  • 1. Data: 2010-02-25 22:19:27
    Temat: [lekki OT] Co (i kiedy) się stało z "Młodym Technikiem"?
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Ostatnio przeglądałem archiwum "Młodego Technika", nawet nie tyle w
    poszukiwaniu jakiegoś konkretnego projektu (parę pomysłów w kolejce już
    jest, a ilość czasu ograniczona) co z czystej ciekawości. I niemal od
    razu nasuwa się refleksja - pomiędzy poziomem konstrukcji ze starych
    wydań a tymi współczesnymi (2004-2008; chociaż zapewne nowszych,
    nieobecnych w archiwum też toi dotyczy) istnieje prawdziwa przepaść.
    Dawniej czasopismo publikowało bardzo zróżnicowane projekty - począwszy
    od prostych odbiorników radiowych na kilku tranzystorach i diodzie
    detekcyjnej kończąc na pełnowartościowych wzmacniaczach audio,
    odbiornikach audio i sprzęcie krótkofalarskim. Pod tym względem MT jak
    na moje oko plasował się gdzieś pomiędzy takim "Kalejdoskopem Techniki"
    (najprostsze układy w stylu migających światełek i odbiorników
    detektorowych - przygotowywane raczej z myślą o młodszych czytelnikach)
    a "Radioamatorem/Radioelektronikiem".

    Dzisiaj wystarczy spojrzeć np. na ten artykuł:
    http://mlodytechnik.pl/archiwum/mt_2_08_20.pdf
    a następnie porównać go z tym:
    http://mlodytechnik.pl/archiwum/85-Nw-01-Wzmacniacz_
    2x15_W.pdf
    tym:
    http://mlodytechnik.pl/archiwum/92-Nw-02-Odbiornik_n
    asluchowy.pdf
    albo tym:
    http://mlodytechnik.pl/archiwum/86-Nw-08-Programowan
    y_tuner_FM.pdf

    W dodatku dzisiaj elektronika jest dużo rzadziej reprezentowana na
    stronach tego czasopisma niż kiedyś. Moje pytanie brzmi: Dlaczego? Nie
    przyjmuję odpowiedzi w stylu "bo to wszystko można dzisiaj kupić w
    Media-Markt". Z zakupem latarki LED też nie ma problemów. ;)
    Jednocześnie jakoś pojawiają się treści dla majsterkowiczów
    nie-elektroników, choć w dzisiejszych czasach majsterkowanie też trudno
    wytłumaczyć inaczej jak realizacją hobby.

    Tymczasem mam wrażenie, że współczesny MT coraz bardziej przypomina
    "Świat Wiedzy" albo "Focus", tyle tylko, że o nieco bardziej konkretnym,
    technicznym profilu. Czyżby redaktorzy nie wierzyli w umiejętności
    czytelników? A może te faktycznie spadły w porównaniu z poprzednią epoką? :)

  • 2. Data: 2010-02-25 22:40:46
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Atlantis wrote:
> [...]
    > W dodatku dzisiaj elektronika jest dużo rzadziej reprezentowana na
    > stronach tego czasopisma niż kiedyś. Moje pytanie brzmi: Dlaczego?

    Bo AVT ma inne gazety o tematyce czyto elektronicznej (EdW, EP).

    > Tymczasem mam wrażenie, że współczesny MT coraz bardziej przypomina
    > "Świat Wiedzy" albo "Focus", tyle tylko, że o nieco bardziej konkretnym,

    Współczesny MT jest adresowany do współczesnej młodzieży szkolnej. Stary
    MT adresowany był do wszystkich (wbrew nazwie) bo niewiele innego było w
    ogóle na rynku. Więc i tematyka jak i zakres odpowiedni dla
    gimnazjalisty. A że gimnazjalista ... :/

    > technicznym profilu. Czyżby redaktorzy nie wierzyli w umiejętności
    > czytelników? A może te faktycznie spadły w porównaniu z poprzednią epoką? :)

    Zapytaj nauczycieli. I przygotuj się na to że wypłaczą Ci się w ramie
    (jesli to starsi techniczni) albo wręcz przeciwnie (jesli to "technicy"
    z recyklingu).

  • 3. Data: 2010-02-25 23:02:39
    Od: "sofu" <m...@o...pl>

    -----------
> [...]
    > technicznym profilu. Czyżby redaktorzy nie wierzyli w umiejętności
    > czytelników? A może te faktycznie spadły w porównaniu z poprzednią epoką?
    :)

    -----------------------------

    Bo tak jest właśnie. Radioelektroniki tez sie kiedyś już pozmieniały. Do
    konca lat 80-tych byla tam kupa schematów, a później juz głównie reklamy i
    opisy sprzetu.
    Skonczyłem zreszta kupować Radiolelektronika na poczatku lat 90-tych
    ubiegłego wieku, wiec nawet nie wiem czy nadal go wydają, a jesli tak to co
    tam jest?
    W Młodym Techniku nigdy za duzo nie bylo schematów do zrobienia. Raczej
    pojedyncze rodzynki, głownie w dziale NA WARSZTACIE.
    Kiedys dostałem (a mialem wtedy 15 lat.) kupe roczników Młodego Technika.
    od jego powstania w latach 40-tych ubiegłego wieku, aż do chyba 60 r. (czy
    jeszcze dalej) i jeszcze mam ich troche. To był dopiero Młody Technik, palce
    lizać! Na nim się uczyłem robic detektorowe radia. Troche tam bylo
    propagandy komunistycznej, bo to byly czasy stalinowskie, ale oprucz tego to
    było miodzio. Wstyd przyznac, ale moja babka tym rozpalała w piecu i dla
    tego nieduzo zostało.
    Mozna bylo przesledzić jak zmieniała sie Polska w tym czasie. Wtedy Młody
    technik mial inny format. Byl znacznie wiekszy i na swój sposób bardziej
    ciekawy.
    Duzo tam bylo fajnych rysunków i tekstów humorystycznych przynajmniej w
    porównaniu z późniejszymi wydaniami z lat 70 w przód.

    Myśle, ze powodem odwrótu od schematów jest przekonanie, że ludzie dziś maja
    sklepy, bazary, Allegro, eBay itp. gdzie sobie kupia to co im potrzeba. Wiec
    po co robic cos co można tanio kupic? A czy to słuszne czy nie? Mysle, że
    nie.

    pzdr. Janusz

  • 4. Data: 2010-02-26 06:42:14
    Od: "William Bonawentura" <n...@i...pl>

    Użytkownik "sofu" <m...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > Wiec
    > po co robic cos co można tanio kupic? A czy to słuszne czy nie? Mysle, że

    A ja myślę, że kiedyś MT był powiązany z kręgami modelarni harcerskich. To
    były środowiska, gdzie można było znaleść balsę, klej butapren i silniczki
    modelarskie. Dziś modelarnie istanieją jeśli finansują je miasta, zaś każdy
    model ma gotową dokumentację producenta.

  • 5. Data: 2010-02-26 07:59:37
    Od: Sylwester Łazar <i...@a...pl>

    I ze wszystkimi gazetami?
    To już koniec ery gazet, dzienników i tygodników.
    Internet połamał wiele schematów myślenia.
    Ten proces teraz to jest tylko przejściowy.
    Ludzie tęsknią za regularnymi programami ze spisem treści.
    Jaki sens tego w dobie internetu?
    Dodatkowo niemal każda gazeta ma swój aktualny numer na.... swojej stronie
    internetowej.
    Wielu ludzi mówi mi, że po prostu lubią potrzymać "pachnącą" gazetę w ręce,
    pijąc kawę.
    Hm...
    Musimy chyba najpierw odejść do św. Piotra, aby to zrozumieć.

    --
    pozdrawiam
    Sylwester Łazar

  • 6. Data: 2010-02-26 08:24:19
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    > Ludzie tęsknią za regularnymi programami ze spisem treści.
    > Jaki sens tego w dobie internetu?

    Generalnie trzeba tylko poczekać, aż sytuacja się ustabilizuje. Coraz
    częściej publikacje i inne "produkcje" internetowe zaczynają przypominać
    swoje odpowiedniki z klasycznych mediów.
    Niby to nic nowego, bo zawsze były ziny, jednak stanowiły one mniejszość
    w porównaniu ze standardowymi witrynami. Jakiś czas temu doszły do tego
    jednak podcasty będące niczym innym jak próbą implementacji audycji
    radiowej w Internecie. To samo z rozmaitymi wideoblogami i filmikami
    przygotowywanymi przez amatorów na YouTube. Jeszcze kilka lat temu
    standardem był człowiek gadający do kamerki internetowej. Teraz? Coraz
    częściej widać stylizację na program telewizyjny z czołówką, jakimś
    motywem muzycznym, kilkoma kamerami itp.

> [...]
    > internetowej.
    > Wielu ludzi mówi mi, że po prostu lubią potrzymać "pachnącą" gazetę w ręce,

    Myślę, że e-ink tutaj sporo może zdziałać. Może poza kwestią tej
    "pachnącej" gazety, ale same wrażenia wzrokowe już bardzo przypominają
    czytanie papierowej gazety/książki. Wprost idealne połączenie starego
    medium jakim jest książka albo gazeta z nową techniką. W pamięci takiego
    SonyReadera można zmieścić ogromną ilość książek, a Internet stanowi
    doskonałe medium do rozpowszechniania nowych treści.
    Dzisiaj to po prostu nowy gadżet, ale coś mi się wydaje, że już niedługo
    zawojuje świat. Koniec z walającą się wszędzie makulaturą, kserówkami z
    którymi nie wiadomo co zrobić po zdaniu egzaminu czy stertami
    podręczników. To ostatnie jest szczególnie ważne - skończy się zmuszanie
    ośmiolatków do dźwigania plecaków ważących 1/3 masy ich ciała (a potem
    winę za wady kręgosłupa i tak zwala się na "siedzenie przed komputerem")...

    Generalnie to z Internetem jest tak, że ludzie powoli uczą się
    podchodzić do niego z ograniczonym zaufaniem. Gazeta niejako wymuszała
    silniejszą weryfikację tego kto i co publikuje - w końcu zadrukowanie
    jednej strony kosztuje. W sieci może pisać każdy, więc poza
    wartościowymi informacjami pojawiają się także wierutne brednie. Nie
    mówię oczywiście, że tradycyjne wydawnictwa są na nie odporne, to raczej
    Internet jest o wiele bardziej podatny.

    Jednak jeśli już mamy Internetową redakcję, która tworzy swoją markę i
    weryfikuje pochodzenie publikowanych informacji, wówczas sytuacja nie
    różni się specjalnie od tej obowiązującej w tradycyjnych mediach. Inny
    jest tylko nośnik informacji. To właśnie dlatego ludzie zaczynają
    preferować w Internecie wydawnictwa nawiązujące formą do tradycyjnych.
    Te regularne programy i spis treści są jakimś symbolem wiarygodności.

  • 7. Data: 2010-02-26 08:34:54
    Od: PeJot <P...@o...pl>

    Atlantis pisze:
> [...]
    > wydań a tymi współczesnymi (2004-2008; chociaż zapewne nowszych,
    > nieobecnych w archiwum też toi dotyczy) istnieje prawdziwa przepaść.

    Syn kupuje nowe MT. Ja kupowałem MT w latach 80 i wcześniej. Obecnie 1/3
    czasopisma to reklamy.

> [...]
    > detekcyjnej kończąc na pełnowartościowych wzmacniaczach audio,
    > odbiornikach audio i sprzęcie krótkofalarskim.
    /.../
    > W dodatku dzisiaj elektronika jest dużo rzadziej reprezentowana na
    > stronach tego czasopisma niż kiedyś.

    Niekoniecznie. Być może jest tych projektów mniej, ale są i są dużo
    mniejszego kalibru. Inne projekty, związane z mechaniką także są
    zupełnie innych lotów niż kiedyś. ATSD, niedawno *był* odbiornik na
    jednej lampie.

    > Moje pytanie brzmi: Dlaczego? Nie
    > przyjmuję odpowiedzi w stylu "bo to wszystko można dzisiaj kupić w
    > Media-Markt".

    Niestety to prawda i trzeba ją zaakceptować. Dotyczy to nie tylko
    elektroniki ale i całej reszty. Przykładowo, w latach 80 był projekt
    trenażera rowerowego, opartego na rowerze typu składak. Dziś nikt by
    tego tak nie robił, tylko poszedł do sklepu i kupił 10 x lepszego
    gotowca, na normalny rower.

    > Jednocześnie jakoś pojawiają się treści dla majsterkowiczów
    > nie-elektroników, choć w dzisiejszych czasach majsterkowanie też trudno
    > wytłumaczyć inaczej jak realizacją hobby.

    We współczesnym MT jest dział JPTZ, poświęcony w całości sklejaniu łatwo
    dostępnych modeli plastikowych. W latach 80 i wcześniej takich modeli
    było na rynku tyle co kot napłakał.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 8. Data: 2010-02-26 08:41:53
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 25 Feb 2010 23:19:27 +0100, Atlantis wrote:
    >Dzisiaj wystarczy spojrzeć np. na ten artykuł:
    >http://mlodytechnik.pl/archiwum/mt_2_08_20.pdf

    Nie wiem czy zwrociles uwage na naglowek:
    Elektronika dla nieelektronikow. I jeszcze przedruk.

    No coz, moze takie czasy, coraz trudniej dac sensowny przyklad
    amatorskiego projektu. Wszystko potanialo, albo sie skomplikowalo.
    No ale taka Elektronika Praktyczna sobie radzi.

    No coz - moze tu jest podzial - elektronika dla elektronikow, a dla
    technikow migacz LED :-)

    >http://mlodytechnik.pl/archiwum/92-Nw-02-Odbiornik_
    nasluchowy.pdf

    A w 2010 mozna tym jeszcze cos posluchac ? :-)

    J.

  • 9. Data: 2010-02-26 09:42:11
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2010-02-26 09:41, J.F. pisze:

    > No coz, moze takie czasy, coraz trudniej dac sensowny przyklad
    > amatorskiego projektu. Wszystko potanialo, albo sie skomplikowalo.
    > No ale taka Elektronika Praktyczna sobie radzi.

    Z tym skomplikowaniem bym nie przesadzał. Postęp miał miejsce również w
    amatorskich warsztatach. Sam kiedyś o tym pisałem. Dwie dekady temu
    nawet największy amator-zapaleniec, dysponujący większym doświadczeniem
    niż ja miał ogromne problemy ze zdobyciem sprzętu pomiarowego.
    Dla mnie żadnym problemem na starcie nie było zdobycie licznika
    częstotliwości, dokładnego miernika pojemności, o cyfrowym multimetrze
    nie wspominając.
    To samo widać w dziedzinie elektroniki cyfrowej. Dzisiaj programując
    jakiegoś AVR można zdziałać rzeczy, o których nie śniło się ludziom w
    czasach TTL (lub takiej, które wymagałyby wielkiej gimnastyki z
    kilkudziesięcioma salakami). Do tego jeszcze FPGA dochodzi.

    asluchowy.pdf

    > A w 2010 mozna tym jeszcze cos posluchac ? :-)

    No cóż. Nie wiem jak na paśmie 80m SSB, ale gdy składałem RX Tuarusa na
    pasmo 20m to nie było jakichś szczególnych problemów (dodam, że przy
    zastosowaniu 5m KDWZO). W czasie zawodów CQ DXWW SSB to już w ogóle było
    słychać całe mnóstwo stacji (idealne warunki do dostrojenia odbiornika).
    Gorzej na CW. Testując Librę musiałem czekać do zawodów aby cokolwiek
    usłyszeć, chociaż zapewne ta sama quasi-antena również miała udział w
    kiepskich osiągach.

  • 10. Data: 2010-02-26 09:55:58
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2010-02-26 09:34, PeJot pisze:

    > zupełnie innych lotów niż kiedyś. ATSD, niedawno *był* odbiornik na
    > jednej lampie.

    Hmm... W nowym "Młodym Techniku"? Pamiętasz może który rocznik i (choćby
    orientacyjnie) numer?

> [...]
    > trenażera rowerowego, opartego na rowerze typu składak. Dziś nikt by
    > tego tak nie robił, tylko poszedł do sklepu i kupił 10 x lepszego

    Widzisz, tylko mnie to trochę przeraża. Tworzy się w ten sposób
    społeczeństwo technicznych ignorantów (ale za to idealnych konsumentów).
    Po co naprawiać? Kupi się nowe... Awaria w domu? Wezwie się specjalistę.
    Budować? A jaki w tym sens? Jest promocja w MM. ;)
    Tyle tylko, że już w czasopismach z okresu dwudziestolecia
    międzywojennego wyraźnie zaznaczano, że wyrobienie w młodych ludziach
    jakiejś wiedzy technicznej ma ogromne znaczenie choćby ze względu na
    obronność. W końcu jakby nie patrzeć te starania zaowocowały w czasie
    wojny ludźmi takimi jak Antoni Zębik (twórca powstańczej "Błyskawicy").
    Władze PRLu też zdawały sobie z tego sprawę, stąd troska o zaszczepienie
    elementarnej wiedzy technicznej chociażby w harcerstwie.

    Podejrzewam, że dzisiaj o wiele ciężej byłoby w grupie ludzi młodych
    znaleźć kogoś, kto korzystając ze sterty zebranych części zorganizuje
    jakąś łączność. Choć paradoksalnie powinno być łatwiej (komputery, PGP
    itp.).