  • 1. Data: 2010-04-19 05:33:45
    Temat: kondensator w tzw. zasilaczach beztransformatorowych
    Od: slawek7 <s...@w...pl>

    Powiedzcei mi dlaczego tak jest

    "W zasilaczach beztransformatorowych najczęściej stosuje sie
    kondensatory polipropylenowe (MKP, KFPM) o napięciu nominalnym 400V.
    Można tez wykorzystac popularne poliestrowe (MKT, MKSE) ale na
    napięcie nie nizsze niż 630V"

    Skąd ta różnica?
    Ja mam u siebie MKSE na napięcie 400V i teraz nie wiem czy mam go
    wymienieć? Problem w tym że nie mogę go dostać od ręki w sklepie i
    musiałbym zamawiać a to troche komplikuje mi sprawę?

  • 2. Data: 2010-04-19 08:06:15
    Od: c...@p...onet.pl

> [...]
    > wymienieć? Problem w tym że nie mogę go dostać od ręki w sklepie i
    > musiałbym zamawiać a to troche komplikuje mi sprawę?
    Pewnie chodzi o wytrzymałość na przebicie dielektryka pomiędzy okładzinami
    kondensatora. Jedne mają słabą wytrzymałość, więc trzeba stosować na wyższe
    napięcia, inne maja dobrą wytrzymałość więc stosować można na niższe napięcie -
    zależy to od sposobu produkcji czyli gęstości (grubości) i rodzaju materiału
    dielektrycznego...

  • 3. Data: 2010-04-19 08:09:48
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

[...]

    Kondensator nie jest kondensatorem idealnym. Dielektryk ma jakieś straty.
    Pamiętam kiedyś podłączyłem równolegle do tranzystora odchylania poziomego w
    TV jakiś rosyjski kondensator w kształcie lizaka - możliwe że to był
    ceramiczny. Po kilku minutach zaczął się świecić jakby był mokry. Okazał się
    całkiem gorący.

    Ja mam u siebie MKSE na napięcie 400V i teraz nie wiem czy mam go
    wymienieć?

    Powinien być na 400V~ ewentualnie na 270V~ dla zmiennego obowiązuje napięcie
    skuteczne.

    Problem w tym że nie mogę go dostać od ręki w sklepie i
    musiałbym zamawiać a to troche komplikuje mi sprawę?

    Jeżeli to zabawka - amatorska konstrukcja to zostawić. I tak z reguły padają
    na brak pojemności.

    --
    Desoft

  • 4. Data: 2010-04-19 08:36:28
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Desoft,

    Monday, April 19, 2010, 10:09:48 AM, you wrote:

> [...]

    > musiałbym zamawiać a to troche komplikuje mi sprawę?

    > Jeżeli to zabawka - amatorska konstrukcja to zostawić. I tak z reguły padają

    Foliowe? Zdarza się, że po przebiciu pozostają zwarte.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 5. Data: 2010-04-19 11:50:57
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    > Foliowe? Zdarza się, że po przebiciu pozostają zwarte.

    Przebicie zawsze jest realne. Jednak stosując kondensatory na napięcie 400V
    przebicie zdarza się bardzo rzadko. Najczęściej degradują się okładziny -
    zmniejszenie pojemności. Ja przynajmniej tylko takie wyjmowałem z takich
    uszkodzonych zasilaczy.
    W tych zasilaczach nie jest problemem przebicie, ale zbyt duży prąd.
    Kondensator jest bez przerwy przeładowywany.

    --
    Desoft

  • 6. Data: 2010-04-19 15:39:54
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 19 Apr 2010 10:06:15 +0200, c...@p...onet.pl wrote:

> [...]
    >napięcia, inne maja dobrą wytrzymałość więc stosować można na niższe napięcie -

    Kondensator na 400V powinien byc odporny na 400V :-)

    Cos mi chodzi po glowie ze polipropylenowe sa "samonaprawialne".

    J.

  • 7. Data: 2010-04-19 15:50:22
    Od: shg <s...@g...com>

    On 19 Kwi, 17:39, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Kondensator na 400V powinien byc odporny na 400V :-)
    >
    > Cos mi chodzi po glowie ze polipropylenowe sa "samonaprawialne".
    >
    > J.

    Poliestrowe na pewno są. Tak zresztą WIMA robi kondensatory o małej
    tolerancji - robią większy i "dopalają" wysokim napięciem do niższej,
    żądanej pojemności. Przy okazji napięcie przebicia rośnie w stosunku
    do początkowego. Mają to ładnie na stronie w formie obrazkowej
    opisane. Dookoła dziury w dielektryku wypalają się elektrody na
    odległość większą niż wynika z napięcia przebicia (dopóki nie zgaśnie
    "łuk").

  • 8. Data: 2010-04-20 05:33:56
    Od: slawek7 <s...@w...pl>

    A dlaczego kondensator drga mi pod palcami? Rozumiem, że może byc
    jakas niedoskonałość w budowie takiego kondensatora i ogą okładziny
    drgać, ale czy to normalne? Zostawić to tak?

  • 9. Data: 2010-04-21 07:23:24
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    A dlaczego kondensator drga mi pod palcami? Rozumiem, że może byc
    jakas niedoskonałość w budowie takiego kondensatora i ogą okładziny
    drgać, ale czy to normalne? Zostawić to tak?

    Przy przepływie takiego prądu zachowuje się jak membrana piezo (nooo,
    dokładnie jak mikrofon -głośnik pojemnościowy)
    Pewnie kiedyś się mu te okładziny wyłopoczą... :-)