  • 11. Data: 2003-07-05 15:24:03
    Temat: Re: legitymowanie, zatrzymanie - procedury
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    Użytkownik "ssj5" <s...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:be5m52$9dp$1@nemesis.news.tpi.pl...
    > wez pod uwage, ze tylko prewencj i rd posiadaja
    > notatniki i jesli sa w sluzbie, to MUSZA miec notatnik przy sobie.

    To jak ktoś z innej służby może legitymować zgodnie z procedurą skoro nie ma
    notatnika?
    MSWiA wydało rozporządzenie "w sprawie legitymowania..", a nie "w sprawie
    legitymowania przez ...prewencję".
    Oznacza to, że te przepisy dotyczą wszystkich, ale czyżby były nieżyciowe...
    Może lepszym rozwiązaniem byłoby np. dopisanie po notatniku słówek "lub w
    notatce służbowej". Notatki musieli sporządzać UOPowcy przy każdym
    legitymowaniu.
    Albo wyposażyć wszystkich policjantów w notatniki ;)

  • 12. Data: 2003-07-05 15:27:30
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    Użytkownik "Artur Golanski" <A...@w...net.pl> napisał w wiadomości

    > A jeśli w supermarkecie ujmą podejrzanego o kradzież (dajmy na to
    > maleńki, ale drogi flakonik perfum-można ukryć w bieliźnie), to
    > Policja nie może dokonać kontroli osobistej, bo "to nie jest port" ?
    > Art.15 rozp. w sprawie trybu legitymowania przeczy temu co napisałeś.

    W spupermarkecie, autobusie, korytarzu... wszędzie można dokonać kontroli.
    W tym spupermarkecie może także skorzystać z kpk i dokonac przeszukania, ale
    je musiałby zatwierdzić prokurator (potem).
    A może by nie zatwierdził, albo zdecydował, iż nie była to sytuacja nie
    cierpiąca zwłoki. Więc wygodniej jest skorzystać z kontroli.

  • 13. Data: 2003-07-05 16:57:46
    Od: Artur Golanski <A...@w...net.pl>

    "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl> napisał:

    >P.S. Kontrola osobista może odbywać się w każdym, absolutnie każdym miejscu
    >!!! W portach itd to się może odbywać sprawdzanie zawartości ładunku i
    >bagażu. Taka jest poprawna interpretacja tego art.
    To jesteś drugą (po mnie) osobą na tej liście, która to samo twierdzi.
    Szkoda, że nie było cię w temacie: "Czy ma prawo mnie przeszukac ?".
    Miałem tam dwóch przeciwników Kamila Gołaszewskiego i właśnie Roberta,
    który do dziś zdania nie zmienił i dalej podaje nieprawdę IMHO.

    >zatrzymania nieprocesowego?
    Np. jakiego ? Masz na myśli art.15.1.3 ?

    Artur Golański

  • 14. Data: 2003-07-05 17:04:01
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    > Np. jakiego ? Masz na myśli art.15.1.3 ?

    Dokładnie o tym myślę.

  • 15. Data: 2003-07-05 18:16:20
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    Użytkownik "Artur Golanski" <A...@w...net.pl> napisał w wiadomości > >P.S.
> [...]
    > Miałem tam dwóch przeciwników Kamila Gołaszewskiego i właśnie Roberta,
    > który do dziś zdania nie zmienił i dalej podaje nieprawdę IMHO.

    Nie chcę wracać do starych spraw, bo nowe tematy czekają, ale krótko kilka
    argumentów:
    1) w treści ustawy wyrazy "kontroli osobistej", są wyraźnie oddzielone od
    całej reszty, czyli od przeglądania zawartości... w portach itd
    2) zgodniez tzw. wykładnią celowościową prawa należy wnioskować, że kontrola
    może być dokonana wszędzie.
    Bo ładunki, bagaże łączą się z portami i środkami transportu, ale
    kontrola... Jaki byłby cel ograniczania kontroli osobistej tylko do terenu
    dworca ? Ustawodawca chciał dać prawo kontroli osobistej, jednocześnie
    rozszerzył je do innych przypadków np. sprawdzania bagażu, ze względu na
    potencjalne sytuacje np. przewozu przedmiotów skradzionych bez opieki ich
    właściciela etc.
    3) "O ile kontrola osobista może zostać przeprowadzona w każdym miejscu, o
    tyle przeglądanie zawartości...." Ten cytat pochodzi z: "Podstawowe
    uprawnienia policjantów służby prewencyjnej" red. dr A.Tryburska, WSPol,
    Szczytno, 2000.

    Zachęcam także do kontynuacji głównego wątku. Pozdr.

  • 16. Data: 2003-07-05 20:43:59
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    | Albo wyposażyć wszystkich policjantów w notatniki ;)

    Każdy policjant ma obowiązek prowadzić notatnik służbowy. To, że niektórzy
    tego nie robią wynika z ich lenistwa albo niewiedzy. Ewentualnie w
    zależności od rodzaju służby różny jest zakres informacji odnotowywanych w
    notatniku. Inne informacje odnotowuje policjant prewencji, a inny służby
    kryminalnej. Przede wszystkim dla tego, że policjant służby kryminalnej
    częściej sporządza z danego zdarzenia inne dokumenty w postaci notatek czy
    protokołów i nie ma sensu powielać tam umieszczonych informacji w notatniku.
    Wystarczą informacje sygnalne.

    Zresztą jest spora część policjantów, którzy choć posiadają legitymację to
    nigdy nikogo nie legitymowali, a i w dającej się przewidzieć przyszłości nie
    wylegitymują. Tę grupę stanowią na przykład policjanci, którzy pracują w
    tzw. pionach logistycznych. W Policji niejeden magazynier, to też policjant.
    I nie bardzo wiem, kogo by miał i kiedy legitymować. Nawet jak zobaczy
    przestępcę, to nie będzie go legitymował, bo nie ma najczęściej zielonego
    pojęcia, jak się to robi. Smutne to, ale prawdziwe. Jest też spora część
    policjantów z jednostek wyższego szczebla, którzy nadzorują pracę podległych
    jednostek, ale również nie wykonują czynności bezpośrednio związanych z
    pracą "na ulicy". Oni również raczej nie będą mieli okazji nikogo
    legitymować, bo po co.

  • 17. Data: 2003-07-05 20:46:54
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    W wypadku podejrzenia o kradzież, to dokonuje się przeszukania osoby
    opisanego w przepisach kpk lub kpow (zresztą na jedno wychodzi). Tu chodzi o
    przypadek, gdy jest przypuszczenie a nie podejrzenie. Czyli ktoś dokonał
    włamania, a w okolicy patrol spotyka jegomościa biegnącego z plecakiem. I
    nie wiadomo, czy on biegnie dla sportu, czy ucieka z fantami. Wówczas trochę
    się nagina prawo i obchodzi konieczność pisania protokołu i późniejszego
    jego zatwierdzania.

  • 18. Data: 2003-07-05 21:15:41
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Przeanalizowałem Twoje argumenty. Pamiętam dokładnie z wykładów, iż przyjęto
    wykładnię, że ta kontrola osobista dotyczy dworców. Ale to jest żaden
    argument, bo wykładowca mógł się mylić. Zresztą, gdy ja się tego uczyłem, to
    obowiązywało całkiem inne rozporządzenie więc może to tam trochę inaczej
    ujęto. Nie pamiętam teraz dokładnie jego treści i nie chce mi się szukać, bo
    to nie ma nic do rzeczy. Nie znalazłem żadnego orzecznictwa w tym zakresie.
    Ponieważ w rozporządzeniu faktycznie wyraźnie oddzielono czynność kontroli
    osobistej opisanej w par. 15 i 16 od przeglądania bagażu opisanego w par.
    17, a o portach itp. mowa jest tylko w par. 17 - w mojej ocenie - Twoja
    wykładnia może być prawidłowa. W sumie przekonałeś mnie i uważam, że masz
    rację. Jak dotąd opierałem się w moich poglądach na tym, że to wszystko jest
    w jednym rozdziale dotyczącym czynności w portach itd. Ale faktycznie w
    tytule jest przecinek i można również twierdzić, że to zastrzeżenie co do
    miejsca dotyczy tylko i wyłącznie drugiej części zdania.
    Trafnym wydaje się dla mnie również argument, iż bez sensu byłoby
    ograniczanie kontroli osobistej do portów i dworców. Głównym celem Policji
    nie jest zapewnienie bezpieczeństwa w środkach komunikacji publicznej, a
    zatem faktycznie wprowadzenie takiego ograniczenia byłoby bezpodstawne.
    Argument stanowiący cytat z podręcznika dr Fryburskiej traktuję jedynie jako
    potwierdzenie powyższego rozumowania.

  • 19. Data: 2003-07-06 03:48:18
    Od: "ssj5" <s...@p...onet.pl>

    > Każdy policjant ma obowiązek prowadzić notatnik służbowy.

    a mozesz powiedziec z czego to wynika? przeczytaj swoj post uwaznie i
    zobaczysz jak sobie sam przeczysz. uzyles sformulowania "kazdy policjant..."

    > To, że niektórzy
    > tego nie robią wynika z ich lenistwa albo niewiedzy.

    dosc ciekawa interpretacja. tym bardziej, ze kiedys pisales, ze jestes
    policjantem.chyba ze Cie z kims pomylilem. BTW - w Twoim pionie prowadza
    notatniki?

    pozdr
    ssj5

  • 20. Data: 2003-07-06 04:00:29
    Od: "ssj5" <s...@p...onet.pl>

    > W wypadku podejrzenia o kradzież, to dokonuje się przeszukania osoby
    > opisanego w przepisach kpk lub kpow (zresztą na jedno wychodzi).

    nie trzeba od razu dokonywac przeszukania. mozna ograniczyc to do kontroli
    osobistej

    o jakim naginaniu prawa mowisz?

    ssj5