  • 21. Data: 2022-05-24 02:33:51
    Temat: Re: laser do betonu
    Od: ptoki <s...@g...com>

    poniedziałek, 23 maja 2022 o 07:32:52 UTC-5 J.F napisał(a):

    > Tez tak czesto robie, ale tu juz fi 5 stawialo opor.

    Znaczy sie sa trzy mozliwosci przynajmniej:
    -masz juz nieostry udar w wiertarce
    -Masz te widie nienaostrzona
    -Beton byl okrutnie twardy albo odwrotnie, wypelniony pylem ceglanym.

    Na pierwsze dwa mozna poradzic albo naostrzeniem wiertla albo wymiana wiertarki
    na trzecie rozwiazanie jest trudne. Albo poprzednie dwa albo cierpliwosc i chlodzenie
    wiertla.

    Mialem u siebie taka dziwna mieszanke betonu i cegly. Niby miekkie/lekkie ale ani sie
    nie chcialo wiercic ani kuc.

    IOWE-6-38MM.html
    > Ale to nie do betonu, tylko do cienkiej blachy, i ciekaw jestem na ile
    > dobrze wiertlo prowadzi - tzn czy wiertlo nie zboczy.

    Jak ci 5mm slabo wchodzi to czasem warto wymienic na wieksze. Moze piach ci sie nie
    usuwal i tlukles w ten piach zamiast kruszyc sam beton.
    Jak tak mialem to troche pomagalo plukanie woda albo przedmuchiwanie.
    No i ostrzenie widii.

  • 22. Data: 2022-05-24 05:45:53
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-05-23, PeJot <P...@n...pl> wrote:

    > Mowa o wiertarce z *udarem pneumatycznym*, a nie mechanicznym. Dla
    > "udaru" mechanicznego energii nie określa się.

    Bosch PBH2100 ma widzę 1.7J. Mówisz, że to spokojnie na taki
    zatwardziały sufit wystarczy i odczuje różnicę ze standardową udarówką
    typu: https://www.bosch-diy.com/sa/en/p/easyimpact-600-060
    3133000-v52876
    ?

    Nb. te zwykłe udarowe to ile mogą tych dżuli mieć bo coś nie idzie mi guglanie?

    --
    Marcin

  • 23. Data: 2022-05-24 10:20:40
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 23 May 2022 17:33:51 -0700 (PDT), ptoki wrote:

    > Znaczy sie sa trzy mozliwosci przynajmniej:
    > -masz juz nieostry udar w wiertarce

    Trudno mi ocenic.

    > -Masz te widie nienaostrzona

    Zdecydowanie. To sie ostrzy?
    Fakt, ze nowe wiertlo jakby ciut lepiej bralo ... na pare minut, czy
    raczej pa pare mm starczylo.

    > -Beton byl okrutnie twardy albo odwrotnie, wypelniony pylem ceglanym.

    Beton jakis okrutnie twardy. W cegle akurat ta wiertarka i nieostrzone
    wiertla wierca dobrze.
    Beton jakis bardzo ciemny ... nie wiem, czego dodali.

> [...]
    chlodzenie wiertla.

    > Mialem u siebie taka dziwna mieszanke betonu i cegly. Niby miekkie/lekkie ale ani

    Ja czasem w starej wielkiej plycie trafialem na kamień (żwir).
    Tez problem.

    > Jak ci 5mm slabo wchodzi to czasem warto wymienic na wieksze. Moze piach ci sie nie
    usuwal i tlukles w ten piach zamiast kruszyc sam beton.

    Sufit. Szybko sie wysypywal.
    Tylko ... w jednej dziurce wrecz widze ten strumien pyłu jak sie sypie
    ... a dziura sie nie poglebia. Tzn prawie nie, bo w koncu sie
    pogłebila.
    A w innej nie widze tego pyłu.

    > Jak tak mialem to troche pomagalo plukanie woda albo przedmuchiwanie.

    > No i ostrzenie widii.

    Naprawde pomoze? Czy zaraz sie stępi?

    J.

  • 24. Data: 2022-05-24 10:23:41
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 23 May 2022 15:33:24 -0700 (PDT), a a wrote:

    > do wiercenia w zbrojonym betonie używa się frezów diamentowych, bo
    > udar jest nieskuteczny, dokladnie tak samo, jakby udarowo wiercić
    > otwory w stali

    Udaru do stali sie nie stosuje, bo nie trzeba - stal się ładnie
    skrawa.
    Ale trzeba miec ostre wiertla, a nie widie stępioną na betonie.
    A juz na zbrojenie w betonie to nie znam rady, tzn znam - omijac.

    J.

  • 25. Data: 2022-05-24 14:03:09
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2022-05-24 o 10:20, J.F pisze:

> [...]
    > wiertla wierca dobrze.
    > Beton jakis bardzo ciemny ... nie wiem, czego dodali.

    Może użyli takiego betonu, co jest w sejfie :)
    https://fabrykasejfow.pl/klasa-iii/135-warownia-90.h
    tml
    Ciekawe co jest w takim betonie? Kawałki pancernej ceramiki?

    WM

  • 26. Data: 2022-05-24 15:26:39
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 24 May 2022 14:03:09 +0200, WM wrote:

    > Może użyli takiego betonu, co jest w sejfie :)
    > https://fabrykasejfow.pl/klasa-iii/135-warownia-90.h
    tml
    > Ciekawe co jest w takim betonie? Kawałki pancernej ceramiki?

    Jak patrze na

    "Kasa pancerna o wielościankowa wypełniona specjalnym betonem.
    Kasa pancerna ze względu na budowę posiada właściwości lekkiej ochrony
    przed ogniem."

    To moze beton z gipsem - zdaje sie ze gips lepiej chroni przed ogniem
    :-)

    Piszesz "pancernej ceramiki", ale kawalki weglika wolframu, korundu
    czy SiC moglyby byc.

    Tylko to nie byl strop w banku, wiec nie trzeba twardosci,
    ale wytrzymalosci trzeba, jak to na stropie - a zbrojenia nie
    złapalem.

    J.

  • 27. Data: 2022-05-24 16:21:36
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    > Bosch PBH2100 ma widzę 1.7J. Mówisz, że to spokojnie na taki
    > zatwardziały sufit wystarczy

    Powinien wystarczyć

    PBH1200 jest lekki i wygodny do typowych średnic pod kołki. Z dobrym,
    nie zmęczonym wiertłem jeszcze mnie nie zawiódł, a trochę betonu
    obrobił. No, może gdyby chodziło o *zarabianie* to 1.7J może być mało.

    > Nb. te zwykłe udarowe to ile mogą tych dżuli mieć bo coś nie idzie mi guglanie?

    Jeśli czegoś google nie znajduje, to to nie istnieje :>

    --
    P. Jankisz
    Sygnaturka zastępcza

  • 28. Data: 2022-05-24 16:51:32
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2022-05-24 o 15:26, J.F pisze:

> [...]
    >
    > Tylko to nie byl strop w banku, wiec nie trzeba twardosci,
    > ale wytrzymalosci trzeba, jak to na stropie - a zbrojenia nie

    Może firma budowała w tym samym czasie dom i bank, więc zamówiła beton
    ze szmerglem do obu, bo taniej wyszło?

    Może w kasie pancernej nie chodzi o wytrzymałość na temperaturę, tylko o
    niską przewodność cieplną betonu?
    W nowoczesnym archiwum krakowskim spaliły się dokumenty, choć ściany
    były podobno ognioodporne.
    Może dlatego, że pomylili te dwie odporności?

    WM

  • 29. Data: 2022-05-24 17:04:56
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 23 May 2022 11:59:02 +0200, J.F wrote:

    A propos:
    samogwintujące wkrety do betonu Rawplug R-LX

    https://www.youtube.com/watch?v=caOS-V6RFbE

    Uzywal ktos tego?

    No ale dziure trzeba zrobic, i chyba dosc precyzyjnie ..

    J.

  • 30. Data: 2022-05-24 17:10:40
    Od: ptoki <s...@g...com>

    wtorek, 24 maja 2022 o 03:21:15 UTC-5 J.F napisał(a):

    > Trudno mi ocenic.

    Zuzyty udar wibruje. Dobry wyczuwalnie sie tlucze. Tak ostro/twardo.
    Ujmujac to nieco barbazynsko. Zuzyty czuc jak sinusoide, dobry jak pile/prostokat.

    > Zdecydowanie. To sie ostrzy?

    Ta. Jak kazde ostrze :)

    > Fakt, ze nowe wiertlo jakby ciut lepiej bralo ... na pare minut, czy
    > raczej pa pare mm starczylo.

    Ta, i tak sie trafia.

    > Beton jakis okrutnie twardy. W cegle akurat ta wiertarka i nieostrzone
    > wiertla wierca dobrze.
    W cegle to golnie dobrze sie wierci. To o czym pisalem to jakas dziwna mieszanka
    cegly, betonu i moze zuzlu. Tak bym to ujal ze troche gumowate. Za twarde na
    skrawanie a za elstyczne na udar.

    > Beton jakis bardzo ciemny ... nie wiem, czego dodali.

    Uczciwie namieszali :)

    sie nie chcialo wiercic ani kuc.
    > Ja czasem w starej wielkiej plycie trafialem na kamień (żwir).
    > Tez problem.

    Ta.

> [...]
    > Tylko ... w jednej dziurce wrecz widze ten strumien pyłu jak sie sypie
    > ... a dziura sie nie poglebia. Tzn prawie nie, bo w koncu sie

    No stepi sie , ALE!
    1. Dobrze naostrzone bedzie cala energie udaru kierowac na samo ostrze.
    2. Dobry udar bedzie dociskac ostrze do materialu caly czas
    3. W czasie uderzenia i po nim nie bedzie ostrze sie odsuwac od materialu
    4. Wtedy cala energia udaru pojdzie na kruszenie materialu zamiast na szuranie w
    urobku albo mieszanie tego urobku i grzanie sie.

    Dodatkowo warto wybadac w jakim zakresie obrotow ten udar wpada w rezonans i
    najlepiej kruszy.

    Ale tak czy siak, czasem beton tak twardy ze wiertla sie poddaja, udar niewiele daje.

    A wiertla koronkowe diamentowe tez duzo nie pomagaja ale imho czasem warto sprobowac,
    i lac wode.

    Z trudnych materialow to pamietam trzy:
    plytki podlogowe
    ten ceglasty/zuzlowy beton i wlasnie uczciwy zelbeton.

    No i dla formalnosci zbrojenie jak sie trafi.

    Pozytyw jest taki ze jak sie juz wywierci i da odpowiedni kolek to trzyma bez
    problemu na lata.