy nie ma zmiłuj sama wentylacja ze
    schładzaniem nie wystarczy.

    > Dogrzewać też można, choćby w okresach przejściowych.

    Mam gaz i kocioł kondensacyjny nie chcę komplikować instalacji dla
    niewielkich oszczędności.

    > Dzięki za "kupę" info.
    > Nadmienię tylko, że nie zamierzam kupować gotowego reku.ie nazwy:

    To jakbyś szukał wymiennika to na początek dwie nazwy: Siwicki i Bartosz.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 87. Data: 2014-07-30 13:28:32
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu środa, 30 lipca 2014 12:15:50 UTC+2 użytkownik Myjk napisał:

    > Ale w dzień masz okna otwierane i wietrzysz. Wiec co porównujesz?
    > Robiłeś te pomiary bez wietrzenia domu (jak Ergi), z przebiegami ~500m3h w
    > nocy przez dłużej jak tydzień? Z tego co napisałeś, to nawet przy 300m3h

    Nie bo ja w tym domu zyje a nie zamykam sie szczelnie :D

    Mierzylem ile w nocy jest w stanie przy zamknietych drzwiach i oknach
    reku schlodzic. Wychodzi tyle, ze prawie nic. I to sie potwierdza bo potrafie
    sobie obliczyc ze mocy chlodniczej on daje wtedy maksymalnie 200-300W.
    Tyle co kot naplakal.

    > hałas już był taki, że żone by obudziło. Siłą rzeczy podejrzewam, że masz
    > zwyczajnie udupioną instalację, która nawet do wydajnej wentylacji się nie
    > nadaje, a została zrobiona do typowej wentylacji bytowej.

    Aha :) Wentylacje mam na rurach od reku fi180 do pokoi fi125, wyciagi wszystkie
    fi150. Kanaly sa szerokie, a przeplyw powietrza ponizej 2m/s na "najgorszym"

    > Zatem jaką w ogóle kubaturę tym wentylujesz i jaką grubością kanałów?
    > Jakiej długości są kanały i gdzie puszczone? Przepływy na poszczególne
    > pomieszczenia masz regulowane przepustnicami?

    Nie mam ani jednej przepustnicy - wszystko wyliczone tak zeby dlugoscia i
    srednica rur wytworzyc wlasciwe przeplywy na kazdym anemostacie. Pomierzone,
    wszystko sie zgadza (+-20% ale to nie apteka).

    > W ogóle to poczytałem na szybko o twoim "szrinku" i się okazuje, że bypass
    > ma tylko częściowy.

    Otwiera sie okienko o takiej wielkosci ze zdecydowana wiekszosc powietrza przeplywa
    przez niego omijajac wymiennik.

    > Poza tym użytkownicy wspominają o przegrzewaniu się
    > wentylatorów przy pracy na większym oporze. Czytać:

    Tam siedza najlepsze EBMy z mozliwych - lepszych sie kupic do reku nie da :)

    > Wychodzi na to, że masz zwyczajnie badziewiasty sprzęt.

    Albo ktos inny ma skopana instalacje :D
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 88. Data: 2014-07-30 14:24:06
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2014-07-30 13:10, Ergie wrote:
    > To jakbyś szukał wymiennika to na początek dwie nazwy: [...]

    Czy macie jakieś zdanie na temat gościa od między innymi rekuperatorów i
    wentylacji mechanicznych co to się nazywa T. Brzęczykowski?

    Z publikowanych (licznych) komentarzy i rozmowy telefonicznej sprawia
    wrażenie członka kościoła domu pasywnego. Ale może to nie wada i robi
    dobre centrale? Linków nie podaję bo daje się łatwo wygooglować.

    Piotrek

  • 89. Data: 2014-07-30 15:32:31
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Wed, 30 Jul 2014 04:28:32 -0700 (PDT), Adam

    > Nie

    I wszystko jasne.

    > bo ja w tym domu zyje a nie zamykam sie szczelnie :D

    I to jest argument! Ty się nie zamykasz, ty nie jesteś w stanie schłodzić
    sobie domu, w zwiazku z tym u innych też z pewnością się nie da. heheheeee

    > Mierzylem ile w nocy jest w stanie przy zamknietych drzwiach
    > i oknach reku schlodzic.

    To zamknij jeszcze w dzień, zrób pomiary i wróć.

    > Wychodzi tyle, ze prawie nic.

    Przy jakiej kubaturze, bo oczywiście standardowo
    "przez przypadek" pominąłeś ten szczegół?

    > I to sie potwierdza bo potrafie sobie obliczyc ze mocy chlodniczej
    > on daje wtedy maksymalnie 200-300W. Tyle co kot naplakal.

    Jak pędzisz 100m3h, bo powyżej już hałasuje, to nic dziwnego...

    > Albo ktos inny ma skopana instalacje :D

    Ty masz podobne wrażenia jak tamci ze skopaną instalacją, więc...

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 90. Data: 2014-07-30 15:48:42
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2014-07-30 12:26, Myjk pisze:
    > Wed, 30 Jul 2014 12:24:51 +0200, Marcin N

    > Własne? ;)

    A czemu nie fabryczne? Producenci się nie znają? Wątpię...

    --
    MN