  • 1. Data: 2005-08-05 14:41:40
    Temat: koszt kopania światełka
    Od: "Waldek" <w...@o...pl>

    Witam jak sie teraz kształtuje cena za pociągnięcie światełka koszt na/km ?
    Moze polecacie dobra firme ?
    Interesuje mnie odległość ok.70km moze 100km.
    Będzie to łączenie firmy z następnym oddziałem oraz WIXem.
    Mam juz ciscacze razem z OC-12 ATM (wersja 80km) wiec raczej pojdzie.
    Jak to wyglada w praktyce ?
    Sory ze może zaśmiecam ale dla Was nie będzie to żaden problem.

    Waldek

  • 2. Data: 2005-08-05 17:30:15
    Temat: Re: koszt kopania światełka
    Od: Piotr KUCHARSKI <c...@s...waw.pl>

    Waldek <w...@o...pl> wrote:
    > Witam jak sie teraz kształtuje cena za pociągnięcie światełka koszt na/km ?

    Pociągnięcia czy zbudowania? To całkiem różne rzeczy... I różnica
    w cenie tak lekko dwudziestokrotna. Bez łapówek. :)

    p.

  • 3. Data: 2005-08-05 17:34:49
    Od: "Marcin Kuczera" <m...@p...rybnik.pl>

> [...]
    > Będzie to łączenie firmy z następnym oddziałem oraz WIXem.
    > Mam juz ciscacze razem z OC-12 ATM (wersja 80km) wiec raczej pojdzie.

    no to rzeczywiscie masz najważniejsze ;-)

    zakopanie kilometra kabla w terenie miejskim - całość robocizna, + projekt,
    + rurka + kabel + spawanie itd, to jakieś 40tyś PLN.
    Przy 100km koszt 1km niech spadnie do 15tyś zakładając dużo terenów
    wiejskich, nadal wychodzi jakieś 1,5miliona PLN.... a wiątpie zeby się w
    takiej kwocie zamknęło w woj. mazowieckim.

    Marcin

  • 4. Data: 2005-08-06 12:30:07
    Od: w...@o...pl

> [...]
    > wiejskich, nadal wychodzi jakieś 1,5miliona PLN.... a wiątpie zeby się w
    > takiej kwocie zamknęło w woj. mazowieckim.
    na 800tys bylem przygotowany :) a tutaj suprise.
    No coz musze cos wymyslic. Albo kredyt albo dzierzawa

  • 5. Data: 2005-08-07 16:48:29
    Od: Tomasz Piłat <p...@i...pl>

    w...@o...pl wrote:
    > na 800tys bylem przygotowany :) a tutaj suprise.

    Ważne, że routery masz, to podstawa. ;~)

    > No coz musze cos wymyslic. Albo kredyt albo dzierzawa

    A na jak długo ta sieć jest budowana? Bo może warto wybudować sobie
    tylko ten kawałek, który Ci się i tak na pewno przyda w niemożliwej
    do zaplanowania przyszłości (czyli zazwyczaj ostatnia mila do jakiejś
    CA), a resztę wydzierżawić od kogoś za frakcję kosztów budowy? Własne
    światłowody są mało komu potrzebne. A pamiętaj, że ich utrzymanie
    też kosztuje.

    Ponc
    --
    Kto misiowi urwał ucho?

  • 6. Data: 2005-08-07 19:56:46
    Temat: Re: koszt kopania Ĺ&#65533;wiateĹ&#65533; ka
    Od: w...@o...pl

    > A pamiÄ&#65533;taj, Ĺźe ich utrzymanie
    > teĹź kosztuje.
    No wlasnie chyba jestem niedoinformowany. Jak to sie plasuje dalej ?

    --
    Waldek

  • 7. Data: 2005-08-21 20:59:04
    Od: "Piotr Żurawski" <p_z_1@s_l_o|n$c)e.c%o(m>

    Użytkownik <w...@o...pl> napisał w wiadomości
    > No wlasnie chyba jestem niedoinformowany. Jak to sie plasuje dalej ?

    Koszty utrzymania (nie licząc opłat specjalnych to):
    1) koszty dzierżawy gruntu, przez który leci włókno.
    2) koszty utrzymywania sprzętu, który umożliwi zdiagnozowanie problemu na
    włóknach (zwykle reflektometr)
    3) koszty utrzymania sprzętu, który umożliwi zdiagnozowanie problemu w
    protokole transmisyjnym (np taki ant20 dla sdh i okolic)
    4) koszty utrzymania sprzętu, który pozwoli zespawać włókno w razie jego
    awarii
    5) koszty utrzymywania osób, które w razie awarii światłowodu będą w stanie
    podpiąć urządzenia z punktu 2) i 3) i w wypadku wykrycia awarii pojechać na
    miejsce, aby wymienić/naprawić uszkodzony odcinek włókna

    Z bonusów, mogą pojawić się dodatkowe koszty w momencie remontu
    infrastruktury w okolicach trasy Twojego włókna.

    oczywiście część kosztów (2,3,4) to albo długotrwała amortyzacja, albo
    outsourcing, ale nie polegałbym na firmie X, która pracuje od 8 do 17 (a
    dyżur 24 na 7 na 365 są dość drogie). wydatki z punktów 2,3,4,5 i tak nie
    pokryją strat przez czas, w którym usługa nie będzie działać, więc może
    warto pomyśleć o położeniu dwóch włókien, różnymi trasami, aby zrobić
    zabezpieczenie 1+1 ;-)

    Mówiąc krótko, postaraj się to wynająć od
    energetyków/kolejarzy/telekomunikacji/lokalnego mana/kogokolwiek kto ma w
    pobliżu włókna. Przynajmniej będziesz miał na kogo zwalić w razie awarii.
    Podejrzewam, że w perspektywie czasu rzędu kilku lat i tak wyjdzie Ci to
    taniej, niż taka inwestycja, kredyty i odsetki.

    Pozdrawiam,

    Piotr