  • 1. Data: 2016-01-31 20:52:25
    Temat: lapek Dell Inspiron 1545, brak podświetlenia.
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Witam
    W lapku jak w temacie podświetlenie błyśnie tylko na ułemek sekundy po
    włączeniu, akurat na tyle by spostrzec logo Della. Potem ciemność...
    Lapek działa, matryca jest OK bo przy zewnętrznym oświetleniu widać że
    wyświetla obraz. Czy jest jakieś typowe uszkodzenie od którego należało
    by zacząć naprawę tego podświetlenia?
    --
    Jacek
    -Kto znalazł, ten już nie szuka, zgadza się? Choć ludzie często znajdują

  • 2. Data: 2016-01-31 22:17:27
    Temat: Re: lapek Dell Inspiron 1545, brak podświetlenia.
    Od: elmer radi radisson <r...@s...spam.wireland.org>

    On 2016-01-31 20:52, Jacek Maciejewski wrote:

> [...]
    > Lapek działa, matryca jest OK bo przy zewnętrznym oświetleniu widać że
    > wyświetla obraz. Czy jest jakieś typowe uszkodzenie od którego należało

    Moze inwerter matrycy. Ale nie zaszkodzi tez sprawdzic takiego banalu
    jak jakis czujnik wykrywajacy zamkniecie ekranu.

    --

    memento lorem ipsum

  • 3. Data: 2016-02-01 17:14:03
    Od: platformowe głupki <N...@g...pl>

    ja kiedyś widziałem takiego laptopa, w którym często padało
    podświetlenie (ta seria tak miała)... wystarczyło wcisnąć mocno obudowę
    obok touch pada i usterka znikała...

  • 4. Data: 2016-02-01 18:12:34
    Od: "qwerty" <q...@p...fm>

    net...
    > Czy jest jakieś typowe uszkodzenie od którego należało
    > by zacząć naprawę tego podświetlenia?

    Inwerter, potem świetlówka.

  • 5. Data: 2016-02-02 01:11:51
    Od: Marsjanin <m...@m...tk>

    Dnia Sun, 31 Jan 2016 20:52:25 +0100, Jacek Maciejewski napisał(a):

    95% świetlówka, w tym: 80% odlutowany (upalony) kabel WN od świetlówki.

    Jak mieszkasz w Poznaniu to skieruję Cię do firmy, która to naprawi.

    --
    Pozdrawiam,
    Marsjanin

  • 6. Data: 2016-02-02 22:00:34
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Tue, 2 Feb 2016 00:11:51 -0000 (UTC), Marsjanin napisał(a):

    > 95% świetlówka, w tym: 80% odlutowany (upalony) kabel WN od świetlówki.

    Orientujesz się ile tam świetlówek? Sądzę że jedna bo jeden inwerter i
    jedno wyprowadzenie wn. Można gdzieś taką świetlówkę tanio dostać?
    Wymontowałem też ten inwerter - na oko całkiem OK. Idzie jakoś
    sprawdzić taki inwerter poza laptopem? IMO raczej nie, bo oprócz
    zasilania dochodzą do niego jakieś sygnały sterujące i nie wiadomo co z
    tym zrobić. Brak schematów.
    Z tym upaleniem to raczej nie wchodzi w grę bo jednak świetlówka na
    moment zapala po włączeniu lapka. Jakby było coś upalone to by nie było
    światła w ogóle.
    Naprawa (sugerujesz Poznań) nie wchodzi w grę, zbyt duży koszt
    dostarczenia i naprawy w stosunku do wartości lapka.

  • 7. Data: 2016-02-02 22:38:43
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

> [...]

    Naprawa (sugerujesz Poznań) nie wchodzi w grę, zbyt duży koszt
    dostarczenia i naprawy w stosunku do wartości lapka.

    PS. Rozmontowałem tą cholerną matrycę, pierwszy raz w życiu :) Ale nie
    wiem jak wymontować świetlówkę, rano popatrzę. No i fakt, jeden kabelek
    upalony :) Czy on się tak upala (jeszcze tego nie widzę) że drucik od
    świetlówki ma szansę ocaleć, czy po takim upaleniu rurka do wymiany?

  • 8. Data: 2016-02-03 00:04:56
    Od: Marsjanin <m...@m...tk>

    Dnia Tue, 02 Feb 2016 22:38:43 +0100, Jacek Maciejewski napisał(a):

    > Orientujesz się ile tam świetlówek? Sądzę że jedna bo jeden inwerter i
    > jedno wyprowadzenie wn.

    Zatem - jedna. :) Tylko duże Sony miały dwie. Co innego monitory, te
    przeważnie mają 4 świetlówki.

    > Można gdzieś taką świetlówkę tanio dostać?

    Szukaj zbitych matryc. Ten sam wymiar. Pierwsze cyfry w modelu to rozmiar
    bez przecinka (np. LTN133AT07 to matryca 13,3"). Albo kup nową świetlówkę:
    http://allegro.pl/i5770623261.html

> [...]
    > sprawdzić taki inwerter poza laptopem? IMO raczej nie, bo oprócz
    > zasilania dochodzą do niego jakieś sygnały sterujące i nie wiadomo co z

    Oj tam, brak schematów. Inwerter zasilany jest napięciem stałym 19V (nie
    pamiętam, czy przy pracy z baterii nie niższym, np. 12V). Poza tym
    potrzebuje dwóch sygnałów: logicznego ON (3,3V) oraz sygnału sterującego
    poziomem świecenia (max. 3,3V).

    Tylko po co kombinować. Bierzesz dowolnego starego laptopa (albo matrycę,
    może być zbita - byle podświetlała) i podłączasz (zostawiwszy wiązkę
    sygnałową w natywnej matrycy) do inwertera samą świetlówkę z innej
    matrycy.

    > Z tym upaleniem to raczej nie wchodzi w grę bo jednak świetlówka na
    > moment zapala po włączeniu lapka. Jakby było coś upalone to by nie było
    > światła w ogóle.

    Hint: wspomniane wysokie napięcie (1,5kV). I, z tego co pamiętam, chyba
    spora częstotliwość. Tak samo przy kiepskich kablach do świec lub
    zafajdanych samych świecach samochód nadal pali, tylko brak mu mocy. :)
    Świetlówka błyśnie nawet jak jeden kabel urwiesz całkowicie.

    > Naprawa (sugerujesz Poznań) nie wchodzi w grę, zbyt duży koszt
    > dostarczenia i naprawy w stosunku do wartości lapka.

    Wiadomo. A co się pobawisz, to Twoje. :)

> [...]
    > upalony :) Czy on się tak upala (jeszcze tego nie widzę) że drucik od
    > świetlówki ma szansę ocaleć, czy po takim upaleniu rurka do wymiany?

    Tak - odizoluj trochę i przylutuj. Najgorsze w tej robocie to nie nasyfić
    pomiędyz warstwy rozpraszające światło, nie złamać samej świetlówki (są
    kruche jak cholera) no i ponownie równo ułożyć to blaszane korytko ze
    świetlówką, by nie było dziwnych poświat. Nie zawsze się to udaje nawet u
    nas w firmie, zwłaszcza, gdy plastikowa obudowa się nadpala od
    wspomnianego upalonego kabla.

    PS. innym częstym rodzajem uszkodzenia świetlówek jest ich zużycie - ale
    wtedy jeszcze długi czas przed wyzionięciem ducha włączają się, świecąc
    na zimno najpierw na różowo lub - później - na czerwono.

    --
    Pozdrawiam,
    Marsjanin

  • 9. Data: 2016-02-03 11:19:33
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Tue, 2 Feb 2016 23:04:56 -0000 (UTC), Marsjanin napisał(a):

> [...]
    > świetlówką, by nie było dziwnych poświat. Nie zawsze się to udaje nawet u
    > nas w firmie, zwłaszcza, gdy plastikowa obudowa się nadpala od
    To matryca B156XW01. Rozebrałem ramkę podświetlania prawie do końca. I
    dalej nie wiem jak :) Nie umiem uwolnić tego korytka ze świetlówką. Jest
    nasadzone na krawędź grubej na 2 mm przezroczystej płyty chyba
    wciśniętej w ramkę. Pytanie jest takie czy korytko ze świetlówką musi
    wyjść razem z tą płytą czy da się oddzielnie?

  • 10. Data: 2016-02-05 19:14:53
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

> [...]

    wciśniętej w ramkę. Pytanie jest takie czy korytko ze świetlówką musi
    wyjść razem z tą płytą czy da się oddzielnie?

    PS: W końcu rozebrałem ramkę choć nie obyło się bez strat. Płyta
    "światłowodowa" nadpękła nieco, no ale nauka kosztuje. Tyle że
    świetlówka po podlutowaniu podziałała jeszcze parę minut po czym
    przestała działać w ogóle :)
    Wygląda na to że świetlówka pod koniec życia wydziela zbyt dużo ciepła
    na elektrodzie. Temperatura rośnie, lut kruszeje lub się nawet roztapia
    (czemu sprzyja niezamierzone zaizolowanie termiczne elektrody taką
    fikuśną nasadką piankową zabezpieczającą wg. konstruktora przed zwarciem
    do metalowego odbłyśnika), następuje utrata przewodzenia, łuk czy
    iskrzenie, potęguje się zwęglanie okolicy i na koniec ustanie kontaktu i
    świecenia. Ponowne przylutowanie nic nie da, trzeba wymieniać rurkę.