  • 1. Data: 2016-09-08 17:55:39
    Temat: hinciźna kuciaka otlo... cholera, kabelek od anteny
    Od: HF5BS <h...@j...pl>

    Znajoma zgłasza problem - nie ma TV. Mówię, przynieś to ustroistwo, mała
    Manta, przyniosła, rozbieram, przy okazji odkurzam, pilota też.
    Ad rem, jak mówi Ciocia Krysia...
    Aby sprawdzić urządzonko, potrzebuję podpiąć antenę, bo ze wsadzonym
    kawałkiem drutu pyszczy, że brak sygnału. Żeby dać urządzeniu lepsze
    warunki, wyciągam antenkę z nabytego za grosze pena DVB-T, przypinam, nic.
    Skan, głucho, a na kawałku drutu jakby się zatrzymywało na
    częstotliwościach MUXów, ale nie listowało. Patrzę, urwany kabelek, jakoś
    to otworzyłem, zalutowałem, zamknąłem, połączenia sprawdziłem, są. I nic
    by nadzwyczajnego nie było, gdyby właśnie, nie tytułowy kabelek. Wiadomo,
    że do w.cz., do antenki pół-dipol, który tu można powiedzieć, przyjął
    postać małego GP... i współosiowe wtyczka-gniazdko, trzeba zastosować
    takowyż kabelek, coby rzecz była zgodna ze sztuką. No i właśnie... a
    kabelek, okazał się pewnie jakąś małą taniochą radiofoniczną, czy inny
    wuj, b o stanowiły go dwie żyły, co lepsze, uciąłem kawałek jednej by
    wyrównać, a urywek mi się do magnesu przyciąga... cud, miedź stała się co
    najmniej paramagnetykiem, a nawet ferromagnetykiem... :P Ale polutowałem.
    Do w.cz. kuciaki dali coś, co IMHO nie ma prawa dobrze działać, bo
    nieekranowany od w.cz. kabelek, wcale się nie dziwię, że może się
    wzbudzić, skoro taki odbiornik DVBt nie ma nawet obwodów strojonych na
    wejściu. No, co za kuciapa daje symetryczny kabelek audio, do współosiowej
    antenki na wielusetmegowe częstotliwości? Kuciaka... kuciapa jakaś chyba...
    Ale czemu mnie to od momentu, gdy zniszczyłem wtyczkę od zasilacza
    terminala dyskowego i się okazało, ze primo, uziemienie, to tylko wygląda,
    lecz nie ma, sekundo, żyłki niewiele grubsze, niż w tym cieniusim
    kabelku... czemu mnie nie dziwi?
    I rozumiem, że nie muszę podawać, made in co była antenka? :)

    No sory, że nudzę, ale nie mogę pojąć, czy niektórzy ludzie, to aż tacy
    debile? Zresztą, po tym, jak za 20 PLN widziałem wzmacniacz antenowy
    szerokopasmowy, o wzmocnieniu aż 95 (dziewięćdziesiąt pięć) dB, tyle było
    zadeklarowane, bez najmniejszych nawet oznak ekranowania któregokolwiek z
    elementów, to... chyba naprawdę pozostaje mi zwątpić w ludzi... któryś
    chyba z pisarzy, nie pomnę, nadmienił, że suma inteligencji ludzkości jest
    stała. A wszyscy wiemy, że ilostan populacji rośnie... Spadam na bezludną
    wyspę, może wyhoduję tam supercapy dla audiovoodoo, będzie spokojniej.

    Aha... dekoder, bo już nie pamiętam, czy pisałem... Okazało się, że była
    przerwa konserwacyjna w PKiN i u mnie udało się odebrać sygnał z Raszyna,
    który tak naprawdę leży od pyty za Raszynem faktycznym (Al. Krakowska
    182), a na linii do tamtego nadajnika pobudowało się osiedle i sygnał mam
    tak, pardon le mot, chujowy, że rwie, albo w ogóle nie odbiera, mimo
    całkiem przyzwoitego poziomu. Jak skończyli konserwację, to odbiór bardzo
    się poprawił i nawet mimo głupiego kabelka audio, był prawidłowy.
    Wyczyściłem, oddałem.

    --
    Gdy więc wszystkie sposoby ratunku upadły,
    Wśród SERDECZNYCH PRZYJACIÓŁ, psy zająca zjadły. - I.Krasicki "Przyjaciele"

  • 2. Data: 2016-09-08 19:33:26
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "HF5BS" napisał w wiadomości
> [...]
    >nic. Skan, głucho, a na kawałku drutu jakby się zatrzymywało na
    >częstotliwościach MUXów, ale nie listowało.

    To i tak sie ciesz. Pamietam przypadki, gdy anteny w takich
    urzadzeniach bywaly symulowane.
    Tzn rozkladasz, a to tylko kawalek plastiku, do niczego nie podlaczony
    w srodku.

    Teraz chyba warunki bardziej wyzylowane, albo klient sie juz
    przyzwyczail, ze potrafi dzialac bez anteny i nie chce za nia
    przeplacac..

    https://www.youtube.com/watch?v=uPM-L5vmQvs

    A mozna tak:
    https://www.youtube.com/watch?v=3Et1rjqd0Hs

    Choc ciekaw jestem na ile naprawde pomaga :-)

    J.

  • 3. Data: 2016-09-09 02:09:09
    Od: HF5BS <h...@j...pl>

    W dniu 08.09.2016 o 19:33 J.F. <j...@p...onet.pl> pisze:

    > To i tak sie ciesz. Pamietam przypadki, gdy anteny w takich urzadzeniach
    > bywaly symulowane.

    Takowoż... stary gieesemiak Motorola, C160, D160, CD160, wszystkie mia.łem
    w łapie. On ma wysuwaną antenkę. Parę razy dane mi było ją przeciąć, +- w
    połowie. Żadnego, najcieńszego nawet drucika, usiłowałem dociec, jak to ma
    działać, skoro nawet siła sygnału nie rośnie zbytnio po wysunięciu. Takie
    placebo.

    > Tzn rozkladasz, a to tylko kawalek plastiku, do niczego nie podlaczony w
    > srodku.

    No... tylko u dołu mała metalowa okuwka, mająca kontakcić powysunięciu
    antenki... ale na tyle mała, że bez sensu stosowania IMHO.
    Chyba, że to jakieś specjal tworzywo, stające się przewodnikiem przy
    częstotliwościach GSM?

    > Teraz chyba warunki bardziej wyzylowane, albo klient sie juz
    > przyzwyczail, ze potrafi dzialac bez anteny i nie chce za nia
    > przeplacac..
    >
    > https://www.youtube.com/watch?v=uPM-L5vmQvs

    Mam zestaw, mysz bezprzewodowa, kurna, nie pomnę, Labtec chyba, taka
    skleroza... ale ona nie chce działać, może się kiedyś zabiorę za jej
    naprawę. Odbiornikiem jest mały penisek USB, majacy z boku coś takiego
    chyba, bo go nie rozbierałem, ale na 90% też jest to placebo.

    > A mozna tak:
    > https://www.youtube.com/watch?v=3Et1rjqd0Hs

    Nawet pomysłowo...

    > Choc ciekaw jestem na ile naprawde pomaga :-)

    Acz kłóci mi się "Omni", chyba, że to tylko nazwa modelu, czy firmy, z
    "dBi". Albowiem ZTCP, literka "i" oznacza zysk wobec anteny izotropowej,
    która w stosunku do zwykłego dipola ma -1 do -2 dB zysku. A "Omni" kojarzy
    mi się, jako wszechkierunkowość, z izotropowością. Pomysł jest ciekawy,
    ale, czy to zostało potem dopasowane, to nie wiem, może powiększy zasięg,
    ale z niedopasowania mogą się pojawić odbicia sygnału, mogące nawet dość
    znacznie, ograniczyć przepływność danych. Poza tym, niedopasowana antena
    dużo bardziej od dopasowanej, potrafi łapać różnorakie syfy, jak też taka
    instalacja potrafi zaśmiecić w najbliższym otoczeniu. Moc niewielka, to i
    efekt wielki nie będzie raczej, ale udało ni się na ANT o zysku 6.5dB, z
    kablem o stratności ok. 3.5 dB, dolecieć na 13 km, na 145.1 MHz, mocą ok.
    5 miliwatów i dogadać się, choć z niewielką trudnością.Trudno mi
    powiedzieć, na jaką oporność falową liczona była fabryczna antenka w
    penie, ile ma kabelek, ile ma antena. Poza tym, nie wiem, jak z końcówką
    mocy, czy ma zapas na niedopasowanie, oby jej nie odstrzeliła fala
    odbita... Jestem mocno ciekaw SWR-a (po polsku WFS-a) w tej instalacji,
    takie moje zboczenie radiowe od 28 lat :) (choć wiem, że nie ma ścisłego
    przełożenia SWR, a "promieniotwórczość" anteny. W końcu opornik zapięty na
    wyjściu da SWR równy jedności, a doleci może do sąsiada zza płota, Kargul,
    podejdź no do płota, jak i ja podchodzę, żebyś mi w zasięg wszedł... A na
    SWR równy 10 (BARDZO DUŻO, prawie cała energia się wraca!(Ale końcówka
    była lampowa, więc raczej wytrzymalsza od tranzystorowej, FT101ZD Yaesu)),
    w klubie SP5PJX (nie mylić z dzisiejszym SP5PJX!!!) na 7 MHz robiłem
    jednego Ruskiego za drugim, niemalże opędzić się nie mogłem, szczęśliwie,
    to ja ich wołałem :) Bo dipol był od 3.5...
    No... jeśli SWR w układzie nie przekracza, powiedzmy, 3(sporo), do
    5(dużo!), oraz kabel za bardzo nie tłumi, to powinno śmigać.
    Krótkofalowcy wiedzą, że bardziej liczy się wyprowadzenie anten(y) ponad
    przeszkody, niż duża moc wrzepiona w fider i wzmacniacze na Ga-As-FETach.
    Unikać też należy wychodzenia ponad inwersję, jeśli takowa będzie.

  • 4. Data: 2016-09-09 08:30:36
    Od: s...@g...com

    W dniu czwartek, 8 września 2016 17:55:41 UTC+2 użytkownik HF5BS napisał:
    > wyrównać, a urywek mi się do magnesu przyciąga... cud, miedź stała się co
    > najmniej paramagnetykiem, a nawet ferromagnetykiem... :P Ale polutowałem.

    Hehe widzę że trend sie rozszerza :)
    Ostatnio sie zdziwilem bo kabelek myszki HP mi sie do magnesu kleił.
    Polatałem po domu i posprawdzałem co nico i narazie u mnie tylko myszki hp maja
    kabelek stalowy poperfumowany miedzią :)

  • 5. Data: 2016-09-09 10:05:02
    Od: HF5BS <h...@j...pl>

    W dniu 09.09.2016 o 08:30 <s...@g...com> pisze:

    > Hehe widzę że trend sie rozszerza :)

    Może "kucia<k/p>om" miedzi brakuje, albo za droga, to i perfumują stal...

    > Ostatnio sie zdziwilem bo kabelek myszki HP mi sie do magnesu kleił.
    > Polatałem po domu i posprawdzałem co nico i narazie u mnie tylko myszki
    > hp maja kabelek stalowy poperfumowany miedzią :)

    Co fajniejsze, to nie jest nowy wynalazek, mam o nim nadmienione w
    posiadanej z racji zawodu książeczce inż. Władysława Juźwika, wydanej
    przez WKŁ, nr 621.315.177, pod tytułem "Telekomunikacyjne linie
    napowietrzne"... Tyle, że z powodów i do zastosowań zgoła innych - przewód
    stalowy jest znacznie lżejszy od miedzianego, to się go miedzią
    powleka(ło). A zresztą przewód "ameliniowy" jest znacznie lżejszy od
    stalowego, tylko do linii napowietrznych robiło się go z odpowiedniego
    stopu (aldrey), bo czysty glin ma małą wytrzymałość mechaniczną.

  • 6. Data: 2016-09-09 10:27:21
    Od: s...@g...com

    W dniu piątek, 9 września 2016 10:05:04 UTC+2 użytkownik HF5BS napisał:

> [...]
    > stalowego, tylko do linii napowietrznych robiło się go z odpowiedniego
    > stopu (aldrey), bo czysty glin ma małą wytrzymałość mechaniczną.

    Zgadza sie. Jesli stalowy perfumowany miedzią kabelek w myszce jest tak samo dobry
    pod względem elektrycznym jak miedziany a do tego wytrzymalszy to mi tam obojetne
    jaki będzie. A może nawet ten stalowy lepszy...

    Ale już aluminiowe powlekane miedzią jako okablowanie ethernetowe to nie bardzo mi
    pasuje.
    Te które miałem były kruche, lutować sie tego nie daje za dobrze (korzystam w paru
    urządzeniach i skrętka jest dobrym dawcą drutu/linki).
    Ale w sciane do zamontowania w szafie krosowniczej powinno byc ok...
    Do rj-ki chyba nie bardzo...

  • 7. Data: 2016-09-10 10:00:35
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2016-09-08 o 17:55, HF5BS pisze:
    > Okazało się, że była przerwa konserwacyjna w PKiN
    Tak na przyszłość. :-)
    http://emi.emitel.pl/EMITEL/przeglad_serwisowan.aspx

    Robert