  • 11. Data: 2010-02-26 11:19:26
    Temat: Re: [lekki OT] Co (i kiedy) się stało z "Młodym Technikiem"?
    Od: "William Bonawentura" <n...@i...pl>

    news:hm85q1$s65$1@atlantis.news.neostrada.pl...

    > Tyle tylko, że już w czasopismach z okresu dwudziestolecia
    > międzywojennego wyraźnie zaznaczano, że wyrobienie w młodych ludziach
    > jakiejś wiedzy technicznej ma ogromne znaczenie choćby ze względu na
    > obronność. W końcu jakby nie patrzeć te starania zaowocowały w czasie
    > wojny ludźmi takimi jak Antoni Zębik (twórca powstańczej "Błyskawicy").
    > Władze PRLu też zdawały sobie z tego sprawę, stąd troska o zaszczepienie
    > elementarnej wiedzy technicznej chociażby w harcerstwie.

    Tak samo mógłbyś zapytać czemu państwo nie rozwija już umiejętności
    strzeleckich. Po co nam umiejętność budowy radiostacji, jeśli ludzie nie
    potrafią posługiwać się bronia.

  • 12. Data: 2010-02-26 12:15:49
    Od: PeJot <P...@o...pl>

    Atlantis pisze:

    > Hmm... W nowym "Młodym Techniku"? Pamiętasz może który rocznik i (choćby
    > orientacyjnie) numer?

    Poszperam na półce, to odpowiem. Rocznik 2009 zapewne.

    > Widzisz, tylko mnie to trochę przeraża. Tworzy się w ten sposób
    > społeczeństwo technicznych ignorantów (ale za to idealnych konsumentów).
    > Po co naprawiać? Kupi się nowe... Awaria w domu? Wezwie się specjalistę.
    > Budować? A jaki w tym sens? Jest promocja w MM. ;)

    Z jednej strony jest to przerażające, a z drugiej strony można w tym
    dostrzegać szansę dla siebie, czyli jak korzystać z tej koniunktury.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 13. Data: 2010-02-26 13:07:59
    Od: BoDro <b...@l...pl>

    Atlantis pisze:

> [...]
    > Po co naprawiać? Kupi się nowe... Awaria w domu? Wezwie się specjalistę.
    > Budować? A jaki w tym sens? Jest promocja w MM. ;)

    niestety, ale są jednak pewne granice satysfakcji osiągniętej z
    własnoręcznego wykonania jakiegoś ustrojstwa. Jeśli ma ono być dziesięć
    razy droższe, brzydsze czy mniej funkcjonalne od tego, które już czeka
    w MM czy Tesco, to lepiej stracony na DIY czas spożytkować na inne
    czynności :-). W tym kontekście "za komuny", dzięki prawie
    nieistniejącemu rynkowi konsumenta, zabawa w majsterkowanie dostarczała
    dużo więcej radochy i praktycznego pożytku :-)

    --
    Bogdan

  • 14. Data: 2010-02-26 13:45:45
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Atlantis" <m...@w...pl> napisał

    > Z tym skomplikowaniem bym nie przesadzał. Postęp miał miejsce
    > również w
    > amatorskich warsztatach. Dla mnie żadnym problemem na starcie
    > nie było zdobycie licznika częstotliwości [...]
    > To samo widać w dziedzinie elektroniki cyfrowej. Dzisiaj
    > programując
    > jakiegoś AVR można zdziałać rzeczy, o których nie śniło się
    > ludziom w
    > czasach TTL (lub takiej, które wymagałyby wielkiej gimnastyki z
    > kilkudziesięcioma salakami). Do tego jeszcze FPGA dochodzi.

    Ale to zadzialalo tez w druga strone. Jak sie ktos spyta jak zrobic
    wzmacniacz czy radyjko, to odpowiedz moze byc tylko jedna:
    www.allegro.pl :-)
    No chyba ze uprzedzimy - zeby to sie fajnie robilo, to trzeba na
    sprzet wydac wiecej niz gotowe kupic mozna.
    Sprzet sie przyda .. o ile nie zrezygnujesz.

    A komplikacja to tak jak kiedys pisalem - kiedys chcialem sobie
    zrobic plytoteke do samochodu na CD z mp3.
    Teraz to mi sie marzy zeby jeszcze przez BT korzystala z plikow na
    moim telefonie.
    Kiedys moglem zrobic lampki na choinke. Dzis musialyby byc
    sprzezone z kamera :-)

    I czestosciomierz nie pomoze, ani nawet FPGA - tzn bedzie raczej za
    slaba :-)

    J.

  • 15. Data: 2010-02-26 14:37:35
    Od: "Papa5merf" <5...@w...pl>

    Órzytkownik "William Bonawentura" napisał:
    > Tak samo mógłbyś zapytać czemu państwo nie rozwija już umiejętności
    > strzeleckich. Po co nam umiejętność budowy radiostacji, jeśli ludzie nie
    > potrafią posługiwać się bronia.

    a po co ludzie mają umieć posługiwać się bronią jak nie mają broni?:O)

  • 16. Data: 2010-02-26 16:33:19
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2010-02-26 12:19, William Bonawentura pisze:

    > Tak samo mógłbyś zapytać czemu państwo nie rozwija już umiejętności
    > strzeleckich. Po co nam umiejętność budowy radiostacji, jeśli ludzie nie
    > potrafią posługiwać się bronia.

    To jest sprawa dość mocno związana z tym, o czym pisałem. Nie
    wspomniałem o tym tylko dlatego, że to już trochę za daleko od tematyki
    grupy. ;) Generalnie jestem zwolennikiem liberalnych przepisów co do
    kwestii posiadania broni palnej, o czym na Usenecie wspominałem już
    wielokrotnie.

    Problem z dzisiejszą młodzieżą jest taki, że zapewne wydaje im się, iż o
    broni wiedzą wszystko. Bo naoglądali się filmów i grają w gry
    komputerowe. W praktyce może być o wiele gorzej i pewnie niejednego
    rozłoży na łopatki taki banał jak odbezpieczenie pistoletu, wymiana albo
    napełnienie magazynka. ;) Sam pamiętam licealną wycieczkę na strzelnicę,
    jakieś sześć czy siedem lat temu. Instruktor podał nienaładowaną broń
    celem sprawdzenia czy potrafimy ją prawidłowo trzymać. Potem spędził
    kolejnych pięć czy dziesięć minut na tłumaczeniu paru osobom, dlaczego
    cofający się zamek nie powinien natrafić na ich kciuk. ;)

    Kolejna sprawa to celowanie - w prawdziwym świecie nie ma "krzyżyka". :)
    Tutaj żadna teoria nie pomoże - praktyka, praktyka i jeszcze raz
    praktyka. Tyle tylko, że dzisiaj społeczeństwo odczuwa jakąś dziwną
    fobię przed bronią, zapominając, że to człowiek zabija. Tak samo gdy
    pojawia się jakiś psychopata z wiatrówką równocześnie rodzi się pomoc
    ograniczenia dostępności. Podobnie było z kwestią kijów baseballowych.
    Należy sobie jednak odpowiedzieć na ważniejsze pytanie: KTO i DLACZEGO
    zabił, zanim zapytamy CZYM to zrobił.
    W takich warunkach nie ma co liczyć na promowanie strzelectwa (może poza
    jedną wycieczką na strzelnicę w LO).

  • 17. Data: 2010-02-26 17:56:58
    Od: "Papa5merf" <5...@w...pl>

    Órzytkownik "Atlantis" napisał:
    > Kolejna sprawa to celowanie - w prawdziwym świecie nie ma "krzyżyka". :)

    w każdej lunecie jest jakiś kszyżyk:O)

    > Tutaj żadna teoria nie pomoże - praktyka,
    > praktyka i jeszcze raz praktyka.

    strzelcem wyborowym nie zostajesz z praktyki, ale ze zdolności, talent jest
    nienabywalny, w praktyce możesz go jedynie doszlifować:O)

    > Tyle tylko, że dzisiaj społeczeństwo odczuwa jakąś dziwną
    > fobię przed bronią, zapominając, że to człowiek zabija.

    nie ma żadnych fobi, po prostu u nas tylko bandytom pozwala się na dostęp do
    broni, normalna młodzisz nie ma do niej dostępu:O)

  • 18. Data: 2010-02-26 18:37:55
    Od: PeJot <P...@o...pl>

    PeJot pisze:

    > Poszperam na półce, to odpowiem. Rocznik 2009 zapewne.

    10/2009. Reakcyjniak na PCF801 i z napięciem anodowym 6 V. Jakbyś miał
    kłopoty ze znalezieniem to podaj @.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 19. Data: 2010-02-26 19:35:25
    Od: "kogutek" <k...@o...pl>

> [...]
    > Dawniej czasopismo publikowało bardzo zróżnicowane projekty - począwszy
    > od prostych odbiorników radiowych na kilku tranzystorach i diodzie
    > detekcyjnej kończąc na pełnowartościowych wzmacniaczach audio,
    > odbiornikach audio i sprzęcie krótkofalarskim. Pod tym względem MT jak
    > na moje oko plasował się gdzieś pomiędzy takim "Kalejdoskopem Techniki"
    > (najprostsze układy w stylu migających światełek i odbiorników
    > detektorowych - przygotowywane raczej z myślą o młodszych czytelnikach)
    > a "Radioamatorem/Radioelektronikiem".
    >
    > Dzisiaj wystarczy spojrzeć np. na ten artykuł:
    2x15_W.pdf
    > tym:
    > http://mlodytechnik.pl/archiwum/92-Nw-02-Odbiornik_n
    asluchowy.pdf
    > albo tym:
    > http://mlodytechnik.pl/archiwum/86-Nw-08-Programowan
    y_tuner_FM.pdf

> [...]
    > Media-Markt". Z zakupem latarki LED też nie ma problemów. ;)
    > Jednocześnie jakoś pojawiają się treści dla majsterkowiczów
    > nie-elektroników, choć w dzisiejszych czasach majsterkowanie też trudno
    > wytłumaczyć inaczej jak realizacją hobby.
    >
    > Tymczasem mam wrażenie, że współczesny MT coraz bardziej przypomina
    > "Świat Wiedzy" albo "Focus", tyle tylko, że o nieco bardziej konkretnym,
    > technicznym profilu. Czyżby redaktorzy nie wierzyli w umiejętności
    > czytelników? A może te faktycznie spadły w porównaniu z poprzednią epoką? :)
    Zmieniły się czasy. W PRL informacja techniczna była dobrem bezpłatnym. Jak byś
    poczytał Młodego Technika, Zrób Sam z czasów PRL to byś zauważył że są tam
    gotowe do wdrożenia technologie umożliwiające użycie ich w dzisiejszej małej
    firmie. Chcesz kopać studnie, robić meble, robić stiuki, naprawiać lodówki,
    osuszać budynki i projektować ogrody? W starych czasopismach technicznych
    dowiesz się jak to robić. Elektronika to szczególny ze względu na duży postęp
    dział techniki. Piszesz ze kiedyś projekty były zróżnicowane. Ano były, bo z
    kilku TG5 ktoś kto się znał urzeźbił działające radyjko. Teraz miszczowie
    projektowania w czasopismach umieszczają schemat zerżnięty z PDFa i jeszcze są
    na tyle bezczelni że piszą że nie wolno w celach zarobkowych wykorzystać.
    Popatrz na stare projekty. Tam nie tylko był schemat i płytka. Tam było jak
    zrobić obudowę. Marność dzisiejszych czasopism technicznych jest tak wielka że
    ich nie kupuję i nie tęsknię za nimi.

  • 20. Data: 2010-02-26 21:57:45
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2010-02-26 14:45, J.F. pisze:

    > Ale to zadzialalo tez w druga strone. Jak sie ktos spyta jak zrobic
    > wzmacniacz czy radyjko, to odpowiedz moze byc tylko jedna:
    > www.allegro.pl :-)

    Przykład działu DIY na elektroda.pl zdaje się przeczyć temu
    stwierdzeniu, a przynajmniej pokazuje, że jednak są wyjątki w postaci
    ludzi budujących taki sprzęt dla czystej satysfakcji. Poza tym istnieją
    jednak pewne nisze. I tak na przykład zakup fabrycznego zegara nixie
    albo widmowego graniczy z cudem, a wzmacniacz własnoręczne złożenie
    wzmacniacza lampowego bardziej się kalkuluje. ;)

    > No chyba ze uprzedzimy - zeby to sie fajnie robilo, to trzeba na
    > sprzet wydac wiecej niz gotowe kupic mozna. Sprzet sie przyda .. o
    > ile nie zrezygnujesz.

    Oczywiście. Tyle tylko, że w to nie zaczyna się bawić celem złożenia
    jednego radyjka. Chodzi raczej o zdobycie wiedzy, pozwalającej potem
    budować coraz bardziej skomplikowane urządzenia.

    > A komplikacja to tak jak kiedys pisalem - kiedys chcialem sobie
    > zrobic plytoteke do samochodu na CD z mp3. Teraz to mi sie marzy zeby
    > jeszcze przez BT korzystala z plikow na moim telefonie.

    Tutaj nawet nie tyle sprzętowa komplikacja jest przeszkodą - sprzętowa
    komplikacja ma miejsce na poziomie krzemowych mikrostruktur zamkniętych
    w plastikowej obudowie. Teraz wszystko i tak robią specjalizowane
    scalaki. Problem polega na tym, że często dane urządzenia to tak
    naprawdę odpowiednio oprogramowany system komputerowy. I nagle tutaj coś
    takiego trzeba by tworzyć - wraz z kompletnym softem.